Zegt je kind Oom en Tante??

Vraagje…

Oh ga er ook een poll aan plakken :mrgreen:

Op de verjaardag van Celiza :inlove: zat mijn zus met mijn vriendin te praten…

Mijn zus zei iets in de trant van Renzo zegt altijd Tante Bar dit en Tante Bar dat… :inlove:

Toen zei mijn vriendin Ja dat heeft Sas er wel in geramt :eh:

Toevallig ving ik het op en reageerde heftig terug :mrgreen: was ook helemaal niet emo ofzo op mijn dochter haar eerste verjaardag :liar:

Dus ik zei…Nou nee ik heb dat er niet ingeramt hoor…integendeel…

Maar als wij mijn zus roepen of iets over haar zeggen zeggen wij idd wel altijd Tante Bar wil je even…Tante Bar gaat even…

Dus ja als je het ze aanleert dat zij dat zijn dan gaan ze dat ook wel zeggen.

Net als Opa en Oma zeggen… :think:

Mijn vriendin zei dat ze dat ook bedoelde :lol: die dacht natuurlijk oh jeeeeeee nu is niet de tijd om Sas tegen te spreken 8) :angel: :shifty:



Dus nu vroeg ik me af…doen jullie dat ook??

Tegen je broers en zussen en zwager en schoonzus Tante en Oom laten zeggen?

Of aanleren iig?

Ik vind dat wel leuk het zijn tenslotte echt ooms en tantes en het klinkt ook netjes en lief vind ik :inlove:

Mijn kinderen zeggen het zelf nog niet.

Maar als ik het over oma of opa heb dan zeg ik dat ook heel duidelijk.

Hetzelfde als met oom.

hey

ja hier ook altijd oom en tante.

wij zeggen ook altid we gaan naar tate die en ome die dus ze nemen het idd hier ook gewoon over.

vind het leuk klinken en de ooms en tantes ook want ze zijn er allemaal erg trots op.

met netjes vind ik het niet echt iets te maken hebben.

het is gewoon wat ze zijn in de familie.

Tegen mijn zus en mijn zwager zegt Nancy wel tante. Tegen goede vrienden niet, ze zegt dan gewoon hun naam.



Alleen speelt hier de kwestie dat mijn nichtje tegen mijn tante oma zegt omdat mijn moeder niet meer leeft. En tja…voor mijn gevoel heeft Nancy maar 1 oma en dat is mijn schoonmoeder en 1 grammy en dat is mijn stiefmoeder (in Amerika).

Bij echte ooms en tantes vind ik het netjes en respectvol.

Dus dat wil ik ze wel aanleren, ben er aan flink mee bezig.



Voor andere naasten is het echt, buurvrouw zus, buurman piet, vrienden en kennissen wat zegt u meneer.



Klinkt ms oud bollig, maar respect voor anderen/ouderen vind ik heel correct.

Zeg het zelf ook nog steeds, ome, buurvrouw, tante etc

Zeg nog net geen U tegen mijn moeder :lol:

ja maar ik bedoel ook niet dat het niet netjes is als ze het niet zeggen hoor!

Maar als ik Renzo hoor zeggen Tante Bar mag ik wat drinken vind ik dat gewoon netjes klinken ofzo…in mijn beleving :angel: …mijn kinderen zeggen nml. geen u tegen ze :shifty: dat heb ik niet echt in mijn opvoeding zitten op een 1 of andere manier :oops:

Grappig onderwerp!

Toevallig had ik het daar vorige week over met mijn tante…



Zij heeft er namelijk een hekel aan als wij tante C… zeggen, wij moeten haar gewoon bij de voornaam noemen.



Mijn moeder is één van 11 (10 meiden/1 jongen) en vooral de oudste tantes eisen dat ze tante genoemd worden. (En dat we U zeggen.) De jongere tantes willen het juist niet… (De oudste tantes zijn van voor de oorlog en de jongere van tijdens en na de oorlog.)



De kinderen van de broer en zussen van mijn hubbie noemen mij wel tante Noortje. Ik vind het wel lief klinken, maar als ze me gewoon Noortje noemen, vind ik het ook goed.

Ik laat het over aan het kind. Hoe het kind het geleerd heeft of hoe het kind het fijn vindt om mij aan te spreken.

Ik vind het ook wel duidelijk voor het kind. Zo leer je hoe een familie in elkaar zit. Wie is wat van elkaar…



Dus ik zou het ze wel leren…



:-*

Chayenne kan nog geen oom en tante zeggen, maar dat word haar wel aangeleerd.



van het weekend waren we bij mijn schoonzus en zwager en dan zegt ze i.p.v. essie tessie, combi van tante essie

Loïs noemt mijn zusje gewoon bij haar voornaam, omdat mijn zusje er zelf geen tante voor wilt hebben (ze is 16)

Wij spreken voor Thijmen al zijn ooms en tantes aan met ome en tante…

Toevallig heeft mijn broer gezegd dat hij er een hekel aan heeft.

Ik heb tegen hem gezegd dat ie pech heeft.

Ik zal Thijmen leren ook hem met ome P… aan te spreken en zodra Thijmen oud genoeg is, mag mijn broer zelf tegen Thijmen zeggen dat dat oom niet meer hoeft.

Zo blijft het denk ik voor Thijmen overzichterlijker.

ja wij zeggen ook altijd tante dit en oom zo etc etc … :mrgreen:



dus benthe zal het zelf ook wel aanleren denk ik :lol:

Ja maar eigenlijk meer omdat mijn broer het zo leuk vindt klinken :wink:

Oeeme Rick 8) (dialect)

Mijn antwoord staat er niet bij.



Ik ben enigst kind dus mijn kinderen hebben niemand om OOM of TANTE tegen te zeggen, aangezien ze met vaders kant geen contacten meer hebben.

Sebastiaan zegt soms tante E, maar noemt haar ook vaak gewoon bij haar voornaam. Het maakt haar niet uit namelijk.

Ook de opa’s en oma’s noemt hij opa of oma + de voornaam erbij. Volgens mij zijn ze daar zelf een keer mee begonnen. En dat is zo gebleven. Verder noemt hij bijna iedereen gewoon bij zijn of haar voornaam. En iedereen vindt dat prima.



Groetjes,

Heleen

Ja.



Wij hebben het altijd over tente die en oom die. Gaat vanzelf eigenlijk.

Ja, Matthijs zegt oom en tante tegen onze broers en zussen.

(al is het nu nog tata en ome :inlove: )





Ik vind dat het zo hoort, zo heb ik het ook meegekregen van mijn ouders.







(1 uitzondering, broertje van 13 vindt het niet altijd leuk, dus daar zijn wij niet streng in)

Ja… Al is het hier tantie en nonkel, maar das hetzelfde :wink: Kaylee noemt mijn zus nou al tattie :inlove: Nonkel zegt ze nog niet…



O ja oma en opa is bij ons ook ietwat anders :wink:



Mijn moeder is mammie

Mijn vader is pepé

Mijn schoonvader is opa

Mijn schoonmoeder is overleden, maar als we het over haar hebben is het oma Eva.



Mijn eigen oma is oma voor Kaylee.

Mijn andere oma noem ik zelf marraine en is ook marraine voor Kaylee.



8)

:think: Ik weet het nog niet. Wij zijn er gewoon nog niet uit.

Ik denk dat het zonder de tante en oom ervoor wordt.

Mijn zus en mijn schoonzus heten allebei Marieke. De ene liet weten dat ze liever gewoon Marieke heette dan tante Marieke. Opgelost dacht ik gelijk, tot mijn zus zei, dat zij eigenlijk ook liever gewoon Marieke heette. Tenslotte zegt haar dochter ook gewoon Evelien tegen mij (ik was ook nog maar net van school af en voelde mij veel te jong om tante te zijn :lol: alhoewel ik er geen probleem mee gehad zou hebben om tante Evelien genoemt te worden.)



Daarnaast zitten wij ook nog met de vraag hoe we laten weten over welke oma of opa we het hebben. We willen namelijk wel graag dat het gewoon oma en opa wordt, zonder de naam erbij.

Alleen welke oma? (mijn moeder, schoonmoeder of vrouw van mijn vader) en welke opa (mijn vader of schoonvader)



Mijn stiefbroer liet hun dochter toen ze klein was mijn vader en zijn vrouw opa en oma Bos noemen (woonden met heel veel bomen om hun heen) en verder nog een opa en oma Maasstricht en een opa en oma Boot (wonen op een boot).

Mijn vader gaf alvast aan dat hij dat liever niet heeft. Ik vind het zelf ook raar, doe dan de voor of achternaam. Rinse heeft het altijd over zijn oma’s met de achternaam erbij. (leven allemaal niet meer. en ik heb altijd maar 1 oma gehad)



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

ja hoor, Lucas noemt mijn broer en zijn vrouw gewoon oom en tante… en hun kind zal mij straks ook tante gaan noemen… normaalste zaak van de wereld en om eerlijk te zijn een hele eretitel hoor!!

Ik vind ook dat het hoort, dus wij hebben het ook altijd over oom A. en tante P, enz. Maar tegen vrienden en vriendinnen enzo zegt ze geen oom en tante. Ze kreeg van vrienden een gepersonaliseerd voorleesboekje en daar staat in dat ze het heeft gekregen van oom J en tante N, maar daar hou ik dus niet van. Mijn neefje leren ze wel iedereen tante en oom te noemen, maar dat lijkt me zeer verwarrend. Hij weet straks half niet wie familie is en wie niet. Zelf noem ik ook de broers en zussen van mijn ouders ook oom en tante, behalve de jongste zus (en haar man) van mijn vader, die noem ik gewoon bij de voornaam. Maar dat hebben ze zelf gezegd dat ze dat niet wilden.[/quote]