hallo,
ik zie het even niet meer zitten hier.
Tessa drinkt al een hele tijd niet goed. We begonnen met een hoop gedoe met tepelhoedjes e.d. omdat ik nogal moeilijk gebouwd ben. Vervolgens ging het voeden een tijdje best aardig, maar sinds een paar weken heeft ze de gewoonte om heel vaak los te laten. In feite ‘laat’ ze niet los, ze trekt zich los. Dat gaat aan één stuk door, soms zo erg dat ze tussen al dat loslaten en weer aanleggen door nauwelijks melk binnen krijgt. Dan geef ik haar een fles met gekolfde melk. Soms gaat het beter en soms slechter, maar de laatste dagen was het hopeloos en moest ik haar bijna iedere keer nog navoeden. Het lukt me gewoon niet meer om haar te voeden… Ze komt ook heel vaak huilend van de borst, geen wonder natuurlijk want dit is voor haar ook heel frustrerend.
Om het allemaal nog leuker te maken, gaat het kolven nu ook slecht. Mijn rechtertepel is beschadigd, deels door al dat lostrekken, maar vooral door het kolven. Sinds gisteren eb ik die borst namelijk niet meer gegeven en alleen nog gekolfd en het is wel erger geworden. Dan moet het dus aan het kolven liggen toch? Er zit een rode rand omheen met kleine wondjes erin. Waarschijnlijk ligt dat eraan dat mijn tepel erg groot is en niet goed in het borstschild past. Ik heb nu een groter schild gevraagd bij een LK, en dat krijg ik morgen.
De opbrengst van het kolven is ook al niet om over naar huis te schrijven. Ik had altijd overproduktie, maar kan nu met moeite genoeg bij elkaar krijgen om haar tevreden te stellen. Ik heb wel iets in de vriezer liggen, maar daar red ik het maar een paar dagen mee.
Ik ben al een paar keer op een bijeenkomst van de VBN geweest. Zij hebben meegekeken en het aanleggen doen we gewoon goed. Dus daar ligt het niet aan. Ze konden verder ook niet bedenken wat het kon zijn, omdat het niet ook niet aan afleiding of spruw lijkt te liggen. Wat dan wel?? Ik heb in de kraamweek al een LK gehad vanwege andere problemen, maar die is nu weg tot woensdag. Een tweede LK hier in de buurt geeft ook geen gehoor en met de derde heb ik bij Lara slechte ervaringen opgedaan, dus haar wil ik eigenlijk niet vragen (dat grotere schild krijg ik wel van haar).
Ik word er erg verdrietig van. Waarom lukt het ons nou toch niet? Ik wil zo graag een ‘goed team’ zijn. Bij Lara kreeg ik het ook al niet voor elkaar om mijn kind normaal te voeden, gaat het nu dan weer mislukken? De vorige keer ben ik te ver gegaan, nu wil ik voorkomen dat de borstvoeding tussen mij en mijn kind in komt te staan en dat dreigt nu wel te gebeuren. Maar wat dan? Ik kan toch niet stoppen als ze nog zó jong is?..
Herkent iemand dit gedrag van haar? Iemand een idee wat het kan zijn?
Ik heb geen idee waar dat aan ligt…
Maar je zegt dat je bij lara te ver bent gegaan en dat je dat nu niet weer wilt.
Het zal vast geen bv-correct advies zijn maar als het écht niet wilt, en je hebt zo je best gedaan, dan zou ik persoonlijk stoppen.
Dit zeg ik niet om een discussie op gang te brengen hoor en ik hoop van harte dat er De Gouden Tip bij zit (of the golden nipple zeg maar) waar je echt wat aan hebt waar jij ook tevreden mee bent.
Want voor Lara wil je het beste, maar je bent er zelf ook nog hoor.
:hug:
Dat wil ik inderdaad niet weer: het moet niet tussen ons in komen te staan en het moet er niet de reden van zijn dat ik niet kan genieten van Tessa’s babytijd. Maar aan de andere kant wil ik gewoon dat het goed gaat en als ik ermee ophou is die kans verkeken. Want als het goed gaat, dan is het juist iets leuks tussen haar en mij. Dus dat wil ik ook niet zomaar opgeven… als ik nou maar wist hoe het verder zal gaan…
hmm niet om je aan te vallen maar het klinkt nu allemaal zo gedwongen joh… Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Er is zoveel meer leuks tussen jullie, de basis hangt niet van bv af. Sterker nog, als er geen goede oplossing komt gaat dit tegenwerken denk ik.
Dus kom idd maar op met die oplossingen hier
Hier ook geen tips, maar ik sluit me aan bij Lydia… Het klinkt alsof je het alleen nog maar doet omdat het naar jouw idee moet en niet omdat jij het zelf nog wil :think:
Ik hoop dat er nog iemand met een goede oplossing komt (Yvonne? :mrgreen: ) :hug: :-*
@lena3 wrote:
Om het allemaal nog leuker te maken, gaat het kolven nu ook slecht. Mijn rechtertepel is beschadigd, deels door al dat lostrekken, maar vooral door het kolven. Sinds gisteren eb ik die borst namelijk niet meer gegeven en alleen nog gekolfd en het is wel erger geworden. Dan moet het dus aan het kolven liggen toch? Er zit een rode rand omheen met kleine wondjes erin. Waarschijnlijk ligt dat eraan dat mijn tepel erg groot is en niet goed in het borstschild past. Ik heb nu een groter schild gevraagd bij een LK, en dat krijg ik morgen.
lieve meid, als ik dit stukje lees, krijg ik weer de pijn voor ogen die ik heb gehad. Ik wist me ook geen raad, was inderdaad gaan kolven omdat ik dacht daarmee mijn borst rust te geven en zo weer t ekunnen helen. Maar het werd alleen maar erger. Ook rode spikkeltjes en rode rand om mijn tepel.
Ik heb ook een groot tepelhof en ik dacht ook dat het daardoor kwam, maar bij mij bleek het toch spruw.
Xander had het ook, maar bij hem zag je niets.
Later toen we er eindelijk vanaf waren, deed het kolven ook totaal geen pijn meer, ondanks dat mijn tepel ook helemaal in het schild gezogen werd..
Dus ik zou toch nog eens zeker laten nakijken of het geen spruw is.
Of anders bij de HAP een tube miconazolnitraat halen, zonder recept verkrijgbaar en dat er po gaan smeren.. als het verlichting geeft na een dag of wat, dan heb je grote kans dat het toch spruw is
Misschien heb ik het wel helemaal mis, maar ik herken je verhaal heel erg..
sterkte..
Tessa is nog erg jong, wat jammer is want daarom ben je beperkt in je mogelijkheden om haar te leren dat dit trekken niet mag.
Lieke heeft ook van dit soort periode’s gehad. Hier hielp het om een paar dagen veel rust en ritme in te bouwen. Voeden deed ik in zulke periodes eigenlijk altijd in het donker apart op een slaapkamer.
lastig probleem. Dit hou je niet nog 3 maanden vol, maar misschien wel tot woensdag? Dan kun je de goede lk namelijk om hulp vragen.
stel voor jezelf bijv een grens, als de goede lk geen soelaas bied en je hier geen gouden tip geeft ga je afbouwen zonder schuldgevoel. Dan heb je een punt om naar uit te kijken en dan ook definitief een knoop doorhakken. :-*
heb ook aan spruw gedacht, maar ik zie inderdaad niks. En we hebben ook geen pijn. Kun je dat spul er zomaar opsmeren?
ik ga denk ik maar voor jouw plan inkie.
ik snap wel dat het gedwongen klinkt, en dat is ook wel zo. Maar dit is waarschijnlijk mijn laatste babietje, en ik vind het ook iets heel bijzonders dat we dat met zijn tweetjes hebben. Dan hoeft het niet perfect te gaan, maar wel goed genoeg. Bij Lara heb ik het jelemaal gemist immers en ik merk het verschil met Tessa. Tessa is meer ‘van mij’. Maar je hebt gelijk Lydia, dit kan juist gaan tegenwerken en tussen ons instaan, ipv dat het iets van ons samen is.
Afleren is idd niet echt een optie. Meestal leer je een kind ook iets af door ze af te koppelen hè. En afkoppelen is nou precies wat ze zelf de hele tijd doet. Als ze het te bont maakt, dan stop ik wel. En dan proberen we het even later weer. Maar daar leert ze nog niks van, daar is ze idd te klein voor.
toen ik je verhaal last was het eerste wat ik dacht eingelijk spruw…
maar verderop schreef je dat het geen spruw is, weet je dit zeker?
het loslaten past helemaal in het plaatje nl. klakt ze bijv. ook met haar tongetje als ze drinkt en 'steekt’ze har tong veel uit? dit kan te maken hebben met jeuk die veroorzaakt wordt door de spruw.
heb jij een soort steken in je borst? hoeft niet tijden het voeden, dat kan ook wijzen op spruw en natuurlijk een witte tong bij de baby maar dit hoeft allemaal niet!!
spruw is een schimmel en je hoeft er bijna niks van te zien!
ik zou misschien maandag naar de hs gaan wie weet weet die wat het is. als het spruw is moet je daar toch heen voor de zalf. en anders proberen te rekken tot woe. als de lactatie edzkundige er is. wie weet heeft die de gouden tip…
maar anders misschien toch met jezlf afspreken hoelang je het nog gaat doen. dan ben je er misschien ook op voorbereid dat je het misschien wel af gaat bouwen en accepteer je het misschie makkeijker!
je hebt er alles aan gedaan om het te laten werken
succes :hug:
Ik heb één keer spruw gehad en bij beeb was niets te zien. Bij mij ook nauwelijks iets, maar de zalf deed wonderen. ik zou dat dus nog even proberen.
Dat trekken zou ook kunnen komen, omdat je geen tsr “houdt” en dat beeb dit doet zodat er melk komt om tsr op te wekken. Ik zeg dit mede omdat je schrijft, dat je kolfopbrengst ook minder is geworden. in dat geval zou je nog neusspray kunnen proberen.
Enne, volg je gevoel. Ik heb bij mijn eerste geen BV gegeven en ik heb een goede band met hem :-* :-* . BV is goed, maar niet ten koste van lieverd. :-*
Gewoon en hele dikke :hug: van mij… :-*
Ben net aan het denken, schiet me ineens te binnen… kan het niet zo zijn dat juist omdat ze het aan de fles (jouw melk) zo makkelijk krijgt… door de makkelijke flesse speen… dat ze daarom zo ‘moeilijk’ doet aan jouw borst? :think:
Ow en ehm, misschien moet je ongesteld worden? Smaakt je melk anders… of zwanger :silenced: :think:
Verder denk ik niet dat NU stoppen de oplossing is, omdat ik het idee heb dat je juist wel nog IETS wilt proberen… ik denk als jij voor jezelf weet dat je ‘alles’ eraan hebt gedaan, dat je het dan ook met een gerust hart kan ‘laten gaan’…
Ik denk dat je ook erg ongelukkig wordt als je denkt dat het misschien TOCH opgelost had kunnen worden… (ik lees dit zo tussen de regels, kan dat ik het mis heb hoor… )
Dikke dikke :hug:
Ik bedoel met de eerste zin, dat het drinken van een speen vaak ‘makkelijker’ is dan het leegmelken van de borst… :think: misschien is ze een beetje lui en denkt ze: jaaaaaaa zeg, ik vind dit tepel veel te moeilijk hoor, en gaat ze daarom zo etteren…
bij spruw zou ik toch pijn of jeuk moeten hebben? Dat heb ik niet. En Tessa geeft ook niet de indruk dat ze pijn heeft. Ze laat gewoon steeds los. Ik zal in ieder geval de LK eens vragen of het een mogelijkheid is en of ik zomaar dat spul erop kan smeren.
Ze doet het trouwens niet altijd even erg. Ze laat sowieso wel vaak los, maar niet altijd zo erg dat ik het een probleem vind. En na twee dagen hopeloos drinken heeft ze zojuist dus -voor haar doen in ieder geval - keurig gedronken. Als we spruw hebben zou je dat toch niet verwachten, dat ze er sommige voedingen meer last van heeft dan andere?
Faizaa, ze begon al met dit gedoe voordat ze aan de fles kon drinken. En tot een paar dagen geleden kreeg ze maar 2 of 3 keer per week de fles. Alleen de laatste dagen dus vaker. Zou ze dan toch al eraan kunnen wennen?
Eerst even een dikke :hug: voor jou!
Ik sluit me aan bij het al gegeven advies om tot woensdag de moed erin te houden en die goede lk om hulp te vragen. Misschien toch een idee om de tips m.b.t. spruwbehandeling die je kunt vinden op http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#7 (maar dat wist jij natuurlijk al lang) nog een keer door te lezen.
@lena3 wrote:
ik zie het even niet meer zitten hier.

Je hebt een doorbraak nodig, maar daarvoor moet eerst de daadwerkelijke oorzaak van het probleem worden opgespoord. Misschien kun je uit de voeten met onderstaande info, ik hoop het zo…
@lena3 wrote:
Tessa drinkt al een hele tijd niet goed. We begonnen met een hoop gedoe met tepelhoedjes e.d. omdat ik nogal moeilijk gebouwd ben. Vervolgens ging het voeden een tijdje best aardig, maar sinds een paar weken heeft ze de gewoonte om heel vaak los te laten.
Een grote tepel (want dat was het toch?) kan voor een jonge baby best lastig aanhappen zijn. Naarmate het kindje wat ouder wordt, zou daar echter merkbaar verbetering in moeten komen. Kun je merken dat het Tessa beter lukt om goed aan te happen? Gebruik je op dit moment nog tepelhoedjes?
@lena3 wrote:
In feite ‘laat’ ze niet los, ze trekt zich los. Dat gaat aan één stuk door, soms zo erg dat ze tussen al dat loslaten en weer aanleggen door nauwelijks melk binnen krijgt. Dan geef ik haar een fles met gekolfde melk. Soms gaat het beter en soms slechter, maar de laatste dagen was het hopeloos en moest ik haar bijna iedere keer nog navoeden. Het lukt me gewoon niet meer om haar te voeden… Ze komt ook heel vaak huilend van de borst, geen wonder natuurlijk want dit is voor haar ook heel frustrerend.
Wanneer tijdens het voeden gebeurt dit? Doet ze dit direct aan het begin al of duurt dat een tijdje? Sommige kindjes worden ongeduldig als de melkstroom trager wordt en proberen door te trekken aan de borst een nieuwe toeschietreflex op te wekken. Op het moment dat de stress van de baby op de moeder overslaat, kan ik me voorstellen dat deze manier van doen juist het tegenovergestelde effect heeft; door de spanning blijft een toeschietreflex juist uit. En dat kan voor de baby dan weer erg frustrerend zijn. Herken je hier misschien iets in?
Je zou eens kunnen proberen om, zodra je verandering merkt in Tessa’s drinkgedrag, de borst mee te masseren in de richting van de tepel of borstcompressie toe te passen. Zo kun je een toeschietreflex bevorderen en de melkstroom bevorderen: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie.html
Wanneer ze begint te trekken als ze al een tijdje effectief gedronken heeft, zou dat een teken kunnen zijn dat de borst leeg is. Is dat bij jullie misschien het geval? Een borst is goed leeg, als deze na het voeden soepeler aanvoelt dan ervoor. Je kunt het ook merken aan het drinkgedrag van je baby. Ze zal eerst korte zuigbewegingen maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, zal ze ritmisch met lange halen gaan drinken (zuigen-slikken-ademhalen). Als de borst al aardig leegraakt, zal ze meerdere keren zuigen en dan nog eens een slokje melk doorslikken. Wellicht kun je het trekken aan de borst voor zijn, door op dat punt van borst te wisselen?
@lena3 wrote:
Voor Lara heb je fulltime gekolfd heh? Wat is er qua kolven nu precies anders dan toen? Wat voor kolf gebruik je precies en had je deze toen ook al?
Lk Gonneke van Veldhuizen heeft op bv.com e.e.a. over kolven op een rijtje gezet: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven-van-moedermelk.html
Omdat je aangeeft dat je een groter borstschild wilt gaan gebruiken, is zeker deze info uit het artikel denk ik essentieel:
Van belang is dat de kolf goed aangemeten is. De tepel moet precies in de tunnel van de trechter passen, zonder te klemmen. Bij het kolven mag hij niet helemaal door de trechter heen getrokken worden. Let ook op dat er van de tepelhof niet meer dan een klein randje de trechter ingezogen wordt. Is de tunnel te groot, dan verdwijnt er teveel van de tepelhof in de tunnel, beschadigt de borst en wordt er niet een goed vacuüm opgebouwd. Is de tunnel te klein, dan beschadigt de tepel en wordt de borst niet goed geleegd. In de winkel waar de kolf gekocht zijn aanpasstukjes te koop van de juiste maat die past bij de afmeting van de tepel.
Het borstschild moet mooi rechtstandig en precies op het midden van de tepelhof en tepel geplaatst worden. Dan kan er niets afknellen en wordt de borst mooi helemaal leeggekolfd.
@lena3 wrote:
De opbrengst van het kolven is ook al niet om over naar huis te schrijven. Ik had altijd overproduktie, maar kan nu met moeite genoeg bij elkaar krijgen om haar tevreden te stellen. Ik heb wel iets in de vriezer liggen, maar daar red ik het maar een paar dagen mee.
Misschien heb je iets aan de volgende tips om het kolven te vergemakkelijken: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven-hoe-kolf-ik-genoeg-melk.html
@lena3 wrote:
Ik ben al een paar keer op een bijeenkomst van de VBN geweest. Zij hebben meegekeken en het aanleggen doen we gewoon goed. Dus daar ligt het niet aan. Ze konden verder ook niet bedenken wat het kon zijn, omdat het niet ook niet aan afleiding of spruw lijkt te liggen. Wat dan wel?? Ik heb in de kraamweek al een LK gehad vanwege andere problemen, maar die is nu weg tot woensdag. Een tweede LK hier in de buurt geeft ook geen gehoor en met de derde heb ik bij Lara slechte ervaringen opgedaan, dus haar wil ik eigenlijk niet vragen (dat grotere schild krijg ik wel van haar).
Je zou kunnen overwegen om lk Gonneke van Veldhuizen telefonisch of per mail (eventueel foto of filmpje toevoegen) te benaderen: http://www.eurolac.net/index.php?p=17 .
@lena3 wrote:
Ik word er erg verdrietig van. Waarom lukt het ons nou toch niet? Ik wil zo graag een ‘goed team’ zijn. Bij Lara kreeg ik het ook al niet voor elkaar om mijn kind normaal te voeden, gaat het nu dan weer mislukken? De vorige keer ben ik te ver gegaan, nu wil ik voorkomen dat de borstvoeding tussen mij en mijn kind in komt te staan en dat dreigt nu wel te gebeuren. Maar wat dan? Ik kan toch niet stoppen als ze nog zó jong is?..
Ik kan me voorstellen dat je er wanhopig van wordt, zeker met je vorige borstvoedingservaring die op je netvlies gebrand staat.
Huid-op-huidcontact is in de eerste plaats ontzettend belangrijk voor je baby en voor jou. Het heeft tevens een positief effect op borstvoeding.
Ga lekker met haar onder de douche of in bad, of ga samen in bed liggen (zoveel mogelijk bloot op bloot) zonder direct de nadruk op het voeden te leggen door bijvoorbeeld een voedingshouding aan te nemen. Laat haar rustig dicht tegen je aan liggen, crëeer fijne momenten. Tussendoor zou je haar in een draagdoek bij je kunnen dragen.
@lena3 wrote:
bij spruw zou ik toch pijn of jeuk moeten hebben? Dat heb ik niet. En Tessa geeft ook niet de indruk dat ze pijn heeft. Ze laat gewoon steeds los. Ik zal in ieder geval de LK eens vragen of het een mogelijkheid is en of ik zomaar dat spul erop kan smeren.
Ze doet het trouwens niet altijd even erg. Ze laat sowieso wel vaak los, maar niet altijd zo erg dat ik het een probleem vind. En na twee dagen hopeloos drinken heeft ze zojuist dus -voor haar doen in ieder geval - keurig gedronken. Als we spruw hebben zou je dat toch niet verwachten, dat ze er sommige voedingen meer last van heeft dan andere?
Spruw kan erg vage klachten geven en het is niet altijd zo dat zowel moeder als kind echt klachten hebben. Soms is er niets in het mondje van de baby te zien, terwijl er toch sprake is van spruw.
Het schijnt dat huisartsen met behulp van een KOH-kleuring vrij simpel kunnen testen op spruw. De uitslag van dit kweekje zou al binnen een paar uur bekend moeten zijn. Het fijne weet ik er niet van. Misschien kan de lk je er meer over vertellen en anders uiteraard je huisarts?
Misschien heb ik het al eens eerder gevraagd, maar kan Tessa haar tong goed uitsteken? Een te kort tongriempje kan problemen veroorzaken bij het geven van borstvoeding. Meer informatie hierover kun je vinden op http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/knippen-van-een-te-kort-tongriempje.html.
In een LLL-folder wordt een afwijkende vorm van het gehemelte nog genoemd als mogelijke oorzaak van problemen met voeden. Is daar nog naar gekeken door de lk? Als het goed is, neemt een lk tijdens het eerste consult een uitgebreide anamnese af en zal o.a. het mondje van de baby worden gecontroleerd.
:hug:
bij spruw hoef je niet echt pijn of jeuk te hebben!
dit kan later nog komen maar je kunt er wel al last van hebben…
ik zou toch even langs de ha gaan voor dat zalfje wie weet helpt het!
smeer je trouwens al iets op je tepels?
het kan ok zijjn dat ze dat vies vindt ofzo…
@Yvonne Z. wrote:
Een grote tepel (want dat was het toch?) kan voor een jonge baby best lastig aanhappen zijn. Naarmate het kindje wat ouder wordt, zou daar echter merkbaar verbetering in moeten komen. Kun je merken dat het Tessa beter lukt om goed aan te happen? Gebruik je op dit moment nog tepelhoedjes?
Ze kan nu goed happen, al help ik haar vaak wel nog even door op het kinnetje te drukken (niet echt duwen, maar meer een herinnering, zeg maar). De tepelhoedjes gebruiken we al een tijd niet meer.
Wanneer tijdens het voeden gebeurt dit? Doet ze dit direct aan het begin al of duurt dat een tijdje? Sommige kindjes worden ongeduldig als de melkstroom trager wordt en proberen door te trekken aan de borst een nieuwe toeschietreflex op te wekken. Op het moment dat de stress van de baby op de moeder overslaat, kan ik me voorstellen dat deze manier van doen juist het tegenovergestelde effect heeft; door de spanning blijft een toeschietreflex juist uit. En dat kan voor de baby dan weer erg frustrerend zijn. Herken je hier misschien iets in?
Soms begint ze er meteen mee, voordat de melk is toegeschoten, soms ook later in de voeding pas. Tegen het einde doet ze het ook, maar dan weet ik dat het gewoon '' op' is en ga ik naar de andere kant of stop ermee.
De TSR komt meestal vrij snel, na minder dan een halve minuut goed drinken. Maar als ze meteen vanaf het begin steeds loslaat, dan duurt het langer natuurlijk. Ze moet wel even doorzuigen. Ik heb ook een vrij sterke TSR, maar nu ik niet meer zo'n overschot aan melk heb en zij wat groter, krijgt ze het wel weggewerkt. Het komt niet zo vaak meer voor dat ze zich erin verslikt, of dat ze loslaat en dan zo'n melkstraal in d'r gezicht krijgt. Desalniettemin moet ze dan best even 'doorwerken'. Daarna gaat het rustiger, maar als ze loslaat, loopt er vaak melk uit haar mondje, maar niet altijd. Het loslaten doet ze dus eigenlijk op ieder willekeurig moment in de voeding, niet altijd op hetzelfde moment en soms de hele voeding door.
Voor Lara heb je fulltime gekolfd heh? Wat is er qua kolven nu precies anders dan toen? Wat voor kolf gebruik je precies en had je deze toen ook al?
