yoki/yoghi... wat is dat met spelende kinderen

ik ben misschien makkelijk daarin, hier iedere ochtend yogi bij het ontbijt, de ene ‘echte’ yogi, de ander goede morgen.

Iedere middag mogen ze kiezen wat ze willen van alles wat in de koelkast staat, al mogen ze nog geen prik, dat drinken wij ook weinig. Of water, dat drinken ze hier ook erg veel.



Ik drink zelf geen melk, heb het bijna nooit in huis omdat het over de datum gaat en ik het moet wegdoen. Ze lusten het best, maar ik vergeet het en daarnaast vraag ik me af of het veel gezonder is dan yogi/pakken sap…



light dranken met zoetstof krijgen ze van mij niet, en ik let ook heel erg op de E-nummers en suikers maar qua drinken mogen ze dus best 3 keer op een dag iets uit een pak.

Zou het ook niet gewoon zo zijn dat kinderen bij anderen dingen proberen te vragen die ze thuis juist niet mogen?



Vriendje van zoon vertelde laatst dat hij alleen maar wit brood lust. Nu ken ik zijn ouders wat beter en weet dat ze thuis ook enkel bruin/volkoren eten. De boef begon heel hard te lachen toen ik hem dat vertelde. Mijn zoon vraagt bij anderen ook om snoepjes, terwijl hij het meestal helemaal niet lust en er thuis nooit om vraagt (wij snoepen zelf niet en ik vergeet het dus vaak, heb inmiddels wel een pot met snoepjes, maar daar doen we maanden mee (zal zo eens kijken of het nog wel goed is :lol: )

hier heb ik voor mijn zoon alleen melk of roosvicee of water, iets anders krijgt hij niet, en vraagt hij niet. Als er een neefje ofzo komt spelen mag die kiezen tussen roosvicee of aanmaaklimonade, dat heb ik ook altijd staan.

Als we naar de stad zijn en op een terrasje iets drinken, krijgt hij altijd fristi, dat vindt hij ook lekker, maar thuis vraagt hij er nooit om. Maar misschien is de mijne nog te klein om dat verschil te beseffen.

Weet je, ik blijf bij dit soort dingen vinden dat iedere ouder dat voor zijn eigen kind moet bepalen. Dat ze een keer tijdens het spelen EN chips EN chocolade krijgen, zegt niets over het eet-en drinkpatroon van dat kind van de rest van de dag. Daarnaast hoe het kind op de groei lijn zit.

Ik heb 2 hele magere jongens die gewoon zonder te zeuren goed eten. Het gebeurt dus echt wel eens dat we op een druilerige dag iets teveel snoepen. Dat moet je in perspectief zien. Misschien gebeurt het daarna dagen niet. Zo lang ze de maaltijden prima eten,zonder zeuren. Gewoon minimaal 3 x (soms 4x) per week niet zeuren over het fruit dat mee naar school gaat ipv koek. Ze niet de hele dag door snaaien en drinken, ze goed bewegelijk zijn (en beide elke keer weer met perfect gebit terug komen van de tandarts), kijken wij niet op een glas of snoepje meer of minder.

Ik vind het soms best lastig,dat als ik mijn kids iets ‘slechts’ geef,dat anderen meteen denken dat het structureel is bij ons. Dat idee moet je misschien maar loslaten.

Zelfs al drinkt een kind elke dag een beker Yogi, wat zegt dat over het de gezondheid van het kind?

Pas als het kind andere dingen (zoals water en thee) gaat weigeren,omdat het altijd maar Yogi wil,tja…

@Emma wrote:

ik ben misschien makkelijk daarin, hier iedere ochtend yogi bij het ontbijt, de ene ‘echte’ yogi, de ander goede morgen.

Iedere middag mogen ze kiezen wat ze willen van alles wat in de koelkast staat, al mogen ze nog geen prik, dat drinken wij ook weinig. Of water, dat drinken ze hier ook erg veel.



Ik drink zelf geen melk, heb het bijna nooit in huis omdat het over de datum gaat en ik het moet wegdoen. Ze lusten het best, maar ik vergeet het en daarnaast vraag ik me af of het veel gezonder is dan yogi/pakken sap…



light dranken met zoetstof krijgen ze van mij niet, en ik let ook heel erg op de E-nummers en suikers maar qua drinken mogen ze dus best 3 keer op een dag iets uit een pak.




Ja maar als je zo veel op de suikers let dan moet je ook wel weten dat in yogi ook best veel suiker zit.

En waarom zouden kinderen geen prik mogen…oké de meesten lusten het niet omdat het dus prikt, maar als ze het wel lusten waarom dan niet?? zit net zoveel of ms nog wel minder suiker in dan in yogi of ander drinken.

@mandy_d. wrote:

Weet je, ik blijf bij dit soort dingen vinden dat iedere ouder dat voor zijn eigen kind moet bepalen. Dat ze een keer tijdens het spelen EN chips EN chocolade krijgen, zegt niets over het eet-en drinkpatroon van dat kind van de rest van de dag. Daarnaast hoe het kind op de groei lijn zit.

Ik heb 2 hele magere jongens die gewoon zonder te zeuren goed eten. Het gebeurt dus echt wel eens dat we op een druilerige dag iets teveel snoepen. Dat moet je in perspectief zien. Misschien gebeurt het daarna dagen niet. Zo lang ze de maaltijden prima eten,zonder zeuren. Gewoon minimaal 3 x (soms 4x) per week niet zeuren over het fruit dat mee naar school gaat ipv koek. Ze niet de hele dag door snaaien en drinken, ze goed bewegelijk zijn (en beide elke keer weer met perfect gebit terug komen van de tandarts), kijken wij niet op een glas of snoepje meer of minder.

Ik vind het soms best lastig,dat als ik mijn kids iets ‘slechts’ geef,dat anderen meteen denken dat het structureel is bij ons. Dat idee moet je misschien maar loslaten.

Zelfs al drinkt een kind elke dag een beker Yogi, wat zegt dat over het de gezondheid van het kind?

Pas als het kind andere dingen (zoals water en thee) gaat weigeren,omdat het altijd maar Yogi wil,tja…




Dat ben ik met je eens…ik heb hier ook weleens kindjes te spelen en dan krijgen ze meestal ook iets meer dan dat ik normaal aan mijn eigen s`middags geef, normaal een koekje met drinken en als er iemand te spelen is dan ook nog een snoepje oid…gewoon omdat ze het leuk hebben en het niet elke dag is dat er iemand komt te spelen.



Mijn meisje snoept heel weinig ondanks dat ze het heel lekker vind vraagt ze bijna altijd om tomaatjes, komkommer of paprika. Soms moet ik haar gewoon wat anders geven omdat ze om fruit of groente vraagt…dan geef ik haar dus snoep.



Het is ook zo dat als je kinderen nu structureel dingen weigert ze het later in gaan halen met als gevolg overgewicht.

@Zeemeermin wrote:

@mamaMarije wrote:
@Zeemeermin wrote:
Wat is er mis met yoghi? Ik zou willen dat die van mij het dronk, die krijgt al ruim een jaar geen zuivel binnen. Ik zou dan dus blij zijn met dat ene glaasje. Sommige kinderen lusten nu eenmaal geen melk / karnemelk. Daarbij heb ik meer moeite met chips en snoep dan met yoghi…




zo belangrijk is zuivel echt niet hoor :wink: .

In westerse samenlevingen en in NL met melkplas en boterberg in het bijzonder wordt het enorm aangedikt, maar het menselijk lichaam is helemaal niet bedoeld om grote hoeveelheden (koe)zuivel te (kunnen) verwerken.



Er zijn genoeg alternatieven waar ook calcium in zit :thumbup: .




