yoki/yoghi... wat is dat met spelende kinderen

@Roos wrote:

Een vriendinnetje van mij mocht vroeger thuis nooit mayonaise. Bij ons thuis bedelde zij er letterlijk om.

Vanaf het moment dat ze het zelf mocht bepalen tot op de dag van vandaag smeert ze werkelijk overal mayonaise op.



Iets helemaal ontzeggen is dus ook niet altijd de juiste oplossing.

Zoals overal voor geldt: doe/eet/drink met mate.




Precies. Weet je, ik denk dat ik elke dag wel iets doe waarvan anderen denken dat het mij een slechte moeder maakt.

Ik zou eigenlijk nooit denken,dat als er elders wel een pak fristi leef gedronken word,dat het mij een betere moeder maakt.

Het is maar net welk beeld je over jezelf hebt. Is dat goed,dan vallen die nietige dingen die anderen doen niet eens op.

Als ik 1 keer pannekoeken maak als we iemand over de vloer hebben tussen de middag,dan zou die moeder best eens kunnen denken dat mijn kids elke dag pannekoeken krijgen. Dan moet ze dat maar lekker denken. Ik heb het een beetje te druk met mezelf om me daar zorgen over te gaan maken. Met name mijn oudste heeft lang onder controle van een kinderarts gestaan en is gewoon gezond. OOK met die twix die hij vanmiddag heeft gekregen (bij wijze van).

Helemaal met je eens Mandy-d

@mandy_d. wrote:

Ik zou eigenlijk nooit denken,dat als er elders wel een pak fristi leef gedronken word,dat het mij een betere moeder maakt.




eh is dat in de richting van mij als ts bedoeld?

Want zo was het absoluut niet bedoeld namelijk dit topic.



Ik vind of voel mezelf geen betere moeder omdat ze hier amper yoki mogen drinken en anderen dat blijkbaar wel (meer) doen thuis. Er zijn hier net als in andere huizen vast genoeg dingen waar anderen :eh: bij denken… maar ik vroeg me af of het nou werkelijk zo vreemd was om het niet standaard in huis te hebben en een mee etend kindje gewoon te laten drinken wat wij hebben en dus niet dat soort dingen in huis te hebben/ halen voor dat soort afspraken.



En zelfs als iedereen het raar vond zou ik het nog niet in huis halen :wink: .



Was echt puur bedoeld als meningen peilen vanuit mij gezien dan.

@mamaMarije wrote:

@mandy_d. wrote:
Ik zou eigenlijk nooit denken,dat als er elders wel een pak fristi leef gedronken word,dat het mij een betere moeder maakt.




eh is dat in de richting van mij als ts bedoeld?

Want zo was het absoluut niet bedoeld namelijk dit topic.



Ik vind of voel mezelf geen betere moeder omdat ze hier amper yoki mogen drinken en anderen dat blijkbaar wel (meer) doen thuis. Er zijn hier net als in andere huizen vast genoeg dingen waar anderen :eh: bij denken… maar ik vroeg me af of het nou werkelijk zo vreemd was om het niet standaard in huis te hebben en een mee etend kindje gewoon te laten drinken wat wij hebben en dus niet dat soort dingen in huis te hebben/ halen voor dat soort afspraken.



En zelfs als iedereen het raar vond zou ik het nog niet in huis halen :wink: .



Was echt puur bedoeld als meningen peilen vanuit mij gezien dan.




Mijn post was in zijn algemeenheid bedoelt en zeker niet op een specifieke post,maar meer het gevoel wat ik (persoonlijk) steeds krijg bij dit soort vragen en de reacties.

Het stukje wat ik vet gedrukt heb,is wel een beetje wat ik aan probeer te geven.



Het komt namelijk, wellicht zonder dat je je er van bewust bent, over als een oordeel.

1 kind vraagt om Yoki, DUS dan zal hij dat thuis kennelijk wel heel veel drinken. Dat was een beetje wat mij opviel en wat mij eigenlijk wel verbaast.

Misschien vragen mijn kids bij anderen om geld,weet ik veel. Zou een kind dat bij mij doen,dan zou het geen seconde bij me opkomen,dat het kind geldproblemen heeft (zeker zeer jonge kids) of dat ze het thuis structureel tekort komen.



Euh, misschien een ander punt. Zou mijn kind ergens de vraag krijgen “Wat wil je drinken”,dan bestaat de kans dat ze 1000 dranksoorten kunnen vragen,die ze mogelijk thuis nooit krijgen of misschien niet eens ooit gedronken hebben. Dat een kind dan iets noemt wat hij of zij lekker vind, zegt (naar mijn mening) totaaaaal niet dat ze het “dus thuis kennelijk altijd maar krijgen”.

Dat gevoel/idee/verband zou ik er denk ik niet bij hebben. Het is gewoon een kind wat iets roept.

En zelfs al drinken ze thuis wel een heel pak (ik ken ze namelijk), dan nog zegt het niets over hen.



Ik ben me er WEL van bewust,dat aan de hand van antwoorden die mijn kids bij anderen geven, mensen een beeld gaan vormen over hoe het er hier allemaal aan toe gaat. Of dat beeld waar is,tja…

Persoonlijk zou ik niet snel de link leggen tussen een random antwoord van een kind (of drank-keuze) naar de leven-stijl van anderen.

Het zijn maar kinderen natuurlijk…



Het is niet rot bedoeld. Kom alleen dit soort kwesties en vragen zo vaak tegen (met daarbij de voorbeelden van hoe anderen vinden dat het goed moet zijn),dat ik daar altijd een beetje een gerelativeerd beeld bij probeer te geven. Niemand is perfect,al voelt het soms echt wel zo,dat mensen dat van zichzelf vinden (door de keuzes van anderen te benoemen als ‘zo zou ik het niet doen’ of ‘hier gebeurt dat niet’).

Aanvulling: Ik heb zo’n kind wat dus wel een Yoki drinkt en er zeker bij iedere kans die hij krijgt om vraagt. Bij een NEE (want die krijgt hij zeker als hij er al teveel op heeft), dan gaat hij heerlijk dreinen en zeuren (nog net niet op de grond liggen brullen). Doet hij dat elders,dan kan dat een beeld over mij/ons vormen. Als ik niet zeker genoeg van mezelf was,dan zou ik me dat nog aantrekken ook.

Zou bovenstaand een reden kunnen zijn dat iemand zich moet bedenken,dat anderen het vreemd vinden dat zij dat niet standaard in huis hebben?

Zou niet weten waarom. Wij hebben standaard koffie in huis. Bij 9 van 10 mensen is dat zo. Heeft iemand geen koffie in huis,dan zal ik niet verwachten dat ze speciaal voor mij gaan doen. Dat is een keuze. Hoeft ook niemand te verantwoorden voor mij.

Weet je hoeveel suiker er in sommige melkmerken zit eigenlijk ?



Ik ben gastouder en geef de kinderen de keuze uit melk, yoghi/optimel, chocolademelk, water, thee of roosvicee. Onze eigen kinderen drinken geen melk en ik vind dat niet erg. Ze hoeven van mij geen borstvoeding van kalfjes te drinken maar dat is een andere discussie.



Ik vind yoghi /optimel niet slecht als het gaat om één bekertje tijdens de lunch. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje zeuren.

@mamaMarije wrote:



(en 1 maakte het in mijn ogen wel erg bont door mij niet eens uit te laten spreken dat we geen yoki/yoghi in huis hebben en dat ze dan chocolademelk wilden… eh dat hebben we ook niet, je kan kiezen uit… nou dan hoef ik geen drinken… eh dan niet.

En vervolgens wou ze 2 soorten beleg op 1 boterham :doh: )




Als een kindje hier iets niet lust, prima. Maar ik zal ze in ieder geval íets te drinken voor zetten. Dan een glaasje roosvicee/ranja. Als een kind zegt niets te willen drinken en je vindt dat prima vind ik dat persoonlijk niet oke.



2 soorten beleg op een boterham mag hier in principe ook niet.Heel soms pindakaas met vlokken, zijn ze allemaal gek op!



Ook zeuren om een plakje worst of kaas vind ik vervelend. Natuurlijk gebeurt het wel eens maar ik zit doorgaans met 7 kinderen aan tafel en dan kan ik niet beginnen aan al die plakjes.

Dat heb ik ok wel een beetje (dat ik het een beetje zeuren vind als het om dat ene bekertje yoghi gaat). Mijn meiden krijgen bij de lunch een bekertje yoghi (die goedkope Aldi rommel), chocolademelk of gewone melk. Het zijn geen super melkdrinkers. Eerlijk is eerlijk, als ik thuis met ze eet geef ik toch liever een beker melk.

Verder drinken ze bij het ontbijt thee met honing en verder overdag aanmaaklimonade (blik van de aldi), thee of 50/50. Geen frisdranken en dergelijke.

Ik was al bang dat ik de enige was die bij dit soort vragen altijd een beetje vervelend gevoel krijg van: zie eens hoe goed wij het doen en hoe beroerd het er bij anderen aan toe gaat. Ondanks dat dat misschien helemaal niet de achterliggende gedachte is.

Het verbaasd me dan ook dat er alweer 6 pagina’s vol geschreven zijn ( waar ik zelf aan meewerk) over wel of geen glas Yogi.

nou ja ik verbaas me daar eerlijk gezegd ook wel over en ook over het feit dat ik blijkbaar een ‘zeikerd’ ben… dat ik het maar durf te vragen of dat ik mezelf op de borst zou lopen kloppen dat ze het hier niet krijgen :eh: .



Zoveel mensen, zoveel wensen en ik weet nu dat er dus blijkbaar meer mensen zijn die een glas yoki per dag geen enkel probleem vinden dan dat er mensen zijn die het voor afentoe vinden.

Nou ja dan weet ik dat.



Het was niet de insteek van mijn vraag, maar vooruit.

Maar dan komen er kindjes mee spelen vanuit school... en die eten een broodje mee... en echt zonder uitzondering als ik vraag wat ze willen drinken antwoorden ze yoki/yoghi .

Wij hebben dat echt gewoon zeeeeeeeeeeeeeeeeeer zelden in huis en al helemaal niet standaard voor bij het brood.



Het komt misschien door je formulering en de smiley die je gebruikt. Het komt op mij over als: hoe durven die kinderen om zoiets belachelijks als Yogi te vragen.
In bovenstaande post gebruik je dezelfde smiley overigens wel met die bedoeling.

@Karin2 wrote:

@mamaMarije wrote:


(en 1 maakte het in mijn ogen wel erg bont door mij niet eens uit te laten spreken dat we geen yoki/yoghi in huis hebben en dat ze dan chocolademelk wilden… eh dat hebben we ook niet, je kan kiezen uit… nou dan hoef ik geen drinken… eh dan niet.




Als een kindje hier iets niet lust, prima. Maar ik zal ze in ieder geval íets te drinken voor zetten. Dan een glaasje roosvicee/ranja. Als een kind zegt niets te willen drinken en je vindt dat prima vind ik dat persoonlijk niet oke.




het betreffende kind heeft een glas drinken voor d’r neus gekregen, maar niet opgedronken. Tja dan denk ik idd ‘dan niet’. Moet ik het er dan maar ingieten?

Zij wil yoki of chocomelk, ik heb geen van beide geef dit ook bij haar aan, bied een alternatief uit wat ik wel heb en ze drinkt het niet. Haar keuze (zeker bij een kind van 7).



@Roos wrote:
Het komt misschien door je formulering en de smiley die je gebruikt. Het komt op mij over als: hoe durven die kinderen om zoiets belachelijks als Yogi te vragen.

In bovenstaande post gebruik je dezelfde smiley overigens wel met die bedoeling.




voor mij drukt deze :eh: smiley verbazing uit en dus ja dan gebruik ik hem als ik ergens verbaasd over ben.



En ja ik ben verbaasd dat zoveel kinderen vragen om yoki, ook als de vraag niet open was en de vraag dus was melk/water/thee/kc/roosvicee. En ja ik ben ook verbaasd over het grote aantal reageerders hier dat dagelijks yoki geven aan hun kind (maar misschien ben ik daarin wel ouderwets of toch streng zoals ik al aangaf… dat ik dat iets voor afentoe vind).



Verbazing is nog geen veroordeling!

Dat wordt er dan direct aangehangen blijkbaar door lezers/reageerders.

Ik ben wel vaker ergens verbaasd over, jullie nooit last van?

En dat kan over van alles gaan en in dit geval dus over yoki.

hier krijgen ze gewoonweg GEEN yoghi omdat het niet goed is.



en dat zeker niet om me zelf een schouderklopje te geven.



ik beslis wat goed is voor mijn kinderen en wat niet.



en ik zou het zelfde reageren als mm.



als ik drinken heb aangeboden en neer heb gezet en je drinkt het niet dan niet. een keer geen drinken wordt een kind niet anders van.



zo is hier ook een vriendje van Y die geen snoep lust, alleen chocola, tja dat heb ik dus ook bijna nooit in huis. dan eet hij dus maar geen snoep.



en hij doet daar ook niet moeilijk over,



zo werk ik op een BSO (en nu ga ik misschien veel mensen tegen me in krijgen)

en hier kan ik me ook zo ergeren aan sommige kinderen. ik lust geen melk, ik lust geen schil op mn appel, ik WIL een banaan, ik wil geen roze beker, ik lust geen boter op mn brood, de smeerkaas zit er te dik op, ik lust geen korstjes. aaargggghhhhh

en tja het is mijn werk en soms moet je dan aan de ‘wensen’ van ouders en kinderen voldoen. en dat doe ik dan ook netjes.



maar

zijn mijn kinderen dan abnormaal dat ik hen daar nooit over hoor. er is maar weinig wat ze niet lusten en dat hoeven ze ook echt niet.

maar het maakt mij kids niet uit of ze uit een roze of blauwe beker drinken en ze eten 1x per dag fruit en meestal vragen ze tussendoor ook nog eens om fruit.

en als ze wel eens chocomelk of yoghi krijgen is dat een feestje dat vinden ze heerlijk. Maar ze vragen er hier eigenlijk ook nooit om.

@Roos wrote:

Maar dan komen er kindjes mee spelen vanuit school… en die eten een broodje mee… en echt zonder uitzondering als ik vraag wat ze willen drinken antwoorden ze yoki/yoghi .



Wij hebben dat echt gewoon zeeeeeeeeeeeeeeeeeer zelden in huis en al helemaal niet standaard voor bij het brood.




Het komt misschien door je formulering en de smiley die je gebruikt. Het komt op mij over als: hoe durven die kinderen om zoiets belachelijks als Yogi te vragen.
In bovenstaande post gebruik je dezelfde smiley overigens wel met die bedoeling.


Zo kwam het ook op mij over.

Wij hebben wel altijd yoki in huis, omdat deze moeder niet van melk houdt. Maar de meiden drinken altijd melk of thee of water. Ik drink zelf 1 beker yoki op mijn thuisdagen, verder drink ik vooral thee. Bo houdt wel van een scheutje yoki in haar melk en dat mag ze ook van mij. Maar als er geen yoki is, dan zeurt ze nergens om.



Meestal vraag ik niet aan mee-etende kinderen wat ze willen drinken, maar laat ze kiezen uit melk of thee of water. Weten ze meteen waar ze aan toe zijn.

Als ik het allemaal zo lees hou ik over sommige uitspraken maar wijselijk mn mond :slight_smile:



Maar waarom is Yoghi dan zo slecht volgens velen…

???

Diksappen o.id zitten al gauw veel meer suiker in dan yoghi

En koekjes of andere dingen daar zit ook suiker in maar daar hoor je ze dan niet over dat mag wel…

Maar als het om Yoghi gaat dan is dat superslecht :hand:



Volgens mij wordt dit een topic voor het discussie forum :wink:



Wil geen vijanden opwekken maar dit zat mij mega dwars

@knollie1 wrote:





zo werk ik op een BSO (en nu ga ik misschien veel mensen tegen me in krijgen)

en hier kan ik me ook zo ergeren aan sommige kinderen. ik lust geen melk, ik lust geen schil op mn appel, ik WIL een banaan, ik wil geen roze beker, ik lust geen boter op mn brood, de smeerkaas zit er te dik op, ik lust geen korstjes. aaargggghhhhh

en tja het is mijn werk en soms moet je dan aan de ‘wensen’ van ouders en kinderen voldoen. en dat doe ik dan ook netjes.



.




Oh zo herkenbaar! Daarom hebben wij allemaal 1 kleur bekers. Eerst witte, maar moesten wat erbij dus nu ook groene. Maar de ene keer pak ik dus alleen de groene bekers, andere dag weer de witte.

Krijg je ook dat gezeur niet.

Zo hebben wij regels: je drinkt melk, lust je het echt niet moet je papa of mama dat aangegeven hebben. Zo niet dan drink je gewoon een beker leeg.Sommige kinderen lusten idd geen melk en krijgen dan yoki bij ons. 1 beker is geen ramp.

Korstjes eten we gewoon op, dat is ook brood. Eerst broodje worst/kaas, daarna zoet beleg.

Gaat prima allemaal :thumbup:

Ook met fruit, wij schillen fruit en ze eten wat er op het bord ligt.

En ze proberen het heus allemaal wel eens, maar over het algemeen eten de kinderen wat wij ze voorzetten.



Maar het valt me wel heel erg op dat veel kinderen helemaal niet zelfstandig hun brood kunnen smeren en snijden. Terwijl sommige al 5-6 zijn! Dus moeten ze van mij zelf eerst proberen en heb al heel wat driftaanvalletjes gehad bij mij aan tafel. :lol:

even ontopic: ik vind het helemaal niet gek als een kind om yoki vraagt. In veel gezinnen word dit standaard gedronken.

Dan weet een kind ook niet beter en denkt: dan zullen ze het hier ook wel hebben.

Ik zou er iig niet verbaasd van staan als ik zo’n vraag krijg van een kind. Zou eerder gek staan te kijken als een kindje vraagt: mag ik cola? Dát zou ik echt raar vinden, maar yoki of chocolademelk, nee.

Maar mutsie moeten ze die boterham met korst dan helemaal opeten ?

Mmm. Heb het topic verder niet gelezen, maar ben verbaasd over je verbazing…Begrijp echt niet wat er gek of uitzonderlijk is aan Yoghi/Fristi. Volgens mij is het ook niet ongezonder dan diksap of thee met suiker of zo…Vind het ook wel apart dat je blijkbaar de open vraag stelt wat ze willen drinken, maar in principe heb je maar twee opties, dus veel te kiezen is er dan niet,toch. Als hier kindjes komen eten (minstens eens per week) dek ik de tafel met verschillende soorten beleg (zoet en hartig) en dan zet ik een pak melk, een pak fristi en een kan Karvam Cevitam op tafel. Als ze dat allemaal niet lusten, kunnen ze iets anders krijgen; heb altijd nog wel kleine pakjes appelsap, spa fruit, chocomelk in huis. En eerst hartig en dan zoet op brood, daar doe ik ook niet aan. Ik vind het wel belangrijk dat ze afwisselen - dus niet steeds pasta of kaas of zo kiezen - maar ze mogen het verder zelf weten.