Woordenschat bij 18 mnd.

echt waar? o, dan is lara er ook lekker snel bij. Ik dacht toch dat de meeste kindjes al wel eerder een wat grotere woordenschat hadden. Leuk voor ons allenmaal hier :dance: :thumbup: .

Hier ook zo een snelle prater, dat begon inderdaad opeens en nu zegt hij werkelijk al echt hele zinnen van een woord of 6/7. Het is nooit meer gestopt en hij is hartstikke duidelijk te verstaan voor iedereen. Wel leuk, maar ook erg bijdehand :mrgreen:



Maar ach, ik ben ook de stilste niet, klets heel de dag tegen hem en dat heeft zijn vruchten afgeworpen denk ik HAHAHA :mrgreen: OF het is gewoon echt genetisch bepaald :mrgreen:

Ik wil ook een pratend kind… :? Joost komt nog steeds niet verder dan mama en papa en ook dat zegt hij echt maar af en toe. Hij wijst en brabbelt en mama weet toch wel wat ie bedoelt dus waarom zou ie gaan praten… :think:

Ach Dena, je ziet het…over 3 maanden hoeft ie pas 3 woordjes te zeggen. :wink:

Joh en dat gebrabbel hier…stelt ook nog niet veel voor. Ik heb dan ook nog eens een jochie dat nog niet loopt…zou willen dat ie dat eens ging doen, voor hemzelf maar ook voor zijn moeder…die tilt zich suf! 13,5 kilo!!

14 febr moet ik na het cb en dan kijken of ze op schema ligt ze zecht nog niet veel maar het begint te komen

@Jassie wrote:



Vooral als ik lees dat ze 2 woordjes pas vanaf 27 maanden zijn :shock:… dat doet ze ook: “Odo eten” (als de kat eet), “oma visje” (als ze naar d’r oma gaat met visjes), “papa bad” (als ze samen met papa in bad wil), “mama bah” (ja, die kun je wel raden :mrgreen: … luiertijd), “bank zitten”.




Hier stond er laatst in een boekje van grote en jonge gezinnen dat z eop de leeftijd van 18 maanden met tweewoordzinnen beginnen spreken. :wink:

Ja, nee, papa, mama, opa, oma, pete Bjam (= peter Bram), Boesj (= Broes), Senn (= Senne), Joosje (= opvangkindje Rosie), Ijie (= opvangkindje Elly), daag, eey (= hey), bah, vies, kaka, pipi, piemel, poep, haaj (= haar), neus, ogen, mond, tong, tand, buik, boog (=elleboog), teen, billen, pampe (= pamper), salf (= zalf), sjoenen (= schoenen), kous, bjoek (= broek), ti-teu (= t-shirt), tjui (= trui), sjaal, musj (= muts), naan (= banaan), peej (= peer), kiwi, appe (= appel), mandajijn (= mandarijn), ei, koek, thuis, huis, auto, boom, bloem, tafe (= tafel), stoel, deutje (= deurtje), bojd (= bord), djinken (= drinken), coca, melk, bed, lichtje, boek, bal, ballen, tojen (= toren), iegtuig ( = vliegtuig) tjein (= trein), boo (= boot), iets (= fiets), bjomme (= brommer), bus, tjactoj (= tractor), maan, sjon (= zon), stej (= ster), kjok (= klok), tent, beej (= beer), pop, tol, poes, hond, muis, nijn (= konijn), vjindej (= vlinder), bij, eend, vogel, leeuw, oejoe (= kangoeroe), aap, eba (= zebra), sang (= slang), vis, piengpieng (= pinguin), bad, daaj (= daar), iej (= hier), toe, op, boem, njam-njam, eten, lekkej (= lekker), beebie, edaan (= gedaan), weg, kuis (= kuisen/poetsen), koke (= koken), sjapen (= slapen) en eigenlijk kan ik zo blijven doorgaan, hij zegt zóveel! :shock:

De woorden die hij nog niet veel gebruikt hoef je hem één keer voor te zeggen en hij zegt je zo na, de volgende dag hoor je het hem gewoon zelf een paar keer gebruiken en weg is hij ermee! :thumbup:



Met meerdere woorden (maximum 3):



Mama toch! (eendier wie, kan ook ‘bal toch!’ zijn).

Papa sjaapt.

Sjoenen aan doen?

Papa is weg!

enz…



Al wat je hem vraagt begrijpt hij en voert hij ook uit (soms handig, vb: mama ligt ziek op de bank en krijgt het koud, hoef ik alleen maar mijn trui te vragen aan Broes en die haalt hij dan voor me! :oops: :lol:).

Heb even voor de gein geteld, 109 woorden heb ik hier al staan… :shock: :inlove:

Toevallig dat ik dit nu lees. Heb er net een log over gemaakt. Zeker niet om op te scheppen, ik was voor de lol begonnen met het lijstje en zag er toen een geinig weblogje in… maar… daarin werd ik door sommige lezers ook niet helemaal begrepen… was nie de bedoeling om de indruk te wekken dat ik het niet leuk had gevonden als ze al die woordjes nog niet had gekend of zo…


http://www.pieuwvogel.com :mrgreen:

pfffffffffffff…



Mateo is bijna 2 en dit zijn de woorden die hij zegt:



Kaas, jas, tas, klaas, klaar, papa, opa, toetie (toetje), Bumba, Po, Lala, boom, boem, auw, bal, ei, volgens mij is dat het wel zo’n beetje…



Wordt helemaal depri van dit onderwerp… :?



Hij begrijpt wel alles…

Ik hoorde laatste van een collega, zijn dochter is ruim 2 en praat nog amper, maar dat was bij zijn eerste dochter ook zo en in eens ging het heel vlot. Lijkt wel of sommige kinderen het eerst op de harde schijf opslaan en vervolgens even uitdraaien als ze daar zin in hebben ;).

:mrgreen:

Mijn oudste twee waren met praten ook heel vlug, ze spraken gewoon goed verstaanbaar met 18 mnd. Ook hele zinnen!! :shock: :shock:



Als ik nu de babyboeken bekijk van hen, en kijk wat mijn jongste zegt… :think: :think: :think: (bijna niets nog, haha)



Ach, het kokt allemaal vanzelf wel, ik hou hem nog zo graag klein :oops:

@Marlous wrote:

pfffffffffffff…



Mateo is bijna 2 en dit zijn de woorden die hij zegt:



Kaas, jas, tas, klaas, klaar, papa, opa, toetie (toetje), Bumba, Po, Lala, boom, boem, auw, bal, ei, volgens mij is dat het wel zo’n beetje…



Wordt helemaal depri van dit onderwerp… :?



Hij begrijpt wel alles…


Ja dat heb ik dus ook. EIgenlijk stom he, want je weet zelf ook dat het wel komt met die woordenschat, alleen iets later… En toch baal ik er ook steeds van als ik lees hoe ver sommigen al zijn. Joost houdt het nog steeds bij papa, mama, die en beeeeh (schaapje) en ettuh(eten) , maar ook deze woorden zegt ie echt maar heel af en toe. Het is de hele dag: eeeheheehh en maar wijzen met dat vingertje naar wat ie blieft te krijgen… :roll: :mrgreen:

@Marlous wrote:

pfffffffffffff…



Mateo is bijna 2 en dit zijn de woorden die hij zegt:



Kaas, jas, tas, klaas, klaar, papa, opa, toetie (toetje), Bumba, Po, Lala, boom, boem, auw, bal, ei, volgens mij is dat het wel zo’n beetje…



Wordt helemaal depri van dit onderwerp… :?



Hij begrijpt wel alles…




Ik zou me daar maar niet te druk om maken hoor. Zelf was ik ook laat met van alles (lopen, praten) en Jeroen heeft tot z’n tweede z’n mond helemaal niet open gedaan (en dat later ruimschoots ingehaald… :roll: )



Vroeg of laat… uiteindelijk krijgen ze allemaal praatjes! :thumbup:

@pluutje wrote:



Ach, het kokt allemaal vanzelf wel, ik hou hem nog zo graag klein :oops:




Het kokt?? :mrgreen: Jij bent verslaafd!! hihi :wink:

Pluutje, :lol: … fantastische verspreking :wink: :thumbup: ! Leuk.



Joh, het was niet mijn bedoeling iemand depri te maken :oops: :wink:, zoals ik al schreef, ik wilde graag weten wat de “norm” is. En andere dingen doet Saba niet of nauwelijks. Geef haar een vormenstoof en ze kijkt je aan alsof je gek bent en duwt het aan de kant (of speelt vals door alles door het grootste gat te duwen). Of geef haar zo’n stoere blokkenwagen en ze gooit de blokken eruit om uiteindelijk de wagen onder de tafel te verstoppen en er niks meer mee te doen :roll: . Ieder z’n ding op z’n eigen tempo! Saba zal bijvoorbeeld niet de wiskundige van de eeuw worden… dat laat ze lekker aan een van jullie kids over :wink:!

Ryan spreekt in hele zinnen en maakt kinderlogische opmerkingen. Hij neemt ook woorden van ons over. Goed voorbeeld:



Papa:“kan Ryan een mooi liedje zingen?”

Ryan:“Sinterklaas kapoentje, gooi wat in me schoentje”

Papa:“Maar sinterklaas is allang naar huis!”

Ryan:“Sinterklaas is niet naar huis gekkie!”



Ik denk dat hij een woordenschat heeft van een drie/vierjarige. Het zegt feitelijk helemaal niets of je kleine al vooruit is of niet. Als je kleine bij een bepaalde leeftijd iets niet kan, dan moet je je zorgen gaan maken. Ryan loopt weer met eten erg achter. Ieder kindje haalt het weer in hoor!

Tja, Jassie…



Meestal maak ik mij geen zorgen, maar dan af en toe denk ik: verdikkie…



Vaak omdat hij wel alles begrijpt, maar als hij iets wil hweh zegt…Dan denk ik; leer eens praten :oops:



Ik weet dat het wel komt.



Dan zeg ik; wat is dat: ta da ta…

Net alsof hij gewoon niet wil proberen…



Het is gewoon af en toe frustrerend…



Erg ben ik he…

@Marlous wrote:

Tja, Jassie…



Meestal maak ik mij geen zorgen, maar dan af en toe denk ik: verdikkie…



Vaak omdat hij wel alles begrijpt, maar als hij iets wil hweh zegt…Dan denk ik; leer eens praten :oops:



Ik weet dat het wel komt.



Dan zeg ik; wat is dat: ta da ta…

Net alsof hij gewoon niet wil proberen…



Het is gewoon af en toe frustrerend…



Erg ben ik he…




Misschien praat je zelf wel te veel??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



nee hoor Marlous… kan me voorstellen dat je beeeeetje frustie raakt… gelukkig vind je het zelf ook wel “erg”, want echt reden tot ongerustheid is er nog niet toch?