Ik zeg ook niet dat zuivel zo belangrijk is, maar het past wel heel goed in de schijf van 5 :wink: ! En dan bedoel ik gewoon 1 glaasje per dag. Wat zijn voor jou alternatieven? Ik kreeg van de dietiste toendertijd ook wel wat tips, maar veel vond ik het niet. En het heeft ook nooit gewerkt hier…



Ik denk ook dat een glaasje yoghi met suikers minder kwaad kan dan een yoghi met zoetstoffen. Daarbij alles waar je TE voor zet is niet goed. Elke dag yoghi zou ik niet goed vinden, maar dat vind ik ook van elke dag patat, pannenkoeken en chips. Maar dat ene glaasje als je bij een vriendje speelt… ach… dat kan toch ook echt geen kwaad!




als die van mij yoghi krijgt dan staat ze binnen 10 minuten te stuiteren van alle kleur geur en smaakstoffen die er inzitten. En valt bij mij daarom echt niet in de schijf van 5 als zuivel. Dit gedrag zie ik bij veel meer kinderen die yoghi krijgen. We zien het bijv heel goed op een verjaardag als ik het wel in huis heb.

Ik denk id dat het wel beter is als al die kunstmatige zoetstoffen dat lijkt me nou echt niet goed.



Hier dus de keuze uit water, melk en af en toe een keertje ranja. Water drinkt ze niet al ben ik daar wel steeds mee bezig om het aan te bieden.

ohh dan ben ik ook heel slecht, wij hebben eigenlijk altijd Yoki… Jayden is er gek op… maar hij moet van mij wel eigenlijk altijd tussen de middag melk drinken… heel soms krijgt hij dan Yoki…

@Amy82 wrote:

ohh dan ben ik ook heel slecht, wij hebben eigenlijk altijd Yoki… Jayden is er gek op… maar hij moet van mij wel eigenlijk altijd tussen de middag melk drinken… heel soms krijgt hij dan Yoki…




het ene kind reageerd er ook meer op dan de ander he. Hier was er eerst ook vaker yoki maar nu ik weet dat ze daar zo op reageerd mag ze alleen in het weekend een glaasje (en van papa wel eens door de weeks als mama er niet is 8) )

@kaya wrote:

@Amy82 wrote:
ohh dan ben ik ook heel slecht, wij hebben eigenlijk altijd Yoki… Jayden is er gek op… maar hij moet van mij wel eigenlijk altijd tussen de middag melk drinken… heel soms krijgt hij dan Yoki…




het ene kind reageerd er ook meer op dan de ander he. Hier was er eerst ook vaker yoki maar nu ik weet dat ze daar zo op reageerd mag ze alleen in het weekend een glaasje (en van papa wel eens door de weeks als mama er niet is 8) )




ik merk niet echt dat hij er heel erg op reageert ofzo :think: niet uitermate actief ofzo…

Steven krijgt hier ook elke dag yoghi maar dat is omdat dat het beste mengt met de druppeltjes die hij moet slikken tegen de jeuk en eczeem, en die druppels krijg ik er op een andere manier bijna niet in. Daarnaast drinkt papa elke dag een pak chocomel :roll: ja werkelijk. En Steven heeft nu ook gemerkt dat dat wel heel erg lekker is, maar dat krijgt hij niet iedere dag.

Wel let ik erop dat ze zo min mogelijk of geen zoetstoffen binnen krijgen, liever suiker.

Met snoepen en koekjes ben ik wel wat strenger, maar ook niet heel erg. 's Ochtends neem ik rond 10uur een koekje bij de koffie, dan krijgt Steven ook een koekje en Dennis een halve of een rijstwafel. En 's middags nog een snoepje of koekje.

@Zeemeermin wrote:

@mamaMarije wrote:
@Zeemeermin wrote:
Wat is er mis met yoghi? Ik zou willen dat die van mij het dronk, die krijgt al ruim een jaar geen zuivel binnen. Ik zou dan dus blij zijn met dat ene glaasje. Sommige kinderen lusten nu eenmaal geen melk / karnemelk. Daarbij heb ik meer moeite met chips en snoep dan met yoghi…




zo belangrijk is zuivel echt niet hoor :wink: .

In westerse samenlevingen en in NL met melkplas en boterberg in het bijzonder wordt het enorm aangedikt, maar het menselijk lichaam is helemaal niet bedoeld om grote hoeveelheden (koe)zuivel te (kunnen) verwerken.