Wat toen anders was, was dat ik er niet ook nog live bij voedde. Dus geen trekkend en happend babietje naast het kolven erbij. Ik denk dat he de combinatie is die voor de schade heeft gezorgd. Verder kolfde ik toen altijd elektrisch en nu soms met de hand. Met dat laatste ben ik maar gestopt en ik geloof dat het wel scheelt. Ik heb dezelfde kolf als toen, de ' rugzak' van medela. Wel met nieuwe borstschilden natuurlijk.
Dank voor de info over de borstschilden. Ik heb nu een grotere en dan kan ik kijken welke het beste aan de beschrijving voldoet. Ze zijn niet duur, dus desnoods kan ik nog weer een andere maat aanschaffen (ik had 24 en nu heb ik 27)
Ik heb het altijd lastig gevonden om het schild er zo op te zetten dat de tepel er recht ingetrokken wordt en niet scheef. Daar moet ik heel goed op letten en vaak opnieuw beginnen. Mss wordt dat makkelijker met dat grotere schild.
Ga lekker met haar onder de douche of in bad, of ga samen in bed liggen (zoveel mogelijk bloot op bloot) zonder direct de nadruk op het voeden te leggen door bijvoorbeeld een voedingshouding aan te nemen. Laat haar rustig dicht tegen je aan liggen, crëeer fijne momenten. Tussendoor zou je haar in een draagdoek bij je kunnen dragen.
Ja daar probeer ik wel tijd voor te maken, we zitten ook op babymassage. Maar ja, je kent het, met een heel gezin en allerlei verplichtingen is het niet altijd makkelijk. Twee dagen pe rweek ben ik alleen met haar en dan doen we dat ook altijd.
Het schijnt dat huisartsen met behulp van een KOH-kleuring vrij simpel kunnen testen op spruw. De uitslag van dit kweekje zou al binnen een paar uur bekend moeten zijn. Het fijne weet ik er niet van. Misschien kan de lk je er meer over vertellen en anders uiteraard je huisarts?
Als hij dat gewoon kan testen, dan ga ik dat zeker doen. Ik dacht dat ik dan gewoon met dit verhaal naar de HA moest en dat hij dan zou zeggen " ik zie niks, dus het is niks" :wink: . Maar als hij dat gewoon kan testen, dan bel ik hem meteen na weekend.
Misschien heb ik het al eens eerder gevraagd, maar kan Tessa haar tong goed uitsteken? Een te kort tongriempje kan problemen veroorzaken bij het geven van borstvoeding.
Ik weet niet wat ver genoeg is? Maar als dat het was, zou ze n'o'oit goed kunnen drinken toch? En ze doet het soms wel prima. Maar als ik die LK toch vraag, of naar de HA ga, dan zal ik vragen of ze ernaar kijken.
Ik kan me niet meer herinneren of de LK daarnaar gekeken heeft, kraamweek, hormonen, etc :oops: . Ik neem aan van wel.
Jannie van Doorn heet ze trouwens, ken je haar?
Dank voor je uitgebreide antwoorden!!!
Lena, je hebt alle tips al gehad, maar ik wil toch nog even zeggen dat het testen op spruw me wel heel belangrijk lijkt. Mila vertoonde nl. hetzelfde gedrag en mijn tepels zagen er hetzelfde uit als de jouwe. En ook geen pijn inderdaad, maar helaas toch wel spruw. Het enige verschil was dat Mila wel witte plekjes in haar mondje had.
Wij zitten nu midden in de behandeling en het gaat al stukken beter. (Ik heb overigens gewoon de dokter gebeld en meegedeeld dat we weer spruw hadden, en kreeg zo daktarin voorgeschreven)
Tepels lijken weer normaal te worden en Mila laat minder vaak los en trekt steeds minder.
Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen :hug: En ik hoop dat het snel beter gaat!!
Het klint voor mij heel herkenbaar. Heb net even gezocht en kwam een topic tegen van mijzelf ergens in januari, waar ik het probleem ook voor had gelegd.
Bij mij bleek het uiteindelijk toch spruw te zijn. Er was niks te zien, dit duurde wel twee weken of zelfs nog langer. Toen we begonnen met behandelen was het getrek en geduw, na een paar dagen een stuk ninder.
Heel veel sterkte, want ik weet nog hoe ik me toen voelde. Ik had het bijltje er ook bijna bij neer gegooid. :hug: :-*