Zwangerschapsdiabetes

@Miffy wrote:

Victoria, hoe gaat het nu? Lukt het een beetje om op de koolhydraten te letten?

Ik ben vanmorgen bij de internist geweest en hij was erg tevreden. Hij vond de suikerwaardes erg netjes, ook mijn bloeddruk was mooi. Ik heb de bevalling nog even ter sprake gebracht en ik word rond de 38 weken ingeleid ongeacht de grote van het kindje, dat is het beleid van het zkh waar ik ga bevallen. Dus nog een week of 6 en dan komt ie!!

Miffy, wat bedoel je met beleid van het ziekenhuis, het protocol ivm een te groot kindje of het protocol ivm zwangerschapsdiabetes, met andere woorden: waarom leiden ze je in met 38 weken, welke reden is daar standaard voor?

Omdat ik zwangerschapsdiabetes heb. Morgen moet ik naar de gyn en dan ga ik er weer over beginnen, want je hoort toch ook vaak dat ingeleide bevallingen hele zware bevallingen zijn. Ik vind het niet erg als ie eerder komt, maar dan wil ik wel precies weten wat de risico’s zijn en dan zeker als de grootte van de baby ‘normaal’ is.

Ik heb je een pb gestuurd!

@Miffy wrote:

Omdat ik zwangerschapsdiabetes heb. Morgen moet ik naar de gyn en dan ga ik er weer over beginnen, want je hoort toch ook vaak dat ingeleide bevallingen hele zware bevallingen zijn. Ik vind het niet erg als ie eerder komt, maar dan wil ik wel precies weten wat de risico’s zijn en dan zeker als de grootte van de baby ‘normaal’ is.

Hoi,

Ik ben wel benieuwd wat jou gyn daarover te zeggen heeft. Ik word namelijk ook vanwege de suiker met 38 weken ingeleid (ook over 6 weekjes) en ik moet vrijdag weer voor controle en wilde ook gaan vragen waarom het eigenlijk is ongeacht de grootte van het kind en wat de risico’s zijn en wat een ingeleide bevalling precies betekent. Kortom ik hoor het graag van jou, vertel ik het vrijdag wat die van mij zei…

Groetjes Melanie

Ik weet niet of ik het wel heb hoor, morgen krijg ik een dagcurve en weet ik waarschijnlijk meer, maar ik lees graag jullie beide reacties mbt het inleiden.

Ik vond het inleiden op zich niet zwaarder dan anders (ben de vorige keer ook ingeleid om andere redenen) maar lijkt me juist weer eens heerlijk om niet te weten wanneer te bevallen.

Marda, succes vandaag met de dagcurve!

Ik ben alweer terug van de gyn en ze gaan inderdaad inleiden met 38 weken (ongeveer). Die afspraak wordt gemaakt met 36-37 weken, maar als het op die dag erg druk is dan kan het ook een dag uitgesteld worden.

Ze doen dit niet zozeer vanwege de diabetes, maar vanwege het insulinegebruik. Dus als je diabetes hebt, maar geen insuline hoeft te spuiten zullen ze het niet doen denk ik. Voor het kindje is het dan beter om ter wereld te komen, dan krijgt ie ook niet teveel insuline meer binnen.

De groei was allemaal netjes, we krijgen (zoals het er nu voor staat) een kindje met een klein hoofd, lange benen en een dikke buik. Vruchtwater was normaal.

Over 2 weken moet ik weer terug…

Welke waardes mag je hebben nuchter en niet nuchter?

Ik heb zojuist de uitslag gekregen maar kan er geen wijs uit.

Ik had de volgende uitslag op basis van dagcurve en prikken uit de vinger (schijnt verschil tussen te zitten dus vandaar dat ik het er bij zeg)

8.00 nuchter: 5,1 (dat is volgens mij heel netjes!)

10.30 niet nuchter: 8,5

15.15 niet nuchter: 7,6

Ik heb het idee dat 8,5 iets te hoog is, of vergis ik me? Graag jullie reacties! Vrijdag heb ik een bel afspraak staan met de gyn, wat denken jullie?

@Miffy wrote:

Marda, succes vandaag met de dagcurve!

Ik ben alweer terug van de gyn en ze gaan inderdaad inleiden met 38 weken (ongeveer). Die afspraak wordt gemaakt met 36-37 weken, maar als het op die dag erg druk is dan kan het ook een dag uitgesteld worden.

Ze doen dit niet zozeer vanwege de diabetes, maar vanwege het insulinegebruik. Dus als je diabetes hebt, maar geen insuline hoeft te spuiten zullen ze het niet doen denk ik. Voor het kindje is het dan beter om ter wereld te komen, dan krijgt ie ook niet teveel insuline meer binnen.

De groei was allemaal netjes, we krijgen (zoals het er nu voor staat) een kindje met een klein hoofd, lange benen en een dikke buik. Vruchtwater was normaal.

Over 2 weken moet ik weer terug…

Dat is vreemd dat ze in ziekenhuizen overal dan wat anders zeggen :think:

ik spoot ook, was een high risk en had BI kon eigenlijk al maanden niets meer kreeg last van mijn rikketik en nog haalde ze het niet hoor .

sofia kinder zieken huis.

Kom net van de diëtiste van en mijn eetpatroon is verder wel goed.

Ook de hoeveelheden, maar het zijn bij mij de tussendoortjes :shifty:

Vooral fruit eet ik teveel (porties te groot) :shifty:

Ik mag wel komkommer en tomaat onbeperkt eten, dus ga me daar dan maar mee vullen :drool:

Ook snoep, waterijsjes beperken.

Morgen moet ik 3x prikken en vrijdag afspraak bij de gyn 8)

EDIT: Marda zijn dit de waardes van een dagcurve.

Want dan weet ik de waardes ook niet, ik moet morgen :shifty:

Marda, de nuchtere waarde is heel mooi, de andere twee zijn te hoog. Na de maaltijd moeten ze onder de 7 zitten. Dit zouden zo waardes van mij kunnen zijn :smiley:

ben benieuwd wat de gyn zegt, ik verwacht wel dat ie je door zal sturen naar de internist of een diabetesverpleegkundige.

Melanie, da’s algemeen bekend dat ze overal van mening verschillen en zelfs de gynaecologen binnen eenzelfde ziekenhuis kunnen nog allemaal wat anders zeggen. Ik vind het prima dat ze me gaan inleiden, beebje moet er toch een keer uit.

Ik heb even gesproken met de diabetesverpleegkundige en 7,6 en vooral 8,5 zijn inderdaad te hoog. Het mag in mijn ziekenhuis (is overal net ietsje anders) niet boven de 7,8 komen. en 7,6 is al behoorlijk aan de hoge kant. Dit in combinatie met een baby die zo ver voor ligt, krijgt ze waarschijnlijk de hele dag door nadat ik iets heb gegeten, ietsje te veel suikers binnen waardoor ze wat harder groeit dan normaal.

Volgens de diabetesverpleegkundige krijg ik vrijdag van de gyn waarschijnlijk een verwijzing naar een diëtist, voor wat tips en adviezen en mag ik bij haar een apparaatje komen halen om zelf te kunnen prikken, het precieze beleid hoor ik later. Waarschijnlijk is opletten met koolhydraten al voldoende, ook moet de groei van de baby goed gevolgd worden, om een tienponder bevalling te voorkomen.

Ik maak me eerlijk gezegd niet zoveel zorgen, ik denk maar zo, een te grote baby heeft meer bij te zetten dan een te kleine :slight_smile: . Daarnaast is wat aanpassen in eten is geen probleem voor mij. Wat wel jammer is, is als de baby echt veel te groot wordt, ik misschien iets eerder wordt ingeleid, en dus opnieuw geen natuurlijke bevalling krijg, maar dat zal van de baby’s groei gaan afhangen, dat weten we pas over een paar weken, dus daar wil ik me nu nog geen zorgen over maken.

Hallo allemaal,

Mijn diabetesverpleegkundige hanteert de volgende uitgangspunten bij de de dagcurves:

Nuchter bij voorkeur onder de 6

Een uur na de maaltijden moet hij tussen de 3,5 en 7 zitten.

Bij mij was het iedere keer na ontbijt en lunch zo rond de 7,5. Met dieet ging het met lunch wel naar beneden maar na het ontbijt bleef het rond 7,5 schommelen. Toen dus overgegaan op spuiten.

Ik ben benieuwd wat mijn gyn gaat zeggen vrijdag over het eerder bevallen en de reden ervan. Hou jullie op de hoogte!

Melanie

Hier vanmorgen bij de gyn geweest en de waardes waren gisteren héél netjes :dance:

Dus ik hoef niet te spuiten, dieet is voldoende :dance:

:dance: :dance: :dance: Lekker hoor!!

Ik heb gister een telefonische afspraak met de diëtist gehad en nu ook een diëet gekregen, mag gelukkig de meeste dingen die ik normaal eet nog steeds eten, ik moet alleen opletten met rijst, aardappels en pasta’s en vruchtensappen, ik dacht dat dat laatste geen kwaad kon, maar dat drink ik dus veeeel te veel! :?

Nu dus aan het dieet en vrijdag opnieuw dagcurve ik hoop ook dat dat voor mij daarmee opgelost is!

Victoria, fijn dat je niet hoeft te spuiten, hopelijk kun je het zo goed in de hand houden! Welke waarden had je?

Hallo allemaal,

Vrijdag bij de gyn geweest en eens nagevraagd waarom ik met 38 weken mag gaan bevallen. Het is puur protocol in het ziekenhuis. Indien met 38 weken het kindje gewoon helemaal volgroeid is vinden ze het niet noodzakelijk om het nog langer aan insuline (=toch medicatie) en een overvloed aan suiker bloot te stellen. Wetenschappelijk is nog nooit bewezen dat het ook daadwerkelijk beter is om het te doen, maar het is standaard protocol, insuline spuiten is met 38 weken bevallen. Geen extra risico’s dus!

Verder was alles dik in orde, kleine ligt in positie en is niet te groot. Hij zit tussen de gemiddelde en bovencurve in. Geen kleintje dus, maar wel binnen de norm. Inleiden heb ik ook helemaal nagavraagd. Ze zei dat het niet zeer pijnlijker is, maar de aanloop naar het echte bevallen kan langer zijn dan een bevalling die vanzelf start. Doordat het langer kan duren voordat je echte goede ontsluitingsweeen hebt lijkt het pijnlijker, maar dat is lang niet bij iedereen het geval. Dus afwachten maar hoe ik het zelf ga ervaren.

Tot zover mijn update!

Fijn weekend nog

Melanie

Melanie, eigenlijk hetzelfde verhaal als hier dus. Hoever ben je nu? We gaan volgens mij redelijk gelijk op of niet?

Marda, succes met je dieet, ik hoop dat je daardoor niet aan de insuline hoeft. Grappig he, van die vruchtensappen. Iedereen denkt dat dat heel gezond is (is ook niet slecht), maar ze vergissen zich in de hoeveelheid fruitsuikers die erin zitten.

Victoria, hoe gaat het met jouw dieet? Heb je nu ook een bloedsuikermeter om zelf te controleren?

Hier gaat het goed met de suikers, volgens mij heb ik van de week voor het eerst een hypo gehad. Hij was 3,7 en ik begon te trillen. :think:

@Miffy wrote:

Melanie, eigenlijk hetzelfde verhaal als hier dus. Hoever ben je nu? We gaan volgens mij redelijk gelijk op of niet?

Marda, succes met je dieet, ik hoop dat je daardoor niet aan de insuline hoeft. Grappig he, van die vruchtensappen. Iedereen denkt dat dat heel gezond is (is ook niet slecht), maar ze vergissen zich in de hoeveelheid fruitsuikers die erin zitten.

Victoria, hoe gaat het met jouw dieet? Heb je nu ook een bloedsuikermeter om zelf te controleren?

Hier gaat het goed met de suikers, volgens mij heb ik van de week voor het eerst een hypo gehad. Hij was 3,7 en ik begon te trillen. :think:

Hoi Miffy,

Ja volgens mij lopen we redelijk gelijk. Dinsdag ben ik 33 weken. Dus mijn laatste weekje werken volgende week. Jippie! Ik ga dus ergens bevallen in de week van 11 augustus, en jij?

En een hypo gehad? Bij mij is de insuline hoeveelheid afgebouwd in de ochtend omdat ik er toch wel last van kreeg met name duizelingen e.d. Niet beneden de 3,5 maar ik zat regelmatig ineens op 4,0 en dat gaf mij al een onprettig gevoel.

Zijn er overigens meer die zo zijn afgevallen van het dieet en de insuline? Ik beb nu bijna 7 kilo afgevallen sinds begin juni. Niet erg hoor want ben de slankste niet. Maar vroeg mij af of anderen het ook hebben. Nog 4 ons en dan zit ik onder het startgewicht van voor mijn zwangerschap. Geen klagen dus, want draag nu tenminste niet nog eens extra kilootjes mee door de zwangerschap.

Gr. Melanie

Ik ben deze zwangerschap in het begin veel aangekomen (door snoepen hoor :oops: ), maar sinds ik weer diabetes heb en aan de insuline zit ben ik iets afgevallen en stabiel gebleven. De baby groeit nu hard, dus het is goed zo.

De eerste zwangerschap ben ik lichter geeindigd dan ik begon, maar toen zat ik vanaf de 6 weken al aan een dieet.

Ik ga als het goed is in de dezelfde week bevallen als jij, ik hoop dat ze me 10 augustus in gaan leiden, maar de gyn waarschuwde al dat als het druk is op de verloskamers dat ze het dan kunnen verzetten. Laten we het niet hopen.

Bij mij is de insulinebehoefte 's morgens juist het hoogst. Ik begin nuchter in de 5 en na 2 boterhammen met mager beleg zit ik vaak al boven de 7 of zelfs in de 8 :eh: .

@Miffy wrote:

Ik ben deze zwangerschap in het begin veel aangekomen (door snoepen hoor :oops: ), maar sinds ik weer diabetes heb en aan de insuline zit ben ik iets afgevallen en stabiel gebleven. De baby groeit nu hard, dus het is goed zo.

De eerste zwangerschap ben ik lichter geeindigd dan ik begon, maar toen zat ik vanaf de 6 weken al aan een dieet.

Ik ga als het goed is in de dezelfde week bevallen als jij, ik hoop dat ze me 10 augustus in gaan leiden, maar de gyn waarschuwde al dat als het druk is op de verloskamers dat ze het dan kunnen verzetten. Laten we het niet hopen.

Bij mij is de insulinebehoefte 's morgens juist het hoogst. Ik begin nuchter in de 5 en na 2 boterhammen met mager beleg zit ik vaak al boven de 7 of zelfs in de 8 :eh: .

Bij mij is de behoefte in de ochtend ook het hoogst. Ik spoot in de ochtend altijd 18 eenheden maar nu 16 omdat dat ook goed gaat. Ik kan ook maar 1 boterham eten want anders zit ik zo op de 8 zonder insuline. Ik eet dus in de ochtend eerst 1 boterham en 1,5 uur later pas de tweede, anders zou ik nog veeel meer eenheden moeten spuiten. In de middag heb ik voor 2 boterhammen maar 6 eenheden spuiten nodig. Maar het schijnt in de ochtend bij iedereen het hoogst te zijn.

Leuk helemaal in dezelfde week inleiden. Ik heb nog geen exacte datum, weet alleen ergens in die week van de 11de aug. Ik hoop bij de volgende controle meer te horen. Ik vind het prima zo met deze warmte hoor eerder bevallen, je hoeft niet af te wachten en mijn moeder wil ik er weer bij hebben en die kan het nu ook gewoon in haar agenda zetten haha.

Gr. Melanie