van de week zakte mijn mond wel even open over een yoki moment. Ons nichtje, 16 maanden, krijgt gewoon yoki. :shock:
Kon ook even mijn mond niet dichthouden, heb ook even gezegd hoe slecht dat wel niet is. Vooral voor zo’n klein kindje.
@Mutsie86 wrote:
van de week zakte mijn mond wel even open over een yoki moment. Ons nichtje, 16 maanden, krijgt gewoon yoki. :shock:
Kon ook even mijn mond niet dichthouden, heb ook even gezegd hoe slecht dat wel niet is. Vooral voor zo’n klein kindje.
Grappig dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Ik schrik van jouw reactie. Lijkt net alsof ze een misdrijf begaan. Zie er zelf het kwaad niet van in. Zolang alles met mate is dus niet de hele dag alleen maar yoki. Tussen de middag of s morgens een beker vind ik gewoon kunnen.
Hier drinken ze het niet maar dat is puur omdat ze het niet lusten, melk trouwens ook niet. Drinken dus eigenlijk alleen maar limonade.
Vind het erg over de top hoe sommige mensen doen als of yoghi drinken een crime is :?
Mijn dochter drinkt niet veel en lust ook geen melk nee dat lust ze echt NIET!
Ze heeft verscheidene keren melk geprobeerd maar het arme kind gaat er van kokhalzen dus dan maar niet…
Ze krijgt van mij smorgens bij het ontbijt dus bekertje yoghi …
Smorgens tussen door gaat er met moeite 1 bekertje drinken op zo,n klein plastic ikea bekertje .
Het drinken wat ze dan krijgt is roosvicee, dat is beterder dan diksap…
Ze krijg heus wel water dat is meestal in de middag een bekertje…
Volgens mij is Diksap juist beter dan roosvicee maar ik kan het verkeerd hebben
Volgens mij is roosvicee juist beter dan diksap, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik me bij diksap moet voorstellen???
En ik vind eerlijk gezegd de reacties op yoki soms ook een beetje overdreven. Alles met mate is wat mij betreft voldoende.
@Marlous79 wrote:
Alles met mate is wat mij betreft voldoende.
Ben ook heel erg voor alles met mate… maar ik vind elke dag yoki (cola, chips, snoep etc) niet met mate. Dus ook ‘geniet, maar ‘drink’ met mate’ is niet voor iedereen hetzelfde blijkt

En de reactie op een kind van 16 maand dat yoki krijgt snap ik ook wel.
16 maand en dan al zoiets zoets, ja daar trek ik ook mijn wenkbrauwen bij op. Maar ja met 16 maand is het ‘ruigste’ wat ze hier kregen denk ik een biskwietje (de jongste is nog geen 16 maand, maar ik gok niet dat het veel ruiger zal zijn dan dat).
Overigens las ik over calorieën ed, het gaat mij bij de yoki echt niet om de calorieën. In melk zit idd ook gewoon en kinderen zijn in de groei en hebben echt calorieën nodig om de motor draaiende te houden, maar het gaat mij vooral om de suikers, de verkeerde vetten en bij de alternatieven om de zoetstoffen.
Voor afentoe mag het best onverantwoord en gewoon voor de lekker zijn hoor. Net als Cell al zei: wij gaan ook echt weleens een keertje naar de Mc en daar zit ik echt niet de hele tijd te denken ‘gif gif gif gif gif’

@Smurf78 wrote:
@Mutsie86 wrote:van de week zakte mijn mond wel even open over een yoki moment. Ons nichtje, 16 maanden, krijgt gewoon yoki. :shock:
Grappig dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Ik schrik van jouw reactie. Lijkt net alsof ze een misdrijf begaan. Zie er zelf het kwaad niet van in. Zolang alles met mate is dus niet de hele dag alleen maar yoki. Tussen de middag of s morgens een beker vind ik gewoon kunnen.
Hier drinken ze het niet maar dat is puur omdat ze het niet lusten, melk trouwens ook niet. Drinken dus eigenlijk alleen maar limonade.
Misdrijf is wat anders :lol: En zou echt niet zo gezeten hebben met een ouder kindje. Maar voor 16 maanden vind ik dat gewoon echt veel te gortig.
@Karin1981 wrote:
Volgens mij is Diksap juist beter dan roosvicee maar ik kan het verkeerd hebben
In diksap zitten meer callorieen

Vanaf 12 mnd eten ze gewoon met de pot mee, dus mogen ze alles met mate in mijn ogen behalve pinda’s en gevaarlijk snoep.
Vind het in dat opzicht dus niet raar dat een kind van bijna anderhalf bijv. yoki drinkt. Op hun eerste verjaardag stonden er ook toastjes en chips op tafel. En dan ga ik dus echt niet zeggen dat ze dat niet mogen.
Ik zit er heel anders in. Vind sommige reacties gewoon heel erg overdreven en dan gaat het slechts over over yoki. Maar goed, nogmaals ieder zijn ding.
Calorieën is ook niet erg gaat om de suikers
Als je het zo bekijkt is diksap niet beterder dan roosvicee
Maar goed daar ging dit topic ook niet over ik dwaal af
In roosvicee zit relatief veel vitamine C (rozenbottels zijn van nature rijk aan vit. C), maar wel weer meer toegevoegde suikers.
In diksap zitten meestal geen toegevoegde suikers, maar appel bevat van zichzelf wel veel fructose. En over fructose zijn de meningen nog verdeeld. Sommigen zeggen dat het slechter is dan geraffineerde suikers.
Veel kinderen komen in de diarree van appelsap en bijna alle diksappen hebben als basis appelsap.
Ik denk iig dat diksap een gezonder drankje is als roosvicee. Het iig een stuk puurder
En tja, hier eten ze ook al gauw met de pot mee, voor de eerste verjaardag. En ja, hier was het ooit, voor ze het te zoet vonden :lol: , traditie om op de verjaardagen te ontbijten met een glaasje chocomel, wat een feestje! En ja, dan kreeg de jongste ook gewoon hoor, op haar eerste verjaardag. Net als een stukje taart, daar doe ik niet moeilijk over. Maar met mate, dus niet iedere dag, of iedere week.
Uiteindelijk is variatie dus erg belangrijk. Zo krijgen ze niet snel TE veel of TE weinig van iets binnen.
Volgens mij is het ook zo dat kinderen bij een ander dingen uitproberen die ze thuis niet krijgen. Onze middelste heeft weleens een moeder zo gek gekregen dat ze wit brood ging kopen met knakworstjes, beweerde niets anders te lusten. Wij eten nooit wit brood. Heb het ook nooit in huis.
Wat is er mis met yoghi? Ik zou willen dat die van mij het dronk, die krijgt al ruim een jaar geen zuivel binnen. Ik zou dan dus blij zijn met dat ene glaasje. Sommige kinderen lusten nu eenmaal geen melk / karnemelk. Daarbij heb ik meer moeite met chips en snoep dan met yoghi…
@mamaMarije wrote:
@Zeemeermin wrote:Wat is er mis met yoghi? Ik zou willen dat die van mij het dronk, die krijgt al ruim een jaar geen zuivel binnen. Ik zou dan dus blij zijn met dat ene glaasje. Sommige kinderen lusten nu eenmaal geen melk / karnemelk. Daarbij heb ik meer moeite met chips en snoep dan met yoghi…
zo belangrijk is zuivel echt niet hoor.
In westerse samenlevingen en in NL met melkplas en boterberg in het bijzonder wordt het enorm aangedikt, maar het menselijk lichaam is helemaal niet bedoeld om grote hoeveelheden (koe)zuivel te (kunnen) verwerken.
Er zijn genoeg alternatieven waar ook calcium in zit :thumbup: .
Ik zeg ook niet dat zuivel zo belangrijk is, maar het past wel heel goed in de schijf van 5

Ik denk ook dat een glaasje yoghi met suikers minder kwaad kan dan een yoghi met zoetstoffen. Daarbij alles waar je TE voor zet is niet goed. Elke dag yoghi zou ik niet goed vinden, maar dat vind ik ook van elke dag patat, pannenkoeken en chips. Maar dat ene glaasje als je bij een vriendje speelt… ach… dat kan toch ook echt geen kwaad!
@kaya wrote:
@Zeemeermin wrote:@mamaMarije wrote:@Zeemeermin wrote:Wat is er mis met yoghi? Ik zou willen dat die van mij het dronk, die krijgt al ruim een jaar geen zuivel binnen. Ik zou dan dus blij zijn met dat ene glaasje. Sommige kinderen lusten nu eenmaal geen melk / karnemelk. Daarbij heb ik meer moeite met chips en snoep dan met yoghi…
zo belangrijk is zuivel echt niet hoor.
In westerse samenlevingen en in NL met melkplas en boterberg in het bijzonder wordt het enorm aangedikt, maar het menselijk lichaam is helemaal niet bedoeld om grote hoeveelheden (koe)zuivel te (kunnen) verwerken.
Er zijn genoeg alternatieven waar ook calcium in zit :thumbup: .
Ik zeg ook niet dat zuivel zo belangrijk is, maar het past wel heel goed in de schijf van 5! En dan bedoel ik gewoon 1 glaasje per dag. Wat zijn voor jou alternatieven? Ik kreeg van de dietiste toendertijd ook wel wat tips, maar veel vond ik het niet. En het heeft ook nooit gewerkt hier…
Ik denk ook dat een glaasje yoghi met suikers minder kwaad kan dan een yoghi met zoetstoffen. Daarbij alles waar je TE voor zet is niet goed. Elke dag yoghi zou ik niet goed vinden, maar dat vind ik ook van elke dag patat, pannenkoeken en chips. Maar dat ene glaasje als je bij een vriendje speelt… ach… dat kan toch ook echt geen kwaad!
als die van mij yoghi krijgt dan staat ze binnen 10 minuten te stuiteren van alle kleur geur en smaakstoffen die er inzitten. En valt bij mij daarom echt niet in de schijf van 5 als zuivel.
Ik bedoelde met zuivel in de schijf van 5 natuurlijk geen yoghi maar melk / karnemelk. Als we het over geur en smaakstoffen gaan hebben dan denk ik dat dat ene glaasje yoghi in de week niet zo erg uitmaakt boven alle E-nummers die in pakjes eten zitten…
@konijn wrote:
Ik haal eerder altijd optimel dan yoki.Hier op het cb werd mij met klem ontraden om aan kinderen optimel te geven. Er zitten zoetstoffen in waarvan niet is bewezen wat het bij kinderen in de groei doet. Sucralose zit er in en dan zeggen ze dat er geen suiker in zit. Ik geef onze kinderen liever gewone suiker dan al die vervangers. Kijk hier maar eens.
Verder kan de sucralose die je lichaam uitscheidt niet door waterzuiveringsbedrijven worden gezuiverd, waardoor het in het milieu terecht komt. Hier nog een stukje van wikipedia. Het is gewoon een of ander chemisch goedje. Lijkt me niet gezond.
Cell, waarom drinken jullie ook geen gewone melk?
Appelsap zit toch ook boordevol suiker?