Zegt je kind Oom en Tante??

Wij hebben dan nog wel geen kinderen maar ik ben al wel 10 jaar tante maar de kids van me zus en schoonzus zeggen geen oom of tante ik was al vroeg tante 19 en wilde dat toen niet. Dus als het bij ons zo ver mocht komen dan zien we weer wel. Dus hier gewoon bij de voornaam. En opa en oma is gewoon opa en oma!

:-*

@Zonneschijn wrote:

Daarnaast zitten wij ook nog met de vraag hoe we laten weten over welke oma of opa we het hebben. We willen namelijk wel graag dat het gewoon oma en opa wordt, zonder de naam erbij.

Alleen welke oma? (mijn moeder, schoonmoeder of vrouw van mijn vader) en welke opa (mijn vader of schoonvader)

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Hier zeggen de kinderen altijd gewoon oma en opa tegen mijn ouders en schoonouders maar als ze er niet zijn en ze komen ter sprake dan zeggen ze dus opa F, opa J, oma M en oma D dus met de voornaam erachter zodat we weten om wie het gaat uiteraard anders wordt het wat moeilijk maar zijn we bij ze dan roepen ze gewoon opa en oma hoor :lol:

Mijn kinderen zeggen eigenlijk altijd oom en tente. Zelfs bij mijn broer die dat liever niet heeft. Ik vind het trouwens niet erg als zijn kinderen geen oom en tante zeggen hoor.

@Rammetje wrote:

@Zonneschijn wrote:

Daarnaast zitten wij ook nog met de vraag hoe we laten weten over welke oma of opa we het hebben. We willen namelijk wel graag dat het gewoon oma en opa wordt, zonder de naam erbij.

Alleen welke oma? (mijn moeder, schoonmoeder of vrouw van mijn vader) en welke opa (mijn vader of schoonvader)

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Hier zeggen de kinderen altijd gewoon oma en opa tegen mijn ouders en schoonouders maar als ze er niet zijn en ze komen ter sprake dan zeggen ze dus opa F, opa J, oma M en oma D dus met de voornaam erachter zodat we weten om wie het gaat uiteraard anders wordt het wat moeilijk maar zijn we bij ze dan roepen ze gewoon opa en oma hoor :lol:

Zo gaat dat hier ook. Als opa en omaer zijn dan is het gewoon opa of oma. Tenzij ze er allemaal zijn, dan zeggen ze wel de voornaam erbij. Anders wordt het wel wat lastig.

Mijn kinderen noemen mijn zus en haar man en de zus tante…en oom…

Onze vrienden noemen ze gewoon bij de naam.

Mensen uit de buurt waar we wonen zijn allemaal buurman of buurvrouw…

Dit heb ik Ruben aan moeten leren, want die zei op een gegeven moment tegen iedereen Hé!

Mijn en Johan’s ouders zijn gewoon opa en oma…De kids hebben zelf bijnamen gemaakt…zo zijn mijn ouders opa en oma Brissie…door Briska…de hond… :mrgreen:

Nee, alleen de voornamen. Ik zei het vroeger zelf wel tegen de tantes en ooms van vaderszijde, maar mijn oom van moederszijde heb ik nooit oom … genoemd (we schelen dan ook maar 12 jaar).

Mijn nichtje heeft mij nooit tante S. genoemd. Hoeft ze niet van haar ouders en van mij ook niet.

Ja leuk is dat he als ze zelf bijnamen gaan verzinnen. Zo heet de opa van mijn man opa jaja. Dat kwam omdat hij, toen Dirk geboren was, bij ons steeds jaja tegen Bart zei. Envanaf dat moment heet hij dus opa jaja. En de kinderen van mijn schoonzusje hebben dat ook overgenomen. :mrgreen:

Ja, wij doen dat ook en nu ben ik sinds 14 nov. eindelijk zelf tante voor het eerst en vind het juist geweldig om tante te zijn!!!

Ja hoor, hier gebruiken we ook Oom en Tante. Mijn zusje is heel blij met die titel. Haar ex is sinds kort gedegradeerd… Max noemt hem niet meer oom. En de nieuwe vriend van mijn zusje heeft nu soms de titel al. maar dat voelt nog een beetje vreemd. Gaat helemaal goed komen :thumbup:

Mijn schoonzusje vindt het niet leuk. en haar dochter noemt ons ook niet zo. <maar Max en Victor noemen haar wel zo. Eigenlijk verdient ze zo'n leuke titel misschien niet :think:

Opa en oma noemen we niet bij de voornaam. Max heeft zelf een onderscheid gemaakt. Grote opa en oma voor mijn ouders en kleine opa en oma voor mijn schoonouders. Waarom is me neit helemaal duidelijk omdat mijn ouders een stuk slanker zijn dan SO… Maar waarschijnlijk komt het doordat mijn vader alles groot noemde… Grote auto, grote boot. grote kus met twee handjes…( eigenlijk zei hij dikke auto, dikke kus echt een beetje dialect. toen was het ook dikke opa en oma. Maar dat vonden mijn ouders niet leuk. En ik ook niet :mrgreen: . Dus heel snel alles veranderd in groot :mrgreen: )

Ik hoop ook snel Tante te worden :mrgreen: Ik kan me er echt op verheugen.

Ja altijd

Hier ook gewoon voornamen.

En opa en oma krijgen even hun voornaam erbij als er gevraagd wordt: Welke oma?? :mrgreen:

"koude"kant gewone naam en de broer/zus van Erik of mij worden wel aangesproken met Ome of tante.

Dus bv Ome Johan en Alma

ik noem mijn tantes en ooms ook bij voornaam en dat doen mijn kids ook.

Daarnaast komt ook het feit dat ik erg jong moeder ben geworden plus de oudste ben dus het klnkt dat ook niet als je kind tegen mijn broertje van 13 en me zusje van 6 oom en tante moet zeggen :?

is eigenlijk hier heel stom :oops:

Zeg tegen de zus van mijn oma gewoon joke ,maar als ik over der praat zeg ik tante joke :lol:

De kinderen zeggen ook gewoon joke ,maar dat wil ze zelf ook liever.

In onze Familie korten we de namen heel snel af… eigenlijk hoord dat niet. Denk dat dat komt omdat ik zo opgevoed ben. Ze noemen mij altijd Krien en mijn broertje arnoud heel snel noud en gerard geer enzzzz

Moet erwel bij vermelden dat ik een hele kleine fam heb.

@alex wrote:

Ja, wij doen dat ook en nu ben ik sinds 14 nov. eindelijk zelf tante voor het eerst en vind het juist geweldig om tante te zijn!!!

Ik ook!

Heeft niks te maken met wel of niet de titel…

Corina, Krien vind ik toch wel zonde hoor, vind Corina een hele mooie naam!

@Mint wrote:

@alex wrote:

Ik ook!

Ik wilde het net zeggen!

Enne, Jarreau, waarom zou afkorten niet 'horen'? Toevallig hoort dat dus bij jullie familie. Niks mis mee toch?

@Bambi wrote:

@Mint wrote:
@alex wrote:

Ik ook!

Ik wilde het net zeggen!

Enne, Jarreau, waarom zou afkorten niet 'horen'? Toevallig hoort dat dus bij jullie familie. Niks mis mee toch?

Ten eerste is het geen discussie.. :shifty: ...en ten tweede is het dus écht net hoe jij het voelt...
Ik vond het ook super om tante te worden...ik was 12 en ik vond dus juist ook de ''titel'' tante erg leuk...mijn nichtje noemt mij dus ook tante!
Het is maar net hoe je het voelt...het doet er niets aan af of jij wel of geen tante genoemt wordt hoe blij je bent om tante te zijn natuurlijk...nee dat is niet eens een discussie dat weet iedereen..
Maar het is dus persoonlijk hoe je waarde hecht aan het wel of niet uit spreken van die ''titel'' :wink:
Ik hecht daar persoonlijk wel waarde aan :inlove:
Maar snap ook dat er mensen zijn die er niets mee hebben :wink:

En Corina...niets gek hoor...ik kort ook altijd af :mrgreen:
Tante Bar heet ook Barbara 8) Maar dat zeggen we nooit...ik ben ook Tante Sas...mijn andere zus heet Particia maar is Tante Trice...mijn broertje heet Ron dat is makkelijk en mijn andere broer |Arie dat is ook makkelijk :mrgreen:

Isabel heeft maar één echte oom (m’n zwager) en tante (m’n schoonzus, zijn vrouw). Meestal noem ik die wel “Oom Martijn” en “Tante Wendy” en ook ooms en tantes van Jeroen of mij krijgen dan weer die titel erbij geplakt (terwijl wij ze zelf bij hun voornaam noemen)

Ik vind het ook wel netjes staan als Isabel oom en tante erbij zegt!

Tegen zwager en schoonzus word alleen voornaam genoemd.

Ik weet niet zeker of Delta al snapt dat zwager papa’s broer is.

Mijn 2 vriendinnen en beste vriend zijn wel tante Saskia, tante Janine en ome Paul, maar worden door Delta bij het aanspreken bij de voornaam genoemd. Bij een vraag als “waar gaan we heen” komt dan wel een antwoord als “tante Saskia”.

Voor mij is het gebruik van woorden als oom en tante een soort eretitel die iemand krijgt door emotionele nabijheid.

Met zwager en schoonzus hebben we weinig contact, dat zal wel meewegen.

indd het afkorten hoord bij mijn fam maar zonde van de mooie namen.