Melk hebben wij wel altijd in huis, drinkyoghurt alleen in het weekend een pak. De oudste twee mogen op vrijdagavond opblijven en krijgen dan een glas cola of sinas, de reguliere versies. Bakje chips er bij en ze genieten.
Thee drinkt de oudste met een schepje suiker, middelste met een plons melk en de jongste met water. Wij drinken het zelf ook met een schep suiker.
Oja, Cell… lactoseintolerant!
Ik ben het helemaal met Lydia eens… leven met gezond verstand en ook lekker genieten af en toe. Soms slaan we met z’n allen een beetje door denk ik. Ik bedoel… een keer yoghi, een keer chips, een keer een snoepje kan echt geen kwaad. Als je maar je gezonde verstand gebruikt!
@lydia wrote:
@Zeemeermin wrote:Oja, Cell… lactoseintolerant!
Ik ben het helemaal met Lydia eens… leven met gezond verstand en ook lekker genieten af en toe. Soms slaan we met z’n allen een beetje door denk ik. Ik bedoel… een keer yoghi, een keer chips, een keer een snoepje kan echt geen kwaad. Als je maar je gezonde verstand gebruikt!
En ik ben al veel te blij dat er hier af en toe wordt gegeten door zoon![]()
Hahaha, ja… dat herken ik maar al te goed. Hier hebben we een tijd een kwak appelmoes over zijn eten moeten doen. Ook niet lekker verantwoord, maar hij at wel en kreeg keurig een paar happen groente binnen. Dus mijn gezonde verstand zei toen… beter iets… dan niets!
Ik snap je verbazing volkomen mm. Volgens mij denken wij er redelijk hetzelfde over. Maar het geschreven woord komt anders over dan wanneer iemand het persoonlijk tegen je zegt, je leest er nu geen mimiek of intonatie bij (wie weet ooit in de toekomst) en ik had je bericht ook niet als veroordelend of zo opgevat.
Ik vind het van mezelf al heel slecht dat ik elke avond twee glazen cola (wat jij ongetwijfeld geen echte cola vind ) naar binnen giet. Van de aldi/lidl/ah of sdb. Ben niet zo merktrouw, als het maar niet de echte is want die heeft te veel prik. Doe ik pas als het kroost op bed ligt. :oops: Ach, ik rook niet, drink amper en eet geen vlees, dus deze zonde gun ik mezelf.
Zolang we het allemaal maar doen met de beste bedoelingen dan zou ik zeggen: leven en laten leven.
@Lune wrote:
Ik vind het echt gemiep, kinderen die geen korstjes blieven, geen water ‘lusten’ en enkel banaan eten.
En ik vind het gemiep dat je nu alle kinderen over 1 kam scheert! Alsof ook alle kinderen pannenkoeken, broccolli en aardappels lusten…
Ik heb nog nooit een ouder gezien / gehoord die er problemen mee heeft dat hun kinderen bij andere ouders eten en drinken wat de pot schaft. Alsof ouders gaan zeuren dat hun kind fristi moet drinken bij de lunch…
Ik heb wel zo’n een gigantische hekel aan oordelen over ouders. Opmerkingen als: ik vind het gemiep; zijn geen oordelen over kinderen, maar over hun ouders. Alsof kinderen die water weigeren nooit water aangeboden krijgen, alsof kinderen die geen aardappels eten, nooit geen aardappels voorgeschoteld krijgen.
Er zijn gewoon kinderen die kokhalzen van korstjes. En er zijn kinderen die de hele dag geen glas drinken nemen als er alleen water op de tafel wordt gezet. En er zijn gewoon kinderen die ondanks consequentheid een heel eigen karakter hebben en die niet af te leiden zijn. Dit maakt je als ouder echt niet minder hoor, maar dat gevoel krijg ik wel van sommige reacties.
Trouwens Mutsie… op het KDV van Lars hebben onwijs veel kinderen (zeker vijf van de acht) een allergie voor bepaalde voedingsmiddelen. Dat is ook bijna niet werkbaar, maar de begeleidsters hebben geen keus. Het is ook maar net welke moeite je met z’n allen wil doen he? Nu weet ik dat een BSO wel iets anders werkt, maar toch… ik zou de wensen van de ouders heel belangrijk vinden en dat ook uitstralen…
Proeven vind ik ook belangrijk! Snap je verhaal, mooi uitgelegd :thumbup: !
@Lune wrote:
@Zeemeermin wrote:IOpmerkingen als: ik vind het gemiep; zijn geen oordelen over kinderen, maar over hun ouders.
Er zijn gewoon kinderen die kokhalzen van korstjes. En er zijn kinderen die de hele dag geen glas drinken nemen als er alleen water op de tafel wordt gezet…
Die kinderen zijn er natuurlijk en daarom zei ik al dat het vaak gemiep is, want ik denk wel dat dit uitzonderingen zijn en veel ouders erg makkelijk hierin.
Asl een ouder na een paar keer water proberen besluit toch maar diksap te geven omdat het kind het niet drinkt, tja, dan kan dat kind er jaren later weinig aan doen dat het geen water moet. Ik vind dat geen handige beslissing, dat kan toch? Daarmee wil ik echt niet beweren dat mijn water en theedrinkende kindjes mij een betere moeder makenMaar ik maak daarmee wel een gezondere keuze, daar kan je toch niet echt om heen.
Maar nu zeg je het wel vriendelijker Lune. In je eerste post heb je geen woordje vaak gebruikt. Als je dan zo stellig zegt dat je het echt gemiep vindt dan denk ik dat je teveel naar je eigen kinderen kijkt. Maar goed, het is opgehelderd hoor :thumbup: …
Kinderen boven de 16 kilo mogen dagelijks best 2 glaasjes drinken wat gezoet is met een zoetstof. Dat heeft de dietiste me vandaag verteld. Suikers zijn namelijk net zo goed niet gezond. Meer als 2 glaasjes liever niet, omdat het niet duidelijk is of het schadelijke effecten op den duur geeft. Maar dat weet je natuurlijk met geen enkel voedingsmiddel. Ene keer is dit niet goed, de andere keer dat niet. Hier geldt eigenlijk ook weer de regel: alles met mate!
Ik kom erachter dat de meeste sappen & frisdrank slechter zijn dan yoghi’s. Dus dan geef ik liever een glas yoghi. Maar goed, ook dat weigert Lars.
Ik volg Lydia heel goed. Lars heeft altijd water geweigerd en moeilijk gedaan om uberhaupt wat te eten en te drinken. Ook doorzetten en volhouden heeft hier geen effect gehad dus Lars krijgt gewoon diksap of roosvicee zodat we die stress hier uit kunnen schakelen!
Smurf, dat ben ik met je eens…
Er zijn zoveel slechte dingen op de markt. Dat ene glaasje yoghi is nu ook niet meteen levensbedreigend ofzo!