zwangerschapssuiker

Ja 3.2 is soms voor mij ook reden om bij eten (dextro :sick: ) beetje afhankelijk van het tijdstip van de dag. Ben benieuwd wat de vk/ha zegt. Ik zou denk ik zelf met deze waardes over een week of 3/4 nog eens meten. Rond die periode gaat je insuline behoefte sterk omhoog en dan is de kans groter dat je pancreas dat niet meer trekt. Zeker ook omdat je eerder zwangerschapsdb hebt gehad.

wat moet je voelen bij een te hoge suikerwaarde? of voel je dan niks? (want na het eten van die mexicaanse wraps voelde ik niets bijzonders ja dat ik vol zat :lol: :lol: )

oh en die 4.9 had ik na het eten van 2 witte boterhammen bruine suiker en een beker normale chocolademelk (dan had die waarde toch ook veel hoger moeten zijn eigenlijk :think: 2 boterhamen = 32 basterdsuiker 20 (was iets meer dan voor 1 boterham) chocolademelk = 30 ====totaal dus veelste veel :lol: 82 terwijl je 44 mag voor de lunch (ik heb de papieren gevonden van het koolhydraten dieet)

alleen de mexicaanse wraps kende ze toen nog niet :wall: dus daar kan ikde punten niet van uitrekenen :frowning:

@Angel & Luna wrote:

wat moet je voelen bij een te hoge suikerwaarde? of voel je dan niks? (want na het eten van die mexicaanse wraps voelde ik niets bijzonders ja dat ik vol zat :lol: :lol: )

Moeten moeten… het is bij iedereen anders wat je voelt als je hoog zit. Ik voel me MOE MOE MOE, krijg dorst en ga in het algemeen langzaam functioneren. (voor zover dat nog langzamer kan… :mrgreen: ) Soms krijg ik hoofdpijn, en als het lang duurt word ik kribbig en soms zelfs wat agressief. (verbaal) Maar dan heb ik het in mijn geval wel over waardes >15. Licht verhoogde waardes (7-12) voel je over het algemeen weinig van.

Als ik zie wat jij gegeten hebt en wat je waarde was daarna… dan zou ik me op dit moment niet te druk maken. Wel in de gaten blijven houden door je ervaring bij de zwangerschap van Luna, maar ik zou dat zeker niet dagelijks doen. Maar goed, dat is ook aan de vk en de ha.

ja de enige opmerking van de vk was je waarde had na het eten nooit boven de 7 mogen komen blablabla dus je hebt zwangerschapssuiker en dus moet je dieet volgen en ga ik het ziekenhuis bellen om een afspraak te maken…

ik vroeg ook nog wat kan er gebeuren als ik mij tijdens kerst er niet aan houd en haar antwoord was dat m’n kind dan ziek zou worden enz enz enz

2e keer met bellen dat ik zei dat ik te vroeg had gemeten was haar enige reactie je waarde had niet over de 7 mogen komen geen antwoord gekregen op wat nou als ik gewoon goed had gemeten dan zat ik op 6.6 gewoon kort antwoord je hebt zwangerschapssuiker je waarde had niet boven de 7 mogen komen en je moet dieet volgen en we gaan het ziekenhuis bellen waar je wil bevallen :wall:

scheelt dat ik op het moment ziek ben en morgen dus sowieso de dokter even ga bellen ga ik met haar ook even overleggen hoe en wat want het antwoord van de vk zit mij al niet lekker sinds ik die heb gekregen

Lekker subtiel van de vk! :wall: :wall: :naughty: Je kind wordt niet zomaar ziek van een enkele waarde boven de 7. Lekker dan dat ze het zo stelt. Natuurlijk, het is beter om altijd onder de 7 te zitten, maar geloof me, dat is echt bijna onmogelijk als je diabetes hebt. Ik heb het bijna 30 jaar nu. Natuurlijk zijn er ook kindjes die ziek worden door de (zwangerschaps)diabetes van de moeder. Die voorbeelden kennen we ook allemaal. Gelukkig zijn dat wel de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Verstandig om het na te vragen bij je arts. Sterkte. :hug:

zohee ik wil toch ook even reageren

(zw. diabetes sinds week 8 en vorige keer ook dus in totaal meer dan 20 weken ervaring ;))

Als jij twee witte boterhammen kan eten met basterdsuiker voor meer dan 80 gram koolhydraten totaal en je meet 4.9 dan zou ik me over de suiker niet zoveel zorgen maken. Inderdaad wel in de gaten houden maar die waarde is keurig.

Ik ga je toch even vertellen hoe het hier loopt, misschien heb je daar wat aan.

Mijn ervaring als ik te hoog zit na anderhalf uur (10 tot 12) dan voel ik me vol, en algemeen beroerd. Tikkie misselijk, zit niet lekker in mijn vel, letterlijk. Vreemde knoop in mijn maag. Lamlendig, suf.

Op dit moment spuit ik insuline, daarmee houd ik de waardes binnen de aangegeven marge van 4-7 maar… je hormonen veranderen en daardoor ook je behoefte aan insuline. Dus het is een kwestie van spuiten, eten, meten en als het goed is, zo doorgaan. Maar na een paar weken of zelfs een paar dagen kan het zijn dat ik toch te hoog uitkom. Meestal is dit dan tussen de 7 en 9. De afspraak is dat als ik twee keer te hoog meet na een maaltijd dat ik voor die maaltijd die insuline ophoog. Het komt hier dus regelmatig (wekelijks of tweewekelijks) voor dat ik te hoog zit. Dat is geen probleem zei de diabetesverpleegkundige, zolang ik dan de insuline maar aanpas en zolang het maar niet continu te hoog is.

Je kind wordt dus niet zomaar ziek van een enkele keer een te hoge waarde. Maar ik begrijp uit je verhaal dat je nu bij het zkh onder controle komt? Dan zou ik het gewoon met de dietiste overleggen. Want zomaar een dieet gaan volgen vanwege één te hoge waarde kan ook teveel van het goede zijn en als je door de dietiste begeleid wordt dan weet je in ieder geval dat je genoeg en niet teveel binnekrijgt.

(PS oh chocolademelk… daar kan ik alleen maar van drómen… zucht)

ik kom onder controle bij het ziekenhuis als het ziekenhuis het zorgwekkend vind (tot nu toe zijn het alleen de vk’s die ik heb gesproken)

maar als het ziekenhuis het dus niet zorgwekkend genoeg vind moet ik dus op dieet :think:

vandaag heb ik mij heel beroerd/duizelig gevoeld en heb ik maar chocolade gegeten (ik hou mij dus redelijk aan het dieet nu) en toen ging het beter maar misschien ligt het ook aan de voorhoofdsholteontsteking waar ik nu mee zit dat ik mij ook niet zo super voelde (ik slaap nu veel dus de tijden van eten wisselen ook heel erg)

maar goed ik hoop morgen bij de dokter te kunnen overleggen hoe en wat want ik denk ook als ik in het ziekenhuis de lunchtest had gehad er niks uit die test was gekomen…(ok niet dat ik mij nu te goed ga doen aan snoep ofzo maar denk dat dieet nog te vroeg is…)

@Kiddo wrote:

Ik ga je toch even vertellen hoe het hier loopt, misschien heb je daar wat aan.

Mijn ervaring als ik te hoog zit na anderhalf uur (10 tot 12) dan voel ik me vol, en algemeen beroerd. Tikkie misselijk, zit niet lekker in mijn vel, letterlijk. Vreemde knoop in mijn maag. Lamlendig, suf.

zo hoog heb ik nog nooit gezeten geloof ik
als ik mij zo voel na het eten dan kan ik beter naar de wc gaan om over te geven :oops: want dan zit er bij mij een galsteen te etteren

Dan denk ik dat ik ga overgeven met te hoge waardes want bij mij komt regelmatig mijn eten eruit.

moet vandaag weer een dagcurve bij houden vanmorgen geprikt op het lab (nuchter) en net 2 uur na het ontbijt zat ik op 9,7

Overigens zei mijn moeder (jarenlang diabetes patient en zit ook in die stichting) dat als je een goede suikerhuishouding hebt het niet heel erg omhoog kan schieten als je in eens veel zoet eet, dan corigeert je lichaam dat heel goed zelf. Had nl een schepje honing door mijn thee gedaan een half uurtje voor ik prikte maar daar kan je dus niet ineens zo’n hoge waarde vn krijgen als je suikerhuishouding goed is

@©ootje wrote:

Overigens zei mijn moeder (jarenlang diabetes patient en zit ook in die stichting) dat als je een goede suikerhuishouding hebt het niet heel erg omhoog kan schieten als je in eens veel zoet eet, dan corigeert je lichaam dat heel goed zelf. Had nl een schepje honing door mijn thee gedaan een half uurtje voor ik prikte maar daar kan je dus niet ineens zo’n hoge waarde vn krijgen als je suikerhuishouding goed is

Dat klopt, mits je zelf nog functionerende eilandjes hebt in je alvleesklier. Dit gaat dus meestal op voor zwangerschapsdiabetes en type 2 even grofweg gezegd. Maar zeker en absoluut niet voor mensen met type 1 of voor mensen waar bij bijvoorbeeld door pancreatitis de alvleesklier geheel verwijderd is. Zij hebben geen enkele eigen functionaliteit meer die dit soort dingetjes kan opvangen.

@©ootje wrote:

Overigens zei mijn moeder (jarenlang diabetes patient en zit ook in die stichting) dat als je een goede suikerhuishouding hebt het niet heel erg omhoog kan schieten als je in eens veel zoet eet, dan corigeert je lichaam dat heel goed zelf.

bij zoet was mijn waarde ook netjes 4.9 :think:

en bij avond eten was die hoog (nouja hoog… als ik die waardes van jullie zie :shock: )

ben nog steeds niet gebeld door m’n vk’s :? :thumbdown:

voor de kerst bang maken dat ik m’n kind het ik weet niet wat doe als ik een kerstkransje neem en vervolgens geen dieet komen brengen of op de hoogte houden van evt gesprekken met ziekenhuis :naughty:

nouja… maar hopen dat ik vandaag wat ga horen anders ga ik er toch heel sterk over denken een andere vk te nemen

ik moet nu na oud en nieuw naar de gyn en naar de dieetiste

waardes vandaag waren 9,7 en 7,5 dus echt te hoog

tip van mijn moeder voor meer info ook over waardes enzo

http://www.diep.info

wat ik mij wel afvraag he is die lage waardes van mij

kan dat komen doordat ik te weinig suiker/koolhydraten binnenkrijg? of is dat gewoon al een teken van zw.diabetes?

ik heb zelf maar even naar ze gebeld om te vragen hoe en wat :roll:

ik moet 2 weken lang het dieet gaan volgen (die ik gelukkig heb gevonden) en dan moet ik weer gaan prikken

die lage waardes kan geen kwaad want zo laag zijn die volgens haar niet een waarde van 1.8 is pas laag volgens haar :think:

oja ik had vandaag wel naar de ha gebeld maar had geen afspraak gekregen :? dus heb het ook niet over die suikerwaardes kunnen hebben :frowning:

kan je ook zelf ergens zo’n glucometer kopen? en zijn die duur?

Een glucosemeter kan je gewoon bij de apotheek kopen. Een startset is niet zo heel duur (geloof rond 10 euro voor meter, prikpen en iets van 10 stripjes), maar de teststripjes zijn niet zo goedkoop. Als je ze echter via het internet bestelt, zijn ze volgens mij wel wat goedkoper. Als je vanwege zwangerschapssuiker moet controleren, kan je er een machtiging voor krijgen en wordt het door je verzekering vergoed.

hm… die testdingen zijn idd prijzig… alleen een start pakketje is “goedkoop”

ik moet de 14e weer gaan testen zal mij benieuwen wat eruit komt