yoki/yoghi... wat is dat met spelende kinderen

Dochter vindt melk enkel in de thee lekker.

Zoon vond enkel moedermelk lekker en weigert melk.

Jongste spuugt melk altijd uit.



Hier drinken ze Yomild (limoen) en daar ben ik al erg blij om.

Komen ze ergens anders dan schikken ze zich, dat weet ik zeker. En anders drinken ze gewoon niets, vinden ze ook prima.



Thee gaat hier zonder suiker, ik vind de smaak van melk al zoet genoeg bij het toevoegen. En als we geen melk hebben, dan mag er een klein klontje suiker in.



Ik heb nog nooit gemerkt dat ze druk worden van “troep” trouwens.

Yoghurt gaat hier ook zonder suiker. Ik vind het onzin… We hebben ook niet elke dag een dessert, als ze het krijgen zijn ze helemaal gelukkig :smiley:

Hey… IK vind het troep… dat hoeft een ander niet te vinden :wink:

Maar we eten sowieso veel biologisch, letten op toevoegingen, e-nummers en zoetstoffen.

Ze krijgen hier niets of nagenoeg niets (soms ontkom je er niet aan) met zoetstoffen erin, dus ook geen optimel, yoghi of ander zut…Dat is niet omdat ze er druk van zouden worden, maar omdat ik die stoffen niet gezond acht en ze niet in de lijven van mijn kinderen wil stoppen… :wink:

niet ALLE e-nummers zijn ook slecht he :wink: .

Een (groot) deel echt wel, maar er zitten ook E nummers waarbij het gewoon om kleur van rode biet gaat… maar zo’n nummer is algemeen/ internationaal en ook een stuk korter in het ingredienten lijst ook nog eens.



Dus niet bij elk E nummer hoef je te springen.



Nou ja, wij gaan hier gewoon door zoals we het doen met afentoe iets bijzonders op tafel/ in een glas en verder voor onze kinderen voorspelbaar water/melk/thee/keertje KC. Idem met beleg en de echt speciale dingen bewaren we voor feestjes en dan mogen de feestgangers natuurlijk allemaal meegenieten :thumbup: .



Spelen en mee eten gebeurt me hier te vaak om er elke keer een stempel bijzonder van te maken. Er is genoeg verschillend beleg, we hebben op het moment geen allergische kindjes in de klassen van de kinderen, dus daar hoeven we geen rekening (meer) mee te houden en ze komen niet om van de honger 8) .

MamaMarije… wij letten in alle voedingsmiddelen op met de “verkeerde E-nummers” De meest schadelijke ken in inmiddels uit mijn hoofd. Dat was dus meer algemeen en niet specifiek doelend op yoki en consorten.

Helaas zit yoki dan wel vaak weer vol met zoetstoffen…



Gewone suiker vind ik geen ramp, minder erg dan zoetstoffen en sinds kort weet ik dat het zelfs minder erg is dan glucose-fructosestroop…



Dus liever een glas cola met suiker dan yoki…



Appelsap is gewoon vruchtensap met suiker en in mijn opinie dus minder erg dan bijvoorbeeld crystal clear met zoetstoffen.



En wij drinken geen melk omdat op mij en Suus na het hele gezin zo ongeveer lactoseintolerant is. Diarree, buikpijn, koliek en eczeem duiken dan de kop op.



Ieder zijn ding he… hier drinken de kinderen veel water en ze vinden dat ook helemaal geen punt eigelijk.

@Lune wrote:

@kaya wrote:


als die van mij yoghi krijgt dan staat ze binnen 10 minuten te stuiteren van alle kleur geur en smaakstoffen die er inzitten. En valt bij mij daarom echt niet in de schijf van 5 als zuivel. Dit gedrag zie ik bij veel meer kinderen die yoghi krijgen.




Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen niet druk worden van suiker, of kleur/geur/smaakstoffen tenzij ze er allergisch voor zijn. En het lijkt me sterk dat er heel veel kinderen allergisch voor zijn :wink:



Ondanks dat denk ik dat het gewoon beter voor hun lijfjes is als ze die zooi niet drinken en al helemaal niet dagelijks. Hier was chocomel ooit een traktatie voor feestjes/uitjes etc, maar nu lustten ze het niet meer, te zoet :lol: Fristi hebben ze nooit lekker gevonden.




dat wist ik niet, dan is K er allergisch voor en haar neefjes ook. Er zit veel allergie in de familie dus dat zou kunnen natuurlijk en ik ben ook allergisch voor kleur geur en smaakstoffen

@Cell wrote:

Hey… IK vind het troep… dat hoeft een ander niet te vinden :wink:

Maar we eten sowieso veel biologisch, letten op toevoegingen, e-nummers en zoetstoffen.

Ze krijgen hier niets of nagenoeg niets (soms ontkom je er niet aan) met zoetstoffen erin, dus ook geen optimel, yoghi of ander zut…Dat is niet omdat ze er druk van zouden worden, maar omdat ik die stoffen niet gezond acht en ze niet in de lijven van mijn kinderen wil stoppen… :wink:




Ik reageerde niet op je hoor… Voel je niet meteen aangesproken

:mrgreen:



Maar met welk idee acht je die stoffen niet gezond?

E-nummers zijn niet per definitie slecht, iets heel normaals als zuurstof is ook een e-nummer.



Mijn complete schoonfamilie heeft een voedingstic; ze worden er stokoud mee, zijn nooit echt ziek. Eten geen vet, geen suiker, geen kleur, geur of smaakstoffen, ze controleren de temperatuur van de verwarming, drinken geen alcohol, eten hele kleine beetjes en het liefst zonder vlees. Kip zit vol listeria, dus daar moet je op een bepaalde manier mee omgaan, rund eet je alleen als het tot een schoenlap gebakken is en varken is eigenlijk not done.



Nu hebben ze ook een verleden als geneticus of levensmiddelentechnoloog en dat soort arbeid dus ze weten ook echt wel wat er overal in zit.



Ik wil zo niet leven met onze kinderen. We eten hier met een gezond verstand, maar willen er ook van genieten.

Want daar ontbreekt het soms bij mensen aan. Denk na, maar overdenk niet :wink:

maar goed, dan spreek ik vanuit de ervaring die ik zie bij mijn schoonfamilie (misschien moet ik dat toch eens overnemen, je wordt er graatmager en rimpelloos van :angel: )

Ik geloof niet dat graatmager bij mij samen zou kunnen gaan met rimpelloos :lol: :lol:



Ik ben er met kleintjes behoorlijk streng in, maar ja, zie nu ook wel nu ze groter worden dat er op school, bij vriendjes, steeds vaker iets ingaat wat niet zo geweldig is. Dat ga ik ze niet ontzeggen. En stiekem vind ik het ook veel leuker om samen een chocoladetaart te bakken (en op te eten) als een of ander gezond mueslikoekje :mrgreen:

@Lune wrote:

@kaya wrote:


als die van mij yoghi krijgt dan staat ze binnen 10 minuten te stuiteren van alle kleur geur en smaakstoffen die er inzitten. En valt bij mij daarom echt niet in de schijf van 5 als zuivel. Dit gedrag zie ik bij veel meer kinderen die yoghi krijgen.




Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen niet druk worden van suiker, of kleur/geur/smaakstoffen tenzij ze er allergisch voor zijn. En het lijkt me sterk dat er heel veel kinderen allergisch voor zijn ;).




Dat klopt helemaal, het is wetenschappelijk bewezen en dat geldt ook voor Cola…kinderen worden er niet druk van.



Het valt mij ook op dat er steeds meer kinderen dingen niet mogen omdat ze er of allergies voor zijn (en dat kan natuurlijk) of dat ze er volgens iedereen druk van worden.<br /> <br /> Ik heb het idee dat dat vroeger gewoon minder was, ik mocht gewoon cola drinken als kind en ben er echt niet slechter van geworden. Ik heb een normaal postuur en was als kind echt mega dun. Mijn dochter is ook gek op cola en mag ik het weekend dat ook drinken of savonds soms een glaasje…ze ziet er normaal uit en heeft nergens last van.

Waarom weigeren als ze het lekker vinden, zo af en toe kan het toch best. Dat vind ik dus ook met yogi…

Uitzonderingen daar gelaten vanwege allergie`s dan…

@lydia wrote:

@Cell wrote:
Hey… IK vind het troep… dat hoeft een ander niet te vinden :wink:

Maar we eten sowieso veel biologisch, letten op toevoegingen, e-nummers en zoetstoffen.

Ze krijgen hier niets of nagenoeg niets (soms ontkom je er niet aan) met zoetstoffen erin, dus ook geen optimel, yoghi of ander zut…Dat is niet omdat ze er druk van zouden worden, maar omdat ik die stoffen niet gezond acht en ze niet in de lijven van mijn kinderen wil stoppen… :wink:




Ik reageerde niet op je hoor… Voel je niet meteen aangesproken

:mrgreen:



Maar met welk idee acht je die stoffen niet gezond?

E-nummers zijn niet per definitie slecht, iets heel normaals als zuurstof is ook een e-nummer.



Mijn complete schoonfamilie heeft een voedingstic; ze worden er stokoud mee, zijn nooit echt ziek. Eten geen vet, geen suiker, geen kleur, geur of smaakstoffen, ze controleren de temperatuur van de verwarming, drinken geen alcohol, eten hele kleine beetjes en het liefst zonder vlees. Kip zit vol listeria, dus daar moet je op een bepaalde manier mee omgaan, rund eet je alleen als het tot een schoenlap gebakken is en varken is eigenlijk not done.



Nu hebben ze ook een verleden als geneticus of levensmiddelentechnoloog en dat soort arbeid dus ze weten ook echt wel wat er overal in zit.



Ik wil zo niet leven met onze kinderen. We eten hier met een gezond verstand, maar willen er ook van genieten.

Want daar ontbreekt het soms bij mensen aan. Denk na, maar overdenk niet :wink:

maar goed, dan spreek ik vanuit de ervaring die ik zie bij mijn schoonfamilie (misschien moet ik dat toch eens overnemen, je wordt er graatmager en rimpelloos van :angel: )




:thumbup: Daar ben ik het helemaal eens met je…vroeger werd er niet gelet op de E-nummers, wij zijn er allemaal groot mee geworden en nu is het ineens allemaal taboe.

Nou wij eten en leven verder gezond met af en toe een ongezond dagje tussendoor van chips, cola en yogi…

@Zeemeermin wrote:

Oja, Cell… lactoseintolerant!



Ik ben het helemaal met Lydia eens… leven met gezond verstand en ook lekker genieten af en toe. Soms slaan we met z’n allen een beetje door denk ik. Ik bedoel… een keer yoghi, een keer chips, een keer een snoepje kan echt geen kwaad. Als je maar je gezonde verstand gebruikt!




toevoeging nog, een gezond verstand is ook weten wat je eet :wink:

Als je dat weet ben je al een heel eind.

Cell weet wat zij eet en handelt daarna en ik weet ook wat ik eet en handel er eveneens naar en toch eten we blijkbaar heel anders.

Niets mis mee, ik zou de andere manier niet kunnen.



En ik ben al veel te blij dat er hier af en toe wordt gegeten door zoon :wink:

@Nikita wrote:

Nou wij eten en leven verder gezond met af en toe een ongezond dagje tussendoor van chips, cola en yogi…




zonder de cola (die krijgen de kids nog niet) doen wij dat dus ook :thumbup: .

@Nikita wrote:

@Lune wrote:
@kaya wrote:


als die van mij yoghi krijgt dan staat ze binnen 10 minuten te stuiteren van alle kleur geur en smaakstoffen die er inzitten. En valt bij mij daarom echt niet in de schijf van 5 als zuivel. Dit gedrag zie ik bij veel meer kinderen die yoghi krijgen.




Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen niet druk worden van suiker, of kleur/geur/smaakstoffen tenzij ze er allergisch voor zijn. En het lijkt me sterk dat er heel veel kinderen allergisch voor zijn ;).




Dat klopt helemaal, het is wetenschappelijk bewezen en dat geldt ook voor Cola…kinderen worden er niet druk van.



Het valt mij ook op dat er steeds meer kinderen dingen niet mogen omdat ze er of allergies voor zijn (en dat kan natuurlijk) of dat ze er volgens iedereen druk van worden.<br /> <br /> Ik heb het idee dat dat vroeger gewoon minder was, ik mocht gewoon cola drinken als kind en ben er echt niet slechter van geworden. Ik heb een normaal postuur en was als kind echt mega dun. Mijn dochter is ook gek op cola en mag ik het weekend dat ook drinken of savonds soms een glaasje…ze ziet er normaal uit en heeft nergens last van.

Waarom weigeren als ze het lekker vinden, zo af en toe kan het toch best. Dat vind ik dus ook met yogi…

Uitzonderingen daar gelaten vanwege allergie`s dan…


Kinderen worden niet druk van cola, dat kan maar ik vind caffeïne niet goed bij kinderen in de groei, om die reden krijgen ze ook geen koffie.

Hetzelfde geld voor kunstmatige zoetstoffen, die geef ik ze ook niet, dan vind ik suiker beter :thumbup:

@Lune wrote:

@T@nj@ wrote:
Hier hebben we héél soms soja-melk met een smaakje (meestal banaan of vanille) dat noemen we yoghi en is een ware traktatie. Gelukkig hebben we hier een melkmonster…Jara drinkt het liefst de hele dag melk…ze krijgt het echter alleen bij het ontbijt en de lunch en dan max 2 bekertje. Verder appelsap, roosvicee, limo en thee.



Weten jullie trouwens dat kinderen onder de 3 jaar geen zoetstoffen mogen? Suiker is echt beter! Bedenk ook dat in een bekertje appelsap al gauw 5 klontjes suiker zit! Dus thee met een klein schepje suiker is al veel beter dan dat. Dat geldt ook voor een danoontje, hier zit ook veel suiker in, als je gewone yoghurt met een klein schepje suiker geeft maak je het al lekkerder en heeft je kindje veel minder suiker binnen.

Toevallig laatst een lezing over gehad.




En als je je kind nou van begin afaan ook thee en yoghurt zonder suiker geeft lusten ze dat ook gewoon :wink:

Hier vonden ze het toen ze klein waren ook leuk om zelf te mogen kiezen wb drinken, dus kregen ze de keus in de theedoos. Zakje kabouterthee van t reformhuis erbij was helemaal feest. Het hoeft echt niet allemmaal mierzoet om eens te kunnen verwennen.




Dat klopt! Hier eet ze ook yoghurt en drinkt ze thee zonder suiker omdat ze het nooit gekregen heeft. Ik moet voor mijn werk wel eens adviezen geven en dan is het wel handig om te weten dat ze beter thee met een suiker kunnen geven dan roosvicee of appelsap :wink:



Ik had na die lezing trouwens een keer geprobeerd om dan thee met honing te geven (ze drinkt nl 's ochtends altijd een kopje thee zonder suiker en een bekertje melk, maar s middags wil ze nooit thee) maar dat was geen succes :roll:



hier merk ik trouwens zeker wel verschil als ze veel suiker heeft gehad hoor!! Zal best dat het bewezen is dat kinderen er niet druk van worden. Die van mij wel! Ze is duidelijk lichamelijk drukker als ze een keer snoep heeft gehad (nou krijgt ze het ook vrij weinig, wij hebben het iig niet in huis, maar tegenwoordig krijgen ze overal wat: bij de kapper, de kiosk, dierenwinkel…)

Mijn broertje reageerde sterk op kleurstoffen en chocola. Als hij thuis kwam en zat te stuiteren, was het al duidelijk dat hij dit had gehad… (Net als cola trouwens, de caffeïne dus)



Suiker weet ik eigelijk niet, maar als het onderzocht is…

hier drinken ze 's morgens yogho. meestal de variant zonder suiker, maar soms ook de goedkope bocht want dat vinden ze lekker.



de rest van de dag aanmaak limonade.



op zaterdag bij de frietjes mogen ze een glas cola/sinas



ze zijn goed van gewicht, bewegen voldoende, eten gezond, gewoon lekkere hollandse knullen. ik ga me echt niet druk maken over wat er allemaal niet goed zou zijn.



het gevoel over bepaalde zaken weegt bij mij meer.

@miranda79 wrote:

Mijn broertje reageerde sterk op kleurstoffen en chocola. Als hij thuis kwam en zat te stuiteren, was het al duidelijk dat hij dit had gehad… (Net als cola trouwens, de caffeïne dus)



Suiker weet ik eigelijk niet, maar als het onderzocht is…




Ik weet wel dat er heel veel kinderen zijn die gaan stuiteren van al dat soort dingen, dat is volgens mij onderzocht…dat er onderzocht is dat dit niet zo zou zijn is echt nieuw voor mij. Maar tegenwoordig lijkt er wel heel veel onderzocht te zijn…ik weet het niet. In dit geval krijg ik een beetje het idee dat ouders het vaak niet willen weten dat het weleens van de voeding (voornamelijk dus veel snoep en cola ed) zou kunnen komen die ze hun kinderen geven.

Och, wellicht eten we helemaal niet zo heeeel anders.



Ik let voornamelijk op zoetstoffen en dat betekent toch dat we vooral eerlijk eten. Ik eet voedsel wat niet vaag is omschreven en het liefst is de ingredientenlijst kort.

Eerlijk eten is voor ons eten zoals ze 40 jaar terug aten, nog voor de voedselindustrie dat er niet 1 soort magarine moest zijn, maar 30 soorten.

Voor ze bedachten dat ze alle suiker gingen vervangen voor zoetstoffen en glucose fructosestroop (wat past sinds de jaren 90 is he)

Voor melkproducten is mijn halve gezin helaas gevoelig en dan met name echt de melk, roomijs, vla en chocomelk en slagroom. We eten het wel, maar in zeer kleine hoeveelheden.

Zure producten gaan ook goed, maar dan vooral ook weer de eerlijke “volle” producten.



Ik vind het met name belachelijk dat als ik “katenspek” haal voor op brood er naast spek en kruiden ook nog 7 andere dingen op de lijst staan… iets voor de kleur want stel je voor dat het spek wat dof word…

En sinds bijna een jaar let ik ook op E621… een smaakversterker die heel slecht is voor je hongersensoren…



Dus veel biologische producten, veel volle producten, zoveel mogelijk producten die nog dicht bij het eigelijk product zelf staan.

Dus zeker geen optimel en activia en zulks meer.

Geen pakjes en zakjes en indien wel, dan alleen als ik het echt even anders niet zie zitten.



Als we hier al iets van yoki zouden drinken, dan dus idd yoki, yoghurtdrink met vruchtensap en gewoon suiker… dat vind ik minder erg dan al die zoetstoffen. Sommige zijn gewoon in andere EU landen allang verboden… en dat is niet voor niks natuurlijk.



Wij eten heus wel chips, maar dan kies ik wel een chips met een simpele ingredientenlijst en zeker geen light chips ofzo.

Cola, gewoon cola met suiker en geen light…

Enz enz…



Eerlijke producten, zo min mogelijk overbewerkt en met mate genuttigd zijn lang zo slecht nog niet.

Een vriendinnetje van mij mocht vroeger thuis nooit mayonaise. Bij ons thuis bedelde zij er letterlijk om.

Vanaf het moment dat ze het zelf mocht bepalen tot op de dag van vandaag smeert ze werkelijk overal mayonaise op.



Iets helemaal ontzeggen is dus ook niet altijd de juiste oplossing.

Zoals overal voor geldt: doe/eet/drink met mate.

Hier ook bijna geen zoetstoffen en daar let ik dan weer wel op alleen maar om het feit dat zoetstoffen slecht voor de ontwikkeling van de hersenen is bij jonge kinderen.