Zwangerschapsdiabetes

Volgens mijn internist en diabetes verpleegkundige, moet je nuchtere waarde onder de 7 liggen. Tussen 1 1/2 tot 2 uur na het eten, moet je waarde onder de 7 zijn.

Ik heb waarschijnlijk ook zwangerschapsdiabetes.

Ik was gister 30 weken zwanger en had een groeiecho (standaard echo in het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben). Uit de groei echo bleek dat ons kindje 3 weken voor lag op schema, en dat haar hoofd en buikje een omtrek hebben van een baby van ruim 33 weken, waarbij haar gewicht nu al op 1990 gram geschat werd en haar gewicht bij 40 weken op 4400 gram wordt geschat.

Aanvankelijk maakte ik mij geen zorgen maar na vanmorgen bij de gyn te zijn geweest (zij vond de baby ook erg groot voor de zwangerschapsduur) heb ik bloed laten prikken, en daaruit blijkt dat de suikerwaardes flink verhoogd zijn… geen wonder dus dat de baby nu voor loopt op de groei!

Volgende week moet ik een dag lang op verschillende tijdstippen bloed laten prikken om nogmaals de waardes te laten bepalen, aan de hand daarvan worden eventueel verdere stappen ondernomen. Ik hoop dat het mee valt!

Even een vraag: ik sprak zojuist mijn moeder en zij schijnt het ook gehad te hebben in haar zwangerschap evenals haar oma en haar tantes, is het bij jullie ook iets erfelijks?

Zijn jullie kindjes nu ook al aan te zwaar? Wat zijn de stappen die er op volgen als het inderdaad diabetes is?

Oké dat is een stuk duidelijker :thumbup:

Ja ik wil gewoon duidelijkheid en rust … heb geen zin om de laatste 5 weken in stress te zitten. :cry:

Je moet je echt niet teveel zorgen maken hoor Victoria, het zal allemaal best meevallen. Het is lastig, maar er is prima mee om te gaan. Regelmaat in je eetpatroon en tijden geeft ook al veel rust.

Marda, hoe hoog waren de waardes? De kans dat je diabetes hebt is wel heel erg groot als ik het zo lees. Balen dat jullie kindje nu al zoveel voorloopt. Jammer dat ze er nu pas achter gekomen zijn. Voor zover ik weet heeft het niks met erfelijkheid te maken.

Mijn dochtertje is nu bijna 3 en is niks te zwaar, ze heeft er ook na de geboorte geen last van gehad dat haar bloedsuikerspiegel ineens te laag was ofzo.

Maar kan het verder geen kwaad dan?

Een dieet moet te volgen zijn, zeker de laatste 5 weken :thumbup:

Meid, ga niet in de stress schieten, uiteindelijk schiet zowel jij als je meissie daar niets mee op. Bespreek het morgen met je gyn en sta erop, dat je nu duidelijkheid wil over het vervolg traject.

Overigens wil het niet altijd wat zeggen, als je kindje zover voor ligt in groei. Bij mij waren ze bang dat ik zwangerschapsdiabetes zou gaan ontwikkelen, omdat ik vlak voor deze zwangerschap te hoge waarden heb gehad. Ik heb nu al de hele zwangerschap de waardes prima onder controle en vreet me soms een ongeluk. Mijn hba1c is 5,7 en da’s echt meer dan prima. Ook m’n nuchtere waarden en waarden na het eten zijn :thumbup: . Mijn kindje lag met 31w5d óók 3,5 week voor in groei… Mijn dochter was bij de geboorte ook enorm 4220 gram en 54 cm. Beide keren heb ik dus geen diabetes gehad.

En kijk of je wat meer kan gaan bewegen, lopen o.i.d. Echt waar, dat doet zo enorm veel voor je waarden!!

Als jullie kindje nu niks te groot is dan zal het de laatste 5 weken ook niet ineens heel erg hard gaan groeien. Waarschijnlijk zal je dan wel nog aan de insuline moeten, een dieet heeft niet zoveel zin meer. Als je nu nog uit moet vinden wat je wel en niet kunt eten dan heb je niet veel tijd meer. Maar dat is niet erg hoor, het valt echt reuze mee.

Ik weet nog goed, dat ik er zo van baalde dat ik insuline moest gaan spuiten de eerste keer. Ik had zo mijn best gedaan om het met een dieet te redden en dan toch aan de insuline. Ik had tranen met tuiten zitten huilen in het zkh en achteraf was dat echt niet nodig. Ik was zo vreselijk bang om mezelf te prikken, maar die naaldjes zijn zo dun het doet echt geen zeer.

