Woordenschat bij 18 mnd.

Er zijn inderdaad grote verschillen, Eva kon pas lopen toen ze bijna 17 maanden was maar ze kent ondertussen wel meer dan 200 woorden :shock: Ze maakt ook zinnen van meestal 3 woorden. soms 4. Ze kent sommige liedjes bijna helemaal uit het hoofd, ze telt tot 10 en vraagt tegenwoordig ook graag, Papa ben je ? Mama ben je ? Daaaaaar !!!

Waar ik het meest versteld van sta, zijn de 3 en 4 lettergrepen woorden zoals : Bloemetjes, Stofzuiger, Slabbetje, Sterretjes en zo zijn er meer.

Ze is nu 21 maanden.

Ik denk ook dat het ene kind verbaal heel snel is en het andere motorisch.

Kinderen kunnen dat bijna niet tegelijk ontwikkelen.

Broes zei vandaag een zin van 4 woorden,… zo grappig: ‘Boesje mag nie mojsjen’ (‘Broesje mag niet morsen!’) :lol: .

Het is inderdaad leuk wanneer ze kunnen praten en zich duidelijk kunnen maken maar ieder op zijn tempo!

Ik schrik ook altijd van Broes’s neefje, die is 2 maanden ouder en kan alleen maar papa, mama en bal zeggen… ik dacht altijd dat híj ‘achter’ was maar na dit topic besef ik dat Broes gewoon heel snel is.

Hij liep met 13 maanden, wat ik ook wel tamelijk snel vond, zijn neefje liep pas met 19 maanden.

Euh, en puzzels maakt Broes niet want daar is hij te ongeduldig voor! :lol:

Torens bouwen maar dan zsm weer omgooien is véél leuker dan het bouwen zélf… :eh: :mrgreen:

Ik ben aan het denken wat hij nog niet kan … :oops:

Oh ja, moeders mogen ook eens opscheppen en trots zijn,… niet…? :shifty: :inlove: :wink:

@pluutje wrote:

Mijn oudste twee waren met praten ook heel vlug, ze spraken gewoon goed verstaanbaar met 18 mnd. Ook hele zinnen!! :shock: :shock:

Als ik nu de babyboeken bekijk van hen, en kijk wat mijn jongste zegt… :think: :think: :think: (bijna niets nog, haha)

Ach, het kokt allemaal vanzelf wel, ik hou hem nog zo graag klein :oops:

heb ik hier ook hoor pluutje, die andere 2 konden zowat het zelfde als saba en Do die vertikt het…

ze zeggen wel eens als ze snel lopen, zullen ze later praten en andersom, denk dat het ook wel zo is…Do liep al met 9 mnd en haar zussen pas bij 12 mnd en 2 wk. :mrgreen: maar die lulde de oren van je kop :mrgreen: :mrgreen:

maar eens kijken hoor, denk denk denk

Mama, papa, ii( isabel) diene( nadine), indy( de hond), boohbah, bumba, titi( teletubies), tietieeee ( tiet), haa( haar), klaa( klaar), dich(dicht), offie( koffie), tee( thee), kikke( kikker), vissie( vis), 3 :mrgreen: ( van 1,2 …), eer( beer)dada( dag),poes, aammeee( amenbidden), die, daa(daar)ja,nee :think:

volgens mij is het dit wel zo, dit is wat ze op dit moment zegt :wink:

Ow Lars loopt nog niet en zegt maar een paar woorden…dus ik wil wel opscheppen…maar moet dan even nadenken waarover… misschien dat hij al 6x naar de kapper is geweest??? :mrgreen: :mrgreen: :lol:

@irene69 wrote:

Ow Lars loopt nog niet en zegt maar een paar woorden…dus ik wil wel opscheppen…maar moet dan even nadenken waarover… misschien dat hij al 6x naar de kapper is geweest??? :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Hahaha, ok, Broes ‘maar’ 4 keer! :lol: :wink:

En Lars kan netjes met vork eten! :dance: :clap: :mrgreen:

Nou netjes…dat leek er op maar inmiddels weet hij overal een bende van te maken :lol:

Ze had vanmorgen (6.00 uur… gáááááp) wel weer een leuke. Ze hoorde onze kat die Odo heet de trap op stuiteren. Dat werd door haar bevestigd door het volgende verhaaltje: “Ooooodo eten, já”, “Oooooodo aaaaiii, já” , “Ooooodo Ooooodooo tjoep (= trap)”… lange stilte… “PAPA, MAMA, ETEN, JAAAAA”… :inlove: :lol: . We hebben ons geprobeerd stil te houden op de kamer ernaast in de hoop dat ze weer in slaap zou vallen, maar de boodschap was duidelijk :wink:.

Haha, dat “já” achter woorden of (op haar manier) zinnetjes, dat doet Isabel ook vaak :inlove:

Ha Pino, sommgie kinderen zijn lekker overál goed in EN ook nog eens mooi en lief :mrgreen: . Ik was zo’n kind… (lopen met 11 maanden, liedjes zingen met 15 mnd, een woordenschat van hier tot Tokio, netjes eten met lepe en vork, you name, I did it)

Dus geniet er maar van, want je merkt het: die genialiteit kan zo weer over gaan :mrgreen: :lol: .

@lena3 wrote:

Ha Pino, sommgie kinderen zijn lekker overál goed in EN ook nog eens mooi en lief :mrgreen: . Ik was zo’n kind… (lopen met 11 maanden, liedjes zingen met 15 mnd, een woordenschat van hier tot Tokio, netjes eten met lepe en vork, you name, I did it)

Dus geniet er maar van, want je merkt het: die genialiteit kan zo weer over gaan :mrgreen: :lol: .
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: