'zo'n zwarte met zo'n uh halfbloed'

@lydia wrote:

En ondertussen juichen 16 miljoen mensen wel voor Affalay en Elia. Pure kaaskoppen die spelers :liar:

Tijdens het voetballen dacht ik ook in dit topic.

Want dan is het ONS team en zijn het ONZE jongens. Ook dat ‘zwarte schorum’. :sick:

Bedoel te zeggen dat die mensen die dat dus zeggen wel juichen voor onze voetballers.

@faizaa wrote:

@Mama wrote:
@lydia wrote:
En ondertussen juichen 16 miljoen mensen wel voor Affalay en Elia. Pure kaaskoppen die spelers :liar:

ehh ja en ?

Sorry Lydia, vind dit een beetje een vage opmerking van je…en eerlijk gezegd nergens op slaan…

Mensen die de Marokkanen eruit willen.. die de Marokkanen en rest vd buitenlanders zien als de grote oorzaak van alle ellende hier in Nederland.. Die mensen.. juichen WEL als Affelay of Elia een goal maken.. dan ineens zijn ze '1 van ons'.. :lol: :lol: :lol: Dan 'mogen ze blijven'... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vond em wel goed van Leeds.. :lol: :thumbup:

Hoe kom je er toch bij dat mensen die al die buitenlanders er uit willen hebben wel juigen voor Affelay of Elia ??
Faizaa ik denk dat je dingen wil zien, volgens mij juichen mensen gewoon voor het Nederlands elftal hoor..
Ik lees echt met verbazing dat er mensen zijn die dit onderwerp samen weten te brengen met voetbal. En dat er weer een topic opduikt waar weer mensen die op de pvv stemmen zwart gemaakt worden...echt heel wonderlijk. Ik geloof dat ik, net als Fiep, het ook wel even gehad heb met politiek..tenminsten hier op het forum.. ben anders namelijk ook bang mensen naar de keel te vliegen.. :silenced:

@Mama wrote:

@faizaa wrote:
@Mama wrote:
@lydia wrote:

ehh ja en ?

Sorry Lydia, vind dit een beetje een vage opmerking van je…en eerlijk gezegd nergens op slaan…

Mensen die de Marokkanen eruit willen.. die de Marokkanen en rest vd buitenlanders zien als de grote oorzaak van alle ellende hier in Nederland.. Die mensen.. juichen WEL als Affelay of Elia een goal maken.. dan ineens zijn ze '1 van ons'.. :lol: :lol: :lol: Dan 'mogen ze blijven'... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hoe kom je er toch bij dat mensen die al die buitenlanders er uit willen hebben wel juigen voor Affelay of Elia ??
Faizaa ik denk dat je dingen wil zien, volgens mij juichen mensen gewoon voor het Nederlands elftal hoor..

Dat elftal wat misschien wel heel wat minder goed zou zijn als alle buitenlanders eruit zouden zijn.

OMG… het niet te geloven, echt NIET te geloven :silenced:

@Mama wrote:

@faizaa wrote:
@Mama wrote:
@lydia wrote:

ehh ja en ?

Ik lees echt met verbazing dat er mensen zijn die dit onderwerp samen weten te brengen met voetbal. En dat er weer een topic opduikt waar weer mensen die op de pvv stemmen zwart gemaakt worden...echt heel wonderlijk. Ik geloof dat ik, net als Fiep, het ook wel even gehad heb met politiek..tenminsten hier op het forum.. ben anders namelijk ook bang mensen naar de keel te vliegen.. :silenced:

Ik vind het gewoon grappig dat voetbal voor elkaar krijgt.. wat de rest van de maatschappij niet lukt..

SAAMHORIGHEID.. :mrgreen:

Iedereen=gelijk..

Lang leve voetbal dus.. :inlove: :thumbup:

@Sooki wrote:

OMG… het niet te geloven, echt NIET te geloven :silenced:

Zennnnnnnnnnnnnnnnnn :wink:

Ik wou dat hier een /ignore functie op zat. Net als op de irc chats van vroeger :angel:

Ik snap die opmerking juist heel goed van Lydia.

Snap jou reactie er op niet zo goed mama.

Sooki:, tranen springen gewoon in me ogen, van herkenning, ik had zo een meisje in de klas die helemaal beschadigd was door zo een schuursponsje en hoe heet dat, zo een sponsje van staal, kan dat?

Ik was er niet bij, maar ze heeft toen midden in de klas uitgelegd waarom ze dit deed, Iedereen was geschokt, zelfs de pester.

Kleur van de huid, zegt toch zo weinig? Zegt toch helemaal niets over hoe een persoon is. Dat mensen denken dat hun kleur zegt dat ze maar criminelen zijn, of lui of wtf dan ook… die mensen vind ik dom :sick: :silenced: :shifty:

@lydia wrote:

Fiep, in aansluiting op jouw post: mijn favoriete tekst, Prediker: er is een tijd om te spreken en er is een tijd om te zwijgen.

Complimenten dat je in dat geval zweeg. Ik volg je na :-*

top. ik geloof dat we t allemaal maar moeten doen…

@Kroes wrote:

@lydia wrote:
Fiep, in aansluiting op jouw post: mijn favoriete tekst, Prediker: er is een tijd om te spreken en er is een tijd om te zwijgen.

Complimenten dat je in dat geval zweeg. Ik volg je na :-*

top. ik geloof dat we t allemaal maar moeten doen…

Inderdaad top :thumbup:

@D. wrote:

@Bella wrote:

Kijk er zijn natuurlijk vooroordelen en regelrechte oordelen - en laten we we lwezen in sommige culturen is het nu eenmaal een soort van gewoonte dat mannen kinderen hebben bij diverse vrouwen en die vrouwen kinderen van diverse mannen. Ik kom van oorsprong uit de omgeving van Rotjeknor en daar zie je dat ook enorm in het straatbeeld zeg maar.

Tja het moet je ding wel wezen en het zou de mijne ook niet zijn. Dat zit enorm in die cultuur op een of andere manier en ik kan daar ook met verbazing naar kijken. Ik heb overigens vervolgens wel heel veel respect voor die vrouwen die dat blijkbaar alleen kunnen. In Zuid Africa schijnt het ook heel normaal te zijn.

Maar vanuit mijn nederlandse opvoeding moet ik er toch persoonljk niet aan denken en ik ga mijn zoon ook zo niet opvoeden. En ik kan me wel voorstellen dat het niet erg moeilijk is om als buitenstaander daar maar een beetje vreemd tegenaan te kijken en zo’n opmerking van zo’n vrouw dan ook wel te plaatsen is.

Ik weet niet met welke intonatie en motivitatie die vrouw het zei, maar ik zou ook over dat onderwerp hebben kunnen beginnen en heb me er in Rotterdam ook menigmaal over verbaasd.

Ik snap je reactie niet helemaal. Want als het om iets gaat dat we ‘vaker zien’ (mannen die bij verschillende vrouwen kinderen hebben) is het wel ok om daar iets van te vinden en die mening te ventileren? En dat handjevol vrouwen dat dan buiten de grote groep valt moet maar leren leven met veroordelende opmerkingen? Misschien wil je je reactie even verduidelijken, want ik merk dat ik het niet helemaal kan plaatsen.

Wat ik soort van bedoelde (het was al laat, dus kan me wel voorstellen dat ik wat vaag overkom) is dat we hier nu wel heel poliltiek correct kunnen gaan zitten wezen maar dat sommige dingen misschien ook vraagtekens oproepen. We zitten nu soms met grote cultuurverschillen en ik vind ook niet dat we het daar dan maar helemaal niet over mogen hebben of dat helemaal niet vreemd mogen vinden.

Kijk dat die vrouw in kwestie het ws een stuk onaardiger bedoelde dan ik in dit geval is weer een ander ding.

Voor de rest heeft het voor mij niets te maken met buiten de groep vallen ofzo.

Ik zat er vandaag ook nog over te denken - voor sommige mensen in nederland is het misschien ook allemaal wel wat veel gevraagd. Ik sommige wijken heb je wat oudere mensen die in hun eenvoudige woning of flat wonen al jaren en langzamerhand helemaal geen nederlanders om zich heen hebben.

Los van het feit dat ik geen enkele moeite heb met mensen van een andere afkomst en ook mijn directe buren van allochtone afkomst zijn zou ik niet als enige ned tussen allemaal buitenlanders willen wonen. Ik zou me dan ontheemt voelen in mijn eigen land. Maar ik zou ws allang daar niet meer wonen maar sommige mensen zitten meer vast en die klagen daar enorm over.

En niet dat ik het dan in alles eens zal zijn met die mensen ergens kan ik het me wel een beetje voorstellen vanuit hun optiek.

Waar ik heen wil geloof ik is dat ik absoluut voor respect ben voor iedereen en wat dan ook maar aan de andere kant hoeven we ook niet alles onder de tafel te vegen en dat we niets vreemd mogen vinden of moeilijk om mee om te gaan ofzo. En sommige dingen vind ik regelrecht verwerpelijk.

Maar dan wel vanuit een overwogen oordeel ipv een vooroordeel.

Ha Bella,

maar het gaat er toch ook niet om dat je niet iets vreemd mag vinden?

Het gaat er om hoe je daar mee om gaat.

Ik begrijp ook niet alles van andere culturen (want dat is een boel; alles).

Het verschil maakt denk ik hoe je in het leven staat, wat je mensbeeld is, wat je ervaringen zijn, of je kortzichtig bent of wat eh langzichtig 8), of je het fatsoen hebt om bij sommige dingen je schouders op te halen of zelfs helemaal niets te denken.

Als het gaat om bijv. onderdrukking van vrouwen, dan kan ik daar ook niets mee hoor, dan is het woord “vreemd” een understatement.

Maar het ging hier bij Fiep om een huidskleur…Als je daar al niet mee om kunt gaan, dan wordt het lastig zeg.

En je kunt ook leren om gaan met dingen die je vreemd vind in een andere cultuur.

En sommige mensen zullen dat nooit leren, die groepen mensen blijven bestaan. Heel naar, maar ik ben bang dat dit soort gedrag altijd zal blijven.

Snap ik ook wel hoor, en zo ben ik ook wel - maar ik reageerde op iets anders, maar ben onderhand te moe om het nog scherp te krijgen.

En inderdaad bij Fiep ging het alleen over huidskleur maar ondertussen kwam er ook allerlei andere voorbeelden voorbij.

EN over dat voetballen - dat dacht ik vanmiddag op mijn werk en zei het ook tegen mijn bijna pvv stemmende collega. Zo van en nu wel juigen he - nou hij vond dat ik maar iets raars zei 8)

lydia schreef:
En ondertussen juichen 16 miljoen mensen wel voor Affalay en Elia. Pure kaaskoppen die spelers

ehh ja en ?
Sorry Lydia, vind dit een beetje een vage opmerking van je...en eerlijk gezegd nergens op slaan..

Ik zie inderdaad ook niet zo waar Lydia's opmerking op slaat.
Op mijn werk zaten de de verschillende culturen, de niet-kaaskoppen dus, namelijk ook te juichen voor het NL elftal...Ja en???

Als je het zwart/wit zou willen zien is het dus duidelijk dat als de zogenaamde nietkaaskoppen geen rottigheid uithalen er dus net zo hard voor ze gejuichd wordt als voor de welkaaskoppen.

En voetbal en saamhorigheid?? :think:
Maar dat terzijde :D

EN over dat voetballen - dat dacht ik vanmiddag op mijn werk en zei het ook tegen mijn bijna pvv stemmende collega. Zo van en nu wel juigen he - nou hij vond dat ik maar iets raars zei

Waarom zou die pvvstemmer niet niet mogen juichen dan?

Het valt mij op dat de 'pro-multi culti ’ hun opvattingen vaak kracht bij zetten door Nederland en/of Nederlanders onderuit te halen.

Daardoor hou je die tweespalt.

@Roos wrote:

Het valt mij op dat de 'pro-multi culti ’ hun opvattingen vaak kracht bij zetten door Nederland en/of Nederlanders onderuit te halen.

Daardoor hou je die tweespalt.

Kun je daar een voorbeeld van geven?

Pro-multi culti snap ik trouwens niet. Een multiculturele samenleving is er, of is er niet. Of bedoel je dat die pro’s zo’n samenleving toejuichen of promoten?
Kun je daar een voorbeeld van geven?

Pro-multi culti snap ik trouwens niet. Een multiculturele samenleving is er, of is er niet. Of bedoel je dat die pro's zo'n samenleving toejuichen of promoten?

Ik bedoel met pro multiculti inderdaad mensen die een multiculturele samenleving toejuichen. (daar ben ik er overigens zelf één van)

Een voorbeeld:
De polen hier werken keihard en doen het werk dat wij Nederlanders niet willen doen terwijl mijn Nederlandse buurman een uitkering trekt en wietplanten in zijn tuin heeft.
(dit is geen quote maar zomaar een voorbeeld)

Die Nederlandse buurman heeft met het hele Poolse verhaal niets te maken. Daarnaast lokt het alleen maar verdediging uit.
Je kan beter stellen dat die bewuste Polen hier keihard werken. Punt.

@joseetje wrote:

:hug:

Lijkt me heel naar om zoiets aan te moeten horen.

Zelf had ik het denk ik niet kunnen laten om de mannen bij het weggaan nog even in het Nederlands te begroeten.

:hug:

ohhhh fiep… ik zou me ook niet stil hebben kunnen houden…

Ik ben altijd wel van de ‘vriendelijke’ doch sarcastische opmerkingen…

misschien niet rechtstreeks… maar zo zou ik toch wel iets laten weten…

(net als dat mensen voordringen of tegen je aanrijden met een winkelwagentje ‘oh, u wilt er even langs? dat mag best hoor’ van dat soort dingen…

maar ja… ik denk dat je wel staat te koken van woede om nog netjes te blijven… dan is het wijzelijk om maar niets te zeggen…

En even in aansluiting op het voetbalverhaal; het lijkt soms gewoon het enige positieve te zijn wat ik van de massa (…) hoor als het gaat om mensen van niet-Nederlandse afkomst. Dat bedoel ik er meer. Niets meer, niets minder.

Ik wil er ook geen discussie van maken maar… nou ja. Ik moet naar bed geloof ik. 8)

@fiep klophout wrote:

@faizaa wrote:
Vraag me trouwens ook af hoe je zoiets dan later aan je kind moet uitleggen… of nu al iets van moet uitleggen?

Mijn kinderen hebben beiden buitenlandse voornamen en achternaam… Ik weet nu al dat ze op basis van de naam afgerekend worden… :think:

Ja, wat een klote gedachte is dat he… mijn moeder zei: laat ze maar, ze zijn gewoon dom, en kortzichtig, en bang voor het onbekende (dat heeft ze allemaal gezegd toen we naast hun tafeltje stonden, dat was onze zeer bescheiden wraak). En tuurlijk is dat allemaal waar, maar mijn kinderen, en die van fai en van sooki en van weet ik veel wie, die hebben daar later allicht wel gewoon écht last van. En dan is het leuk te zeggen dat die mensen kortzichtig zijn en zo, maar als jouw zoon puur door zijn voor- en achternaam niet eens op gesprek mag komen straks voor een baan, dan koop je weinig voor de stempel ‘kortzichtig’.

Tot hier heb ik het topic gelezen, nog niet verder.

Maar ik ben zelf ook zo’n halfbloedkind met blanke moeder. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf vind dat ik er weinig last van gehad heb. Maar dat is misschien omdat ik bij mijn blanke moeder ben opgegroeid, in een blanke familie en op blanke scholen heb gezeten. Wie zalt het zeggen :think:

Vroeger als kind werd me soms gevraagd of ik geadopteerd was, niet dus.

In mijn volwassen jaren heb ik er meer ‘last’ van gehad. Positieve discriminatie is daar een voorbeeld van. Een aanbod van een HBO instelling om meer examentijd, omdat ik ‘allochtoon’ ben. Mijn broertje is bij de politie en mocht kiezen of hij als allochtoon of autochtoon erbij wilde, voor allochtonen zijn de eisen minder zwaar (belachelijk). En ik heb een keer een baan geweigerd die speciaal voor allochtonen was, het uitzendbureau was zwaar beledigd.

Mensen zijn verbaasd als ze me zien en me alleen van de telefoon kennen. Ik praat ‘normaal’ en ben bruin, huhhh. ‘goh ik had niet verwacht dat je donker was’, ‘wat is je meisjesnaam?’, en met bijv kraambureau en kdv ed vragen ze naar de cultuur hier in huis, gewoon Nederlands. ‘Oh dus we krijgen een donker kindje?’ (mijn dochter is een kwartje), uuh nee, ze is blank en heeft blauwe ogen. En soms hoor ik dat ze aan de hand van mijn achternaam een andere voorstelling van me hadden gemaakt, maar ik ben gewoon normaal nederlands, spreek geen talen die ik niet op school heb geleerd, heb een HBO en WO opleiding, werk gewoon, ben opgegroeid met aardappelen, groente en vlees etc etc. Men zit zo vol vooroordelen. Maar eerlijk is eerlijk, in de praktijk is men meer positief verrast dan negatief. Ze komen snel tot de conclusie dat ik een ‘witte vrouw’ in een donker jasje ben en dat het enkel kleur is. Maar daarom verdien ik toch niet meer respect dan iemand anders?

Waar ik wel rekening mee hou is bijv met solliciteren, ik zet bijv altijd mijn geboorteplaats en nationaliteit op mijn CV (in NL en NLs). Clara de Vries hoeft dat niet te doen, maar sommige mensen/bedrijven zien door de naam opeens de rest niet meer vrees ik.

Ons kind hebben we ook heel bewust de achternaam van haar vader gegeven. Al blijft ze haar hele leven een stempel ‘3e generatie’ allochtoon houden.

Ik heb een keer met oversteken een opmerking gehad over profiterende allochtonen en blablabla. Toen heb ik gevraagd aan die man wat zijn hoogst genoten opleiding was en dat ik daarmee zijn opmerking vast wel kon plaatsen :mrgreen:

Mijn oma vertelde me eens dat ze vroeger met mijn broertje liep en dat ze opmerkingen kreeg van oooh wat een schattig mannetje. Ze zei toen vaak ‘dat zeg je nu, over 20 jaar is het een vuile buitenlander’. Mijn broertje heeft als jongen meer last van zijn kleur en naam, deels door zijn werk… Maar hij deinst er niet voor terug om mensen die hem uitschelden voor ‘Aap’ bijv (tijdens het schrijven van een boete) mee te nemen naar het bureau :angel:

Naja, beetje warrig verhaal mss :oops:

Maar bereid je maar voor dat N. hier vaker mee te maken gaat krijgen.

Wat leg je ze uit, tja…mijn basisschool leraar heeft eens een spelletje met de klas gedaan. Alle kindjes in een groep en dan op basis van kenmerken kinderen gescheiden, blonde kinderen apart van bruin haar etc etc, tot uiteindelijk iedereen apart stond. Elk kind is uniek en mooi in zijn soort. Met al zijn of haar specifieke kenmerken. Dat is me altijd bijgebleven. Verschillen maken dat je iets kunt benoemen.

En verder dat hij zich altijd open moet stellen voor andere mensen, don’t judge the book by its cover. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

En eerlijk zijn, het leven is soms hard, dat hoort erbij, dat mag hij best weten vind ik. Als hij zich maar stevig genoeg in zijn schoenen voelt staan als wie hij is en zelfrespect heeft.

Kan me voorstellen dat ditje een naar gevoel geeft en dat het blijft hangen.

Wat een rot opmerkingen ook !!

Ik vind het wel super van je dat je je hebt kunnen inhouden. :thumbup:

Als je erop ingaat zet je jezelf alleen te kijk naar mijn mening.

Lekker erboven staan voel je jezelf beter door dan er op in te gaan.

idd sommige mensen zijn nu eenmaal kortzichtig je veranderd ze ook niet.

Als je er iets van had gezegd hadden ze daar ook nog over kunnen zeiken achteraf.