yoki/yoghi... wat is dat met spelende kinderen

@Emma wrote:

welke drankjes vinden jullie dan gezond? Lune en cell bijvoorbeeld, wat staat er bij jullie in de koelkast? Wat geef je de kinderen dan?

Ben ik wel benieuwd naar… even wat ideeën opdoen :slight_smile:

Hier staat erg weinig in de koelkast :wink:

Melk, karnemelk, diksap en soms iets van vruchtensap. En dan zoek ik dus wel naar een pure zonder toevoegingen of pers zelf.

In de zomer maken we ook vaak smoothies en in de winter drinken ze dan weer meer thee.

Ze mogen 1x per dag een glas (dik)sap ofzo, als we er aan denken. Meestal drinken de jongens water en mijn dochter thee.

@Emma wrote:

welke drankjes vinden jullie dan gezond? Lune en cell bijvoorbeeld, wat staat er bij jullie in de koelkast? Wat geef je de kinderen dan?

Ben ik wel benieuwd naar… even wat ideeën opdoen :slight_smile:

Bij ons staat er geen drinken in de koelkast, nouja, alleen de soyamelk

Ik heb roosvicee original staan, daar zit namelijk geen fructose in en dat mag Mies 2x per dag.

Verder zelfgemaakte surinaamse limonadesiroop, dat drinken de kinderen ook 2 x per dag.

Tussen de middag drinken de groten een glas appelsap. En dat is dan van dat ongezuiverde flevosap.

Suus drinkt gewoon nog opvolgmelk tussen de middag en Mies dan soyamelk…

Verder gewoon thee, rooibosthee vooral en water.

oke, maar zijn die spa fruit pakken, roosvicee pakken dan echt zo ongezond? Want dat geef ik ze hier heel veel. Let eigenlijk alleen op zoetstoffen en bepaalde Enummers, maar verder niet.

ach ik dwaal af volgens mij, yogi drinkt de ene smorgens dus vandaag toch weer een pak gekocht.

Ben vanaf nu heel streng met drinken tussendoor ze moeten maar aanwennen aan thee (zonder suiker) en water , af en toe mogen ze diksap

@Karin1981 wrote:

Ben vanaf nu heel streng met drinken tussendoor ze moeten maar aanwennen aan thee (zonder suiker) en water , af en toe mogen ze diksap

Waarom dan ? Omdat je dat zelf nodig vindt of omdat je op een forum schrijft waar men er kritisch op is?

@Karin2 wrote:

@Karin1981 wrote:

Waarom dan ? Omdat je dat zelf nodig vindt of omdat je op een forum schrijft waar men er kritisch op is?

Eens moet je wakkergeschud worden he?

Ik ben sinds een jaar heel erg aan het opletten wat ik ze geef. Voornamelijk met drinken. Vooral wicky is gewoon vergif. Echt heel heel erg slecht. Eigenlijk al die pakjes drinken. Ik koop water en fruit (van ah merk) en appelsap of sinasappelsap (puur sap). Ze krijgen alleen een pakje als ze moeten overblijven en dat is bijna nooit.

Naar school krijgen ze een beker carvan cevitam of diksap mee, in de zomer is het vaak water.

Hier krijgen ze in de ochtend melk, tussen de middag een beker sap, suikers uit fruit vind ik minder erg. Ik heb bio-sap.

In de middag krijgen ze thee en bij het avondeten water. Hebben ze tussendoor nog dorst, dan krijgen ze ook water.

Verder krijgen ze heus wel snoep en zoet beleg en ook wel eens roosvicee uit een pak, maar ik weet dat het troep is. Het besef is al heel belangrijk lijkt mij. Een keer in de maand mogen ze samen een blikje fanta delen.

Maar al die drankjes zijn echt sluipmoordenaars.

@Karin2 wrote:

@Karin1981 wrote:

kritisch of niet… ik schrijf hier ook mee… en onze meiden krijgen dus gewoon yogi en andere zoetigheid… en durf dat ook gewoon te zeggen…

gelukkig zijn wij niet hetzelfde… :wink:

@Madre wrote:

Vooral wicky is gewoon vergif. Echt heel heel erg slecht

Echt waar :shock: dan zijn mijn kindjes echt vergiftigd aan het raken…soms op een dag wel 3 pakjes Wicky…het staat voor hun ook voor het grijpen dus als ze zin in drinken hebben nemen ze het. Als ze vragen om drinken dan krijgen ze roosvicee maar vaak pakken ze dus gewoon een pakje en denk ik wel “shit weer te laat want ze hebben al gepakt”. Maar als ik het zo lees dan denk ik dat die pakjes maar zo snel mogelijk in een kastje komen waar ze zelf niet bij kunnen.

Verder krijgen ze hier s ochtends een beker melk tussen de middag meestal een beker (jawel... :angel: ) yogho (en we hebben nog zo goed gekeken naar of er wel calcium en vitamine nog wat in zit maar dus niet naar suikers en E-stoffen gewoon omdat we er niet om dachten/bewust naar keken, we dachten alleen "oke calcium en vitamine dus zal wel goed zijn" en niet bij de suikers nagedacht...maar goed als dat vanwege dik worden is dan is dat bij onze kinderen niet echt een issue...)<br /> Soms krijgen ze melk maar yogho vinden ze gewoon lekkerder...ohja en chocomelk mogen ze af en toe ook tussen de middag <em>af en toe </em>want die is eigelijk <strong>van mij</strong> (tja ben een chocomelk-verslaafde-mama, ik denk dat ik er dagen bij heb zitten dat er een liter doorgaat; s ochtends uit bed een warme beker, s middags bij het eten 2 bekers en dan soms s middags nog wel weer een beker, zon voorbeeld doet volgen dat weet ik en daarom kan ik ze dat bekertje wat ze daarvan af en toe tussen de middag krijgen niet ontnemen)<br /> Qua beleg mogen ze s ochtends kiezen en dan is het altijd iets zoets en probeer ik er tussen de middag hartig op te krijgen door alleen kaas of vleeswaren klaar te zetten en te vragen of ze kaas of “worst” willen. Meestal lukt dat wel maar soms ook niet en dan kies ik toch voor gezelligheid in plaats van strijd. Bij D. lukt het beter omdat ie nu af en toe 2 broodjes eet, de eerste altijd bruin (ik eet zelf alleen wit) en dan meestal hartig erop de ander mag ie dan wit en dan met zoet als ie dat wil.

Ze krijgen hier meestal 1 snoepje (smiddags maar dan moet dat broodje tussen de middag wel opgegeten zijn anders schotel ik ze eerst weer dat broodje voor wat ze hebben laten staan als ze vragen om een snoepje) en s ochtends 1 koekje.

@mamaMarije wrote:

Zijn wij nou zo ‘streng’?

en om op je vraag een antwoord te geven...ik zou het niet omschrijven als "streng", jij doet het gewoon zo tijdens dat moment van het middageten en een ander doet het anders...dat maakt het misschien juist weer leuk voor een kind om ergens anders te eten "omdat het bij een ander eens anders gaat dan thuis". En een ander is misschien ergens anders weer "strenger" in dan jij. :wink:

witbrood, chocomelk, wicky…

Lekker allemaal :drool:… dat is meteen het grote gevaar van suiker en koolhydraten…

even gewoon weten wat suikers en koolhydraten doen en dan snapt men denk ik ook wel waarom sommigen daar kritisch op zijn.

Suiker en koolhydraten worden vrijwel direct opgenomen door je bloed, je bloedsuikerspiegel stijgt en je hersenen geven het signaal af aan je alvleesklier om maar lekker veel insuline aan te maken, die insuline haalt het bloedsuiker uit je bloed en zet dit om in voorraad brandstof. Bij een hoge verbranding word je dan niet dik, bij een minder hoge verbranding zet insuline bloedsuikers om in lichaamsvet.

Door het zakken van het bloedsuiker, krijg je weer honger… en zo zorgt suiker en koolhydraat ervoor dat je blijft eten. Dat heeft de voedingsindustrie dus handig bekeken :wink:

Een kind wat goed beweegt, kan dit wel hebben. Maar toch komt ook diabetes type 2 tegenwoordig al voor bij kinderen. Heel veel mensen hebben klachten die wijzen op insulineresistentie en koolhydraat/suiker verslaving.

Die hebben altijd snackhonger, behoefte aan dingen met veel koolhydraten en suikers. Zijn veel moe, hebben spierklachten, hoofdpijnen, slaapproblemen enz…

Tja, ik heb zelf overgewicht door B.E.D. tussen mijn 13e en 21e en mijn vader en moeder hebben beide diabetes type 2 door verkeerde eetgewoonten.

Ik ben dus kritisch, let enorm op suikers, koolhydraten, e- nummers en toevoegingen. Wij, mijn man en ik, willen onze kinderen leren dat de basisvoeding en het basisdrinken gezond moet zijn en dat als je jezelf gezond houd, je ook wel eens een uitschieter kan veroorloven.

Snoepen doen ze hier dus in de vorm van gedroogd fruit, popcorn en meer gezonde vezelrijke, veelal ook zelfgefabriceerde koekjes.

Drinken is water en rooibos thee, troebele appelsap of zelfgeperst sap, smoothies maken we ook vaak en chocomelk, dat drinken ze hooguit op dagjes uit en bij opa en oma. En ja… ook wij gaan wel eens naar de MacDonalds… We gaan er niet “spastisch” mee om, ik ben geen natuurvoedingsfreak ofzo.

Maar wel oplettend en kritisch en zolang het een heel natuurlijk iets is voor de kinderen om water en thee te drinken, ze dat ook gewend zijn… prima.

Denk dat dit ook het antwoord is, het is maar net wat ze gewend zijn.

Overigens… pakjes… ik heb ze dus zelden in huis, maar onze nichtjes mogen dat dus ook vrij pakken thuis.

Komen ze spelen, vraag ik “willen jullie wat drinken” en krijg als antwoord “jaaa, doe mij maar een pakje wicky”

Toen stond ik ook wel even zo :o

Ik geloof dat ik de vanzelfsprekendheid van haar antwoord vervelender vond dan het idee dat ze dus veel wicky dronk.

Het kwam er redelijk brutaal uit, alsof iedereen dat maar in huis moet hebben.

Ja, daar verbaasde ik me wel over en daar heb ik ook wel zo mijn gedachten over gehad. Maar dan nog… dat moet mijn schoonzus helemaal zelf weten. :wink:

mijn vriendin is sinds een paar jaar ook suikervrij gaan leven en ze is er enorm door opgeknapt. Dus wat dat betreft geloof ik zeker dat het niet gezond is. Maar ergens heb ik de energie niet om me er zoveel in te gaan verdiepen :shifty:

Vandaar dat ik wat tips en ideeën hier op doe :wink:

Waarom is wicky zo slecht? Door de suikers of zit er nog meer ‘troep’ in? Heb het vrijwel nooit in huis moet ik zeggen, maar bij oma drinken ze het wel altijd.

@Karin2 wrote:

@Karin1981 wrote:

Omdat ik vind dat ze niet altijd maar diksap hoeven. Maar ook water en thee moeten wennen ti’s zo gemakkelijk dorst dan maar diksap terwijl zeker met de winter thee ook lekke kan zijn

mijn kinderen drinken iedere dag yogi.

ik vind het prima en heb er geen problemen mee.

Nou. Vandaag typisch voorbeeld van kinderen op vreemde terreinen,dus ook vreemd drink gedrag.

Eli had een vriendin mee. Ze zitten aan het brood en melk en halverwege haar beker, zegt ze ineens “Ik lust geen melk”. Dus ik: “maar je zit het nu wel te drinken! Stoer hoor, terwijl je het niet lust”.

Kortom meiske lustte inderdaad geen melk,maar durfde dat niet te zeggen,dus dronk het gewoon op.

Jo was uit spelen. Haal hem net op. Kreeg hij vruchtensap. Tijdens het eten durfde hij alleen aan zijn vriendje te vertellen dat hij geen vruchtensap lust. Toen zijn moeder vroeg of hij dan melk wilde, zei hij dat hij dat ook niet lust.

Dan heeft hij de vraag dus niet goed begrepen,want hij drinkt hier veel melk en vraagt er ook vaak om,maar kent het alleen als “witte melk”,omdat hij bang is dat hij dan Yogi krijgt (wat hij dus NIET lust).

Water was ook een optie geweest,maar hij had het net over prikwater. Kortom, Jo begrijpt de vraag wel,maar verzint er zelf bij,dat het vast de variant is, die hij niet lust. Kortom, hij zei op alles nee.

Heel bijzonder weer…

Mandy,

Herkenbaar hoor…

Hier is het ook vaak “nee” op vragen of hij iets wil of lust en hij eigelijk niet goed genoeg weet wat ze dan precies bedoelen.

Goh, het is dat jullie met andere dingen bezig zijn, maar wat je beschrijft heeft Peter dus ook. De context niet begrijpen, het is een te algemeen antwoord, een te algemene vraag en ze hebben in hun hoofd nog zoveel details die ze zouden willen weten.

Maar dat hoort dus vrij expliciet bij asperger… :shifty:

Ook als juf aan hem vraagt om “een potlood” te pakken, dan vraagt hij vrijwel direct, een gewoon grijs potlood juf, of een kleurpotlood? en het liefst vraagt hij vervolgens ook nog welke kleur dan precies. Details zijn dus erg belangrijk.

Kan iemand mij overigens vertellen of die alpro soyamelk bosvruchten gezond is.

Dat drinken mijn kinderen dagelijks ( 1 glas) en ze zijn er gek op. Ik denk dat het gezond is maar misschien verkijk ik mij daar wel op…

@Cell wrote:

Mandy,

Herkenbaar hoor…

Hier is het ook vaak “nee” op vragen of hij iets wil of lust en hij eigelijk niet goed genoeg weet wat ze dan precies bedoelen.

Goh, het is dat jullie met andere dingen bezig zijn, maar wat je beschrijft heeft Peter dus ook. De context niet begrijpen, het is een te algemeen antwoord, een te algemene vraag en ze hebben in hun hoofd nog zoveel details die ze zouden willen weten.

Maar dat hoort dus vrij expliciet bij asperger… :shifty:

Ook als juf aan hem vraagt om “een potlood” te pakken, dan vraagt hij vrijwel direct, een gewoon grijs potlood juf, of een kleurpotlood? en het liefst vraagt hij vervolgens ook nog welke kleur dan precies. Details zijn dus erg belangrijk.

Cell even OT over wat er onder je spoiler staat

Ik weet het…dat is het stemmetje in mijn achterhoofd ook. “Wat als ze het steeds mis hebben?”. Voor nu houden ze Jo voor een HSK, hoog sensitief dus, mogelijk in combinatie met bovengemiddeld begaafd,maar inmiddels weet ik dat zijn karakter echt heel veel raakvlakken heeft met andere dingen. Hij wijkt op bepaalde punten op zich wel een stuk af. Lastig verhaal dus. Er is nooit onderzoek gedaan. Het zijn vermoeden. Volgende week hebben we een gesprek met zijn therapeut. Ben erg benieuwd. Het is moeilijk om zijn dwangmatige handelingen duidelijk te maken, als hij zich bij de therapeut keurig netjes en meewerkend opstelt. Als je alle ‘types’ naast elkaar legt, lijken ze bijzonder veel op elkaar HS en AS dus. Bij beide staan karakter omschrijvingen en aanverwant gedrag,wat OOK voor kan komen. Kortom, ik weet het niet meer.

yoki: http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=2805

alpro: http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=8967

conclusie; qua kcal maakt het geen flap uit: allebei 65 kcal per 100 ml. Maar bij yoki zit 't 'm in de koolhydraten (dus de suikers) en bij alpro is het meer verdeeld over de koolhydraten en de vetten samen. Drinkyoghurt wordt gemaakt van magere yoghurt. Daardoor zit er amper/geen vet in.

De vetten in de Alpro zijn vnl onverzadigd en dat is m.n. voor kinderen in de groei gunstig.

Uiteindelijk zou ik Alpro verkiezen boven de yoki.

Beiden zijn niet superslecht, zeker als je het bij 1 glas (150-200ml) per dag houdt. Ik zou er geen liter per kind per dag van geven.

Melk (halfvol) bevat ook al tegen de 50 kcal per 100 ml

Er zijn lichtere dingen die je geven kunt, maar die zijn niet per se gezonder. Een kind heeft voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien. En bijv optimel bevat bijv geen vet en suiker, maar wel weer heel veel zoetstoffen. En dat lijkt me veel slechter dan 1x per dag yoki of alpro.

Bedankt Blue-fairy, voor je antwoord.

De calorien vind ik ook niet heel interessant, beide kinderen hebben een gezond gewicht, eten en drinken gezond en gevarieerd en bewegen erg veel.

Het ging mij meer om de toevoegingen e.d. ( kleurstoffen en meer van dat soort rotzooi dat ik misschien niet direct herken als rotzooi)

Ik heb overigens ook ooit van een voedingsdeskundige gehoord dat kinderen met een normaal gewicht beter volle producten kunnen eten/drinken dan halfvolle.

Blue fairy heeft je vraag al beantwoord.

Hier idd liever dan iets van soya, dan yoghi of iets.

Volle producten klopt wel hoor, zeker als ze een goed gewicht hebben.

Nou vind ik het grote voordeel van volle producten ook dat ze minder bewerkt zijn en dus “cleaner” en dat ze er minder van nodig hebben om toch verzadigd te zijn. Volle yoghurt vult beter en is minder zuur van smaak. Hier lusten de kinderen dat dus zonder suiker. Terwijl de magere variant weer zo zuur is dat ze er een eetlepel suiker over kiepen of een flinke scheut limonadesiroop en dan zit je alsnog aan de calorien.

Verder helpen volle producten in dit gezin om darmproblemen te voorkomen.

Met magere dingen gaat ons Niek aan de verstopte darmen en de jongens aan de diarree… :shifty: