Fiep :hug:
Herkenbaar… Voor mij is het omslagpunt gekomen na de aanslagen op 11 september. Ik had toen een relatie met een Egyptenaar. En na de aanslagen was het ineens gewoon maatschappelijk verantwoord om “buitenlanders” of “moslims” de schuld van alles te geven. Uitspraken waar Janmaat destijds voor veroordeeld was, waren ineens geaccepteerd. En nog. De uitspraken die Patricia hier doet, 10 jaar geleden vonden we dat met zijn allen echt Not Done. Tegenwoordig wordt alles maar opgehangen aan de vrijheid van meningsuiting. Ik vind dat die begrensd wordt door Respect! Mensen zijn respect voor hun medemens vaak kwijt. Waar vroeger de joden de schuld kregen van weet ik veel wat, krijgen nu de buitenlanders/moslims dat. Maar die vergelijking mag dan niet weer getrokken worden :roll: Laten we vooral even niet vergeten wat die Polen en Roemenen doen hier in Nederland! Werken voor een loon wat ver onder het minimum ligt, en werkzaamheden waarvoor wij ons zelf te goed vinden om deze te moeten doen. Kijk eens hoe mensen steigeren als we bijstandsgerechtigden zouden verplichten om dit werk te doen (al ben ik daar nu ook weer geen voorstander van maar dat is weer een heel ander verhaal :mrgreen: ).
Woedend word ik als ik hoor hoe mensen behandeld worden en woedend word ik van uitlatingen die gedaan zijn in de 2e post hier in dit topic.
Ik vraag me ook af hoe dit later gaat met Sara. Qua uiterlijk niet duidelijk een halfbloedje, qua voornaam ook niet, qua achternaam wel (al kan haar achternaam ook voor italiaans doorgaan oid). Het is toch vreselijk dat we mensen beoordelen om hun kleur en afkomst? Walgelijk gewoon.
Ik moet even stoom afblazen nu ergens hoor :shifty:
Zo is onze zoon vorig jaar eens uitgemaakt voor stelletje skinheads toen hij samen met zijn oom ( kaal, helaas niet vrijwillig 8) ) over straat liep. Onze zoon heeft een periode geen haar gehad (toen hij 4 was, dus niet in de babyfase ) . Ik was laaiend… Het waren opgeschoten kinderen die het zeiden, dus die kregen het voordeel van de twijfel van me. En het feit dat de kleine het niet hoorde en niet eens weet wat een skinhead is…
Dat er mensen waren die zo naar je kijken, dat stak mij ook erg… Helaas is het zo, maar kan me je boosheid helemaal voorstellen.
ben mama van een blond blauwogig heel hollands ogend meisje van bijna 9
maar…ze is te dik…ze was nog geen jaar en nog volledig op de borstvoeding, toen was ze al te dik…
het buro snapte t niet , de kinderarts snapte t niet, wij snapten t niet…
ze is gezond…maar te zwaar…stad en land er mee afgelopen, nu eindelijk een goed programma gevonden waarbij ze niet zwaar op dieet is gezet maar wordt geholpen door zelfvertrouwen te kweken en spelenderwijs naar een gezond gewicht te groeien, ze doet t zoooo knap!!
ben ik gisteren bij een bbq, krijgen we weer zo n domme opmerking,…ook zij, en wij, worden gediscrimineert, niet om huidskleur, wat werkelijk walgelijk is als ik dat van fiep zo lees :roll:
maar om een lichamelijk probleem en ook weer door domme vooroordelen
mijn gesprek met de persoon in kwestie
vrouw;is dat jullie andere dochter?
ik ja
vrouw; die is wel heel flink…of niet?
ik:…
vrouw; is ze niet wat flink?
ik:…
vrouw: vind u ze niet wat aan de flinke kant?
Ik: nou volgens mij had u dat zelf al geconstateert toch( nogal onderkoelt)
vrouw: ja z is behoorlijk flink
ik: uh ja dat had u al vastgesteld
vrouw: die eet zeker wel veel?
ik: nou nee niet speciaal, wilt u graag een lijst?
vrouw(onverstoorbaar en blijkbaar met een plaat voor dr harses) ; de jeugd wordt steeds dikker , dat komt door de mac donalds enzo. al die hamburgers die zal ze wel veel eten he
ik(inmiddels zwaaar onderkoelt) ze is vegetarier
vrouw:goh hoe kan t he
ik: nou ze houdt niet van vlees en ook niet van t doodmaken van dieren
ze zou trouwens ook nooit iemand moedwillig kwetsen of veroordelen(niet zo subtiele hint)
vrouw; hebben ze bij de mac ook vegetarisch eten?
ik(nu geergerd zuchtend): ik zou t niet weten WIJ KOMEN ER NOOIT
vrouw:mijn nicht heeft een maagband doen ze dat bij kinderen ook?
ik: nee maar ik zie meer in tongbandjes voor sommige mensen ( erg scherpe hint)
vrouw: o helpt dat ook?
ik: nou alleen als je em snapt!
( tegenover mij ligt een andere vrouw inmiddels bijna in een lachstuip)
mijn man merkt tussendoor nog fijntjes op, och van haar overgewicht kan ze af , karakterfouten zijn moeilijker om vanaf te komen( hint)
vrouw; tsja sommige mensen dragen t gewicht beter dan anderen, tegen mij zeggen ze altijd goh weeg jij 76 kilo? waar moet dat dan zitten
ik: o ik heb een aardig idee waar dat zit hoor, sommige mensen dragen al hun gewicht tussen de oren
mijn man had opeens een enorme hoestbui en liep een beetje paars aan in zn biertje( van t lachen)
de vrouw was blijkbaar niet zo snugger want ze vond mij erg aardig en ging gewoon verder met tegen me aan leuteren (waarbij ze overigens onderwerpen en daarmee zware vooroordelen over buitenlanders etc niet schuwde( ik heb maar zo n tongbandje voor mezelf besteld hihi)
eigenlijk heb ik er weer eens te veel energie aan besteedt, ik wordt ook misselijk van dat soort situaties, dus ik snap je gevoel erg goed fiep
Fiep, naa onvoorstelbaar… jammer genoeg gebeurt dat en ik zie het nog vaker om me heen. Je hebt een prachtkind :inlove: let them say.
Fay, herkenbaar, dat hoofdoekenverhaal. Ik ben een paar weken terug bespuugd en oprotten naar eigen land… ik heb me dagen lang down gevoeld… Het was maar dat meneer op de fiets zat en ik lopend, anders had ik er wat van gezegd.
Ik ben ook wel moe, van constant bewijzen hoe ooo ooo goed ik het doe. En dat ik toch niet bij die “andere” hoor. Ik zeg er niks meer van, of o, je spreekt toch goed nederlands he :roll: Nee troll denk ik dan!
Kristalkindje: Belachelijk!!! zoals je zegt, het gaat soms door, dan kleur en geloof en anders zijn… Je moet er ook uitzien zoals sommige dat willen. Als je dat niet bent ben je vreemd, raar en is er iets mis met de ouders.
Ik ken ook genoeg supersupersuper mensen hoor :mrgreen: :inlove:
@hanneke wrote:
Ik denk dat dit soort walgelijkheid alleen maar erger gaat worden.
Mensen worden steeds minder tolerant. Niet alleen naar mensen met een andere kleur, maar ook naar mensen met een andere overtuiging. Hoe wordt er niet gepraat over SGP-ers, en Refo’s, en moslims…En die krijgen helaas niet massaal de steunbetuigingen die hier aan jou gegeven worden Fiep.
Okee, Refo of moslim zijn is een keuze, zwart zijn niet. Maar dan nog…Ik heb zo’n hekel aan dat domme, kortzichtige, intolerante gezwets.
En ik heb echt geen illusie meer dat het beter is over 20 jaar. Ik denk eerder nog veel slechter, helaas.
Ik denk echt precies hetzelfde maar kreeg het niet verwoord zoals jij.
@preggie wrote:
echt wel BAH…
en ik ben ervan overtuigd dat Wilders hier inderdaad ook een grote vinger in de pap heeft.
jaaaaaaaaaren geleden wilde mijn toenmalige vriend, Een jongen uit Burkina Faso (West afrika), studerend in Zwitserland, naar Nederland komen.
Man man man… wat je naast een visum allemaal moet regelen en moet blootgeven… want, aldus de ambtenaar “de meesten komen vooral profiteren mevrouwtje”…
Ik weet niet meer exact wat ik gezegd heb, maar ben er (te)serieus op ingegaan geloof ik.
Sterkte… ik ben heel bang voor wat dit nog gaat brengen in de toekomst…
De uitkomsten van de verkiezingen vind ik angstaanjagend!
Ik sluit me hierbij aan, ik vind het vreselijk Fiep waar jij mee geconfronteerd bent! :hug: En de andere dames hier ook natuurlijk, ik ben echt geschrokken van al die verhalen over confrontaties met racisme!
En ik maak me ook erge zorgen over de uitkomst van de verkiezingen…

Ik word gewoon een beetje misselijk en plaatsvervangend boos als ik hier lees wat je naar je hoofd geslingerd kan krijgen :sick:
Wat nou tolerantie.
Gelukkig zegt het meer over die mensen die discrimineren / vage opmerkingen maken :hug:
@Em wrote:
En ik maak me ook erge zorgen over de uitkomst van de verkiezingen…![]()
Ik ook…
Wat een verhalen… Triest he, hoe de wereld werkt? Aan mijn zoon is wel te zien dat hij niet compleet Hollands is, een tikje buitenlands bloed, en als mensen dan horen dat ik alleenstaand ben vliegen de conclusies je om de oren. “Tja, die negers maken overal kinderen bij blanke vrouwen en nemen dan de benen, had je kunnen weten”. Waarop ik dan zeg: “Ik nam de benen hoor, ik vond 'm niet zo goed in bed. ”, ik heb al aardig wat verjaardagen stil gelegd door zulke gesprekken. Nu ik er over nadenk word ik ook steeds minder uitgenodigd… 8)
Valt in het niet bij het verhaal van Fiep natuurlijk, het zijn ook van die dingen waarvan je weet dat mensen zo denken, maar het blijft zó pijnlijk om dat rechtstreeks te horen. Kan me niet voorstellen hoe gefrustreerd en boos je bent op zo’n moment. Kan alleen maar hopen dat we ruimdenkende en weerbare kindjes kweken, die zulke kortzichtigheid naast zich neer kunnen leggen.
het blanke volk gaat voor he dames , dat weten we nu toch wel ?
een paar weken geleden hadden we een echte rasist in ons midden , en die sprak zich vol uit tegen mijn vriendin , zij is blank maar een schotse , haar man is een Ier.
kijk jullie zijn blank en zo hoort het , we mogen geen rassen mengen want daar gaat de wereld aan kapot , iedereen met volk uit hun eigen land en eigen kleur …
euhh zegt zij , ik kom uit schotland , hij uit ierland , wij doen dus ook aan “rasmengen”
jaaaa neeee euuuhhh , maarjullie zijn blank !!!
en die polen dan ? die zijn ook blank …
ja maar dat zijn ook die kauutee buitenlanders , die moeten ook wegwezen ( vrinedelijk getypt want het kwam er iets anders uit :shifty: )
dussss euhhh , tjah vond het maar een raar verhaal eigenlijk :think:
mijn zoon speelt heel leuk met allemaal ZWARTE , GELE , RODE , GROENE en BLANKE kinderen en het is hier altijd rete gezellig.
heb een NEDERLANDSE buurman van 30 jaar die heeft zich laten afkeuren met een goed verhaal , bezet een rijteshuis in eentje , vind dat hij de uitkering heeft verdient etc etc. is gewoon een erg lui persoon , dit weet ik omdat hij dat ook gewoon zegt , heb geen zin om te werke ,ik ben nederlander en ik vind dat ik die steun moet krijgen.
wil alleen maar zeggen , er zitten rotte appels tussen , ja idd.
maar blanke zijn ook niet alleen maar perfect.
vind het altijd zoooo sneu …
gisteren viel mijn boodschappentas van het stuur van de fiets al mn schappies op de grond … loopt er een nederlandse vrouw voorbij en zegt … was je nou buitenlander geweest had ik je geholpen maarja dat ben je niet dus moet je het zelf maar doen , ze bedoelde het helemaal goed we moesten er ook hard om lachen.
Ik vind het gewoon eng.
Het stomme is ook, je kunt er wel iets van zeggen, maar bij dat soort lui krijg je het toch niet uit het verstand.
En daarbij, als je ineens bij zo’n tafeltje gaat staan komt je ineens ook aanvallend over, en dus voldoe je helemaal aan ‘het plaatje’.
Knap dat je je mond hebt kunnen houden, ik ben niet van het meppen, wel van het verbale gevecht. Ik weet ook niet of ik me zo kalm had kunnen gedragen.
Ik krijg echt visioenen met vroeger (niet dat ik erbij was, helaas kennen we allemaal de verhalen), de slavernij, het uitroeien van de Joden. In de VS zijn er op de dag van vandaag nog steeds High School’s waar ze 2 galafeesten (prom’s) houden, 1 voor de blanken, 1 voor de zwarten.
Het is gewoon onverteerbaar dat er mensen zijn die veroordeeld worden op uiterlijkheden en aandoeningen waar zij zelf niet eens iets aan kunnen doen.
Het speelt ook al zo lang, vanaf 1700 bestaan er al theoriën dat negers onder de blanken, maar boven de aap staan.
Een quote van Wiki:
Het blanke ras werd biologisch als de hoogste evolutionaire vorm van de mens aangemerkt. Daaronder kwamen de Arabieren, Japanners en Chinezen, die weliswaar een rijke traditie hadden, maar in technische vooruitgang door de blanken voorbij waren gestreefd. Op de laagste treden bevonden zich Indianen en zwarten, die als een tussenvorm tussen mens en aap werden beschouwd. Joden namen in de ogen van antisemieten op basis van een nepverslag een aparte categorie in. Zij waren volgens hen de tegenstrevers, die of de wereld trachtten te regeren vanuit de schaduw in het nepverslag de (Protocollen van de wijzen van Sion), of gezien werden als de moordenaars van Jezus Christus, of beschouwd werden als parasieten die hardwerkende burgers hun zuurverdiende geld trachtten af te troggelen. De (vermeende) biologische elementen (zwart haar, kromme neus, bochel) werden hier opzettelijk vermengd met religieus/cultureel racisme.
Dit speelt dus al eeuwen, en ook ik denk (weet het bijna zeker) dat dit ook niet ineens of binnen korte tijd stopt.
Gelukkig zijn er sindsdien wel wetten aangenomen waarbij rasicme strafbaar is gesteld. Helaas telt dit niet voor alle landen/streken op de wereld, en houd niet iedereen zich daaraan.
Als je het zo bekijkt zou een G. Wilders m.i. strafbaar zijn, zij het dat hij ze niet wil uitroeien, alleen weg wil sturen…
Op deze manier ontneem je mensen ook de kans op een leven net als iedereen, zij worden als abnormaal gezien in deze samenlevening, zelfs hier op dit forum lees ik wat wel of niet binnen Nederland zou passen, walgelijk gewoon.
Voor mij is de wereld gewoon 1 grote plaats waar iedeeen evenveel recht heeft, en hoef je je niet te bevinden binnen de grenzen van je eigen land.
De wereld is voor iedereen.
Wel vind ik dat er respect moet zijn voor elkaars cultuur, dat hoort nu eenmaal bij deze wereld en dat maakt hem zo mooi. Dat moet je niet willen veranderen of moedwillig kapot gaan maken.
Hoe we er ook uitzien, wat voor geloof we hebben, handicap, beroep of opvatting… vanbinnen zien we er allemaal hetzelfde uit.
Ik hoop dat de wereld er ooit beter komt uit te zien.
Als je het zo bekijkt is het er vreselijk mee gesteld.
Wij waren vanochtend in het centrum waar een oldtimer tour werd gehouden.
Mijn vader heeft een oldtimer en reed mee.
Doen een stuk of honderd oude auto’s, brommers en motoren aan mee.
Robin mocht met mijn vader mee in de auto, dus wij stonden tussen alle mensen die kwamen om de auto’s te bekijken, om naar Robin en opa te zwaaien (mijn zus en vriendin van vader zaten er ook in).
Ze moesten een rotonde over waar verkeersregelaars eerst de gewone auto’s doorlieten, vervolgens weer een reeks oldtimers, and so on…
Dan heb je gewoon harrie’s die het geduld niet op kunnen brengen en vinden dat zij boven de verkeersregelaar staan en gewoon er langs af rijden of over de rotonde heen, en dan moet er een oldtimer op de rem en gaan ze gewoon tussen de stoet rijden.
Heeft even niks met het onderwerp racisme te maken, maar wat een plaatsvervangende schaamte voor mijn medemens.
Wat zijn we toch tolerant door elkaar het licht in de ogen niet te gunnen.
Dat Wilders een mega wins heeft geboekt, dat Fiep zich zo klote voelt en dat jij daar vrolijk staat te zwaaien en je later kapot schaamt voor je Hollandse, blanke medemens… wat een wereld. Echt.
Op Twitter is er een pagina waarbij je je als Nederlander kan aansluiten en die excuses maakt aan de rest van de wereld dat er zoveel op Wilders is gestemd.
Dat was ook het geval maar dan bij de Amerikanen toen Bush voor de 2de keer als president herkozen was.
Oh meid, dat soort opmerkingen zijn altijd zo :evil: maar als het om je eigen kind gaat slik :evil: smiley van een poppetje dat met een hamer mept
klote he dat je zo weinig kunt doen of zeggen tegen zulke leeghoofden :wall:
ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet geroepen voel om op twitter mijn excuses te maken voor het feit dat er zoveel medelanders op wilders hebben gestemd, moet ik me daar voor schamen?
ik denk dat onze regering, de oude, zich wel moet schamen, dat ze dit zo lang hebben genegeerd, weg willen poetsen etc…
deze problemen ZIJN er,
er ZIJN mensen die zo ontevreden zijn om de een of andere reden dat ze, net als destijds in duitsland toen hitler gebruik maakte van de onvrede, zich keren tegen een bevolkingsgroep…
als we dat negeren zijn we dom bezig en dat is gebeurt,
nu moeten we er helaas iets mee…want t gaat niet weg als we de ogen sluiten, en ook niet als we ons excuus aanbieden terwijl we zelf helemaal zo niet denken
laten we echter wel t goede voorbeeld geven…ik leer mijn kinderen in ieder geval niet om onderscheid op basis van dat soort uiterlijkheden te maken…
een gek voorbeeld misschien maar ter illustratie van hoe t kan
mijn dochter werd onlangs door een gehandicapt vriendinnetje uitgescholden voor DIKKIEDIK…ze was er verdrietig over omdat ze het meisje erg aardig vond en niet snapte waarom ze dat nou zei
toen ik haar vroeg, is er dan niets waarin N. opvalt, en anders is dan anderen, kon ze het oprecht NIET bedenken, nee zei ze…ze is heel aardig en ziet er leuk uit
het meisje in kwestie is spastisch en kwijlt…mijn dochter zou niet bedenken dat meissie dan kwijlebek of lampoot te noemen…t komt gewoon niet in haar op
wel heb ik haar gezegd, je mag best vertellen dat ze je verdrietig maakt, praat er over, het is niet grappig om een ander te kwetsen, en dat heeft ze dus gedaan, ze heeft gevraagd, waarom N. haar dan dikkie dik noemde…
misschien moeten wij als we op verjaardagen zitten en er een domme neger, marokanen, joden of weet ik veel wat voor grap gemaakt wordt,.eens niet meelachen of wegdraaien, maar zeggen…joh, t is nu dan wel een grapje maar…eigenlijk kwets je hier dus wel mensen mee
een grap kan behoorlijk pijn doen, en niks zeggen…heowel ik t in dit geval van jou fiep wel goed begrijp, is niet altijd de oplossing
Fiep :-*
Ik ben opgegroeid vlakbij de Utrechtse wijk Lombok. Ik weet niet beter dan dat de mensheid bestaat uit joden en christenen en islamieten en hindoeisten. Ik weet niet beter dat elke mens een andere tint huidskleur heeft en dat er allerlei haarkleuren zijn. Dat er behalve Nederland nog veel meer landen zijn en dat daar enorme verschillen tussen kunnen zitten, maar dat de overeenkomst is dat het concept mens overal hetzelfde is
Van discriminatie krijg ik nog altijd buikpijn, sterker nog; het wordt alleen maar erger als ik lees hoe mensen behandeld worden.
Wat beweegt anderen om zo over medemensen te praten?
Is het jaloezie? En jaloezie op wat dan?
Wat beweegt anderen om het over zwarten te hebben? Wat is er trouwens mis met zwart?
Wat beweegt anderen om steeds maar te zeggen “ik heb niks tegen buitenlanders MAAAAAAAAAAAAAR…”
Ik heb zelf al meerdere malen wat onaardige woorden naar mijn hoofd gekregen en dan ging het over mijn donkere opslag. Er zit een kwart niet-hollands bloed in, ik weet zelf alleen niet welke variant :lol: maar ik vond dat al onaardig. Laat staan dat je dagelijks geconfronteert met zulke opmerkingen die kant noch wal raken.
Ooit zat ik in de trein naar Leeuwarden en daar zaten 2 Afrikanen met elkaar gezellig Afrikaans te kletsen.
Een stel tegenover me vond het belachelijk dat ze geen Nederlands spraken zo in het openbaar.
mooie vond ik dat ze dan in het fries tegen elkaar zeiden :shifty: :wall:
En als mensen die sociale cohesie die ze bereiken door allemaal gezellig oranje vlaggetjes op te hangen nou eens wat positiever zouden labelen door écht wat meer verbinding met elkaar te zoeken, dan zag het er al een heel klein beetje beter uit overal…
vooral met je minilettertjes ben ik t erg eens haha
Ben behoorlijk flabbergasted door wat hier geschreven is…wat onzettend treurig…DAT het bestaat weten we allemaal…maar jeetje zeg…het moet vast enorm hard binnenkomen als het je eigen geliefden betreft…
Ik vrees het ergste…ik weet namelijk zeker dat de toonzetting van Wilders puur winstbejag was…die weet dondersgoed dat er een hele grote groep mensen (zonder enige nuance) blind gaan stemmen…
W. gaat zichzelf (nu al) nuanceren (zoals beloofd,maar niet publiekelijk), helaas,helaas…het vuur is al aangewakkert…de “hij zegt als dat wij denken” stemmers gaan die nuance helaas niet voelen.
Zijn winst zal (vermoed ik) een vrijbrief gaan worden voor dit soort uitingen…heel,heel,heeeeel triest…
Oke…het gaat hier natuurlijk niet om W.
Het gaat om deze ongelooflijk domme opmerking.
Het gaat er misschien ook niet eens om dat ze uitgesproken worden,die woorden. Maar het idee…het idee dat deze gedachten zo leven.
