zwangerschapssuiker

Welke meter gebruik je nu?

ik krijg van de vk een meter als ik moet meten geen id wat voor 1 het is :shifty:

@Angel & Luna wrote:

ik moet 2 weken lang het dieet gaan volgen (die ik gelukkig heb gevonden) en dan moet ik weer gaan prikken

die lage waardes kan geen kwaad want zo laag zijn die volgens haar niet een waarde van 1.8 is pas laag volgens haar :think:

Even algemeen over suikerwaardes (ik ga LETTERLIJK overtypen wat in de info van het zkh staat want ik schrik nogal van wat je te horen hebt gekregen)

Hypoglycaemie

= lage bloedglucose
= bloedglucose < 4 mmol/l

Uw bloedglucoses kunnen door een aantal redenen te laag zijn:
- te weinig gegeten
- te laat gegeten
- te veel insuline gespoten

[knip]
Hypo symptomen
- transpireren
- beven
- slap voelen
- duizelig
- hoofdpijn
- wisselende stemmingen

Lage waardes kunnen wél kwaad, je kunt ervan in coma gaan. Bovendien zijn sterke wisselingen van hoog/laag niet goed voor jezelf én je kindje. Ik mag van mijn diabetesvpk niet teveel hypo's hebben.
Wat een lage waarde is? Volgens mijn ziekenhuis dus alles onder de 4.
Persoonlijk begin ik het echt te voelen vanaf 3.5 naar beneden. Als ik onder de 3 prik,, 2.9 of zo, dan voel ik me op dat moment al zó beroerd dat ik al dextro's heb genomen vóórdat ik überhaupt ga meten.
Ik wil niet eens wéten hoe het zou voelen bij een waarde van 1.8, ik zal even iemand met meer ervaring deze kant op sturen, maar ik denk dat ik op dat moment hulp nodig zou hebben bij het nemen van de dextro's :roll:

@Angel & Luna wrote:

wat ik mij wel afvraag he is die lage waardes van mij

kan dat komen doordat ik te weinig suiker/koolhydraten binnenkrijg? of is dat gewoon al een teken van zw.diabetes?

ja dat kan heel goed, als je minder koolhydraten eet, zal je bloedsuikerspiegel minder stijgen cq eerder en verder dalen.

ja dat had ik ook al gevonden op internet

ik ben dus een behoorlijke snoeper van mezelf en nu probeer ik mij dus aan dat dieet te houden… maar vandaag was ik weer heel duizelig :shifty:

en toen heb ik maar weer snoep gepakt en toen was het zo weer beter

ik denk toch dat ik morgen maar eens zelf een diëtist te pakken ga proberen te krijgen want ik moet niet hebben dat ik dadelijk tegen de vlakte ga vanwege een dieet

en dus door die duizelingen zat ik te denken aan een eigen meter omdat ik het toch wel eng vind als ik lees wat die lage waardes kunnen doen

Nog een stukje van mijn ervaring. Als je gewend bent veel zoet te eten (ik zag basterdsuiker en chocomel voorbij komen) en je gaat ineens rigoreus op dieet, dan kan het goed zijn dat je gaat afvallen. Ik ben op die manier tussen week 10 en week 17/18 drie kilo afgevallen, in plaats van aankomen zoals hoort. Daarop is mijn dieet aangepast naar boven, dus méér koolhydraten en ook meer eten, om weer wat gewicht bij te krijgen. Het is dus belangrijk als je op dieet gaat om je gewicht goed in de gaten te houden.

Dus probeer inderdaad een dietist te pakken te krijgen, en overleg daarmee. Je mag rustig mijn ervaring vertellen. Ik leefde in het begin van de zwangerschap op appeltaart en vanillevla, McDonalds en witte bonen in tomatensaus. Want dat hield de misselijkheid tegen, mijn vreetkicks dus. Toen ik rigoreus op dieet moest (ik prikte al snel boven de 10) toen vlogen in no time de kilo’s eraf. Ik at ‘keurig’ wat voldoende zou moeten zijn, maar voor mijn lichaam was dat dus blijkbaar niet genoeg.

nou ik moet maandag naar de gyn en vrijdag erop naar de dieetiste in het ziekenhuis, ben nu vooral onzeker of ik nog wel thuis mag bevallen, kom ik onder leiding van de gyn of ga ik weer terug naar de vk en wat mag ik wel of niet eten… vind wachten tot volgende week vrijdag best lang voor ik echt duidelijkheid heb

nou ik heb vandaag het “dieet” binnen gekregen maar niet echt duidelijk ja voorzichtig met suiker en niet teveel sorbitol producten

maar verder??? bij Luna kreeg ik zoveel punten mag je met ontbijt zoveel tussendoor enz enz

deze had ik bij Luna

en dit “dieet” heb ik nu

2 a 3 eieren per week :shock: :shock: dat haalde ik nog niet eens per maand,

verder valt het wel mee toch?

:lol: :lol: ja ik zie niet helemaal hoe het een dieet is

bij Luna had ik echt bepaalde hoeveelheden waaraan ik mij moest houden en hier staat eigenlijk alleen suiker houdende dingen worden afgeraden

ik eet soms veel eieren soms red ik het niet eens om 1 te eten

want als je bijvoorbeeld kijkt naar tussendoortje bij Luna mocht ik 15-20 punten

een appel is al 15 punten

een banaan 18 punten :shock:

of je hebt zin in zoet

chocolade is 23 punten

chocolade met nootjes is 19

eierkoek 22 punten

kijk dan word je al een stuk beperkter dan met dit

het is af te raden ja goh dat zegt de dokter ook tegen een gezond persoon :doh:

zo straks mag ik de glucometer weer ophalen en morgen mag ik weer prikken zal mij heel erg benieuwen hoe en wat deze keer

ik weet wel deze keer ga ik heeeeeeeeel goed in de gaten houden hoelaat ik heb gegeten en hoelaat ik ga prikken ik ga ook bijhouden wat ik eet/drink :wink:

Gaat vast helemaal goed komen :thumbup: .

Succes!

Ik lees dit nu pas,

Maar ik heb bij Peter dus zwangerschapsdiabetes gehad en moest toen ook insuline spuiten.

Bij Michel was ik er dan ook erg op gebrand het te voorkomen en ik ben dus al uit mezelf vanaf week 16 heel bewust met eten omgegaan.

Bij mij zorgen juist eieren voor een hoge bloedsuiker… ik heb dus 24 weken lang geen ei gegeten.

Ook bijna geen rundvlees, hier zitten ook veel natuurlijk suikers in, het is van nature zoetig vlees met veel creatinine.

Dus eigelijk alleen maar kip, vis en af en toe een varkensschnitzel.

Koffie heeft vaak een gunstige werking op suikerwaardes, dus na elke maaltijd dronk ik 1 kop koffie met 1 zoetje en een beetje melk.

Chocola en sinaasappelsap heb ik ook 24 weken niet gebruikt.

Light producten zijn wel zoet van smaak en daardoor foppen ze je lijf, je maakt dan wel insuline aan, terwijl er niets te verteren valt.

Ik merkte dat hierdoor mijn waardes te veel op en af gingen, ik s’middags last kreeg van hongerklap en dan at ik weer het verkeerde.

Dus gewoon mezelf op rantsoen gezet van max 1 glas cola per dag en dan geen light cola, maar gewone.

En elke 2 uur iets eten, cracottes en rijstwafels zijn er in bergen door gegaan.

Maar het is me gelukt, ik ben niet echt aangekomen, mijn waardes bleven stabiel (hoogste was 7,4) Ik heb niet hoeven spuiten, Michel werd geboren met 41+3 en woog 4200 gram rond. :thumbup:

:? ik zie een ziekenhuis doorverwijzing eraan komen

ik moet 1 uur :shock: na eten gaan meten :wall: nou hopelijk houden ze me dan gelijk in dat ziekenhuis :silenced:

Mijn moeder is diabetes patient en veel dingen van een paar jaar terug zijn al weer achterhaald.

Ik moest bijvoorbeeld 90 minuten na het eten meten en dan geteld vanaf dat de eerste hap naar binnen ging… niet 90 minuten na het beeindigen van de maaltijd.

Stress is ook funest trouwens, gek genoeg kan ook daar je glucose van stijgen. Dus rust is ook een deels helpend medicijn :-*

:mrgreen:

ja idd rust en anders dan word ik maar doorgestuurd naar het ziekenhuis hopelijk houden ze me daar gelijk onder controle scheelt ook weer :wink: