yoki/yoghi... wat is dat met spelende kinderen

Als wij thuis brood eten (in de ochtend en tussendemiddag) dan kunnen de kinderen kiezen tussen water, melk en thee als drinken erbij.



Inmiddels is dat eigenlijk elke dag hetzelfde geworden… in de ochtend water, tussendemiddag melk en na schooltijd drinken ze nu vaak thee (en in de zomer een glas roosvicee of karvan cevitam).



Maar dan komen er kindjes mee spelen vanuit school… en die eten een broodje mee… en echt zonder uitzondering als ik vraag wat ze willen drinken antwoorden ze yoki/yoghi :eh: .



Wij hebben dat echt gewoon zeeeeeeeeeeeeeeeeeer zelden in huis en al helemaal niet standaard voor bij het brood.



Zijn wij nou zo ‘streng’?

Want ik vind het zo typisch dat het echt door alle kindjes als 1e antwoord gegeven wordt.



(en 1 maakte het in mijn ogen wel erg bont door mij niet eens uit te laten spreken dat we geen yoki/yoghi in huis hebben en dat ze dan chocolademelk wilden… eh dat hebben we ook niet, je kan kiezen uit… nou dan hoef ik geen drinken… eh dan niet.

En vervolgens wou ze 2 soorten beleg op 1 boterham :doh: )

Nee, ik vind je niet streng.

Hier drinken ze eigenlijk altijd melk. Soms mogen ze wat van mijn yoghurtdrink (ik lust zelf geen melk en om mijn calcium op peil te houden…) als ze daar toevallig om vragen.

Ze vinden melk gewoon lekker hier. Een tijdje terug was Fristi in de Bonus en had mijn wederhelft die gekocht. Een van de kinderen vond het maar niks en wilde liever melk, en een ander vond het heerlijk, tja lekker zoet.

Yoghidrink of Fristi is ongezond, met kleurstoffen en met de suikers erin ook nog eens een dikmaker en slecht voor de tanden. Ik probeer dat soort dingen zo lang mogelijk buiten de deur te houden.

Als ze drinken willen is het water of roosvicee (of de euroshoppervariant daarop) en heeeel soms wat groene ijsthee van mij.

helemaal niet streng



hier is het melk of karnemelk en anders water.



wij hebben nooit yoghi in huis en heeel af en toe chocomelk.



als hier al kids mee zouden eten uit school, wat ik eigenlijk liever niet doe.

dan kunnen ze dat drinken en anders maar niet.



ik zeg ook altijd tegen mijn kids als ze ergens heen gaan. andere mama andere regels.

ik heb ook nooit joghi in huis.

Ze drinken hier gewone melk of de huismerkvariant van Optimel drink.

Tja, niet geschoten altijd mis :wink:

Hier is dat af en toe voor in het weekend, net als chocolademelk.

Ik heb nooit yoki in huis, wel melk, appelsap, sinasappelsap, diksap, roosvicee en limo. Ik vraag ook nooit wat wil je drinken, maar bijv. wil je appelsap of sinasappelsap

Ik wil mijn kind(eren) ook leren om melk of karnemelk te drinken. Dat drink ik zelf ook. Ik vind yoghi niet nodig. Helaas lust mijn man geen melk of karnemelk. Die drinkt dus yoghi (hoewel sindskort is het Optimel). Dus ik hoop dat het mij zal lukken om hier consequent in te blijven.

Ik vind dat dus wel raar :mrgreen:

Wij hebben de keuze uit chocolade melk, gewone halfvolle melk en tot laatst sojamelk bosvruchten. Nu koop ik soms yogi oid.



Zelf lust ik geen melk. Dus drink ik chocolademelk. De rest van de dag is het voor de kids aanmeng limonade van karvan. En de oudste krijgt soms een beetje cola.



De jongst vraagt wel af en toe om een glas water of drinkt mee met mijn thee.



Al met al ben ik niet zo moeilijk, ze kunnen gewoon kiezen uit wat ik in huis heb :wink:



Qua brood heb ik volkoren, wit, rijstewafels, glutenvrije crackers of beschuit waaruit gekozen kan worden. En genoeg beleg. Zoet en hartig.

Dus hoef eigenlijk nooit iemand teleur te stellen.

Ik vind je niet streng het is maar net hoe jezelf bent en wat jullie eten en drinken in huis. Waarschijnlijk is het ook zo dat in veel huishoudens de kinderen yogi drinken.

Ik heb het ook in huis en niet eens voor ons zelf maar voor de gastkinderen…heb er zelfs eentje gehad die niks anders dronk, heel de dag door alleen maar yogi en de ouders vonden het best.



