Woordenschat bij 18 mnd.

Met te veel tijd om handen :wink: heb ik vandaag 's een lijst gemaakt van woorden die Saba zegt, al dan niet goed verstaanbaar, maar in ieder geval dagelijks gebruik en voor ons al helemaal de bekende taal van onze dreumes. Maar dan kom ik uit op 80+ woorden. Niet om op te scheppen (nou ja, misschien een beetje dan :wink: :oops: ), maar ik vraag me af wat nou een normaal gemiddelde is voor deze leeftijd? Ieder kind doet dingen op zijn/haar eigen tempo en Saba is een snelle prater (in tegenstelling tot andere dingen die weer wat trager zijn gegaan) maar heeft iemand daar een objectieve richtlijn voor gezien ooitā€¦?



Het lijstje:

ja, nƃĀ©ĆƒĀ©, ploep, ƃĀ©ĆƒĀ©n, twee, die, deze, hoi, hallo, bah, poep, boem, papa, mama, Odo (= de naam van de kat), auto, toet en broem, eten, mjam, lekkes (= lekker), miauw, woef-woef, dag-dag, Tata (= Tara), bal, beebie, buik, neus, tand, oor, oog, poeten (= poetsen), poeta (= koekje), auw, oma, opa, Dondo (= neefje Donik), visje, buiten, eeuw (= sneeuw), boom, ogel (=vogel), hetipoeter (= helikopter), appels, tas, toen (= citroen), sees (= zee), toetje (= tutje), Tuttu (= Tubbie knuffel), bad, aatjes (= haren), Babs (kinderdagverblijf), wates (= water), tansuh (= dansen), tjoepie (= trap oplopen), klaar, open, dicht, op (als ze een muts opzet), apen (= slapen), aap, poeppoep (= kroepoek), tekkenen (= tekenen), ijken (= strijken), wawwelen (= wandelen), boek, eend, duis (= duif), esjel (= ezel), sjaap (= schaap), bees (= beer), aan, uit en om (= als ze een das o.i.d. om wil doen), Kika (= een KiKa-beer), huis, thuis, bank, zitten, taan (= traan maar ook staan) en tappen (= stappen).

zohee wat zegt ze veel zeg!!

(daar mag je best over opscheppen hoor :mrgreen: )



tygo zegt alleen nog maar een paar woorden

mama, papa, hawwo (hallo), dada (dag dag), didi (chilli=poes), iejjjjjja (joepie=poes, maar ook koe :think: ), ijer (ijzermedicijnen, maar ook eierkoek :mrgreen: ), auguh (auto), titi (tygie, zijn koosnaampje), die, dat, daar, ememane (limonade), neeeeee, ja ja, en dat was het wel zoā€™n beetje

ik vind het al heel wat :dance:

pfff tjeez zeg wat een woorden al. Joost zegt nog steeds alleen maar papa, mama, die, neenee and thatā€™s it.

sjeetje mineetjeā€¦ Saba is echt voorlijk!

Zijn dit ook woorden die ze echt uit zichzelf zegt of voornamelijk nazegt? want ik merk dat merijn een hoop imiteert, maar als hij het zelf moet benoemen dan wil het nog niet lukken.



Merijn komt denk ik bij elkaar op zoā€™n 10 woorden die hij echt goed verstaanbaar en uit zichzelf uitspreekt. Er wordt wel meer gezegd, maar daarvan weten wij wat het betekent. Als anderen het zouden horen zouden ze het niet herkennen vermoed ik.

Ik was vorige week op het CB en daar zeiden ze dat hij met 10 woorden al verder was dan ze hoeven te zijn met 18 maanden. Dus Saba zit wat dat betreft echt VER boven het gemiddelde als ik van mijn CB uit ga.

Hoe verloopt de taalontwikkeling?

In de vroege taal-ontwikkeling zijn globaal de volgende stadia te onderscheiden:





12 maanden Ć¢ā‚¬ā€œ Gevarieerd melodieus brabbelen.

18 maanden Ć¢ā‚¬ā€œ Het kind kan een paar woordjes zeggen, al is de uitspraak nog niet goed.

27 maanden Ć¢ā‚¬ā€œ Het kind kan af en toe twee woordjes combineren tot kleine zinnetjes: ā€œMama moeā€ of ā€œDie ookā€. Nog steeds veel uitspraak-fouten.

36 maanden Ć¢ā‚¬ā€œ Het kind maakt langere zinnen (vier woorden en meer). Meer dan de helft van wat het kind zegt is verstaanbaar voor vreemden.

Let op: de ontwikkeling verschilt sterk van kind tot kind. Sommige kinderen zijn (veel) sneller en andere (veel) trager dan het bovenstaande schemaatje. NƃĀ” 3 jaar is er al helemƃĀ”ƃĀ”l geen pijl meer op te trekken.



In principe hoeft u zich dus geen zorgen te maken als het allemaal wat trager gaat dan normaal (en omgekeerd: een snelle prater is niet meteen bovenmatig intelligent). Blijf echter wel alert op het goed functioneren van het gehoor. Een achterblijvende taalontwikkeling kan veroorzaakt worden door slechthorendheid.



bron: http://www.ouders.nl

ZO :shock: , das een beste lijst!! Wat een vlotte kletskous heb je :inlove: .



Matthijs zegt al wel een aantal woorden, beetje de standaard woorden zoals, papa,mama, dag, poes, pakken, (s)toel. enz.



Hij snapt nu sinds kort dat hij ook een naam heeft. Als we dan vragen waar Matthijs isā€¦dan stopt ie zijn vinger in zijn mond :eh: en zegt TAITAIā€¦ :inlove:

Jet, erg bedankt voor die infoā€¦ En nee, de woorden die ze nazegt, maar zelf niet gebruikt heb ik niet meegerekend. Alleen de woorden die ze dus echt zelf bijna dagelijks gebruikt. Jeeeeeetje, nou, dan snap ik dat mevrouw misschien niet te snel is met een vormenstoof :lol:ā€¦ alle energie gaat op aan dat gebabbel van dā€™r!



Vooral als ik lees dat ze 2 woordjes pas vanaf 27 maanden zijn :shock:ā€¦ dat doet ze ook: ā€œOdo etenā€ (als de kat eet), ā€œoma visjeā€ (als ze naar dā€™r oma gaat met visjes), ā€œpapa badā€ (als ze samen met papa in bad wil), ā€œmama bahā€ (ja, die kun je wel raden :mrgreen: ā€¦ luiertijd), ā€œbank zittenā€.

Zooooo Saba wat knap meissie! Je bent echt een goede prater! Mama mag met recht trots zijn! :inlove:



Enne, met 27 maanden 2 woord zinnetjes? Jaden doet dit al vrij lang, en hij kan ook meerdere woorden gebruiken. Nu vinden wij dat Jaden ook al best lekker en veel kan praten!



En even off-topic, lieve Jassie, 37 weken vandaag! Wow! Ik wil je heel veel succes wensen bij de komende bevalling, en ik ben erg benieuwd naar SabaSis! :inlove:

@Stephie wrote:

Ik wil je heel veel succes wensen bij de komende bevallingā€¦
Dank je, lief van je :-*. Begin me nu ook steeds vaker af te vragen in hoeverre deze dame op dā€™r grote zus gaat lijken. Nog zoā€™n kwebbelkontje :shock: :wink: :mrgreen: ?!

Aniek was ook zo voorlijk, die had met 18 maanden 107 woorden op haar woordenlijstje staan die ze dagelijks al goed gebruikteā€¦ lopen deed ze echter pas met 18 maand en 14 dagen :roll:



Peter is nu 15 maand en is nog erger, hij loopt sinds 23 januari, hij was toen 15 maand en 6 dagen, das dus al sneller als zijn zusje en de woorden die hij zegtā€¦



Peer=Peter, jomper=romper, beer, vis, giwaf=giraf, paadje=paardje, koe, hot=hond, poe=poes, djinke=drinken, bjootje=broodje, koeka=ontbijtkoek, oto, tjein=trein, tiets=fiets, batt=bad, bed, sapen=slapen, kadie=k3, gogel=vogel, jenneh=rennen(dat zegt hij altijd als papa flink gas geeft, volgens beide kids gaat de auto dan rennen)

nat, op, in (peer in bat=Peter in bad) ope=open, ticht=dicht en dan ook echt als een klepje dicht gaat, ticht zeggen) buma=bumba, bak, toel=stoel (Peer op toel is veelgebruikt) bokjes =blokjes, zikt=zingt (Peer zikt als hij mauw, bobebouw, jou, zingt wat zijn versie is van poesie mauw) nade=limonade, rijntje=mandarijntje, appew=appel, siesappew=sinaasappel, etuh=eten, sjabje=slabje en zegt dan ook Peer sjabje om, jije=rijden, bal, jepew=lepel, mauw =miauw, bobobouw moet dus rijstebrij voorstellen, maar hij probeert dat dus wel, jou, mij, papa en mama uiteraard (zou je bijkans vergeten) kar (zo noemt hij de kinderwagen) ennie=ernie, ewmo=elmo, opa, oma, Haddy (Harry de hond) saapjes=schaapjes en wat doen de schaapjes? zegt Peter meheheee :mrgreen: , oog, jeus=neus, mott=mond.



En daar komen elke dag nieuwe woorden bij.

Oma staat nog het meest te kijken, hij is de 1 na jongste van 7 kleinkinderen en zijn 2 nichtjes en 1 neefje zijn 4 maand ouder en die zeggen nog niet 10 van de woorden die Peter al gebruikt.

Maar zij lopen dus allemaal al wel veel langer als hij en zijn weer keien in puzzelen, vormenstoofjes, spelletjes enzo. Peter niet, die babbelt enorm en onderzoekt van alles, maar speelgoed en spelletjes interesseren hem niet zo.

In boekjes kijken wel en dan woordjes leren. Hij kan in van die aanwijsboeken al precies vertellen wat wat is.



Daar ben ik ook fier op hoor :inlove:

Heel knap hoor, hier gaat het ook steeds beter, Anne s lijstje is nu alsvolgt:



mama, papa, ijs, bal, paard, ta (cita), auto, jas, plas, bah, sssjjjjaaaal (sjaal/das), frrriet, nee, auw, oo (oog en oor), has (hand), sit (zit), die, hihihi (paard nadoen), beehhh (geit/schaap nadoen), wafwaf (hond), mouuuwww (poes), krrrkrrr (knorren van varken (hahaha)), zijntjes (rozijntjes), appel, dodo (haar knuffel), bed, bad, sssslpaaap, hophop, baaa (beer), bie (boek of bloem), op, op (andere klank voor open), discht (dicht), toktok (kip), pieppiep (muisje en van piepekoek), heet, fff ffff (blazen), eet, pop, aap (ook nadoen), fliets (fiets), boem, ja, apa (opa), poep, a blief (alsjeblieft), hoi, dagdag, sok, slof



mama plas, mama eet, mama bal (eigenlijk veel met mama als eerste gevolgd door hetgeen dat ze wilt, voor dingen die ze niet kan benoemen zegt ze dan: mama diedie)



Verder wijst ze op plaatjes aan wat je vraagtā€¦bijvoorbeeldā€¦wijs de vlinder aanā€¦en dan doet ze dat ook. Ook showt ze graag haar lichaamsdelen (buik, been, voet, tenen, hand, vingers, arm (ook andere arm), oor, oog, neus, mond, tong, tanden, hoofd, haren)



Goetjesssss

knap hoor allemaal.



Stein begon met een maand of 17 een beetje zinnentjes te maken.



Gister hield hij bijv zijn glas op zijn kop en zei:ā€œik djoe njitsā€(ik doe niets)

Een hele lijst als je dat zo ziet joh!



Brigitteā€™s lijstje hoef ik niet te typen want die komt aardig overeen met die van saba! wat andere woorden ertussen als bus en poes en hond maar verder vrijwel gelijk.

Buiten de eigen namen om dan.

Ze combineert zelfs al een aantal woorden met elkaar. Papa tom (kom) thuis, mama eten, mama/papa sittuh (wijst ze heel eigenwijs met haar vingertje) papa/mama etc tiggen (=liggen) papa/mama etc eteh, toepie (snoepie) etuh.

Wil ook niet opschepperig overkomenā€¦ze gaat wel snel iig.



Ingrid

oh ik moet het ff vertellen

we hebben een nieuw woord:

men = opruimen :inlove:

papa, mama, Is = Lis, taa = gitaar, tiktak = klok, wf = hond, ps = kat, da papa = dag papa, pah = lamp, dinne = drinken, antwoordt ja op elke vraag

klakken met de tong = paard (of als ze op onze rug wil paardje) rijden, snuiven = konijn, ha ha = aap, hoepla = kangaroe, bub bub = vis

Ze babbelt de hele dag door, maar het is net Pingu, ik versta het net niet!

Ik heb wel het idee dat de jongens meer woorden op deze leeftijd spraken, maar ieder zijn eigen tempo.

Wat me opvalt is dat het lijkt of ineens die ā€œtaalknopā€ om is gegaanā€¦ alsof iets haar bolletje zegt: nu is het moment om veel woorden te leren. Ik schrik ervan wat ze dagelijks bijleert en de lijst wordt heel snel veel langer. Vaak test ik haar uit om echt te bekijken of ze niet alleen nazegt, maar de stomste dingen weet ze ons te vertellen zonder dat wij wisten dat zij het woord kent.



Gisteren bijvoorbeeldā€¦ ā€œENTJESā€ā€¦ ik had geen idee en vroeg of ze het me kon laten zien. Trekt ze mā€™n handtas van de stoel, ritst de tas open en maakt het gebaar van ā€œwegā€ (wij hebben een tijdje met gebaren ā€˜gecommuniceerdā€™ toen ze kleiner was). En maar roepen om ā€œENTJESā€. Uiteindelijk zag ze de verzorgingstas, wees naar het zijvak en weer ā€œENTJESā€. En jawelā€¦ daar zat zoā€™n alom bekend klein rood doosje inā€¦ met rozijntjes! Maar wat blijkt na wat navraag: op het KDV zeggen ze krentjes i.p.v. rozijntjes en dus gaat het nu om ā€œENTJESā€. Geweldig toch :inlove: ?!

Ik herken die ā€˜taalknopā€™ wel: het lijkt wel of Stan er elke dag minstens ƃĀ©ĆƒĀ©n woord bij krijgt. Hij gaat iets minder hard dan Saba (maar is dan ook een jongetje :mrgreen: ), maar heeft denk ik wel een ā€˜woordjeā€™ of 40 inmiddels. En heel af en toe wordt er al wat gecombineerd, als ā€˜mama autoā€™ (als ie mijn auto ziet uit het raam), of ā€˜papa opā€™ (als papaā€™s eten op is) en dat soort dingen.

Als kinderen eenmaal zoā€™n 25 woorden kennen, dan gaat het opeens veel sneller. Dan leren ze tot wel tientallen nieuwe woorden per dag erbij (ook passief natuurlijk). Dus die taalknop dat klopt wel een beetje. Blijkbaar moet je een beginnetje hebben en kun je daarna echt los gaan :mrgreen: .



Ik ben trouwens gestopt met het lijstje nu Lara zoā€™n 15-20 woordjes kent. Er komt bijna iedere dag wel wat bij, maar er vallen ook woorden af die ze dan een paar keer gebruikt heeft en die ik nu niet meer hoor. Maar zo te zien kun je het dus blijven bijhouden! Knap hoor, 80 woordjes zo kunnen opschrijven :thumbup: .

@lena3 wrote:

Knap hoor, 80 woordjes zo kunnen opschrijven :thumbup: .
Mijn man en ik hebben ook echt de dag doorgenomen en ons weer voor de geest proberen te halen wat ze wanneer zei. En iedere keer als ze dan weer iets zei wat niet op de lijst stond lag er wel ergens een briefje met pen in de buurt om te noteren :mrgreen:. Maar eerlijk gezegd ben ik nu ook gestopt, want het gaat zo hard dat ik het niet meer bij kan houden. Vooral niet na dagen KDV of omaā€™s, want die stimuleren dat taalknopje alleen nog maar mƃĀ©ĆƒĀ©r :wink: .

Ik hoorde net van de cb arts dat kinderen van ongeveer 1,5 gemiddeld maar 3-5 woordjes zeggenā€¦dus Saba is wel een hele vlotte meid (maar dat wist ik al :wink: )