zag het niet meer zitten - update 23 mei

Dank je WoLa, dat maakt mijn leven heel wat eenvoudiger :thumbup: .

Heb afgelopen donderdag de LK eindelijk te pakken gekregen en zij dacht ook (beginnende) spruw. Op haar advies voor mezelf de creme gehaald ipv dezelfde gel te gebruiken die ik voor Tessa ook heb. We smeren dus nog even door, gelukkig vindt Tessa het lekker.

Heb wel nog wat vraagjes die ik de LK ook ga stellen, maar mss dat hier iemand het weet…

Kan het zijn dat Tessa diarree / last van haar darmpjes krijgt van die daktarin? En aangezien je niks ziet: hoe bepaal ik dan dat het over is? en hoelang daarna moet ik nog doorgaan, ik lees overal iets anders.

Het ging eerst dus een stuk beter, maar gisteren een eergisteren was het weer hommeles. Hoe moet ik dat nu weer opvatten? Hoort dat erbij bij spruw, dan het zo wisselt, van dag tot dag en soms van voeding tot voeding?

Gisteren met vrienden in een restaurant, mijn vriendin had ook een baby van een maand jonger. Zij voedde haar babietje op een bankje in het bos, en ik zat daar maar te zenuwen “straks moet ze drinken en hoe moet ik dat dan doen, en wat als het niet lukt.” Toen ben ik maar preventief gaan kolven op het toilet voordat Tessa wakker werd, zat ik toch een stuk ontspannener erbij. Het ging prima zo, maar ik voelde me toch wel echt een loser tegenover al die mama’s die zonder erbij na te denken gewoon voeden als hun kind honger heeft. Genoeg geklaagd maar weer, het is half negen en mijn beide kinderen slapen nog, dus ik heb het het makkelijkst van alle mama’s in de straat (6 babies onder een jaar en 2 zwangeren!) :mrgreen: .

Hier ook soort van diarree door de Daktarin, normaal poept ze maar zo’n 1x per week. En tja, de een zegt 2 dagen, de ander een week. De klachten waren hier binnen 2-3 dagen zo goed als weg en ben toen nog een week doorgegaan ongeveer. Tot het moment dat ik het begon te vergeten…

Hmmm… ben nu een week bezig en het wisselt enorm. Het ging eerst meteen beter, maar afgelopen weekend was weer waardeloos. Nu gaat het redelijk.

Het vervelende is dat ze slechter drinkt als ze last heeft van haar buikje. Als ze begint te drinken, moet ze vaak poepen en dan is het kronkelen en draaien en (dus) loslaten… :wall: .

Voor wie het nog bijhoudt…

Heb vandaag de LK gebeld. Zij weet het ook niet meer. Als het spruw geweest was, dan zou het nu gewoon verbeterd moeten zijn en niet zo op en neer gaan. We hebben voor de vorm alle andere hypothesen nog eens doorgesproken – teveel melk, te weinig melk, etc. etc. – maar dat is het allemaal niet. Als de vrijwilligster van de VBN heeft meegekeken met een voeding en zegt dat het aanleggen goed gaat, dan is dat ook zo, zegt de LK. Dan heeft het ook weinig zin dat zij ook nog eens komt kijken. Ze kent die vrijwilligsters en zal nog contact met ze opnemen om te kijken of daar niet toch een aanknopingspunt in te vinden is, maar ze verwacht het eigenlijk niet.

Hier houdt het dus feitelijk op. Het gaat niet beter worden, het blijft zo. Iets zit haar in de weg (want ze werkt er hard genoeg voor) en ik kan het niet beter maken.

Ik hoor het iedereen nog zo zeggen: als ze maar eenmaal op haar geboortegewicht zit, geef het twee weken, na 6 weken gaat het beter, na 3 maanden gaat het beter. Maar ik zal me erbij moeten neerleggen dat dat dus niet gebeuren gaat. Ik ga het voorlopig maar even per voeding bekijken. Als het lukt is het mooi, als het niet lukt dan krijgt ze gekolfde melk of kv en dan proberen we het de volgende keer wel weer. En dan moet we maar zien waar het schip strandt.

Ik had het mijn meisjes zo gegund dat dit iets fijns voor ze zou zijn, iets waar ze van konden genieten. Dus ik ben wel verdrietig dat dat weer niet gelukt is. Maar ze hebben ten minste gezonde melk gehad.

Oh en die last van haar buikje kan dus idd komen door de daktarin. Dat had ik haar dus kunnen besparen. Had ik toch beter een kweekje kunnen laten doen.

He alweer een witte motormama waar het niet lekker bij loopt, en ik had jullie beide net zo’n heerlijke bvperiode gegund als ik met Lieke ervaar.

Goed plan om het per voeding te bekijken. Je blijft dan in elk geval toch oefenen en proberen, en wie weet wat de tijd brengt.

Petje af meis goede prestatie nu al!!! :-*

Lena, (ja, ik volg het nog) het zit jullie niet mee…Wil je even een hart onder de riem steken. :hug: Snap dat je teleurgesteld bent, maar ook knap dat je het positieve ervan inziet. Je hebt toch allebei je kindjes het beste van jezelf gegeven. :clap:

Lieve schat, ook van mij een dikke knuffel voor je :hug: Het was jou en je meisje idd zo gegunt om een mooie bv periode te hebben :? . Ik vind het echt helemaal :thumbup: dat je ook nu je weet dat het ws niet (heel snel) beter gaat worden niet meteen opgeeft en het per voeding wilt bekijken. Wat ben je toch een goede moeder voor je meisjes, beter kunnen ze niet wensen :clap: :clap: :clap:

:-*

Lena, ik vind het erg knap dat je het bijltje er nog steeds niet bij neergooit en het per voeding bekijkt :clap:

Er zijn er maar zat die nu gelijk zouden zijn overgestapt, maar jij zet door :thumbup: Je mag echt trots zijn!

En wat ontzettend k**te dat het niet lekker verloopt :hug:

@Bambi wrote:

Lena, ik vind het erg knap dat je het bijltje er nog steeds niet bij neergooit en het per voeding bekijkt :clap:

Er zijn er maar zat die nu gelijk zouden zijn overgestapt, maar jij zet door :thumbup: Je mag echt trots zijn!

En wat ontzettend k**te dat het niet lekker verloopt :hug:

Sluit me hierbij aan… dikke kus Lena ik vind je echt een doorzetter… :thumbup: :thumbup: :thumbup:

He, wat balen dat het niet is opgeknapt van de spruwbehandeling :hug:

Ik moet toch nog even terugdenken aan de periode rond 3 maanden voeden met niek…dat verliep ook met veel problemen, ook hij liet steeds los en lag te kronkelen enzo…toen hebben we besloten dat hij kort dronk en dus na het eerste loslaten een boertje doen, tweede borst aanbieden en als hij die niet wilde ook die opbergen en weer verder gaan met de dag. Uiteindelijk bleek hij idd een korte drinker: 3 min ene en 2 min. andere kant. En Niek dronk ook beter als hij echt goed honger had. Trouwens, ook een tijdje pas de 2e borst na een 15-20 min gegeven, dat werkte toen ook goed. Nouja, ik weet niet of je er wat aan hebt…maar misschien is het een idee dat als ze loslaat dat je de boel gewoon ff opbergt. Dan frustreer je jezelf niet en haar ook niet… :think: hoop ik

Ja wola dat is wel één van de dingen die helpen. Vaak begint ze met een paar keer pakken en loslaten. Dat kan ook met mijn platte tepels te maken hebben, dat ze die pas goed te pakken krijgt als hij er eenmaal uit is.

Als het goed is, gaat ze vervolgens drinken. Aan een minuut of 5 heeft ze dan vaak genoeg. Dan boeren en soms wel 20 minuten idd voordat ze de tweede wil. Soms ook wel meteen. Dan rechts een minuut of 5 en dat eindigt dan ook steeds met loslaten en opnieuw pakken. Na een paar keer drinkt ze niet meer tussen het pakken en het loslaten, dus dan hou ik ermee op. Vaak is het dan huilen, maar met een speentje is ze dan toch tevreden.

Maar dat is dus als het goed gaat. Het het niet goed gaat, dan trekt ze zich zo vaak los dat ze tussendoor niet drinken kan. Wat ze normaal pas op het einde doet, doet ze dan al veel eerder. Ook voordat ze genoeg heeft gehad, ze is dan niet tevreden en raakt steeds gefrustreerder. Soms lukt het met veel geworstel en gedoe toch wel om haar gevoed te krijgen, maar soms ook lukt dat niet. En dan moet het dus met een fles.

Maar de laatste fles was woensdagochtend, dus we zitten weer even in een up. Eens zien hoe het vandaag gaat.

(zo relaxt als het gewoon vanzelf gaat zoals gisteren, dat ik haar gewoon aanleg als ze honger heeft en drinken en klaar :smiley: )

Ik :pray: voor je dat deze goede periode nog veeeeeeel langer duurt… :-*

ik ook :mrgreen: .

ik maak er even een vervolgverhaal van okee? :? .

op aanraden van Lk dus gestopt met de daktarin, want het zou geen spruw zijn. Een week lang dronk Tessa gewoon perfect. Ik was helemaal verbaasd en blij, zo relaxt. Maandag kreeg ik zelf weer jeuk en een brandering gevoel, dus ik was benieuwd wat tessa zou doen. En jawel: dinsdag begon het gedoe weer. Ik besloot dat het dus toch spruw was. Weer begonnen met de daktarin. En inderdaad verdwenen de klachten in twee dagen. Maar vervolgens moet je een heel tijd doorgaan met de daktarin als de klachten weg zijn. En Tessa krijgt last van haar darmen van dat spul. Het was net weer wat hersteld nadat ik gestopt was, en nu begon het dus weer opnieuw. Nu, na bijna een week dakatrin, heeft ze 7/8 waterige groene poepluiers per dag en vaak buikpijn. Uiteraard heeft ze die buikpijn tijdens het drinken, dus dat drinken gaat ook weer slecht. Vanmiddag weer zitten kolven op het toilet van een restaurantje omdat het voeden niet lukte (toen ik ophield en naar het toilet vertrok zag ik al die omaatjes naar me kijken :? ). Ik ga er dus niet nog een week mee door, dit is gewoon zielig.

Nu heb ik vorige week dinsdag ook gentiaan violet besteld. Dat is vanwege alle feestdagen bij tpg nog niet bezorgd :wall: . Morgen komt het hopelijk.

De dame die het verkoopt zegt dat ik dan kan stoppen met de daktarin. GV zou de schimmel doden en daktarin zou het alleen inactief maken. Ik hoop maar dat dat klopt, want ik wil niet meer opnieuw aan de daktarin.

heeft iemand hier ervaring met gentiaan violet?

klopt het dat ik alleen dat hoef te gebruiken?

de lk zei namelijk dat het meestal in combinatie met een ander middel wordt gebruikt…

Oh nee, Lena, wat een ellende weer! Ik hoop voor je dat die GV helpt. Ben wel benieuwd want ik had er ook al heel wat over gelezen, maar het was mij ook niet helemaal duidelijk.

Het klinkt misschien raar, maar het zou toch 'fijn’zijn als het ‘alleen maar’ spruw zou zijn. Dat is te behandelen en als het weg is…Halleluja!

Waarom dacht de LK dat het géén spruw was? Wel super dat Tessa een week goed heeft gedronken, zeg! Een goed gevoel wetend dat zij het nog kan en dat het er nog in zit dat je op een normale manier kunt voeden. Toch?

Ik blijf je volgen. :wink:

Even wat meer info opgesnord over (het gebruik van) GV:

http://www.eurolac.net/index.php?p=42 (en spruw algemeen: http://www.eurolac.net/index.php?p=16 )

http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/het-gebruik-van-gentiaan-violet.html

Het veranderende drinkgedrag van je dochtertje is in mijn ogen een sterke aanwijzing dat ze toch echt wel klachten krijgt van de spruw. Daarom zou het volgens mij goed zijn om ook haar te behandelen met GV. Het is een vreselijk smerig goedje, maar het schijnt heel effectief te werken :thumbup:

Lena,

Ik heb 3 keer een kuurtje van een dag of 5 GV gebruikt. Na 1 dag namen bij mij de klachten al af, terwijl ik met Daktarin altijd eerst meer last krijg. Gewoon je tepels mooi inkleuren met een wattenstaafje en Tessa’s mondje ook. Sophie heeft nooit last gehad van de spruw, tenminste, dat idee had ik niet. Maar ze deed natuurlijk gezellig met mij mee met het paarse goedje. Mijn gastouder schrok wel van haar paarse smoeltje :lol: . Tip: trek een oude BH aan; na vaak wassen is het er wel weer uit hoor. Maar het siliconen borstschild van m’n kolf is nog weken paars geweest.

Ik heb er dus goede ervaringen mee. Succes!

dank voor jullie info!

yvonne, ik het had het via gonneke (eurolac) besteld, op advies van jou :wink: .

het klinkt allemaal velbelovend, dus daar zitten we nu: paarse mond en paarse tepels :mrgreen: .

het was gewoon wat ingewikkeld omdat er verschillende dingen door elkaar gingen spelen: de last van de spruw en de last van de daktarin. Help me hopen dat het hiermee nu gewoon op te lossen is zodat we nog een paar maandjes gezellig door kunnen gaan :pray: .

(heb trouwens tegen mijn man gezegd dat we nog een derde kind zullen moeten nemen, want van alle bv-problemen die denkbaar zijn, heb ik er eentje nog niet gehad: te weinig melk / baby die niet goed groeit :mrgreen: . )

@lena3 wrote:

yvonne, ik het had het via gonneke (eurolac) besteld, op advies van jou :wink: .

:oops: O griebel, ik weet zo langzamerhand niet meer wat er allemaal al geschreven is… :shifty:

@lena3 wrote:
het klinkt allemaal velbelovend, dus daar zitten we nu: paarse mond en paarse tepels :mrgreen: .

Dat staat dan weer garant voor bijzondere fotomomenten :wink:

@lena3 wrote:
het was gewoon wat ingewikkeld omdat er verschillende dingen door elkaar gingen spelen: de last van de spruw en de last van de daktarin. Help me hopen dat het hiermee nu gewoon op te lossen is zodat we nog een paar maandjes gezellig door kunnen gaan :pray: .

Dat kan het inderdaad moeilijk maken om de vinger precies op de zere plek te kunnen leggen. Voor jou als voedende moeder lijkt me dat helemaal frustrerend, omdat je volgens mij op een gegeven moment niet meer weet waar je het moet zoeken :frowning:

Het kan echt heel lastig zijn om spruw vast te stellen, juist omdat lang niet altijd alle symptomen aanwezig zijn en het van die vage klachten kan geven. Een collegaatje van mij heeft het meegemaakt met haar zoontje. Het kindje was steeds heel onrustig, had veel last van krampen. Er werd van alles geopperd, o.a. allergie. Uiteindelijk toen het jochie negen maanden oud was, is zijn ontlasting getest en bleek hij last te hebben van een schimmelinfectie in zijn darmpjes (en verder totaal geen uiterlijke kenmerken van spruw!)… Met de juiste medicijnen waren de klachten snel verdwenen…

Toch gloort er voor jullie nu eindelijk hoop; dat Tessa een week lang perfect heeft gedronken geeft de burger moed, echt wel :smiley:

@lena3 wrote:
(heb trouwens tegen mijn man gezegd dat we nog een derde kind zullen moeten nemen, want van alle bv-problemen die denkbaar zijn, heb ik er eentje nog niet gehad: te weinig melk / baby die niet goed groeit :mrgreen: . )

Heerlijk dat je ook nog ruimte hebt voor humor, good for you! :lol: :clap:

He lena, die gentiaan gaat echt wel helpen hoor. Ik heb dus toendertijd 2 kuurtjes van 4 dagen gedaan. en er nooit meer last van gehad. Ik heb verder niks anders meer gebruikt wel tijdens de kuurtjes van 4 dagen het wasprotocol voor de was en speeltjes aangehouden en de kolf uitgekookt met azijnwater.

Ik heb overigens niet alle vlekken overal uitgekregen, maar omdat ik s’avonds na de laatste voeding schilderde is het enkel oud spul en beddegoed.