Ik drink melk of chocolade melk (vooral nu ik zwanger ben) en mijn dochtertje drinkt melk, water of ranja.

tja hier is het net zoals bij smurf…





maar bij ons mogen ze kiezen tussen melk, yogi of chocomelk (dat laatste is niet altijd open) thee of water mag ook maar wordt niet om gevraagd (drink zelf ook bijna geen thee)



brood tja geloof dat ik een slechter moeder ben…

mogen ze ook zelf kiezen…



meestal wil de oudste hagelslag en worst… en dat doe ik er dan op…

Hier hebben we dat ook vrijwel nooit in huis. Heb ook nog geen kindjes te eten gehad behalve buurmeisje, maar ik vraag dan ook of ze ‘dit’ of ‘dat’ wil.

@mamaMarije wrote:

Als wij thuis brood eten (in de ochtend en tussendemiddag) dan kunnen de kinderen kiezen tussen water, melk en thee als drinken erbij.



Inmiddels is dat eigenlijk elke dag hetzelfde geworden… in de ochtend water, tussendemiddag melk en na schooltijd drinken ze nu vaak thee (en in de zomer een glas roosvicee of karvan cevitam).



Maar dan komen er kindjes mee spelen vanuit school… en die eten een broodje mee… en echt zonder uitzondering als ik vraag wat ze willen drinken antwoorden ze yoki/yoghi :eh: .



Wij hebben dat echt gewoon zeeeeeeeeeeeeeeeeeer zelden in huis en al helemaal niet standaard voor bij het brood.



Zijn wij nou zo ‘streng’?

Want ik vind het zo typisch dat het echt door alle kindjes als 1e antwoord gegeven wordt.



(en 1 maakte het in mijn ogen wel erg bont door mij niet eens uit te laten spreken dat we geen yoki/yoghi in huis hebben en dat ze dan chocolademelk wilden… eh dat hebben we ook niet, je kan kiezen uit… nou dan hoef ik geen drinken… eh dan niet.

En vervolgens wou ze 2 soorten beleg op 1 boterham :doh: )




Nee hoor, je bent niet streng. Ik hoor ook wel eens de vreemdste dingen. Ik probeer me wel te bedenken dat kinderen op een vraag “wat wil je”, van alles kunnen antwoorden en dat niet meteen zegt dat ze het thuis wel altijd krijgen natuurlijk. Als ik mijn kids vraag wat ze willen,dan krijg ik ook een voorkeur,maar als ik niet wil dat ze dat soort dingen vragen,dan beperk ik mijn keuze. Wil je dit of dat?

Of schenk gewoon in wat ik wil dat ze drinken. Vriendjes idem.



Jo lust geen Yogo (wel fristi op zijn tijd,maar alleen op een terras). Eli is er helaas wel dol op. Hij mag het dus wel vragen,maar zal ook altijd als ik vraag wat hij wil Yogo als antwoord geven. Met andere woorden, dan vraag ik het dus niet altijd meer. Hij krijgt wat ik wil geven.

Melk dus.



Aangezien Eli niet 1 van de dikste is (eerder soms te mager oogt) en verder goed eet en drinkt (niet veel snoept, vaak snoep en koek laat staan, goed fruit eet e.d.) krijgt hij dus wel af en toe een beker.

Ik snap wel dat kinderen roepen waar ze zin in hebben,maar of ze het krijgen is een 2e. Zo weet ik dat leeftijdsgenoten van Jo misschien al cola drinken (goddank lusten de jongens het echt niet). Ik zou het alleen niet geven als ze het vragen. Voor vriendjes is het Karvan Cevitam of appelsap. Bij het eten melk of Karvan.

@Pitje27 wrote:

tja hier is het net zoals bij smurf…





maar bij ons mogen ze kiezen tussen melk, yogi of chocomelk (dat laatste is niet altijd open) thee of water mag ook maar wordt niet om gevraagd (drink zelf ook bijna geen thee)



brood tja geloof dat ik een slechter moeder ben…

mogen ze ook zelf kiezen…



meestal wil de oudste hagelslag en worst… en dat doe ik er dan op…




Dat 2 soorten beleg zou ik ook humor vinden. Hier vrijdag een vriendje van Jo en nadat de heren hadden gegeten (gezond,want deze jongen mocht geen chocola), zag hij dat ik crackers met jam en kaas (op elkaar) zat te eten. Hij werd nieuwsgierig en gaf hem een cracker van mij. Misschien gaat hij er thuis nu ook om vragen,maar ik vind er niets geks aan. Hier krijgen de jongens ook wel eens voor de gein iets geks op brood.

het is niet dat er nooit iets anders dan anders in huis is hoor :wink: maar yoki/chocomelk zijn voor mij van die afentoe dingen en niet voor alledag.

En eens een keer gek beleg of ham+kaas (koude tosti) ook weleens… maar dat is denk ik op 1 hand te tellen op jaarbasis.



Als kind vond ik yoki echt wel lekker hoor, geen wonder zo zoet :mrgreen: maar ik weet nog heel goed dat iets was voor 1: bij mijn oom en tante op verjaardagen, was er apart voor de neefjes en nichtjes yoki in huis en 2: als we op pad waren/ op een terrasje oid.



Na schooltijd ergens spelen/ een speler hebben vind ik niet dusdanig speciaal dat daar yoki voor op tafel hoeft :stuck_out_tongue: .



Vandaag trouwens wel toevallig knakworstjes op tafel. Op woensdagmiddag doen we wel vaker eens zoiets. Knakworstjes of een gebakken eitje, tosti, dat soort dingen en dan daar mag een spelertje natuurlijk van mee eten :thumbup: .

Er is verder ook genoeg aan beleg om te kiezen. Voor elk wat wils (dus zoet, hartig en ‘twijfelgevallen’ als pindakaas… weet nooit wat ik daar van moet vinden, behalve vies :angel: ).



Over het algemeen stel ik trouwens ook een gesloten vraag als het om drinken gaat, dus idd ‘wil je melk, water of thee?’ en dan nog het antwoord ‘yoki’. Ik denk dat het ook idd in andere gezinnen veel meer wordt gedronken als bij ons. Vanmiddag ging ik even de fout in door te vragen wat die wilde drinken.



Als 1 van onze heren ergens speelt en mee heeft gegeten dan vertellen ze vaak ook als ze yoki of chocolademelk hebben gedronken bij het brood. Juist omdat het niet standaard is vinden ze dat het vermelden waard. Prima, iemand anders zei het al: andere mama, andere regels.

Zolang er geen liter tijdens het eten bij ingegooid wordt zal je mij niet horen.



Maar vanmiddag was de oudste uit spelen en ik had er hier dus eentje thuis bij nummer 2. Na een tijd spelen nog even wat drinken en een snoepje erbij en dat vonden ze prima.

Had de oudste dus EN chips EN een kitkat gehad. Op 2,5 uur spelen ofzo.



Dan zit ik dus wederom zo :shifty: en voel mij weleens ‘raar’ omdat dat echt niet voor het eerst is… nou ja, de kindjes die hier spelen zullen misschien nu thuis wel zeggen dat ze maar 1 snoepje kregen/mochten bij het drinken en dat zal daar misschien idd wel raar gevonden worden.

oja het beleg zit wel gewoon apart, niet door elkaar heen… :wink:

wij hebben altijd optimel inhuis. Mischa lust net als mama geen melk.

Daimen is een melk junk dus hij drinkt gewone melk en krijgt heeeel soms optimel, vind hij dan uiteraad wel erg lekker.

@Zeemeermin wrote:

Wat is er mis met yoghi? Ik zou willen dat die van mij het dronk, die krijgt al ruim een jaar geen zuivel binnen. Ik zou dan dus blij zijn met dat ene glaasje. Sommige kinderen lusten nu eenmaal geen melk / karnemelk. Daarbij heb ik meer moeite met chips en snoep dan met yoghi…




zo belangrijk is zuivel echt niet hoor :wink: .

In westerse samenlevingen en in NL met melkplas en boterberg in het bijzonder wordt het enorm aangedikt, maar het menselijk lichaam is helemaal niet bedoeld om grote hoeveelheden (koe)zuivel te (kunnen) verwerken.



Er zijn genoeg alternatieven waar ook calcium in zit :thumbup: .

oh ja en wat ik mis vind aan yoki is dat er enorme hoeveelheden suikers inzitten en de niet suiker bevattende allemaal zoetstoffen die ik eigenlijk erger vind als suiker.

Dan vind ik de suikers echt niet opwegen tegen het glas zuivel dat dan maar binnen is.



Onze 2e heeft echt tot afgelopen jaar geen melk gedronken, geen kaas gegeten omdat hij het niet luste. Tot 2 jaar geleden mocht hij het niet ivm zijn allergie.

Nu drinkt hij afentoe een glaasje melk omdat hij het nu wel lekker vindt.

@marijke79 wrote:

wij hebben altijd optimel inhuis. Mischa lust net als mama geen melk.

Daimen is een melk junk dus hij drinkt gewone melk en krijgt heeeel soms optimel, vind hij dan uiteraad wel erg lekker.




optimel is juist toch heel slecht ivm de zoetstoffen?



Hier heel soms (in het weekend of bij opa en oma) chocolademelk . Fristi soms bij het uiteten gaan bleeh zoete meug