Misschien ook een beetje de frustratie dat een redelijk gesprek ofwel discussie met zo iemand totaaaaal onmogelijk lijkt…
Jammer…
..ik leer mijn kinderen in ieder geval niet om onderscheid op basis van dat soort uiterlijkheden te maken..
:thumbup:
Onderscheid maken gebeurt hier zelfs in dit topic nog door dingen aan te halen zoals; Mijn Nederlandse buurman heeft wietplanten en/of trekt een uitkering e.d. Terwijl dit er opzich helemaal niets mee te maken heeft. Mijn voormalige Marokaanse buurman had ze namelijk ook in de tuin staan. Maar wat doet het er eigenlijk toe of die nou in de tuin van een Nl of Markaan staan?
Ook de PVV stemmer wordt hier zonder pardon eigenlijk gediscrimineerd.
Het zit hem allemaal in het accepteren van elkaar, of je nu Marokaan, Chinees, Nederlander, blank, zwart, Cda of Pvv bent.
Pas als we elkaar kunnen accepteren zoals we zijn kunnen we prettig samenleven. Ben helaas ook bang dat het nooit zal gebeuren dat die acceptatie er voor 100% is.
Tja, ik werd als kind bespuugd, uitgescholden, van mijn fiets gesleurd…omdat ik op zondag naar de kerk ging. Grappige was dat volwassenen er eigenlijk niks van zeiden, of: tja, dat krijg je wanneer je je kind met een rokje laat lopen. Of: neem dan ook tv, dan maak je jezelf niet zo’n uitzondering ( :wall: )
Weet je, ik denk echt dat er hier op KOK helaas ook mensen zijn die allemaal heel verontwaardigd reageren op het verhaal van Fiep, maar aan de andere kant stiekem toch ook een beetje gniffelen (of erger) over bijvoorbeeld vrouwen in het zwart die SGP stemmen.
Of idd de mensen die op de PVV stemden PERSOONLIJK aanvallen, dus niet de standpunten, maar de personen. Allemaal net zo kortzichtig en sneu als wat de "heren"in Duitsland deden.
Iedereen mag zichzelf zijn, zolang het maar in mijn straatje past, een beetje dat werk…
Zo lang dat nog aan de orde is, bij volwassen mensen, zal de wereld er niet beter uit gaan zien ben ik bang.
Maar Hanneke, wat jij nu noemt zijn keuzes die mensen maken (geloven, haardracht, rokjes, geen tv).
Een huidskleur is geen keuze.
Ik vind het ook te idioot voor woorden dat je mensen op keuzes afrekent, maar dat kan met onbegrip te maken hebben.
Huidskleur heeft op geen enkele manier te maken met begrip of onbegrip.
@lydia wrote:
Maar Hanneke, wat jij nu noemt zijn keuzes die mensen maken (geloven, haardracht, rokjes, geen tv).
Een huidskleur is geen keuze.
Ik vind het ook te idioot voor woorden dat je mensen op keuzes afrekent, maar dat kan met onbegrip te maken hebben.
Huidskleur heeft op geen enkele manier te maken met begrip of onbegrip.
Zou het onbegrip zijn of onverstand? :think:
Zo lang mensen zo dom zijn om anderen te verachten om hun keuzes, zullen ze ook zo dom zijn om anderen te verachten om hun huidskleur.
Wanneer jij je kind leert dat het niet uitmaakt of iemand groen, wit of zwart is, maar wel denigrerend praat over moslims, polen of de Bible-belt, zul je gewoon geen tolerante kinderen krijgen. Want wanneer je iemand mag uitlachen omdat ie naar de kerk gaat, tja, waarom dan niet omdat ie zwart is?? Die grens is zo wel heel vaag.
En dat was meer mijn punt. Wanneer iemand er niets aan kan doen dan moet je op de bres springen, maar wanneer het eigen keuze is, dan mag je het minachten of dom vinden. Dat is gewoon heel vaak aan de orde in nederland, en zo lang dat speelt, lost er niets op.