De enigste risico’s nu nog zijn dat jullie kindje dan misschien toch ietsje te groot zal worden bij de geboorte of dat de bloedsuikerspiegel te laag is, maar jullie worden heel goed in de gaten gehouden!! Weet ik zeker!

Waarde was rond de 7 (nog wat, weet het niet precies), ik heb ook geen idee wat de waarden inhouden en wat normaal is.

Ach ik zie het wel, een dieet is niet erg, spuiten minder maar ook niet erg (heb het ruim een half jaar lang dagelijks gedaan ivm hormoonbehandeling, Puregon en pregnyl dus ben wel wat gewend.)

En alles voor de gezondheid van de beeb toch?

Misschien was het vandaag wel een uitzondering, en valt het straks na zo’n dagcurve reuze mee, en blijk ik het niet te hebben. Nee, ik ga me pas druk maken als het nodig is, en dan nog niet want bovendien is het goed te behandelen, zijn er medicijnen en dieten voor. Leuk is anders, en liever niet als wel, maar er zijn vele heftigere dingen die je in de zwangerschap kunt krijgen, een té kleine baby lijkt me bijvoorbeeld veel zorgelijker om over vele andere dingen nog maar te zwijgen (helpp bijvoorbeeld). Gelukkig is het na de bevalling weer over. Het belangrijkste is dat mijn meisje en ik verder gewoon gezond zijn en blijven. Komt goed!

Ohh ik heb het zó niet op naalden :shifty:

Zal waarschijnlijk ook tranen met tuiten janken :shifty:

@victoria wrote:

Valt heel erg mee, ik heb altijd in mijn buik gespoten, met een zelfde soort pen en zelfde naaldjes, de eerste keer is een beetje eng en raar, maar het went echt heel snel.

Tip: als je het naaldje naar binnen duwt en je voelt bij het puntje al pijn, dan kun je hem beter op een andere plek zetten, vaak zitten er onder gevoelige plekken adertjes e.d. Als je het op de juiste plekken zet voel je helemaal niks! Mijn buik zat vol met speldenprikken, maar heb er op 1 geraakte ader in het begin, nooit echt last van gehad. Valt echt mee! :thumbup:

@Marda wrote:

Ik heb waarschijnlijk ook zwangerschapsdiabetes.

Ik was gister 30 weken zwanger en had een groeiecho (standaard echo in het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben). Uit de groei echo bleek dat ons kindje 3 weken voor lag op schema, en dat haar hoofd en buikje een omtrek hebben van een baby van ruim 33 weken, waarbij haar gewicht nu al op 1990 gram geschat werd en haar gewicht bij 40 weken op 4400 gram wordt geschat.

Aanvankelijk maakte ik mij geen zorgen maar na vanmorgen bij de gyn te zijn geweest (zij vond de baby ook erg groot voor de zwangerschapsduur) heb ik bloed laten prikken, en daaruit blijkt dat de suikerwaardes flink verhoogd zijn… geen wonder dus dat de baby nu voor loopt op de groei!

Volgende week moet ik een dag lang op verschillende tijdstippen bloed laten prikken om nogmaals de waardes te laten bepalen, aan de hand daarvan worden eventueel verdere stappen ondernomen. Ik hoop dat het mee valt!

Even een vraag: ik sprak zojuist mijn moeder en zij schijnt het ook gehad te hebben in haar zwangerschap evenals haar oma en haar tantes, is het bij jullie ook iets erfelijks?

Zijn jullie kindjes nu ook al aan te zwaar? Wat zijn de stappen die er op volgen als het inderdaad diabetes is?

Hoi Marda,

Het risico op zwangerschapsdiabetes is groter wanneer je
  1. Overgewicht hebt
  2. Erfelijke factor

Dit staat in de boekjes die ik heb meegekregen.

Ik kan niet zeggen welke stappen ze zullen ondernemen, bij mij was het dus zo na constatering eerst naar een dietist voor een dieet, werkt dat niet dan naar de internist c.q. diabetesverpleegkundige. Ik zou het gewoon even afwachten. Tot nog toe is mijn kindje nog niet te zwaar. Ik word nu iedere twee weken gecontroleerd door de gyn. Volgende week vrijdag krijg ik weer een groei echo dus ik ben benieuwd of de baby nog steeds op schema ligt.

Succes

Gr. Melanie

Maar de gyn kan een beetje kijken, maar echt goed controleren kunnen ze niet.

Hij zei bij Sophie, wij kunnen pas zien of het kindje gezond is als het eenmaal is geboren … dit is allemaal moment opnames :shifty:

Ja ik heb nu overgewicht (was altijd een slanke den, werd niet dik al had ik het graag :mrgreen: )

@victoria wrote:

Hoi Victoria,

Ik ben zelf panisch van naalden, maar echt het went. Ik ben iemand als er over naalden wordt gesproken kan ik al bijna flauwvallen. De eerste keer bij de diabetes verpleegkundige mocht ik niet weg voordat ik mijzelf kon inspuiten. Ik heb daar een uur gezeten, getrild, gehuild en gezweet niet normaal. Het was echt vreselijk! Nog geen week later ben ik er zo aan gewend geraakt dat je zelfs kunt spuiten waar anderen bij zijn. De naalden zijn eigenlijk zo klein (bij mij 5 mm) je voelt er helemaal niets van. Je mag in je benen en/of buik spuiten. Ik ben begonnen in mijn benen, maar ben overgestapt op de buik, de insuline werkt dan sneller en daarnaast vind ik het veel prettiger. De controle prikjes in je vinger (moet ik nu nog 4 keer per dag) zijn eigenlijk pijnlijker (maar ook dat is bijna te verwaarlozen hoor).

Kortom geloof mij maar en wat Marda zegt, het is allemaal echt het einde van de wereld niet! Het valt allemaal reuze mee en ook ik kan nog heerlijk genieten van de zwangerschap! De risico’s voor het kind vallen echt ook wel mee. Mij is verteld dat de kans op aangeboren afwijkingen bij zwangerschapsdiabetes net zo groot is als bij een vrouw zonder zwangerschapsdiabetes. Het allergrootste risico dat je loopt is de zogeheten macrosomie (zoiets) ofwel de kans dat het kind erg groot kan worden door het overschot aan glucose dat het van ons binnen krijgt omdat onze eigen alvleesklier het niet kan verwerken door het aanmaken van insuline. Verder kan het kind na de geboorte hypo’s krijgen door een plotseling tekort aan suiker. Ofwel het bloedsuiker gehalte kan te laag worden, daarom worden ze dan aan een infuus gelegd om deze hypo’s te voorkomen totdat hun eigen lichaam in staat is alles zelf te reguleren. Kortom maak je niet te veel zorgen want de grootste risico’s zijn dus een wat zwaardere bevalling vanwege een eventueel zwaar kind en het krijgen van hypo’s van de pasgeborene.

Gr. Melanie

Nou eindelijk terug van het ziekenhuis :roll:

Ze hadden dus 3 waardes.

De eerste was bijna goed.

De andere 2 wat hoger.

Dus ik moet as woensdag naar een diëtiste

Donderdag 3x prikken

Vrijdag afspraak gyn om te kijken of het gaat ofdat ik insuline moet spuiten :trilly:

@victoria wrote:

Nou eindelijk terug van het ziekenhuis :roll:

Ze hadden dus 3 waardes.

De eerste was bijna goed.

De andere 2 wat hoger.

Dus ik moet as woensdag naar een diëtiste

Donderdag 3x prikken

Vrijdag afspraak gyn om te kijken of het gaat ofdat ik insuline moet spuiten :trilly:

Succes met het dieet enne genoeg mensen hier die je kunnen helpen daarbij. Ik ben benieuwd of het je lukt om het met een dieet onder controle te krijgen, zou mooi zijn alhoewel het spuiten minder erg is dan het lijkt en je weet ik spreek uit ervaring.

Groeten Melanie

Ik moet schijnbaar opletten met koolhydraten, mag gewoon nog suikers.

Maar het gaat erom dat je het verspreidt over de dag.

Kindje was trouwens nog mooi gemiddeld, niets te groot en ik had ook niet teveel vruchtwater.

Ze ligt ook al goed :dance: dus verder was ik wel opgelucht :angel:

Fijn dat alles goed is met je kindje :inlove:

nu goed oppassen met de koolhydraten :wink:

Geniet lekker van je zwangerschap :-*

gr melanie

Victoria, hoe gaat het nu? Lukt het een beetje om op de koolhydraten te letten?

Ik ben vanmorgen bij de internist geweest en hij was erg tevreden. Hij vond de suikerwaardes erg netjes, ook mijn bloeddruk was mooi. Ik heb de bevalling nog even ter sprake gebracht en ik word rond de 38 weken ingeleid ongeacht de grote van het kindje, dat is het beleid van het zkh waar ik ga bevallen. Dus nog een week of 6 en dan komt ie!!

Ik eet nog gewoon zoals ik deed … ik weet het echt nog niet.

Woensdag heb ik een afspraak … ik durf niet zomaar dingen anders te doen :shifty: