yoki/yoghi... wat is dat met spelende kinderen

Yoki en fristi zijn slechter als diksap/thee met suiker, doordat er verschillende suikers inzitten. In diksap (de goeie) zit enkel vruchtensuikers, een suiker die je lichaam in combinatie met vezels goed kan verwerken. In fristi zit naast vruchtensap (en dus vruchtensuiker) ook nog suiker, ook glucosestroop, om yoki druivensuiker en maiszetmeel (witte koolhydraten=dikmaker).

Het verbaast mij ook ontzettend om te lezen dat er in zoveel gezinnen dagelijks zulke drankjes te drinken krijgen. Een gezond voedingspatroon is gewoon heel belangrijk voor kinderen in de groei en een keertje zo’n drankje is natuurlijk echt geen ramp, maar ik zou er zeker niet voor kiezen dat dagelijks te geven.

Overigens vind ik het helemaal niet raar om een kind te vragen wat wil je drinken. Meestal krijg ik dan de vraag wat is er? Hier is dat meestal water of thee, dus ja, weinig te kiezen, jammer joh. Diksap krijgen ze niet bij de lunch. Ze moeten van mij overigens wel iets drinken, soms zegt er eentje wel dat lust ik niet oid maar als ik gewoon duidelijk zeg dat het niet goed is om niet te drinken heel de middag en dat we iig 1 beker drinken dan doen ze dat altijd wel.

Mijn kids drinken milk&fruit. Maar soms haal ik ook weleens chocomelk of yoghi vooral als ik weet dat er een kindje mee komt eten.

Maar M lust ook wel melk hoor. Water heb ik mijn kids nog nooit gegeven en ga ik ook niet doen.

Hier heel af en toe yoki in huis, maar dan enkel in het weekend.

als er een vriendje komt eten vraag ik niet wat ze willen drinken, ik zeg gewoon: lust je een bekertje melk? Willen ze het niet…pech, kunnen ze water of thee krijgen.

@Suuus wrote:

Vind het ook wel apart dat je blijkbaar de open vraag stelt wat ze willen drinken, maar in principe heb je maar twee opties, dus veel te kiezen is er dan niet,toch.

Heb inmiddels ook al aangegeven dat ik de vraag over het algemeen gesloten stel :wink: . Dus de opties waar ze wel uit kunnen kiezen. Maar ook op de gesloten vraag krijg ik dus geregeld als antwoord dat hij/zij yoki wil. Of als dat er niet is chocolademelk.

En dat er qua beleg hier echt genoeg te kiezen is voor zowel de kinderen die van hartig houden als die van zoet en dat staat ook gewoon allemaal op tafel zodat ze kunnen zien wat er is.

@melanie wrote:

Maar mutsie moeten ze die boterham met korst dan helemaal opeten ?

Ja. Maar dat gaat er makkelijk in hoor, ze mogen max 5 broodjes en sommige kinderen eten dat met gemak op. Al eten de meeste kindjes dan 3 broodjes.Maar ik zit niet bij kleine kindjes, maar bij 4-6 jaar.

@esmie wrote:

. Water heb ik mijn kids nog nooit gegeven en ga ik ook niet doen.

:eh:

Nou dit verbaast me eigenlijk nog wel meer als dat er zoveel dagelijks fristi ed gedronken wordt :lol:

Waarom zou je je kinderen in vredesnaam geen water te drinken geven?

Mijn dochter eet geen korstjes en al helemaal niet zo veel brood!!!

Ik vind dat je daarin wel de wensen van de ouders moet respecteren.

als ze genoeg heeft heeft ze genoeg, zo mogen van mij niet dwingen!!

@melanie wrote:

Dat vind ik ook. Ik heb eens een aantal dagen mee kunnen kijken op de peuterspeelzaal. En vind het zo sneu als kindjes verplicht hun beker/pakje leeg moeten drinken. Talysha drinkt nooit in 1 x een volle beker of een pakje leeg. Ze zat dan echt nog een tijdje alleen op de stoel om die beker leeg te drinken. Zei dan ook dat de beker niet leeg moest, maar ze wilde hem persee leeg drinken omdat het moest, maar wel met moeite. Vind gewoon als kindjes genoeg hebben dan lijkt me dat toch gewoon prima.

T eet ook geen korstjes meer, altijd wel gedaan maar laatste half jaar eet ze absoluut geen korstjes meer.

@Lune wrote:

@esmie wrote:
. Water heb ik mijn kids nog nooit gegeven en ga ik ook niet doen.

:eh:

Nou dit verbaast me eigenlijk nog wel meer als dat er zoveel dagelijks fristi ed gedronken wordt :lol:

Waarom zou je je kinderen in vredesnaam geen water te drinken geven?

Verbaasde mij ook toen ik het las.

Maar hier vinden ook veel mensen het zielig als mijn meiden gewoon alleen water drinken. Paar maanden geleden wilde Talysha opeens alleen maar water drinken ook als we op visite waren wilde ze alleen water en Oma zei gewoon ahh nee zielig ik doe er wel wat ranja in. Talysha helemaal boos want ze wilde ECHT gewoon water. Maar er gaat nu wel regelmatig wat diksap erbij, maar dan echt maar een klein beetje.

@romata wrote:

@melanie wrote:

Dat vind ik ook. Ik heb eens een aantal dagen mee kunnen kijken op de peuterspeelzaal. En vind het zo sneu als kindjes verplicht hun beker/pakje leeg moeten drinken. Talysha drinkt nooit in 1 x een volle beker of een pakje leeg. Ze zat dan echt nog een tijdje alleen op de stoel om die beker leeg te drinken. Zei dan ook dat de beker niet leeg moest, maar ze wilde hem persee leeg drinken omdat het moest, maar wel met moeite. Vind gewoon als kindjes genoeg hebben dan lijkt me dat toch gewoon prima.

T eet ook geen korstjes meer, altijd wel gedaan maar laatste half jaar eet ze absoluut geen korstjes meer.

Laatst zeiden ze op school dat ze niet goed gegeten had, ik vond juist van wel, ik zeg dat dan ook, ze moet van mij niets opeten, ik vond dat als kind ook zo erg, dan had ik genoeg en moest dat opeten tegen heug en meug,nou dat hoeft dus echt niet, en fruit ?

I,lona eet tot nu toe alleen banaan.

Ik vind mutsie,s stukje heel vervelend overkomen, misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt het over he, en als dat ook echt zo is, weet ik niet of ik mijn kind op die BSO zou laten zitten…

Yoki mag hier trouwens wel, maar met mate, t, is een suiker rijke drank…dus zo min mogenlijk.

hier water, karvan cevitam , melk…

Ik vind het stukje van mutsie helemaal niet vervelend overkomen. In een groep kan je nu eenmaal niet gaan toegeven aan de grillen van de kinderen, zeker als ze zien dat dat kan, gaan ze allemaal beginnen. Bovendien is het een uitermate goede manier om kinderen wel die korstjes, fruit etc te leren eten die ze thuis niet blieven.

Maar goed, ik ben best streng daarin, ook thuis wordt er gewoon gegeten wat ik ze voorschotel, moeten korstjes op. Ik vind het echt gemiep, kinderen die geen korstjes blieven, geen water ‘lusten’ en enkel banaan eten.

@Lune wrote:

Ik vind het stukje van mutsie helemaal niet vervelend overkomen. In een groep kan je nu eenmaal niet gaan toegeven aan de grillen van de kinderen, zeker als ze zien dat dat kan, gaan ze allemaal beginnen. Bovendien is het een uitermate goede manier om kinderen wel die korstjes, fruit etc te leren eten die ze thuis niet blieven.

Maar goed, ik ben best streng daarin, ook thuis wordt er gewoon gegeten wat ik ze voorschotel, moeten korstjes op. Ik vind het echt gemiep, kinderen die geen korstjes blieven, geen water ‘lusten’ en enkel banaan eten.

Kun je bij jou wel alles naar binnenschuiven dan ?

Mijn dochter is geen Miep, als ze het niet lust lust ze het niet KLaar!

en als een anders daar moeite mee heeft is dar zijn haar probleem, Ik ben en blijf haar moeder dus ik beslis dat!

Ieder doet dat op zijn eigen manier, maar je hebt de wensen van de ouders daarin te respecteren die betalen die BSO :thumbup:

Weet je, natuurlijk zijn er dingen die een kind echt niet lust en als een kind vol zit is het gewoon klaar, dat ben ik met je eens. Maar er zijn zoveel meer dingen waarbij het aangeleerd gedrag is, zoals korstjes, je gaat mij echt niet wijsmaken dat net dat ene korstje niet meer past. En fruit, dat moeten ze toch leren eten. Dat je er thuis voor kiest dat niet te doen en te accepteren dat een kind alleen banaan ‘lust’ (om een voorbeeld te geven), tja, dat is dan ieder voor zich. Ik vind het niet slim, maar goed. Ik snap wel dat een bso daar niet aan kan beginnen. Dan kunnen ze straks voor ieder kind apart een schaaltje fruit gaan maken met de wensen van deheer of mevrouw.

Drinken is gewoon belangrijk dus ook dat vind ik niet gek dat dat gewoon een regel is. Een beker is niet overdreven veel.

Nou ik snap wel wat Mutsie en Lune bedoelen denk ik;

bepaalde kids hebben tegenwoordig enorm veel eisen, waar simpelweg niet altijd aan voldaan kan worden.

Luister als ze vol zitten of iets echt niet lusten oke prima. Maar probeer het wel te proeven, denk ik dan.

Zie het ook in mijn omgeving; kinderen van 5-6 jaar, “dat ga ik niet eten, dat merk hebben wij thuis nooit dus ga ik niet proberen want dat is toch vies”, “iew in mijn knakworstje zit een scheurtje, bah dat hoef ik niet”, fruitcocktail (vers fruit) wat ze niet willen proberen want stel dat er iets tussen zit wat ze thuis niet zouden krijgen :shifty:

Qua drinken wat hier in huis is;

Vanalles eigenlijk, vooral als manlief boodschappen heeft gedaan :lol:

Dat verschil zie je hier wel vaak, hihi. Dan zijn er meerdere lekkere drankjes in huis, wat trouwens onze oudste helemaal niet zo lekker vind (yoghi, chocomelk). Manlief drinkt dit dus vaker, en de jongste 1 bekertje op een dag eventueel.

Verder is er altijd thee in huis, water, ranja, fris (voor volwassenen), soms fruitshoot, sapjes.

Oh ja nu drinkt hij heel toevallig kindercola. Tja dat mag van ons ook heus wel eens.

En in mijn ogen maak of kraak je iemand niet als ouder, als iemand andere levenswijze heeft qua eten en drinken dan wat jij gewend bent.

Iedereen doet wat hun goed acht, dus kom op.

Heb je nooit yoghi in huis, tja dan niet. Precies hetzelfde met andere dranken.

Kinderen moeten zich ook leren aanpassen bij andere mensen, en als ouders hier problemen mee hebben dat hun kind niet het drinken krijgt bij die andere ouder, moeten ze hetmaar zelf meegeven.

In antwoord op de beginvraag of je streng bent: Nee, niet streng, wel vind ik dat je erg weinig keus hebt in drinken. Maar goed, dat is dan vanuit mijn perspectief. Ik vind t zelf een beetje onzin dat kinderen iets zouden moeten drinken dat ze niet lusten. M’n zoon is net als alle kinderen, ooit met melk begonnen, maar vindt t niets. Omdat ik vind dat hij wel een vorm van melkproducten binnen moet krijgen, drinkt hij fristi of chocomel. Niet de hele dag door, maar max 2x per dag. Ditzelfde geldt voor melk, omdat mijn ervaring is dat te veel melkproducten niet goed voor de darmen is.

Ik heb m’n kinderen ooit heus laten kennis maken met thee en water en vanaf het begin was t duidelijk dat ze het niets vonden (alledrie niet) Om dus te stellen dat als het maar aangeboden wordt, ze het vanzelf gaan accepteren, vind ik enigszins overdreven.

Hetzelfde geldt voor eten, ik heb ze vanaf het begin kennis laten maken met allerlei smaken en in de loop van de tijd zijn ze steeds kritischer geworden en eten ze vrijwel geen groente meer. Ik ben niet zo’n moeder die het door de strot gaat duwen of vindt dat ze moet blijven zitten tot het op is.

Ik vind de toon van sommigen hier een beetje alsof hun water, thee of diksapkinderen het helemaal goed doen en de rest van de kinderen verwende zeurpieten zijn. :shock:

Melanie: als een kindje maar 1 broodje eet, ook prima. Maar dat gebeurd echt zo weinig. De meeste kindjes eten er 2 of 3.

Zit je vol, dan proppen we echt niets er bij hoor.

Ja en korstjes moeten op, ook al eet je maar 1 broodje. Ik vind dat ook heel normaal eigenlijk. Korstjes zijn ook brood. Zie ook zelden kinderen die miepen over een korstje.

Enige nadeel wat je hebt als een kindje maar 1 broodje eet: mag alleen worst of kaas eten dan. Daar wijken wij niet vanaf. Dat kan niet met een groep kinderen. Daar heb je regels bij nodig en natuurlijk respecteren wij de wensen van de ouders, maar we kunnen niet ieder kind apart gaan behandelen vooral niet als je zo’n 80 verschillende kinderen hebt wat je per week opvangt.

maar weet je: jou kind kan wel heel anders zijn de bso. Eet ze wel korstjes etc etc. ze zien het ook van elkaar he, vriendje of vriendinnetje eet wel broodjes met korstjes. Het is heus niet zo dat wij bij elk broodje gaan zeggen: Denk erom de korstjes moeten ook op :naughty:

Zo gaat het echt niet :lol:

Of dat een kind bij ons wel boter op brood eet, of wel een beker melk en thuis absoluut niet.

Maar ik heb , in alle jaren wat ik in de kinderopvang werk, nog nooit een ouder gehad die zeurde over dat haar kind geen korstjes hoefde te eten. :wink:

Of dat een ouder daardoor zijn/haar kind niet op een bso doet.

Een bso is meer dan alleen eten. En gros van de kinderen eten alleen in de vakanties op de bso want dan zijn ze de hele dag bij ons.

Je weet ook als ouder, ik besluit om mijn kind op de bso te doen en dat daar regels zijn. Ook al betaal je, dat betekend niet dat wij geen regels/beleid mogen handhaven/gebruiken.

Het moet voor ons ook werkzaam blijven.

Wij hebben ook kinderen met allergien, maar komen allergieen niet meer voor bij kleine kinderen? Vind het best veel bij Lars in het groepje.

Wij hebben wel een noten allergie, pleisterallergie, kindje met suikerziekte. Maar als je eenmaal weet wat een kind wel en niet mag hebben dan is daar prima mee te werken. Lijkt me wel lastig als meer dan de helft een allergie heeft trouwens.

En met traktaties of lekkere dingen word daar altijd naar gekeken en eventueel ouders gebeld met de vraag: mag uw kind dit wel eten?

Wij respecteren zeker ouders, natuurlijk, dat zijn onze ‘klanten’.

Maar als een ouder iets voorlegt zijn het meestal belangrijke dingen, zoals een allergie of iets.

Maar een allergie vind ik een goede reden om iets niet te eten. Maar een kind wat geen allergie heeft stimuleren wij wel om iets te proeven. En stimuleren betekend niet dwingen, maar wel kinderen leren kennis maken met ander eten. Kaneen bepaald soort fruit zijn, maar ook zoals in de herfstvakantie pompoensoep of in de voorjaarsvakantie hadden wij chili con carne. Kinderen mogen dan proeven en de meeste doen dat ook.

En dan zijn er kinderen bij die zelfs vragen om nog een beetje.

(beetje offtopic :oops: )

Zo komt het al wel heel anders over, :wink: :thumbup:

Het is dat ik allang blij ben dat ze de binnenkant van het brood eet, korstjes mag maar is geen must.

Proeven, ja dat wel, ook al wil ze het niet, ik blijf het toch aanbieden .

met allerlei soorten fruit, ook knijpzakjes, klein maken, leuk opmaken, in de vorm van een gezicht, maar ook dat helpt niet…helaas.

Ik leg er geen druk op op het eten want juist dan eet ze niet .

I,lona hoeft alleen naar school niet naar een opvang, maar inderdaad soms zijn kinderen anders , maar dat zou op school dan ook zo moeten zijn en dat is niet zo…als ze niet meer lust eet ze niet .

Mustie dankje dat je het nog even goed uit wilde leggen :thumbup:

geschreven taal komt soms wel eens anders over :wink:

@Zeemeermin wrote:

IOpmerkingen als: ik vind het gemiep; zijn geen oordelen over kinderen, maar over hun ouders.

Er zijn gewoon kinderen die kokhalzen van korstjes. En er zijn kinderen die de hele dag geen glas drinken nemen als er alleen water op de tafel wordt gezet…

Die kinderen zijn er natuurlijk en daarom zei ik al dat het vaak gemiep is, want ik denk wel dat dit uitzonderingen zijn en veel ouders erg makkelijk hierin.

Asl een ouder na een paar keer water proberen besluit toch maar diksap te geven omdat het kind het niet drinkt, tja, dan kan dat kind er jaren later weinig aan doen dat het geen water moet. Ik vind dat geen handige beslissing, dat kan toch? Daarmee wil ik echt niet beweren dat mijn water en theedrinkende kindjes mij een betere moeder maken :wink: Maar ik maak daarmee wel een gezondere keuze, daar kan je toch niet echt om heen.

:lol: nou hier is de keuze sojamelk, soms rijstemelk, water of groene thee (kind met koemelkallergie :wink: )

diksap kan hij ook niet tegen dus hebben we het niet in huis.

als er meerdere kinderen komen spelen koop ik soms een pak jus.

in het weekend maken we zelf vaak vers fruitsap of een smoothie.

streng? welnee.

ook zonder die kma was yoghi hier niet in huis gekomen. zo’n jong kind met drinken vol suikers en/of zoetstoffen (Optimel) en meteen wennen aan zo’n superzoete smaak, nee hoor.

mijn kinderen drinken prima hoor, krijg van het kdv zelfs te horen dat de oudste wel veel drinkt.

nu met het koude weer wil trouwens weer eens kabouterthee oid gaan halen :slight_smile: