kittycat,zo warrig is je reactie niet hoor, vond um wel waardevol eigenlijk :thumbup: en mooi idee van die docent.
gezien mijn vrij verse banner, gingen er gisteren wat namen door mijn hoofd. En er was een naam die duidelijk van afrikaanse origine is (maar goed uit te spreken en zo). En dan denk ik toch: hmmm, is dat wel slim? Zadel ik mijn kind niet zo op met een extra ‘handicap’? En dat is toch eigenlijk gewoon een trieste gedachte…dat ik dat uberhaubt denk…
:hug:
Is idd triest dat dat door je hoofd schiet, terwijl je gewoon net als iedereen een mooie naam voor je nieuwe telg wilt.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het inderdaad een extra handicap is. Puur geredeneerd vanuit mijn eigen referentiekader.
Maar een buitenlandse achternaam is een stukje erger. Maar ik weet natuurlijk niet of N. en de baby jouw mogelijk Nederlandse achternaam hebben. Persoonlijk zou ik een afrikaanse naam alleen in dat geval overwegen (als ik in jouw schoenen zou staan), en dan is het voor een meisje denk ik alsnog makkelijker dan voor een jongen. Een jongen krijgt veel sneller een stempel.
Reken er maar op dat N. en baby zijn/haar hele leven vragen/opmerkingen, al dan niet subtiel, zullen krijgen in de trant van: waar kom je vandaan, waar ben je geboren, waar is je moeder/vader geboren, welke talen spreek je, maar spreek je niet nog meer talen, wat voor taal spreek je thuis, je eet zeker heel graag roti (even dubbel :mrgreen:), jij eet zeker heel gekruid, kan je moeder lekker koken?, jij hebt het zeker nu niet warm he (als het 30 graden is…uhm dus wel he), jij kan beter tegen de warmte dan ik want je bent gekleurd (fabeltje, want een donkere huid en donker haar is eerder warm), oh jij hoeft nooit onder de zonnebank, wel handig kroeshaar dat hoef je niet elke dag te wassen, ooh ik wou dat ik jouw kleurtje had, voor mensen met een niet-nederlandse achtergrond hebben we extra voorzieningen hoor, goh wat een bijzondere naam, wilt u de folder in het Nederlands?, ik had me een heel andere voorstelling van je gemaakt, ja buitenlandse mannen lopen vaak weg he (mijn moeder was degene die haar spullen gepakt heeft inmiddels heeeel lang geleden), gelukkig ben je nooit ontvoerd, wat is je meisjesnaam…nee, ik bedoel uw meisjesnaam…oh is dat uw meisjesnaam, en zo kan ik nog wel even door gaan hoor…
Tja, ik lach erom. De meeste opmerkingen/vragen worden uit onwetendheid gemaakt of gesteld. En meestal geef ik er ook gewoon eerlijk antwoord op. Ik schaam me echt niet voor mijn kleurtje hoor, het hoort bij me en maakt me wie ik ben en met zie ik er veel beter uit dan zonder :lol:
Mijn moeder heeft ook nooit een punt van ons kleurtje gemaakt. Wij waren gewoon kind en een van de kinderen uit de klas, op straat, waar dan ook. Dat was zeker niet iets om extra te benadrukken. En kinderen onderling maakt het vaak ook niet uit. Pas later ontstaat het besef van verschillen.
Mijn moeder zegt ook altijd dat ze de kleur niet meer ziet, voor haar zijn we gewoon haar kinderen, met alles dat daarbij hoort, en ze is nog altijd verrast als mensen er iets over opmerken, zo van ‘waar heb jij het nou weer over, oja, mijn kinderen hebben een kleurtje, het is dat je dat zegt’.
Door vragen (ook de in onze ogen misschien ’ domme’) kom je aan de weet. En dat is juist belangrijk want vaak is de angst voor het onbekende.
Mijn zoontjes hebben overigens om bovengenoemde redenen mijn achternaam gekregen en niet die van mijn man.
Ik kan me dat heel goed voorstellen fiep.
Maar denk ook dat het goed is om zo over een naam na te denken.
Terwijl ik ook van mening ben dat dat eigenlijk niet zou moeten hoeven.
Maar het is toch iets wat je kind zijn hele leven draagt.
Ik denk idd ook wel dat aan eraan ligt wat de achternaam van je kindjes is.
Als dat een nederlandse naam is dan zou een afrikaanse voornaam al eerder geaccepteerd worden dan bij een buitenlandse achternaam ( helaas)
Ik hou dus wel van buitenlandse voornamen :inlove:
Je moet je kindje noemen zoals jij wilt Fiep…
Ik heb het al eens eerder geroepen… van de domste mensen, heb je de meeste last.
Kijk naar die mannen in dat restaurant…
Onwetendheid!
De vader van Saar is een Nederlandse jongen. Heeft een achternaam die als buitenlands gezien zou kunnen worden…
Komt bij sollicitatiegesprekken en men denkt altijd dat er iemand met een andere huidskleur zou komen… :naughty:
@fiep klophout wrote:
gezien mijn vrij verse banner, gingen er gisteren wat namen door mijn hoofd. En er was een naam die duidelijk van afrikaanse origine is (maar goed uit te spreken en zo). En dan denk ik toch: hmmm, is dat wel slim? Zadel ik mijn kind niet zo op met een extra ‘handicap’? En dat is toch eigenlijk gewoon een trieste gedachte…dat ik dat uberhaubt denk…
Ik heb hier wel rekening mee gehouden.
ook zou ik nooit namen kiezen met een aparte spelling :oops:
Maar dat komt meer omdat ik met mijn eigen naam ook altijd van die leuke vragen kreeg :roll:
Nu zelfs nog, moet ik schijnbaar voor Engeland zijn (voetbal :roll: )
Of als er iets in Engeland te doen is, of ze lopen achter, of ze zijn hooligans, of dit of dat :roll:
Woon langer in Nederland dan dat ik ooit in Engeland heb gedaan, maar schijnbaar blijf ik een expert :lol:
En mijn naam was vroeger een verzekeringsmaatschappij … en vonden kinderen het nodig om dat de hele dag te zingen.
Victoria Vesta :roll: had echt een hekel aan mijn naam vroeger.
Nu ben ik er trots op, maar daarom heb ik mijn kinderen gewone namen gegeven, internationale namen wel te verstaan

@fiep klophout wrote:
precies bannen die gedachte (of is dat nu te makkelijk gezegd door mij :think: ) - volgens mij kan je beter zorgen dat je leuke, weerbare kinderen krijgt.
Tja de naam de van een verzekeringsmaatschappij - nee Willeke Alberti die een leuk liedje met jou naam heeft als jij een puber in wording bent - kon het mens wel schieten destijds. Maar zo is er altijd wel wat.
Fiep gelukkig leven we in een tijd dat black al een stuk meer beautiful is dan in de jaren vijftig ofzo en zijn er genoeg mooie zwarte mensen tegenwoordig die in het licht staan zoals de Oprahs, Obama;s en Denzels ed van deze wereld - en ik kan nog wel een hele lijst bedenken.
Ik heb zo’n vermoeden dat het wel goed gaat komen met die kids van jou.
Maar even wat anders - hoe zit het in bijv Oeganda - is blanker daar beter (vaak dicrimineren mensen met lichtere tinten juist weer de meer donkere :roll: ) of is daar half bloed ook not done. Was even benieuwd naar wat je in Oeganda op dat gebied dan juist wel of niet tegenkomt.
@Bren1970 wrote:
Ik heb het al eens eerder geroepen… van de domste mensen, heb je de meeste last.
Onwetendheid!
De vader van Saar is een Nederlandse jongen. Heeft een achternaam die als buitenlands gezien zou kunnen worden…
Komt bij sollicitatiegesprekken en men denkt altijd dat er iemand met een andere huidskleur zou komen… :naughty:
Ik sluit mij voor het gemak maar even bij Bren aan.
Toen ik dit las moest ik ook aan jouw post van vorige week denken.
Over die domme mensen.
Fiep maak je alstjeblieft heel snel los van deze gedachtes.
Geef je kindje de naam die jij voor ogen hebt en niet wat door angsten wordt opgelegd.
Ik vind het heel erg dat je hier al over na moet denken

Te triest

:hug:
gelukkig werd er net heeel hard gelachen toen ik die afrikaanse naam noemde. :mrgreen: Weer een dilemma minder. Eens kijken wat ie van Klaas of Sjoerd vindt 8)
@fiep klophout wrote:
gelukkig werd er net heeel hard gelachen toen ik die afrikaanse naam noemde. :mrgreen: Weer een dilemma minder. Eens kijken wat ie van Klaas of Sjoerd vindt 8)
Whahaha, wie weet wat voor rare naam het in Afrika is.
Weet jij veel, misschien wel wat Johny en Anita hier zijn :mrgreen:
Is Nano ook een Afrikaanse naam dan?
fiep ik heb je draadje ff gelezen en zag plots je banner staan.
we hebben samen bij de dec mamma’s 2005 geschreven. en ik wil je onwijs feliciteren met je zwangerschap
@fiep klophout wrote:
ik denk dat je weer uitgelachen wordt :inlove: :mrgreen:
@victoria wrote:
@fiep klophout wrote:gelukkig werd er net heeel hard gelachen toen ik die afrikaanse naam noemde. :mrgreen: Weer een dilemma minder. Eens kijken wat ie van Klaas of Sjoerd vindt 8)
ik denk dat je weer uitgelachen wordt :inlove: :mrgreen:
Sjaantje, Truusje…
:inlove: :lol:
Weet je waar ik een beetje heel erg veel kotsmisselijk van word? Dat iedereen een ander maar moet bestempelen en een mening over iedereen moet hebben. Het lijkt er steeds meer op dat het merendeel van de bevolking alleen tolerant is als het om mensen gaat die hetzelfde als hun zijn of die honderd km verderop wonen. Bah.
Fiep, ik vind het gewoon in en in triest dat die drie mannen zich op deze manier uitten. Dat ze zulke gedachten hebben vind ik heel erg. Hoe jij het hebt opgelost vind ik dan ook super. Gewoon ergens anders gaan zitten. Geniet lekker van je mooie mannen en je kleine baby die je nu al onder je hart met je mee draagt.
liefs van Marloes.
Gisteravond zat ik een programma te kijken op NGC en moest aan dit topic denken. Het programma het iets van American Hate en ik schaamde me zo om blank te zijn. Het ging over de KKK en echt ik geneerde me kapot. Hoe kunnen mensen nou iemand afkeuren/afwijzen alleen omdat hij of zij er anders uit ziet, een ander geloof belijd of een andere geaardheid heeft? Ik kan er echt met mijn pet niet bij. Als ze eens de moeite zouden nemen om in de spiegel te kijken dan zouden ze zien dat er geen twee identieke mensen zijn op deze wereld maar dat iedereen er anders uit ziet en anders is. En daar heeft kleur, geloof of geaardheid niets mee te maken. (heb er van wakker gelegen, wat een haat en waarom???)
@Bren1970 wrote:
Onwetendheid!
helemaal waar en helemaal juist geschreven.