Zwanger worden na een MA of MK deel 2

Jane & Marieke Heel veel sterkte & een dikke knuffel! :hug:

Dr Sp. is al jarenlang onze gyn, echt een hele lieve en meelevende man. Dat geldt overigens voor de meeste gyns en assistentes van de fertiliteitsafdeling van het MCL. Maar goed, je komt natuurlijk liever niet een aardige gyn tegen, je hebt liever een voorspoedige zwangerschap en een gezond kindje!

Jippie dankjewel :-*

Fijn dat jij ook goede ervaringen met dr. Sp. hebt.

Ik hoop echt dat ik hem weer kan krijgen.

Nog niks van de vk gehoord, ik geef ze nog een uurtje dan bel ik zelf.

He jakkes Marieke je hebt idd al teveel gehad afgelopen (twee) jaar. :hug: Ik weet niet wat 2010 dan in petto heeft maar het moet wel verdomde goed wezen!

Jane je hebt nu je echo of net gehad, ik hoop voor je dat een curettage niet nodig is. Het is ongelofelijk wat je lijf allemaal zelf kan maar als het toch nodig blijkt ook dan kun je het!

@Rhiannon wrote:

Jane je hebt nu je echo of net gehad, ik hoop voor je dat een curettage niet nodig is. Het is ongelofelijk wat je lijf allemaal zelf kan maar als het toch nodig blijkt ook dan kun je het!

hihi ik moet nog , 15.40, dus nog eventjes wachten :shifty:

ik hoop ook niet dat het nodig is, maar mocht het zo zijn dan zit er gewoon niets anders op…

Ik duim Jane!

Rhi, hoe is het met jou nu?

het kindje is niet met 9 weken en 3 dagen gestorven, maar een week later, 10 weken en 2 dagen, we hebben het nog heel goed kunnen zien, was erg mooi om te zien, met beetjes en armpjes en zonder kloppend hartje :frowning: wel weer jammer :stuck_out_tongue: maarja die verwachting hadden we al niet hihi.

anyhooowww vrijdag de curretage :shock: :shock: :shock: :cry:

Jane, hoe rot ook, wel fijn dat je je kindje nog even hebt kunnen zien. Heb je nog afdrukjes meegekregen?

nee helaas niet :frowning:

t was zoooo mooi om te zien, zo groot met armpjes en beentjes, wow!

je kon nu echt weer een kindje zien, niet zoals de laatste keer bij de vk :evil:

maar vind wel eng hoor, vrijdag al :frowning:

maargoed kunnen in ieder geval weer verder :slight_smile:

vraagje, bloed je na de curretage nog lang?

Pfff, wat lees ik toch weer allemaal: Marieke, Rhiannon, Jane… :hug:

Rhiannon, ik had het moeilijk om mijn banner terug weg te doen… maar de zin om er eentje te maken is altijd zo groot :wink:

Zou het kunnen dat ik op dag 25 na het beginnend bloed van de mk al terug maandstonden heb? :think:

Op dag 21 verloor ik plots weer een beetje bloed, met daarna nog twee dagen beetje bruin-zwart bloed :sick: Ik dacht dat dat misschien nog wat oud bloed van de mk was. Nu maandag niks en gisteren plots veel rood bloed… op dag 25 dus, zoals het ervoor was…

Was nu toch 8w en op het moment dat we van het zh terug naar huis gingen was er toch nog een kloppend hartje, met bloed dus :? , dan kan ik toch niet terug op schema zitten lijkt me…

En die onderzoeken die volgen, daar moet ik dus voor in de tweede week van mijn cyclus zitten :think:

sterkte en duimen voor wie het nodig heeft :-*

Jane Wel fijn dat je je kindje nog hebt kunnen zien. Met ruim tien weken zie je inderdaad al armpjes en beentjes, een duidelijke lijfje en hoofdje. Maar wat confronterend en verdrietig dat er geen kloppend hartje is… :frowning: Jammer dat je geen foto’s meegekregen hebt, daar had je best om kunnen vragen, hoor!

Ik heb in april een curretage gehad, ons kindje was met 8 weken gestopt met groeien. Ik heb twee weken bloedverlies gehad, één week helderrood en daarna nog een week bruinverlies. Maar dat kan bij iedereen verschillen. Het kan ook minder lang duren, vergelijkbaar met een menstruatie. Alvast heel erg veel sterkte en succes met de curretage vrijdag!

Marieke Kus terug! Ik zou gewoon vragen of je weer bij dr Sp. op controle mag. Ik weet niet of hij zelf de curretage doet, waarschijnlijk niet. Maar op controle zal vast wel kunnen, als hij een plekje vrij heeft.

Vicky Geen flauw idee, eigenlijk. Het kan een menstruatie zijn, het kan ook nog door de mk komen. Soms komt het bloedverlies weer op gang, als je meer gaat doen. Maar als het echt doorzet en vergelijkbaar is met een ongi, dan kan dat best. Je cyclus hoeft niet persé altijd in de war te zijn na een miskraam, bij sommigen werkt het meteen weer goed.

@Jane_S wrote:

nee helaas niet :frowning:

t was zoooo mooi om te zien, zo groot met armpjes en beentjes, wow!

je kon nu echt weer een kindje zien, niet zoals de laatste keer bij de vk :evil:

maar vind wel eng hoor, vrijdag al :frowning:

maargoed kunnen in ieder geval weer verder :slight_smile:

vraagje, bloed je na de curretage nog lang?

Jane, misschien kun je vrijdag voordat je geholpen wordt nog vragen om een afdrukje, lijkt me een kleine moeite voor ze.

maar ik krijg geen echo meer, dus dan is dat toch lastig?

ik denk dat ze het niet meer doen.

ik was zo emo en vol wonderen naar dat kindje aan het kijken dat ik het ben vergeten te vragen :doh:

@Jane_S wrote:

maar ik krijg geen echo meer, dus dan is dat toch lastig?

ik denk dat ze het niet meer doen.

ik was zo emo en vol wonderen naar dat kindje aan het kijken dat ik het ben vergeten te vragen :doh:

Daarom juist, morgen even bellen of ze dat nog even voor je kunnen regelen vrijdag voordat je geholpen wordt. toch logisch dat je pas later dingen te binnen schiet? :hug:

:think: vind beetje raar :oops:

nee ik laat het er zo bij, ik heb er vrede mee en zal ons kindje altijd zo herinneren, dat gaat er echt nooit meer uit :inlove: zo mooi! :inlove:

Jane heel vaak doet de gyn nog een (korte) echo voor de ingreep. Om precies te zien waar het vruchtje zit etc. Dus het is nooit te laat om te vragen zolang je niet na je curettage zit tenminste :-

Vicky het kan alle kanten op zoals Jippie al heeft uitgelegt. Ik had meestal weinig gedoe met mijn regelmaat na miskramen. Oud bloed is bruin en donker, vers bloed kan van het loslaten van het vruchtje zijn maar ook een nieuwe cyclus. Als je twijfelt bellen want als je die onderzoeken nodig hebt hebben ze ook vast liever dat je belt. Succes!

Ik stond hier vanmiddag even met mijn mond vol tanden…ik zou eigenlijk gebeld worden door het ziekenhuis ivm een afspraak voor de curettage. Niet dus ging nu per brief! Hadden ze me maar gebeld dan hadden ze gelijk te horen gekregen dat ze de plek niet hadden hoeven reserveren want hij staat op …Oudjaarsdag! :shock: Nu heb ik nog even gespeeld met de gedachte; hoppa weg met het oude jaar dan ook maar die curettage. Tot ik las dat het onder plaatselijke verdoving zou zijn. Ik ben echt veel gewend, puncties en de hele rataplan, maar voor mijn gevoel gaat dit toch best ver. Ik weet helemaal niet of ik dat wil zonder algehele narcose! Ben veels te bang dat ik er teveel van ga voelen. Puncties zijn al pijnlijk genoeg ik weet niet of ik dit allemaal zo bewust wil meemaken. :shifty: Ben al eens bevallen van Bregtje
terwijl ze al was overleden en ik vermoed dat dit me ‘te dichtbij’ komt bij die ervaring. Noem me een mietje, overgevoelig maar ik denk niet dat ik dat aankan. En ik vind het eigenlijk ook wel een beetje vreemd dat het ziekenhuis dit op deze manier doet en op de planning zet voor me. Als ik maandag het laatste nieuws heb gekregen en ze kunnen het niet op een andere manier regelen (met narcose) dan ga ik mijn zorgverzekeraar maar eens bellen. Kijken of de wachtlijstbemiddeling iets voor me kan betekenen.

Het voelt iig niet goed op deze manier, het voelt nooit goed maar dit voelt extra niet goed… :frowning:

oh ja over de narcose, werd me verteld dat ik een infuus krijg en daardoor krijg ik mijn narcose, kapje is alleen wat zuurstof…

nu ben ik weer bang voor het infuus :shock: :mrgreen: haha ik ben ook ene lekkere miepje he? :mrgreen:

maargoed het lijkt me pijnlijk en weet nog van paar jaar terug dat eruit halen ook pijnlijk was , arghhh :doh:

ik zie dus goed ertegenop :mrgreen:

maar uhm meiden, is er nog veel bloedverlies na de curretage?

en hoelang voordat ongi ongv weer komt…? :shifty:

jeetje Rhi wat laat :shock:

en ook nog op oudjaarsdag :shock: maar onder plaatselijke verdoving :shock: :naughty: niet netjes geregeld hoor :-

ik vind ook dat ze contact op hadden moeten nemen met je, toch maar even bellen? :-

ja zal nog even vragen, als ik niet stijf sta van de stress :shock:

als ze echo maken wil ik graag nog plaatje :inlove: kvond zo mooi :inlove: , gek maar blijft toch een kindje ook al moeten we er zo vroeg afscheid van nemen :frowning:

@Rhiannon wrote:

Jane heel vaak doet de gyn nog een (korte) echo voor de ingreep. Om precies te zien waar het vruchtje zit etc. Dus het is nooit te laat om te vragen zolang je niet na je curettage zit tenminste :-

Vicky het kan alle kanten op zoals Jippie al heeft uitgelegt. Ik had meestal weinig gedoe met mijn regelmaat na miskramen. Oud bloed is bruin en donker, vers bloed kan van het loslaten van het vruchtje zijn maar ook een nieuwe cyclus. Als je twijfelt bellen want als je die onderzoeken nodig hebt hebben ze ook vast liever dat je belt. Succes!

Ik stond hier vanmiddag even met mijn mond vol tanden…ik zou eigenlijk gebeld worden door het ziekenhuis ivm een afspraak voor de curettage. Niet dus ging nu per brief! Hadden ze me maar gebeld dan hadden ze gelijk te horen gekregen dat ze de plek niet hadden hoeven reserveren want hij staat op …Oudjaarsdag! :shock: Nu heb ik nog even gespeeld met de gedachte; hoppa weg met het oude jaar dan ook maar die curettage. Tot ik las dat het onder plaatselijke verdoving zou zijn. Ik ben echt veel gewend, puncties en de hele rataplan, maar voor mijn gevoel gaat dit toch best ver. Ik weet helemaal niet of ik dat wil zonder algehele narcose! Ben veels te bang dat ik er teveel van ga voelen. Puncties zijn al pijnlijk genoeg ik weet niet of ik dit allemaal zo bewust wil meemaken. :shifty: Ben al eens bevallen van Bregtje
terwijl ze al was overleden en ik vermoed dat dit me ‘te dichtbij’ komt bij die ervaring. Noem me een mietje, overgevoelig maar ik denk niet dat ik dat aankan. En ik vind het eigenlijk ook wel een beetje vreemd dat het ziekenhuis dit op deze manier doet en op de planning zet voor me. Als ik maandag het laatste nieuws heb gekregen en ze kunnen het niet op een andere manier regelen (met narcose) dan ga ik mijn zorgverzekeraar maar eens bellen. Kijken of de wachtlijstbemiddeling iets voor me kan betekenen.

Het voelt iig niet goed op deze manier, het voelt nooit goed maar dit voelt extra niet goed… :frowning:

Rhiannon, kan me voorstellen dat je na de ervaring van Brechtje dit niet onder plaatselijke verdoving wilt meemaken.

Ik heb zelf wel een keer een curettage onder plaatselijke verdoving gehad, viel me reuze mee. ja je bent bij idd. voordeel is wel dat je na een half uurtje alweer weg kan.

Ze geven een paar prikken in je baarmoedermond, zodat je niet voelt dat die wat opgerekt wordt. tijdens de curettage zelf kan je een wat menstruatiekramp achtig gevoel krijgen. Ikzelf heb er niets van gevoeld terwijl er toch 2 baarmoeders leeggemaakt moesten worden. ( Heb een dubbele baarmoeder, was toen een tweeling.)

Oh ja, je benen liggen wel in de beugels.

Het is wel prettig als er dan wel iemand bij je staat om je te begeleiden, dat deden ze bij mij dus niet omdat dit ziekenhuis i.p. geen plaatselijke verdovingen deed. Heb daar moeten praten als brugman om het wel voor elkaar te krijgen. Stond ook meer personeel binnen als normaal. Om te kijken hoe het dan ging. :roll:

( tja, als je zelf anesthesie assistent bent let je op dat soort dingen…)

@Jane_S wrote:

oh ja over de narcose, werd me verteld dat ik een infuus krijg en daardoor krijg ik mijn narcose, kapje is alleen wat zuurstof…

nu ben ik weer bang voor het infuus :shock: :mrgreen: haha ik ben ook ene lekkere miepje he? :mrgreen:

maargoed het lijkt me pijnlijk en weet nog van paar jaar terug dat eruit halen ook pijnlijk was , arghhh :doh:

ik zie dus goed ertegenop :mrgreen:

maar uhm meiden, is er nog veel bloedverlies na de curretage?

en hoelang voordat ongi ongv weer komt…? :shifty:

Jane, je krijgt maar 1 prik, vraag maar of het op je arm mag, en een roze naald. ( die zijn dunner dan de groene :wink: ) dan voel je het daar het minste. De narcose wordt daar doorheen gespoten. Dat kan wat prikkelend aanvoelen. Het kapje is idd voor wat extra zuurstof en om je ademhaling te ondersteunen.

Dank je Paula voor het opschrijven van je ervaring! Het meeste wat ik lees over plaatselijk is dat het toch als zeer pijnlijk wordt ervaren. Nu weet ik dat dat best subjectief is en ik na een punctie bv zelf vaak al weer lachend en geinend de gang op hobbel. Maar toch, heb het gevoel dat ik ws te labielerig zal zijn om bv goed te kunnen ontspannen. Je geeft me iig wel weer wat om over na te denken. Want een hele dag van huis tegenover heeeel snel weer thuis is ook een overweging waard natuurlijk. Misschien kan mijn arts me nog wat extra pijnstilling regelen voor vooraf en erna of iets rustgevends. :think: We hebben nog even en wie weet zit ik um sonst te stressen en komt het alsnog vanzelf los voor die tijd!

Jane, heb je al eens gehoord van ‘wonderzalf’? Er bestaat een speciale pleister waarin een verdovend zalfje zit. Als je op je hand geprikt wordt kunnen ze je een pleister geven waardoor je het prikken ook minder voelt. Alles wat je stressniveau kan verlagen is meegenomen nietwaar? :thumbup: