Ik geef Arie.lle nooit water te drinken. Daar zitten 0 kcal in en dat is hier een probleem; buikvulling zonder kcal is verspilde moeite, er moeten kcal in!!!
Daarom geef ik hier expres yoghi, ik zou willen dat ze chocolade(melk) lustte. Ze is dol op cola en dat krijgt ze dan ook. Ik probeer het zelf wel speciaal te houden door het alleen in het weekend te geven en als ik het geef, stop ik er drinkvoeding op fruitbasis doorheen; kersensmaak, zodat het op coca cola cherry lijkt. Voor nog meer kcal.
Ik maak me al 2 jaar ‘zorgen’ over hoe dat moet met Am.elie als die ouder is. Die hoeft natuurlijk niet zoveel kcal, maar ja… A.rielle moet dat wel. Ik weet niet of zij wel water gaat ‘pikken’ als haar grote zus iets anders/zoetigs krijgt…
Ik hoop eigenlijk dat Arielle dan de drinkvoeding ongemengd wil, zodat ik kleine A. diksap kan geven en grote A. een flesje drinkvoeding appel.
Maar dat gaat wel heel erg off topic nu, sorry!
Ik vind je in ieder geval niet streng. Ik snap de kinderen trouwens ook wel dat ze yoghi/chocomel zeggen, zelfs als je ze de keuze tussen water en diksap oid geeft. Nee hebben ze, ja kunnen ze krijgen, toch? Ze proberen het toch uit en als het een keer bij iemand lukt, is dat mooi meegenomen!
Ik houd zelf trouwens niet van water drinken, heb er het liefst een scheutje ranja in. Maar ik zou het niet erg geven als ze later mijn meiden water aanbieden of melk oid. Voor een keertje spelen maakt dat niet uit.
Maar voor een BSO zou het in A.rielles geval zeker wel uitmaken en zou ik als ouder graag hebben dat ze mijn wensen respecteren.
Qua brood eten; Am.elie smult van korstjes. Ari.elle vroeger wel, maar ze zit nu in zo’n weiger-fase. Ik ben al blij als ze IETS eet wat wel gezond en geen drinkvoeding is… Als dat de zoveelste banaan is van die week of een broodje zonder korstjes met een plakje ham oid erop, ben ik in mijn nopjes.
Ik denk ook dat het ligt aan de open vraag: wat wil je drinken? Dan kiest het kind natuurlijk het drankje wat hij/zij het lekkerst vindt 8) Ik geef daarom ook een keuze. Mijn kids drinken tussen de middag melk (okee, met tegenzin, maar ik houd vol ) en een vriendje/vriendinnetje vraag ik: lust je ook melk? Meestal lusten ze dat wel. Anders kunnen ze water krijgen.
Trouwens, twee soorten beleg: mijn middelste eet niet zoveel en hij is snel vol van een heel broodje met hetzelfde. Als ik hem twee halve geef met elk wat anders erop (ene helft gezond andere helft naar keuze), eet hij eerder een heel broodje dan wanneer het 1 broodje met hetzelfde is. Hier is dat dus geen verwennerij, maar meer een ‘truucje’ om hem alsnog een hele boterham te laten eten. Mijn oudste eet wel twee boterhammen, 1 met gezond en 1 naar keuze.
Ik denk ook dat het lastig is om op basis van keuzes van kinderen te kunnen oordelen over hoe ouders het thuis doen…
Ik denk ook dat het zo is dat kinderen vaak vragen wat ze thuis niet krijgen en/of juist heel graag willen hebben.
Zo heb ik hier al meerdere keren kinderen gehad die beweerden geen bruin brood te eten en uiteindelijk dus beschuit of een rijstwafel aten omdat ik juist alleen maar bruin brood heb (hoe donkerder hoe beter).
Achteraf hoorde ik van de moeders dat ze thuis ook gewoon bruin brood aten.
Ze hebben dan dus duidelijk een voorkeur voor wit, thuis trapt er niemand in en eten ze wat ze krijgen en omdat een ‘gast-moeder’ dat niet weet kunnen ze het daar natuurlijk wel proberen, zo werkt dat.
Zo heeft Robin mijn vader ooit cola laten kopen, terwijl Robin dat hier dus niet mag.
Mijn vader weet dat niet en Robin maakt daar gebruik van.
Wat betreft yoghurtdranken, etc, dat krijgen ze hier weleens, maar wel zelden.
Ze hebben eigenlijk beide een favoriete drank en drinken dat altijd.
Heel soms zien ze een keer iets in de winkel, fristi bijvoorbeeld, en mogen ze dat een keer meenemen bij wijze van iets lekkers voor het weekend of zo.
Kan me herinneren dat ik dat vroeger ook mocht (standaard Sisi zonder prik en Hoelahoepchips) en dat staat je toch nog steeds bij.
Ik gun hen dat ook gewoon.
Zo had Robin laatst kauwgom met tattoo’s gezien en die mocht hij hebben, Lucas mocht ook iets, liep langs het snoep maar waarschijnlijk zag hij niets en ging richting de kassa.
Het verschil zit hem ook wel in de leeftijd, Lucas is nog niet zo van het hebben van bepaalde voorkeuren of wensen maar Robin met 7,5 is daar wel gevoeliger voor.
Ook voor het wat voor zichzelf willen hebben en zelf iets mogen uitkiezen.
Dubbel beleg word hier ook gedaan.
Boterham in 2-en, ene helft kaas, andere worst, zoiets.
Niet altijd en standaard, maar soms dus wel.
Wel eerst hartig, dan zoet.
Verder ben ik niet zo heel moeilijk geloof ik.
Heb bepaalde regels, maar wijk daar soms ook weleens van af.
Maar denk ook dat dat een beetje leeftijdsgebonden is.
Hoe ouder ze worden, hoe meer je bepaalde dingen los laat.
Ik las iets over het aanlengen van appelsap met water, met dat soort dingen hoef ik bij Robin dus niet aan te komen (zou ook niet in me opkomen, dat drink je zelf toch ook niet?).
Hier word goed brood gegeten (Robin eet in de middag wel 5 of 6 boterhammen) en als ze goed eten in de avond, dan mogen ze wat mij betreft ook lekker verwend worden met iets lekkers of fruit.
In het weekend komt daar ook chips bij sinds kort.
Gewoon alles met mate, dat is mijn motto.
Ach, we zullen over 15 jaar wel zien wat wijsheid is. Nu een gezondere keuze maken en straks hopen dat je kind dit zelf voortzet of nu af en toe de teugels laten vieren en hopen dat je kind later zelf heeft geleerd dat genieten mag,maar met mate.
Wie zal het zeggen.
Daarbij, iemand zei het al. Ik ben er echt van overtuigd dat kinderen als ze niet thuis zijn altijd ander/afwijkend gedrag laten zien en dus om dingen vragen die thuis helemaal niet standaard zijn.
Ik weet dat Jo zich er bewust is van wat wel/niet goed is voor hem. Hij vraagt zelfs vaak bij dingen wat wel/niet gezond is. Kortom een snoepje mag,maar de hele pot is slecht voor je.
@mandy_d. wrote:
Ach, we zullen over 15 jaar wel zien wat wijsheid is. Nu een gezondere keuze maken en straks hopen dat je kind dit zelf voortzet of nu af en toe de teugels laten vieren en hopen dat je kind later zelf heeft geleerd dat genieten mag,maar met mate.
Wie zal het zeggen.
Of beide natuurlijk

@Lune wrote:
@mandy_d. wrote:Ach, we zullen over 15 jaar wel zien wat wijsheid is. Nu een gezondere keuze maken en straks hopen dat je kind dit zelf voortzet of nu af en toe de teugels laten vieren en hopen dat je kind later zelf heeft geleerd dat genieten mag,maar met mate.
Wie zal het zeggen.
Of beide natuurlijkwij zijnbest streng maar worden wel wat makkelijker nu ze groter worden. Maar wat Anneke zegt, zo af en toe iets zelf kiezen, of een filmavondje met een lekkere bak chips daar genieten ze enorm van en dat is alleen maar goed toch
![]()
Hier is het ook van beide.
Wij zijn normaal ook redelijk strikt, maar gister absoluut niet.
Pepernoten bij de intocht kijken op tv, pepernoten toen we naar de live intocht aan het eind van de middag gingen. En papa heeft zijn eigen nieuwe traditie gister bedacht… op de dag van de intocht mag je pepernoten in je toetje :shifty:

De komende week zal ook niet helemaal normaal zijn met de verjaardag van de 3e dinsdag. Omdat hij in deze periode jarig is een niet eet traktatie, dat dan weer wel. Dinsdag gewoon lekker taart en hij mag kiezen wat we eten dus dat zullen wel pannekoeken worden en dat mag gewoon.
De rest van de week zal echt weer even back to basics zijn voor ons en de kinderen.
En het film/tv avondje met zelf gekozen chips/popcorn en drinken kennen wij ook en dan heerlijk met z’n allen op de bank ploffen, onderuit en relaxxxxxx :thumbup: .
Zoneman staat helemaal te stralen als hij chocomel krijgt, want dat is een uitzondering. Ik vind voor mezelf, als je zoet eet, moet je niet ook nog zoet erbij drinken. (niet dat hij nou zoveel zoet eet ). Daarom krijgt hij meestal melk, water of thee. En soms chocomel of optimel (‘roze melk’ :inlove: ). Limonade, cola e.d. zijn taboe.
Ok, ik heb een kind dat nog jong is. Wie weet wat ik over 3 jaar doe?? Bovendien is hij heel gemakkelijk met eten en drinken. Als je een kind hebt dat met moeite iets eet /drinkt, moet aankomen of ziek is, dan ziet het er allemaal heel anders uit…
Hier standaard Joghy in huis :mrgreen: :drool: Mama lust het ook zo graag :shifty:
Verder standaard; Melk, Roosvisee, Chocomelk.
Alleen melk, water of thee :eh: Nee…
Karnemelk vraagt R. zelf naar, dan haal ik een klein pak. Hij is ook de enige die dat in huis drinkt.
2 soorten beleg op 1 brood; Pindakaas+Hagelslag; Jam+Kaas
Of ene helft dit andere helft dat, dat laatste doe ik dus niet. Klap hem altijd dubbel en krijgt die op de vuist. Moet wel makkelijk zijn 's ochtends aangezien mama een akelig ochtend humeur heeft en t niet te lang moet duren :oops: :oops: :oops:
Van hieruit heb ik de vraag van Marije niet gelezen als veroordeling, maar als verbazing.
Zelf verbaas ik me niet gauw meer. Nederland word dikker en dikker en obesitas onder kinderen word ook steeds meer een probleem. Zolang ouders zich aangevallen voelen als iemand zich verwonderd over voedingskeuzes, zal dat ook wel zo blijven denk ik.
Ik vind mezelf absoluut een goede moeder, als ik dat niet vond zou ik dagelijks ongelukkig zijn. Dus enige arrogantie… ach, dat moet kunnen.
Mezelf echter beter vinden als een ander. Nee, waarom… daarvoor weet ik vaak niet genoeg af van de ander. Het komt eigenlijk niet eens als gedachte bij me op. Heb me dat dus nooit afgevraagd :o
Maar IK vind het wel belangrijk dat mijn kinderen gezond eten zoals ik gezond eten zie. Dat zal misschien anders zijn dan wat een ander als gezond ziet. Niks mis mee denk ik zo.
Ik vind veel voedingsproducten gewoon niet zo gezond, met name omdat ze niet meer puur zijn, maar enorm bewerkt en volgestopt met (in mijn ogen) troep.
Daar kies ik dus niet voor en dat heeft weinig te maken met jezelf beter achten dan een ander, meer met persoonlijke overtuiging en visie.
Als kinderen hier dus komen en weigeren om thee, water of ranja te drinken, dan is dat maar zo.
En over het aanwennen van water… tja, het werkt dus wel echt zo dat je daarin door moet zetten.
Mijn kinderen hebben allemaal wel geprotesteerd. Peter beweerde zelfs dat hij ging spugen van water.
Maar ik ben blijven roepen dat als ze ECHT dorst hadden, ze ook wel water zouden drinken.
Als ze dan zeiden, nee geen water, limonade… zei ik… helaas, dat krijg je niet. Als je dan niets drinkt, heb je ook geen echte dorst.
Ze drinken nu allemaal zonder morren water, Mies vraagt er zelfs om en bij Peet heeft het protest echt wel 3 of 4 weken geduurt hoor. Maar de aanhouder wint.
Cola krijgen ze in het weekend 1x een klein glaasje en pas als ze ouder zijn dan 5.
Cola is 1 van de weinige dranken die naast water, suiker, cola extract en koolzuur, verder weinig toevoegingen bevat. En dat is dan voor 1x in de week prima.
Koude rooibosthee met stevia drinken ze hier als ijsthee en is ook favoriet.
Verder warme thee, roosvicee of limonade en die maak ik sinds 2 weken weer zelf… vooral de surinaamse limonade met colasmaak is favoriet…
Wat ieder doet, moet hij/zij lekker zelf weten. Je kent jezelf, je kinderen, je gezin en je overtuigingen of ideeen zelf het beste lijkt me.
Ik kies voor puur, eerlijk, weinig toevoegingen en veel water en thee omdat dorst hebben puur om vocht draait. Een ander vind dat drinken vooral lekker moet zijn. Prima toch? alleen niet mijn idee… nou en…
Cell: ik dacht altijd dat cola juist 1 vd frisdranken was die het ´ongezondst´ was? Daar zit toch ook caffeine in, wat niet zo goed is voor kids in de groei. En het zo ontzettend zuur, dat ze er wel erg veel suiker in hebben moeten doen. Maar ik weet niet hoe slecht een glas sinas of 7-up is hoor, is gewoon een vraag
Tja…ik zag laatst een kindje van een maand of 9 met een fles (!!!) vol yoghidrink…
En dan klagen dat de kinderen steeds dikker worden :think:
Hier is het roosvicee, thee, melk en als traktatie af en toe vruchtensap. Als hij na een beker roosvicee om een tweede beker vraagt, krijgt hij water.
Anders drinkt hij eventuele honger weg, en met water drinkt hij alleen echt tegen de dorst ipv ‘voor de lekker’. Ik weet het, het klinkt raar, het is juist goed dat hij graag drinkt maar ik heb al meermalen gezien dat hij daardoor minder of zelfs niet eet. Tis ook nooit goed, haha :roll:
hier krijgen ze elke keer tussen de middag 1 beker milk en fruit of yoghi of chocomel. Verder drinken ze eigenlijk altijd thee/melk of water en af en toe ranja. in het weekend krijgen ze een glaasje kindercola…
Ik kies voor puur, eerlijk, weinig toevoegingen en veel water en thee omdat dorst hebben puur om vocht draait. Een ander vind dat drinken vooral lekker moet zijn. Prima toch? alleen niet mijn idee.. nou en...
Mee eens!!!
Zolang je het maar niet overdrijft met zoete dranken (en etenswaren!), toch.
:D :D
@bloem2 wrote:
Ik kies voor puur, eerlijk, weinig toevoegingen en veel water en thee omdat dorst hebben puur om vocht draait. Een ander vind dat drinken vooral lekker moet zijn. Prima toch? alleen niet mijn idee… nou en…
Mee eens!!!
Zolang je het maar niet overdrijft met zoete dranken (en etenswaren!), toch.
:D :D
niet mee eens 8)
Onze oudste drinkt het liefst niet. Ze krijgt ook geen dorst, alleen hoofdpijn en dan moet je drinken.
Ze vindt "gezond" nu erg belangrijk dus ze neemt wel een beetje water, maar toen ze jonger was hield ze erg van yoki en coolbest mango, en dat kreeg ze gewoon, juist omdat ze dan wel dronk.
of toch wel mee eens :think: :
ik weet zeker dat als ik haar cola ga geven, dat ze dan wel wil drinken. Maar dat is een verboden artikel hier in huis, is alleen geschikt voor de oppas :mrgreen:
In cola zit cafeine ja… dus het is idd niet het meest gezonde drankje… daarom krijgen ze het ook alleen maar op vrijdagavond als inluiding van het weekend.
En dan krijgen ze een half glaasje (denk dat het 60 a 75 cc zal zijn) en dat vinden ze al heel wat hoor.
Maar dan komt mijn “overtuiging” weer om de hoek… dat ik 1x per week een 75 cc hoeveelheid drankje met cafeine minder erg vind dan dagelijks optimel bomvol zoetstoffen… ik haaaaat zoetstoffen van niet natuurlijke aard en dan druk ik me zacht uit :shifty:
Lydia, ik kan je idee richting je dochter wel volgen hoor, hier een kind wat categorisch niet at en idd… je probeert alles om er maar wat in te krijgen, dus als dat ook voor drinken geldt, prima.
Maar kinderen die echt zover gaan dat ze dan dagen/weken niet drinken… zijn gelukkig niet in de meerderheid.
Ik zou idd ook liever eens per week een glaasje cola gevrn als elke dag andere zoete drankjes.
Wb water drinken denk ik dat je echt vroeg noet beginnen. Hier hebben ze er nooit moeilijk over gedaan. Ik denk dat dat komt doordat ik ze toen ze een halfjaar waren gewoon alleen water of thee gaf als drinken. Pas veel later kwam daar diksap bij. Ze wisten gewoon niet beter. Dochter is t lastigst met eten en drinken en heeft wel een periode alleen maar thee willen drinken.
Mijn zoontje (3) vraagt hier om sap en dan zeg ik op mijn beurt; sap? je mag sap uit de kraan.
ja is goed, zegt hij dan :mrgreen:
helaas heeft zijn papa hem gewend aan dagelijks een bekertje chocomelk :shifty:
maar wel alleen bij de ochtendkoffie, als hij er verder op de dag om vraagt is het nee.
Hier drinken ze gewoon yogo. Rhodé die van de Lidl, en Amélie soya-yogo.
Vooral Rhodé is een ontzettend slechte drinker, en omdat beide meiden een nierafwijking hebben (en daardoor een veel grotere kans op blaasontsteking hebben), word er hier niet moeilijk gedaan over drinken.
Overigens drinken ze alleen limonade of yogo…geen sapjes of frisdrank, niet omdat dat zoveel slechter is, maar omdat ik dat niet nodig vind.
Als Rhodé bij een ander kindje brood eet, en ze hebben alleen melk bij het eten zou ze dat ook niet willen drinken…dat maakt toch niets uit? Het ene kind vind het wel lekker, en het andere kind niet. Geef dat kind dan een glaasje water (want dat drinken onze kids bij het avondeten).
welke drankjes vinden jullie dan gezond? Lune en cell bijvoorbeeld, wat staat er bij jullie in de koelkast? Wat geef je de kinderen dan?
Ben ik wel benieuwd naar… even wat ideeën opdoen
@rhode wrote:
Geef dat kind dan een glaasje water (want dat drinken onze kids bij het avondeten).
Dat is hier dus ook 1 van de opties die ze krijgen naast melk/ thee of kc… maar had dus een keer een kind dat niks van dat alles wou. Wel een glas voor de neus gezet, maar ze weigerde te drinken.
Ik ga hier echt geen kinderen wegsturen zonder eten of drinken

Binnen de mogelijkheden van onze (koel)kast wil ik echt kijken naar een alternatief, maar in een normale week (dus zonder verjaardagen etc) is de variatie niet supergroot.
Dat geldt met name voor het drinken dan. Qua eten kan je kiezen uit vaak 2 soorten cruesli, crackers, beschuit, (bruin) brood en meerdere soorten beleg van kaas tot vruchtenhagel en van alles daar tussen.