ik geloof niet zo dat tessa in haar hoofd heeft dat ze straks die makkelijke fles krijgt. En als het haar niet lukt om te drinken, om welke reden dan ook, en ik geef haar dan geen fles, dan is honger toch het gevolg? Want ik kan blijven aanbieden wat ik wil, het lúkt (haar) gewoobn niet. Dan krijgt ze dus niks en houdt dus honger en blijft dus onrustig of huilen tot… wanneer dan? de volgende voeding? wanneer is die dan?
Ze is namelijk wel heel fanatiek aan de borst, ze hapt maar en hapt maar em draait dan weer weg. Ze heeft sowieso altijd hard ervoor moeten werken, vanaf het eerste moment met die rare borsten van mij. Dat heeft ze altijd zonder mopperen gedaan en dan zou ze nu, nu het juist allemaal wat makkelijker voor haar wordt, opeens ‘lui’ worden? Want ze had dit probleem dus al vóórdat ze aan de fles kon drinken, dus die fles is zeker niet de oorzaak. Zo heel snel geef ik haar de fles trouwens niet hoor, dat doe ik pas als het écht niet lukt om haar te laten drinken.
ze heeft zojuist trouwens weer twee keer goed gedronken… wordt u er nog wijs uit?
(ik voed trouwens sowieso op verzoek)
Ik zou je zo graag willen helpen…maar weet geen advies…sorry…ik wil je wel een dikke :hug: geven en een
want ik vind het reteknap dat je zo doorzet al deze weken…en dat je het sowieso nog een keer hebt gedaan na je ervaring met je eerste beeb…
Ik hoop dat het en fase blijkt?!En je meisje straks weer goed pakt.
Zo niet,volg je eigen gevoel!!
Je doet het volgens mij onwijs goed…ik heb er iig respect voor!
:-* Sas
Ook hier een :hug: Lena… ik vind het zoooo naar voor je… ik hoop dat die eigenwijze beeb snel weer goed drinkt… dat die ‘makkelijke’ periode snel mag aanbreken…
Dikke kus hier…
Ow en ik las nog ergens over 2x 5 min drinken… dat heb ik hier ook gehad, vanaf dag 1 al… na een aantal weken dronk ze met moeite 8 minuten totaal :? Hoop dat dat je een beetje geruststeld…
Ja dat soort dingen hoor ik graag Faizaa :mrgreen: .
Sinds die twee flessen gisteren heeft ze weer alles bij mij gedronken en ze poept en plast als een dolle, dus ze krijgt toch wel genoeg binnen. Zojuist was het wel weer huilen en piepen en aan de borst, maar toen bleek ze dus ook te moeten poepen.
Je noemt haar eigenwijs Fai, en misschien is het ook wel zoiets, maar ik heb toch eerder het gevoel dat het haar niet lukt dan dat ze niet wil (in de kraamweek riep iedereen ook al dat ze links niet wilde, en ik had het gevoel dat ze het gewoon niet kon. Toen de LK kwam, bleek ik gelijk te hebben). Ze ligt het zo hard te proberen… . Maar vandaag ging dus best aardig, geen flessen nodig gehad. We zijn nu ook met daktarin in de weer, dus zien we wel deze week of dat effect heeft. Hoe lang zou dat moeten duren?
Fijn dat iedereen zo meedenkt trouwens, daar heb ik meer aan dan aan mijn handenwringende echtgenoot en mijn moeder-vol-medelijden :mrgreen:
Wat goed zeg…dat klinkt wel relaxed iig hoe je het zegt…
Ik help het je hopen meid!!
Misschien dan toch een niet zichtbare spruw…of een net beginnende,zou ‘‘mooi’’ zijn want dan is er iig een zalfje tegen
Tegen eigenwijze kinderen hebben ze dat nog niet uitgevonden :roll: jammer genoeg :lol: 8)
Blijf maar dicht bij je gevoel…klinkt zweverig maar volgens mij zit dat wel goed bij jouw.
Oh en mijn 1e heeft nooit langer dan 8 min. gedronken.
Mijn jongste dronk als kleintje liever vaker wat minder lang maar later echt wel goed een half uur toen we wat ritme en regelmaat hadden in eten (dat was al met de bijvoeding erbij dus).
