Woordenschat bij 18 mnd.

Marlous, ik snap het best hoor, die frustratie. Het lijkt me ook zo handig als ze gaan praten en ze kunnen duidelijk maken wat ze willen. Sommig ekinderen luiseteren nu eenmaal eerst een hele tijd voordat ze gaan praten. Woorden kennen en ze ook kunnen uitspreken zijn 2 verschillende dingen hè… Mijn broertje zei geen woord, heel lang niet. En toen ineens begon hij te praten en bleek hij véél meer woorden te kennen dan het gemiddelde kind van zijn leeftijd. En hij sprak ze allemaal verkeerd uit. Heeft nu toch nog een uni-BA in de filosofie, dus het kan nog goedkomen met Mateo :lol: .



Die kids hier zijn ook uitzonderingen hoor. Tachtig of 109 woorden, dat is niet normaal hoor. Leuk voor die mama’s, maar daar moeten wij gewone stervelingen ons niks van aantrekken :mrgreen: .

@dena wrote:

Ja dat heb ik dus ook. EIgenlijk stom he, want je weet zelf ook dat het wel komt met die woordenschat, alleen iets later… En toch baal ik er ook steeds van als ik lees hoe ver sommigen al zijn. Joost houdt het nog steeds bij papa, mama, die en beeeeh (schaapje) en ettuh(eten) , maar ook deze woorden zegt ie echt maar heel af en toe. Het is de hele dag: eeeheheehh en maar wijzen met dat vingertje naar wat ie blieft te krijgen… :roll: :mrgreen:




Maar joh Dena, Joost is 15 maanden, wat verwacht je dan van hem op deze leeftijd?

Zoals ik een paar topics terug al schreef, op het CB zeiden ze tegen mij als hij 3 woorden echt goed verstaanbaar uit kan spreken op 18 maanden dan is het goed.



En marlous, Merijn is ook van het ‘wheh’ als hij iets wil… Ik denk dan ook vaak, joh leer eens zeggen wat je wil… Maar ja komt allemaal vanzelf…

Ik had ook eerst de neiging om te vergelijken met de dochter van vriendin die 4 dagen ouder is. Die kletst echt best veel, maar heeft een ouder zusje van bijna 4 en die kijkt alles af. Merijn moet alles zelf leren en ontdekken. De oudste van mijn vriendin was ook veel langzamer.

Tevens zie ik weer dat Merijn weer socialer is met andere kindjes dan haar dochtertje. .dus zo hebben ze ieder weer wat…

Hier is het: “die die die!!!”

Oh…Die die, zou ik nog wel trekken, maar een beker in mijn handen duwen en weeh zeggen… :roll:



En Preggie, het is ook niet erg omdat ik weet dat hij alles begrijpt…Het is frusti omdat ik zelf zo graag wil dat hij met dingen zeggen iets duidelijk kan maken. Weet het…Dat wil moeders weer…

Maar ik wil niet zoooooveel…Alleen een paar simpele woordjes van mijn zoon… 8)

vreest niet, o schone Marlous, u zult nog vele woordjes van uw zoon mogen ontvangen :-* .

@lena3 wrote:

Die kids hier zijn ook uitzonderingen hoor. Tachtig of 109 woorden, dat is niet normaal hoor. Leuk voor die mama’s, maar daar moeten wij gewone stervelingen ons niks van aantrekken :mrgreen: .




Ik heb door de reacties op m’n log wel geleerd dat ik nóóit meer -ook al is het voor de lol- een woordenlijstje moet plaatsen, zucht.



Isabel is nou eenmaal een kletskous. Maar daar kun je ook best moe van worden hoor (Maaaaama, dit, maaaaama, dat :mrgreen: )



Maar ze kan de G niet uitspreken. “Maffe niet” is “mag niet”, “Noffe keer” is nog een keer… ik kijk eigenlijk alleen maar naar wat Isabel doet en kan en heb het daar wel eens over, ja. Maar omdat ik dat niet zozeer vergelijk met andere kindjes, ben ik me van geen kwaad bewust hoe dat over kan komen. Net als die G nu… er zullen heus kindjes zijn die dat wél goed doen, maar… Isabel zoekt het maar lekker op haar eigen tempo uit. Als ik het erover heb dan is het vaak meer uit verbazing dat ik denk “jee, kan ze dat ook alweer”…

jawel joh! Wel doen!!! is toch leuk?



Okee, als ik mijn post teruglees, zie ik dat je het ook cynisch kunt opvatten, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Het is leuk als je kind een kletskous is. Of ergens gewoon heel goed in is. En dan mag je hier zeker komen opscheppen (dan kunnen de anderen ook, hoe meer zielen hoe meer vreugde). Alleen moeten de mama’s van gemiddelde kinderen en kinderen die zich helemaal niet met praten bezighouden, er niet onzeker van worden.

Dat bedoelde ik maar :-* .

O, en tot nefentien tellen vind ik ook keiknap :thumbup: :mrgreen: .



Het lijkt trouwens wel alsof je tegenwoordig moet oppassen met trots zijn op slimmigheidjes van je kind. Lastig uit te leggen wat ik bedoel. Maar iedereen vindt het prima dat je je kind mooi vindt en lief en leuk en grappig. Maar slim ligt gevoelig. Je moet toch vooral niet denken dat jouw kind beter is dan de anderen… En als je het leuk vindt of er trots op bent, weten ze het zo te draaien dat het lijkt alsof je je kind niet waardeert… Slim is een verdachte eigenschap, ofzoiets.



Nou, 126 woorden op die leeftijd is wél beter dan de anderen en dan ben je wél slim. Klaar uit. Nou zij weer :lol: .

@lena3 wrote:

O, en tot nefentien tellen vind ik ook keiknap :thumbup: :mrgreen: .
:lol:

@lena3 wrote:

O, en tot nefentien tellen vind ik ook keiknap :thumbup: :mrgreen: .



Het lijkt trouwens wel alsof je tegenwoordig moet oppassen met trots zijn op slimmigheidjes van je kind. Lastig uit te leggen wat ik bedoel. Maar iedereen vindt het prima dat je je kind mooi vindt en lief en leuk en grappig. Maar slim ligt gevoelig. Je moet toch vooral niet denken dat jouw kind beter is dan de anderen… En als je het leuk vindt of er trots op bent, weten ze het zo te draaien dat het lijkt alsof je je kind niet waardeert… Slim is een verdachte eigenschap, ofzoiets.



Nou, 126 woorden op die leeftijd is wél beter dan de anderen en dan ben je wél slim. Klaar uit. Nou zij weer :lol: .




:mrgreen:



Je zegt het precies goed.

Als ik die (méér dan haha) 126 woorden (voor mezelf) op een rijtje heb gezet (omdat ik het wel geestig vond om eens na te gaan hoeveel het er nou eigenlijk zijn) denk ik helemaal niet aan de kindjes die dat toevallig nog niet kunnen.



Eigenlijk moet slim gewoon in het rijtje “lief/mooi/etc” thuishoren. Wat mij betreft past 'ie daar ook gewoon. :think: :smiley:

Ja precies, lief, mooi, slim, sterk, grappig, etc etc.



O ja, méér dan 126… ja je kunt het niet allemaal bijhouden hè :mrgreen: .

Ik heb nu thuis ok een lijstje liggen, heb me door jullie laten aansteken. En ik vind dat gewoon leuk. Er staan meer woordjes op dan gemiddeld en veel minder dan bij jullie. Maar ik tel lekker door, uiteindelijk komen wij hier ook op meer dan 126 :mrgreen: .

@lena3 wrote:

Maar ik tel lekker door, uiteindelijk komen wij hier ook op meer dan 126 :mrgreen: .




:mrgreen: :mrgreen: Hopelijk komt dat moment voor haar achttiende!!



Haha, ik word hier errug melig van…

milan kan inmiddels ook aardig wat zeggen… ook gebruikt hij wel zinnetjes als: wat is dat? waar ben je? wie is dat?

Had vandaag een vriendin op bezoek met een zoontje dat 4 maanden ouder is dan Saba en hij zegt nog niet veel. En Saba babbelt er dus op los. Inderdaad zoals gezegd door Lena schaamde ik me haast om te zeggen van het lijstje dat we hadden gemaakt, totdat haar zoontje een Bumba puzzel tevoorschijn toverde, alles eruit gooide en binnen 1 minuut die hele (super ingewikkelde!!!) puzzel opgelost had :shock:. Hahaha. Toen durfde ik wel te vertellen over Saba’s woordenschat, wetende dat hij zo’n legpuzzel-knobbel heeft en Saba na uuuuuuuren samen oefenen nog steeds niet snapt dat ze niet met Bumba moet gooien of dansen, maar ermee moet puzzelen :roll: :lol:. Wederom het bewijs: ieder z’n eigen ding op zijn/haar eigen tempo!

Euh… enneh… als Isabel nou heel goed kan babbelen én heel goed kan puzzelen?? hihihi :wink: :oops:

@pino wrote:

Euh… enneh… als Isabel nou heel goed kan babbelen én heel goed kan puzzelen?? hihihi :wink: :oops:




Oh, gelukkig, dan is er dus toch nog eentje die een beetje in de buurt van mijn dochter komt … .

ow, tygo puzzelt ook al



hij gaat trouwens steeds meer zeggen sinds dit topic er is :mrgreen:

@Ziet wrote:

ow, tygo puzzelt ook al



hij gaat trouwens steeds meer zeggen sinds dit topic er is :mrgreen:




:lol: Oke dan blijf ik hier ook nog even hangen , misschien helpt dat…



Iemand vroeg wat ik verwachtte van een kind van 15 maanden, maar ik hoor om me heen kindjes toch wel vaker mama en papa zeggen en leeftijdgenootjes zeggen in elk geval wel een paar woordjes. Ik ben gewoon ongeduldig…I know… :oops: :wink:

Ik was gisteren in het ziekenhuis bij de kinderneuroloog en toen zag ik ook een poster hangen over spraakontwikkeling en inderdaad bij 18 maanden zeggen kinderen gemiddeld dus nog maar een paar woorden, dan zijn er natuurlijk kinderen die veel meer zeggen en kinderen die dus nog bijna niets zeggen en dan kom je om een gemiddelde van een paar woorden uit. Ik heb nog nooit een kind van 5 gehoord dat niet kon praten ;). Wat ik al eerder schreef, Lars loopt nog niet, maar ik verwacht dat hij dat voor zijn 18e toch wel gaat doen :mrgreen:

De één rent met 10 maanden rond, de ander kwebbelt er op los, weer een ander maakt 5 sterren puzzels, maar als ze 3 jaar oud zijn, zijn de verschillen vaak al niet meer te zien. Elk kind heeft zijn eigen ritme en gaat echt niet meer praten omdat je het zelf zo graag wilt.