Z@ppelin-reclame??

@preggie wrote:

In mijn ogen zeggen al die verbaasde blikken en meningen over een dergelijke reclame ook iets over jullie zelf dames.

het IS toch gewoon deze tijd!!! het is niet futuristisch of zo! het is gewoon de tijd waarin WIJ leven hoor…

Is het nou dat je het niet “goed” vindt of is het schocking omdat je zelf geen idee hebt wat het is en dus een beetje angst voor het nieuwe?

Ik verbaas mij daar ook een beetje over eigenlijk.

Zelfs mijn moeder is een chatter/skyper en weet hoe ze met Ipad/ereader/etc om moet gaan, die is 62.

Het is niet dat je alles maar moet hebben of precies moet weten hoe en wat, maar een beetje met de tijd meegaan is toch normaal?

We leven nu eenmaal in een technisch tijdperk.

Dat is wel zo, maar ik vind het ook wat overdreven om te zeggen dat je kind echt niet tot zn 12e zonder ds kan. Een computer, idd, dat kan niet, dat zullen ze gewoon nodig hebben voor school ook (net als een fiets die genoemd werd, nu fietsen wij alles dus een fiets is voor ons een basisbehoefte) maar een spelcomputer?! Ik zou niet weten waarom niet.

Ik zou alleen wel denken dat ze voor die tijd al bedenken er voor te gaan sparen :wink: En als ze het voor elkaar krijgen zo’n bedrag bij elkaar te sparen zou ik het ze niet snel verbieden, ik zou ook niet echt weten waarom.

Ik ben ook niet echt voor die spelcomputers enzo, maar ja, mijn man heeft ze allemaal… :shifty: En de kinderen mogen daar zo af en toe ook op. En dan hebben we er idd 1 die er zeer gevoelig voor is en er heel de dag achter zou zitten als hij de kans kreeg, dat heeft echt niet alleen maar met opvoeding te maken hoor!

Wij zetten dus echt een timertje, ieder 20 min en dan is het weer klaar.

Eens met Preggie en Madre.

Dingen als ipad, ds, iphone, blackbarry… en zo verder, zijn allemaal deze tijd.

En tegenwoordig bijna raar als je een van deze dingen niet hebt. (en nee, ik zeg nu niet dat diegene die dit niet heeft, raar is…)

Selena, ik las wat Hanneke zei, en kan mij daar alleen maar bij aansluiten.

Ik heb met bepaalde dingen destijds gezegt ‘Dat krijgt hij noooit’ inmiddels is hij 2, en heeft hij dus wel dingen gehad waarvan hij die nooit ‘mocht’…

ipad, iphone en e-reader mag dan van deze tijd zijn, ik vind ze belachelijk duur en daarom hebben wij die dingen niet in huis.

@Madre wrote:

Het is niet dat je alles maar moet hebben of precies moet weten hoe en wat, maar een beetje met de tijd meegaan is toch normaal?

Hier sla je wat mij betreft de spijker op z’n kop.

Het feit dat het tegenwoordig allemaal voor handen is, wilt niet zeggen dat we het dan ook maar allemaal moeten hebben.

Hier dus helemaal geen Iphone, Ipad, DS, WII of andere spelcomputers, geen DVD speler in de auto. We hebben wel beide een computer tot onze beschikking en dametje heeft een oud computertje op haar kamer waar ze af en toe een filmpje op mag kijken of een paar Ambrasoft oefeningetjes op mag doen. Maar dat is nog niet eens 1x per maand denk ik. Ze missen het niet dus waarom zou ik het nu al aan gaan bieden. Ze zijn vooralsnog heel tevreden met wat ze wel hebben.

Tja, ik hecht er wel iets meer waarde aan dat mijn kinderen weten hoe ze met de dingen om moeten gaan waar ze later heel veel mee te maken krijgen en dan heb ik het voornamelijk over een pc…

Hier missen ze ook niets zonder al dat spul, maar ik kies ervoor toch wel wat technische dingen voor ze in huis te halen.

@cees77 wrote:

ipad, iphone en e-reader mag dan van deze tijd zijn, ik vind ze belachelijk duur en daarom hebben wij die dingen niet in huis.

hier net zo :thumbup:

Leuke gadgets en als ik er eentje zou krijgen zou ik er heerlijk gebruik van maken :wink: maar vind het gewoon teveel geld voor een gadget (want dat vind ik het wel namelijk).

Wij hebben allebei gewoon een hele simpele telefoon waar je mee kan bellen en sms’en en meer doet die echt niet :lol: maar ik zie de noodzaak ook niet van een mobiel waar ik op kan internetten ed.

Dat kan ik thuis ook wel en ik kan echt werkelijk weinig verzinnen wat zo noodzakelijk is dat ik het NU op moet zoeken als ik ergens ben waar ik niet even bij een compu kan.

Ze leren heus wel hoe ze met een PC om moeten gaan. Alleen al op school krijgen ze hier ook les in. Dus daar maak ik me niet zo’n zorgen om.

En wat ik al zei, dametje vind het leuk om Ambrasoft op haar pc-tje te doen zo af en toe. En als ze aangeeft dat ze dat wilt doen, houden we dat ook zeker niet tegen. Maar ze taalt er zelf niet naar.

En als ik persé technische dingen in huis wil halen, haal ik wel Lego Technics voor ze, dan leren ze ook nog eens hoe dingen in elkaar zitten/ te zetten. Ipv alleen maar hoe ze iets kunnen gebruiken. :wink:

@Madre wrote:

Eens :mrgreen:

Nogmaals: een spelcomputer aanschaffen voor mijn kids, dat gebeurt hier ook niet snel denk ik (wij hebben dus ook echt geen Nintendo, WII, X-Box, Playstation of wat dan ook in huis), maar wel allebei een Iphone en een laptop en ja daar mogen ze allebei wel eens op! :)

@Pimperella: volgens mij zegt hier niemand dat hun kind een 'gadget'(om bij jullie benoeming te blijven) krijgt ipv. 'gewoon speelgoed'. Dus waarom niet Lego technix EN een DSi? Ik zie werkelijk geen enkele reden waarom het een het andere uit zou sluiten(behalve uiteraard dat het allebei vreselijk duur is en we allemaal hard voor onze centjes moeten werken :lol: , dus ja keuzes zullen we wel moeten maken :wink: )

Duur zijn ze… alhoewel… ze gaan echt lang mee…

maar goed… het is een bult geld om aan te schaffen…

maar laat DAT dan de reden zijn om het niet in huis te hebben in plaats van “tegen dat soort speelgoed zijn”.

@eisblume, Ik bedoel ook niet dat je gewoon speelgoed niet aanbied en alleen gadgets geeft. Maar als we het over het aanbieden van technische dingen hebben prefereer ik iets waar ze zelf iets mee kunnen creeëren cq ontdekken ipv iets wat ze alleen kunnen gebruiken. Vandaar mijn reactie.

@Preggie, even ter verduidelijking, ik ben niet tegen ‘dat soort speelgoed’. Ik ben zelf niet dol op spelcomputers (ben er ook niet echt mee opgegroeid en manlief ook niet), en ook vanwege de kosten idd, vind ik het niet gewoon speelgoed. Een Iphone is in mijn ogen geen kinderspeelgoed. Kinderen mogen imho ook wel eens weten dat sommige dingen niet voor hun zijn (zoals een Iphone oid).

Maar ok, wij gaan nog maar eens een leuk boekje lezen en een spelletje doen. :wink:

@preggie wrote:

Duur zijn ze… alhoewel… ze gaan echt lang mee…

maar goed… het is een bult geld om aan te schaffen…

maar laat DAT dan de reden zijn om het niet in huis te hebben in plaats van “tegen dat soort speelgoed zijn”.

Dat vind ik wel een goede. Zo had ik het nog niet bekeken :angel:

Ook met spelcomputers leren ze meer dan alleen “gebruiken”, maar daarvoor moet je zelf ook “into” pc’s en spelcomputers zijn om dat ook te ervaren.

Ennuh… ik vind het ook geen “gadgets”…

gadgets zijn in mijn ogen nutteloze hebbedingen. Pc’s en spelcomputers zijn niet nutteloos… Ze leren er ook iets van… (zie boven).

Een NDS met een fiets vergelijken vind ik nogal raar…

Een fiets vind ik, hoort deels toch bij een stuk opvoeding. JIJ moet je kind leren fietsen, fietsen is iets wat je je hele leven nog nodig heb. Om naar school te gaan, naar je werk. Het is een belangrijk vervoersmiddel en wel noodzakelijk vind ik. In mijn ogen kan je dus niet zonder een fiets.

Een NDS is een computerapparaat, puur voor de lol om je niet te vervelen. Zit i.m.o. geen opvoedkundige taak achter, is niet iets wat noodzakelijk is, wat je je hele leven nog nodig heb voor je werk, school… dus het vergelijken van die 2 gaat voor mij niet op.

En tuurlijk heeft een brugklasser vast wel de pc nodig voor schoolwerk. Maar dan zit er nog verschil tussen gebruik maken van de algemene pc voor verslagen etc… of een complete pc/laptop zomaar even kado geven voor zijn schoolwerk. Met het eerste kan het prima. Ik kreeg ook echt niet zomaar een computer kado op mijn 12e omdat ik brugklasser was en een pc nodig had voor mijn huiswerk. Dan kan je bezig blijven.

@Selena wrote:

. Ik kreeg ook echt niet zomaar een computer kado op mijn 12e omdat ik brugklasser was en een pc nodig had voor mijn huiswerk. Dan kan je bezig blijven.

Menig kind had vroeger ook geen fiets… en zijn ook groot geworden. Nu vind jij een fiets onmisbaar.

Zonder fiets kun je lopen, met openbaar vervoer…

Ik vind computers onmisbaar in deze tijd en zeker in de toekomst. Het is meer dan nutteloos tijdverdrijf… maar daarvoor moet je eerst zelf vertrouwd zijn met de materie.

Net als fietsen; als je het gemak ervan kent (en de waarde) ga je het integreren in je leven.

Prachtig voorbeeld om te zien dat de tijden ECHT veranderen Selena.

Ik zeg niet dat een NDS opvoedkundig noodzakelijk is. Maar topicstarter heeft er een soort van afkeer tegen, weerstand. Nou, het mag duidelijk zijn, die weerstand heb ik niet. that’s all.

@preggie wrote:

@Selena wrote:
. Ik zeg niet dat een NDS opvoedkundig noodzakelijk is. Maar topicstarter heeft er een soort van afkeer tegen, weerstand. Nou, het mag duidelijk zijn, die weerstand heb ik niet. that’s all.

Even voor de duidelijkheid; ik heb GEEN afkeer/weerstand etc, tegen dit soort dingen. Wij hebben zelf een dvd voor in de auto, beide jongens een DSLite, ik een e-reader en een tablet(waar ik nog niet mee om kan gaan helaas), mijn man en ik een DSI, we hebben een oude computer alleen voor spelletjes en een WII.

Mij stootte het tegen de borst dat Z@ppelin er zo maar van uit gaat dat kids van de leeftijd uit de reclame op dat soort apparatuur mag :hand: De jongens mogen hier alleen op hun ds als ze het vragen en ik ja zeg, en dat geld voor de computer en WII ook. Ze mogen nu nog nergens anders op hoor!’

Ja, met de tijd meegaan kan belangrijk zijn, maar wie bepaald het nou allemaal wel niet?? Als je niet met de tijd mee gaat, loopt je kind “achter” en wordt het buitengesloten. En dat is ook niet echt wat je wilt. Dus uiteindelijk wordt je bijna gedwongen om mee te gaan. En zoiets verwachtte ik niet van zo’n zender.

En dan nog…? Ik heb er zeker wel een afkeer van dit soort speelgoed. Doe ik daarmee mijn kinderen tekort? Als het aan mij had gelegen, dan hadden ze nog geen kennis gemaakt met computerspelletjes ed. Op school zijn ook geen computers, dus ja, dan heb je een brugklasser die daar voor het eerst mee om leert gaan. Wat is daar dan helemaal mis mee?

Natuurlijk hebben ze de spelletjes wel zo bedacht dat er argumenten zijn om ze te kopen, tuurlijk, de fijne motoriek wordt geoefend, hartstikke goed, niks mis mee… Maar waarom niet gewoon door ze te leren haken, te tekenen etc etc. Daar is toch ook niets mis mee?

Ik vind het in deze echt helemaal nergens voor nodig om ‘met de tijd mee te gaan’.

Ik laat dat soort dingen dus mooi niet door de maatschappij bepalen en door massa’s andere ouders die er niets op tegen hebben. Ik heb liever dat ze buitenspelen, andere dingen doen en die dingen die ze van zo’n spelletje zouden kunnen opsteken op een andere manier doen, echt, beleven. Niet zittend achter een scherm.

Feit is wel dat teveel beeldschermtijd (of dat nu tv of pc is) een probleem is, waardoor kinderen weer allerlei andere problemen kunnen ontwikkelen. Hartstikke goed dat er hier blijkbaar alleen maar mensen zitten die er verantwoord mee omgaan en hun kind geen uuuuren per dag achter een beeldscherm zetten, maar dat schijnt toch wel echt vrij normaal te zijn (las laatst ergens gemiddeld drie uur per dag voor kinderen tussen de 4 en 10 :shock: ).

@Lune: hier zitten de jongens ook liever mama’s kralen te rijgen dan computerspelletjes te doen, hoor :wink: En ik ben het met je eens: spelletjes spelen om iets te leren/oefenen vind ik (nu nog) niet nodig.

Maar feit is dat vooral op school (voortgezet onderwijs) blijkt dat leerlingen woordjes etc. veel makkelijker oppikken als het in een spelletje gegoten is, vaak is dat dan een computerspel dat bij de methode zit. Leerlingen die daarmee oefenen scoren over het algemeen veel hoger dan leerlingen die simpelweg leren door te stampen. Daarom zie ik hier:

@Lune wrote:

Op school zijn ook geen computers, dus ja, dan heb je een brugklasser die daar voor het eerst mee om leert gaan. Wat is daar dan helemaal mis mee?

wel problemen :think: De overstap van kleine, veilige basisschool waar ze de oudsten waren naar de ‘grote’ school is al eng genoeg, bovendien komen er rond die leeftijd ook nog allerlei andere ‘issues’ erbij (hormonale veranderingen, meisjes/jongens dingen etc.). Om een kind dan ook nog voor het eerst kennis met een PC te laten maken, gaat mij wat ver :wink:

Dan nog pleit ik eerder voor de omgang met ‘gewone’ apparatuur, die door iedereen in huis gebruikt wordt, dan voor speciale spel-/ kindercomputers :wink:

@Mex wrote:

Hier spelen de kinderen gewoon met de iPhones en iPad. We hebben er nooit een probleem van gemaakt eigenlijk, zolang ze het eerst vragen, gaan zitten, er netjes mee omgaan en het apparaat na gebruik op de juiste plaats wegleggen (en dus niet tussen de bankkussens of op de grond :evil:). Voor mij hoort het bij de tijd waarin ze opgroeien.

En nee, ze zitten niet de hele dag met schermpjes voor hun neus… In de praktijk blijkt dat iets wat gewoon toegankelijk is opeens lang niet zo interessant meer is als iets wat ze onthouden wordt. Ze spelen er even mee en grijpen daarna weer net zo makkelijk naar een puzzel, kleurboek of wat dan ook. Toen het mooi weer was hebben ze er totaal niet naar omgekeken.

Ik sluit me bij Mex aan.

Onze kinderen mogen ook op onze Iphones en Ipad, laptop of pc zolang er netjes mee om wordt gegaan. Maar dat geldt voor alle spullen eigenlijk.

Wat Madre op pag. 1 ook zegt, dat het soms lijkt dat mensen die helemaal niks met schermpjes hebben, denken dat kinderen die dat wel hebben er continue mee bezig zijn.

Wij hebben bijvoorbeeld ook schermpjes in de hoofdsteunen van de auto gebouwd. Hier hebben we de Iphones op aangesloten en kunnen de kinderen elk hun eigen filmpje kijken.

Maar ook hier wordt alleen gebruik van gemaakt bij ritten vanaf ca. 1 uur.

We gaan met de tijd mee, ik vind het wel prettig dat de kinderen er goed mee om weten te gaan en dat ze weten hoe het e.e.a. werkt.

Grappig ook dat ze het vaak beter weten dan wij :wink:

Ik vind het wel een mooie discussie eigenlijk. :thumbup:

Ook heel bijzonder dat mensen vinden dat een fiets bij de opvoeding hoort. Want hoe gekleurd is die mening…50 jaar geleden was de fiets wat nu de DS is . :wink:

Ik vind voor beide kanten zeker iets te zeggen, maar je kind opvoeden zonder computer…tja…Ik vind dat nogal een verantwoording eigenlijk :think:

Enerzijds zou ik soms ook best willen dat mijn kinderen konden leven zoals 60 jaar geleden. Alleen maar buitenspelen, alleen maar natuurlijk speelgoed, geen tv, geen radio, geen pc. Maar anderzijds…we leven nu eenmaal niet meer 60 jaar geleden. Je verantwoordelijkheid als ouder is om je kind weerbaar te maken, en een volwassene die kan leven in de tijd van nu. Wanneer je je kind op z’n 12e pas laat kennismaken met de pc, maak je hem dan niet wereldvreemd? En mag dat, je kind heel bewust wereldvreemd maken?? :think:

En welke dingen uit de moderne tijd sta je dan wel toe?? Of moet een meisje bijvoorbeeld ook klaargestoomd worden voor het huishouden, want -daar- is- toch -ook- niks- mis -mee??? (overigens heb ik met de stelling"er is toch niks mis mee, altijd een beetje moeite… :shifty: )

Ik vind dat nog niet zo makkelijk allemaal…