Succes! :-*
ja het handige aan spruw is dat er iets tegen te doen is.
overigens zei de HA dat het niet zinnig was om allebei te behandelen of om beha’s e.d. heet te wassen. Candida is namelijk overal, zegt hij. Je kunt niet voorkomen dat je ermee in aanraking komt. Bij klachten kun je er iets tegen smeren, maar het is een illusie te denken dat je voorkomen kunt dat je besmet wordt, of het nou door elkaar is, of door je kleren, of gewoon op de manier waarop iedereen ermee in aanrakin gkomt. Hij wist wel dat “in de lactatiewereld” dat gezegd werd, maar hij snapte niet hoe ze erbij kwamen. Maar hij wilde me best een extra grote tube voorschrijven en dan kon ik mezelf ook behandelen als ik dat wilde.
Dus ik smeer ons maar allebei in. Wat vinden jullie? Yvonne, het klinkt niet onlogisch wat hij zegt, waarom heeft hij het fout?
@lena3 wrote:
Wat vinden jullie? Yvonne, het klinkt niet onlogisch wat hij zegt, waarom heeft hij het fout?![]()
Je zou ze de kost geven, al die voedende moeders die met heftige spruw te kampen hebben en er maar moeizaam af komen

Dat Candida overal zou zijn, vind ik erg algemeen. Inderdaad, iedereen draagt deze schimmel bij zich. Maar wel b]in rustende vorm[/b]. De schimmel kan actief worden als je weerstand minder is. Candida Albicans gedijt goed in een warme, vochtige, zoete omgeving. Een babymondje, de moederborst en moedermelk zijn voor deze schimmel dus plaatsen bij uitstek. Dan is het in mijn ogen niet zo moeilijk om te concluderen dat het noodzakelijk is om zowel moeder als kind te behandelen om herbesmetting over en weer te voorkomen en daarnaast andere voorzorgsmaatregelen te nemen zoals wassen op 60 graden etc.
De VBN heeft een informatieblad voor zorgverleners uitgebracht over spruw en candidiasis van de borst: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/page.asp?id=255218&pid=4249&mid=4944 . Een helder, wetenschappelijk onderbouwd artikel waarin het hoe en waarom uitgebreid wordt uiteengezet. Dat scheelt mij typen

Ik ben overigens wel benieuwd hoe deze arts dan aankijkt tegen het bewaren van met Candida besmette mm in de vriezer. Dan zou je dat dus ook gewoon kunnen geven (zonder eerst te verhitten waarmee de schimmel wordt gedood) omdat je hoe dan ook toch wel besmet raakt?? :eh:
wat zeggen jullie daarover, kan ik de ingevroren melk gewoon geven? en zo nee, vanaf wanneer is die melk niet goed meer dan? Of is mijn hele voorraad besmet?
Die arts zegt dat je elkaar inderdaad herbesmet, maar dat dat in feite geen verschil maakt, omdat je sowieso wel herbesmet raakt. Je ontloopt die schimmel toch niet… Ik zal hem het artikel geven.
@lena3 wrote:
wat zeggen jullie daarover, kan ik de ingevroren melk gewoon geven? en zo nee, vanaf wanneer is die melk niet goed meer dan? Of is mijn hele voorraad besmet?
Met Candida besmette melk kan zonder problemen worden gegeven wanneer deze eerst verhit is geweest tot net onder het kookpunt (dus niet laten koken).
Op het bv-forum is een effectief spruwbehandelplan te vinden: http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#7 .
@lena3 wrote:
Die arts zegt dat je elkaar inderdaad herbesmet, maar dat dat in feite geen verschil maakt, omdat je sowieso wel herbesmet raakt. Je ontloopt die schimmel toch niet…
Herbesmetting wordt een stuk lastiger als beiden worden behandeld… toch? Daarmee voorkom je dat moeder en kind in een vicieuze cirkel terecht komen. Stel, het kind heeft spruw. En alleen het kind wordt behandeld. De schimmel komt dan tijdens het voeden inderdaad wel op de borst van de moeder terecht. Moeder hoeft niet perse klachten te hebben, maar de schimmel kan ongestoord zijn gang gaan. Na een tijdje wordt de medicatie voor het kind stopgezet, omdat deze klachtenvrij is. Maarrrrr dat schimmeltje heeft misschien al wel een vast plekje gevonden op/in de borst van de moeder. Zo raakt het kind uiteindelijk ook weer besmet. De manier om dát te voorkomen of te doorbreken is door zowel moeder als kind tegelijkertijd te behandelen.
En voor jou nog even een :hug:
Ik hoop zo dat het vanaf nu gemakkelijker voor jullie zal worden!
Het gaat al wat beter lees ik :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
:dance: en :thumbup: voor jouw doorzettingsvermogen, en natuurlijk ook een schouderklopje :hug: want die heb je echt verdient!
@lena3 wrote:
ehh ik heb idd gewoon mijn 'besmette'melk gegeven. maar wel toen mijn kindje iets ouder was. kleine kinderen zijn nl heel erg gevoelig voor de schimmel maar naarmate ze ouder worden minder.
je hebt het idd altijd maar je hoeft er geen last van te hebben. we hebben het niet weer gekregen na de besmette melk maar als al deze ellende waar je nu mee te kampen hebt de oorzaak is van spruw zou ik het risico denk ik niet nemen
tja, nou weet ik het dus niet… ik ben gisteren met de daktarin begonnen en het ging gisteren ook al beter. Kan het dat nou geweest zijn ,of gaat dat te snel?
Als ik alles wat met de melk in aanraking komt moet wassen op 60 graden, dat is een ellende joh… Dat zijn bijna al mijn kleren en zeker alles van Tessa, plus spuugdoekjes en beddegoed. Het meeste daarvan mag niet eens op 60 graden, dus dan staat mijn huis vol met emmers met azijn… En hoe vaak moet dat dan? Als ik melk lek in bed, moet ik dat dan verschonen voordat ik er weer in slaap, of kan dat gewoon blijven liggen tot de volgende beurt? Idem met kleren, als het vies wordt, moet ik het dan meteen wassen? Zoveel kleren heb ik namelijk niet en zoveel tijd al helemaal niet :? .
Och Lena, dat doe ik dus echt niet he. Dat gaat gewoon niet. Ik pak gewoon elke keer zo’n nieuwe witte doek voor tijdens het voeden. Verschoon mijn borstcompressen regelmatig en was mijn beha’s op 60 graden maar that’s it. Ik kook wel dagelijks de kolf en speentjes etc uit. De melk kook ik voor ik het invries en ik hoop dat ik het hiermee klaarspeel.
Tis wel de 2e keer dat we hier spruw hebben. De cb arts zei me dat als je (lees Mila) er eenmaal gevoelig voor bent dat je het sneller krijgt. Ik heb me er maar bij neergelegd.
(En dat daktarin hetzelfde is als mico… :silenced: :doh: Maar goed, de ene was gelei en de ander zalf, groot verschil dus voor mij… :mrgreen: )
Ja joh, dat is geen doen anders. Wassen dat gaat nog wel, maar voedingstops enbeha’s mogen helemaal niet op 60 graden, dan gaan ze kapot. Dus danmoet het in azijn allemaal? Ruik je het al…? En iedere dag verschonen enzo dat gaat ook niet als je maar 2 stel beddengoed hebt.
Heb wegwerpzoogcompressen, dus die kan ik steeds verschonen. Als ik die altijd gebruik, dan komen mijn beha’s en tops niet in aanraking met mijn borsten. Dus dan moet het zo maar…
Maaahhaaarrrr… heb ik eigenlijk wel spruw? Ik geloof het niet zo, dus dna is al die moeite sowieso niet nodig.
gaat het wel al iets beter??
Het voeden gaat wel wat beter. Het wisselt nogal per keer. Ze heeft de laatste dagen ook wat last van haar buikje, veel waterige poepluiers met stukjes onverteerde melk erin. Daar heeft ze tijdens het drinken ook last van.
Weet iemand hoe snel die daktarin moet werken? Ik merkte namelijk meteen de eerste dag al verbetering, kan dat? Of moet het langer duren en lag die verbetering dus niet aan de daktarin?
Lena, die daktarin werkte hier heel snel. Binnen een dag waren de witte vlekjes in Mila’s mond weg en merkte ik al wat verbetering met drinken. Lijkt me geen placebo dan, toch :think:
kan heel snel werken dus misschien toch spruw??
lena, je kunt gewoon een scheut azijn in de wasmachine doen hoor, in het vakje van de wasverzachter. Het werkt ook nog als wasverzachter :mrgreen: Beetje echte wasverzachter erbij voor de geur en je hebt je probleem heel makkelijk opgelost :thumbup:
Gaat het trouwens alweer beter?