Er zijn genoeg alternatieven waar ook calcium in zit :thumbup: .




Ik zeg ook niet dat zuivel zo belangrijk is, maar het past wel heel goed in de schijf van 5 :wink: ! En dan bedoel ik gewoon 1 glaasje per dag. Wat zijn voor jou alternatieven? Ik kreeg van de dietiste toendertijd ook wel wat tips, maar veel vond ik het niet. En het heeft ook nooit gewerkt hier…




zelfs dat glaasje zuivel op een dag hoeft niet… het wordt vaak gezegd vanwege het calcium, maar verder zit er ook weinig noodzakelijks in melk/zuivel.

Calcium is idd wel belangrijk, maar als je verder goed gevarieerd eet krijg je echt meer dan voldoende binnen.



Er gaat in NL heel veel geld om in de zuivelindustrie, dus melk zal altijd als noodzakelijk gepropageerd worden.



Maar eh… (groene) groentes, noten/zaden, brood, aardappels… overal zit in meer dan wel mindere mate calcium in. Oh ja veel vissoorten ook.



Als je daarnaast wel zorgt voor voldoende vit. D (al dan niet als supplement) wordt de calcium uit je voeding goed opgenomen/ benut en kan je echt heel goed zonder die melk/yoki etc.



Neemt niet weg dat ik dagelijks een glas melk drink omdat ik het lekker vind :angel: .

hier gewoon melk, of beetje melk met ranja of karnemelk met roosvicee. Zelf vind ik yoki van die vieze zoete zooi bah, drink zelf vaak water of thee bij brood. Dochterlief altijd melk, of ook water of beetje ranja, net of ik wel of niet melk in huis heb en dat ligt weer aan het rooster van mjn mans werk.



Ik haal eerder altijd optimel dan yoki. Maar ga absoluut geen andere dingen in huis halen omdat ik spelende kinderen hebben. Die gaan maar aan de thee of ranja dan, als ze geen melk willen.



las oo nog wat over e nummers. Hier zo min mogelijk .Vrijwel alls van knor, en anders gewoon gekookte pot, ook vanwege onze zoon die nog behoorlijk druk en intensief is.

@kaya wrote:



als die van mij yoghi krijgt dan staat ze binnen 10 minuten te stuiteren van alle kleur geur en smaakstoffen die er inzitten. En valt bij mij daarom echt niet in de schijf van 5 als zuivel. Dit gedrag zie ik bij veel meer kinderen die yoghi krijgen.




Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen niet druk worden van suiker, of kleur/geur/smaakstoffen tenzij ze er allergisch voor zijn. En het lijkt me sterk dat er heel veel kinderen allergisch voor zijn :wink:



Ondanks dat denk ik dat het gewoon beter voor hun lijfjes is als ze die zooi niet drinken en al helemaal niet dagelijks. Hier was chocomel ooit een traktatie voor feestjes/uitjes etc, maar nu lustten ze het niet meer, te zoet :lol: Fristi hebben ze nooit lekker gevonden.

Hier krijgt Melinda elke dag bij het ontbijt een bekertje Yoghi

Ze lust absoluut geen melk ze gaat er echt van kokhalzen :frowning:

Dus dan maar niet, 1 beker yoghi per dag vind ik wel kunnen.

We hebben dan natuurlijk niet de goedkoopste yoghi waar mega veel suiker in zit , maar de yogho yogho :slight_smile:



En ze wordt er niet drukker van en aan haar gewicht is het ook niet te merken

Ze weegt nog maar net 15 kilo bij 1.01 cm dus dat zit wel goed :slight_smile:

Ik vind het er eigenlijk niet toe doen of je streng bent of niet.

Ik vind dat je als visite (groot of klein) je schikt naar wat er in huis is.

Ryan gaat ook wel eens ergens iets eten of snacken en hij eet en drinkt dan wat de pot schaft.

Hier wel eens een speelkameraadje gehad die hoogst beledigd was dat ik geen cola in huis had, jammer dan hoor :mrgreen:

Wij drinken het niet en mijn kinderen mogen het nog niet, ik ga dan geen fles halen waar dan maar één glas uitgaat :shifty:



Ik vind dat je het goed doet, dan drinken ze inderdaad maar niets :thumbup:

Hier hebben we héél soms soja-melk met een smaakje (meestal banaan of vanille) dat noemen we yoghi en is een ware traktatie. Gelukkig hebben we hier een melkmonster…Jara drinkt het liefst de hele dag melk…ze krijgt het echter alleen bij het ontbijt en de lunch en dan max 2 bekertje. Verder appelsap, roosvicee, limo en thee.



Weten jullie trouwens dat kinderen onder de 3 jaar geen zoetstoffen mogen? Suiker is echt beter! Bedenk ook dat in een bekertje appelsap al gauw 5 klontjes suiker zit! Dus thee met een klein schepje suiker is al veel beter dan dat. Dat geldt ook voor een danoontje, hier zit ook veel suiker in, als je gewone yoghurt met een klein schepje suiker geeft maak je het al lekkerder en heeft je kindje veel minder suiker binnen.

Toevallig laatst een lezing over gehad.

Hier drinken de meiden ook gewoon water/diksap/appelsap verdund met water.



Talysha wil ook nog wel eens wicky drinken, en nu hebben we dan die flesjes yoghi in huis. Zo nu en dan mag ze zo’n setje van 4 in de winkel pakken. En dat is nog niet eens 1 x per maand. Drinkt ook wel eens een fruitsapje mee, maar vraagt meestal om aardbeien diksap.



Hier een meisje dat absloluut geen melk drinkt, krijgt hier in de avond altijd een halve beker Optimel voor het slapen.

@T@nj@ wrote:

Hier hebben we héél soms soja-melk met een smaakje (meestal banaan of vanille) dat noemen we yoghi en is een ware traktatie. Gelukkig hebben we hier een melkmonster…Jara drinkt het liefst de hele dag melk…ze krijgt het echter alleen bij het ontbijt en de lunch en dan max 2 bekertje. Verder appelsap, roosvicee, limo en thee.



Weten jullie trouwens dat kinderen onder de 3 jaar geen zoetstoffen mogen? Suiker is echt beter! Bedenk ook dat in een bekertje appelsap al gauw 5 klontjes suiker zit! Dus thee met een klein schepje suiker is al veel beter dan dat. Dat geldt ook voor een danoontje, hier zit ook veel suiker in, als je gewone yoghurt met een klein schepje suiker geeft maak je het al lekkerder en heeft je kindje veel minder suiker binnen.

Toevallig laatst een lezing over gehad.




En als je je kind nou van begin afaan ook thee en yoghurt zonder suiker geeft lusten ze dat ook gewoon :wink:

Hier vonden ze het toen ze klein waren ook leuk om zelf te mogen kiezen wb drinken, dus kregen ze de keus in de theedoos. Zakje kabouterthee van t reformhuis erbij was helemaal feest. Het hoeft echt niet allemmaal mierzoet om eens te kunnen verwennen.

Ik heb dat nog nooit meegemaakt… nou is dat misschien omdat wij geen melk, geen yoki/yogho/fristi in huis hebben en ook geen chocolademelk en ook geen andere zut bomvol troep.



Hier is het standaard tafel dekken, schaal met brood op tafel, beleg erbij waar ze uit kunnen kiezen en een pak appelsap en een kan limonade op tafel. Allemaal een beker en klaar.



Wat er op tafel staat is er en dan pak ik de kan met limo op en zeg ik… wie wil er drinken…



Er is nog nooit commentaar gekomen ala “heb je niks anders… of Heb je yoki?” Nee… nooit.



1 keer een meisje dat wel zei terwijl ze haar limonade opdronk… "wij drinken thuis altijd yoki tussen de middag bij ons broodje " Nou, dat heb ik voor kennisgeving aangenomen en mijn kinderen zeiden “en wij altijd limonade of appelsap” en dat was het dan… :mrgreen: