Wie helpt me de slaaptraining door?

@Cynthia wrote:

We zijn gisteren naar de Ikea geweest en natuurlijk viel ze op de terugweg in de auto in slaap. Van kwart voor zes tot half zeven heeft ze geslapen, wat niet handig is als ze om acht uur naar bed gaat. Maar goed, ik heb haar ook niet geprobeerd wakker te houden, dat vond ik ook weer zielig.

We hebben op de gewone tijd het hele ritueel afgewerkt (ik merk dat ze echt al weet wat er gaat gebeuren!) en haar netjes om acht uur in bed gelegd.

En toen wilde niet slapen, natuurlijk… :wall:

Ik kan wel zeggen dat ze pech had, want ik heb haar een uurtje laten huilen en mopperen. Om negen uur weer terug gegaan en toen sliep ze zo.

Hier ben ik toch een beetje verbaasd over. Je vind het zielig om je kindje wakker te houden, maar je vind het niet zielig om haar een uur wakker in bed te laten liggen terwijl je van te voren al wist dat ze niet zou gaan slapen? (logisch, hoef ik hier ook niet te proberen als ze pas daarvoor nog een dut gedaan heeft, ken in de vriendenkring ook geen kind waar dat bij werkt) Waarom niet haar een uurtje opgehouden zodat ze tenminste moe genoeg zou zijn om ook te kunnen slapen? Dan had je waarschijnlijk een stuk minder mopperen en roepen gehad.

Nou, ik probeer zoveel mogelijk vast te houden aan vaste tijden en daarbij ook een vast ritueel. Als ik nu al af ga wijken door haar maar een uur later op bed te leggen, wil ze morgen misschien weer tegen zes uur een dutje doen en daar willen we dus helemaal niet naartoe.

Vandaar…

Wij zijn met Tycho ook wel van de rituelen. Voor het slapen gaan eerst papa of mama knuffelen en kusjes geven, dan de visjes gedag zeggen en de poes en alle knuffels en dan naar bed, speeldoosje aan en slapen.

Gaat echt helemaal super zo :thumbup: , af en toe nog een dag er tussen dat hij even mopperd.

Maar hier houden we eigenlijk meer vast aan het ritueel dan aan de tijd. Hij kan toch nog geen klok kijken :smiley: .

Soms ligt hij al om 8 uur in zijn bed en soms pas om 9 uur, ligt er maar net aan hoe het uitkomt.

Met feestjes en partijen, dan kijken we wel tot hoe laat hij het volhoud en dan gaan we naar huis en slaapt hij al in de auto en kunnen we hem zo (na een schone luiere enzo) zo in bed leggen.

Ik denk ook dat het ritueel belangrijker is dan de tijd. Hier wisselt het ook nogal. Soms gaat hij al om 18.15, soms om 19.30, meestal rond 19.00.

Hoe is het gegaan de afgelopen dagen?

Ik heb dit net allemaal even doorgelezen aangezien ik toch niks te doen heb omdat Maaike nog steeds heerlijk op mijn kussen ligt te pitten en niet van plan is wakker te worden :? :mrgreen: .

Dus dat kussen komt me bekend voor :wink: (maar Maaike ligt nu in ons bed).

Hier nu eigenlijk geen slaapproblemen meer maar dat is wel heel anders geweest en als ze niet lekker is is het nog steeds pet natuurlijk (helaas heeft ze vaak ooronsteking).

Wij hebben ingebakend en zijn naar een osteopaat geweest en de eerte 8 maanden ofzo sliep ze 30 min en duurde het ook 1,5 uur voordat ze GING slapen. Dodenlijk vermoeiend inderdaad.

Wij zijn ook begonnen met de 10 min methode maar wel aangepast aan wat voor onszelf goed voelde en waarvan wij dachten dat het het beste bij Maaike paste.

Wij haalden haar dus wel uit bed en gingen even in de stoel zitten; we zeiden niks. Zo kregen we haar weer rustig en daardoor hoefden we al vrij snel maar 1 keer terug. (duurde wel een paar weken hoor).

Een paar maanden later was het hier beter om juist helemaal niet terug te gaan omdat ze dan juist woest was dat ik weer weg ging. Terwijl als ik er niet heen ging ze binnen 15 min sliep.

Deze zomer hadden we weer wat slaapproblemen en toen kwam ik erachter dat ze veel beter sliep zonder slaapzak. Het was zo’n woelwater dat ze steeds helemaal in de knoop zat met dat ding.

sinsdien heeft ze weer een dekentje en alleen een piama aan en ze vind het geweldig.

Als ze hier wel lang wakker is is het toch vaak een vieze luier of een speen die uit bed is gevallen.

Wij hebben zo’n monitor gekocht en zo konden we mooi zien wat ze deed; vond ik ideaal.

Ik ben ook meer van een ritme als van tijden. Er moet gewoon ongeveer 4 uren tussen de slaapjes zitten. Als ze 10 min de auto heeft geslapen kan ik haar middagdutje vergeten (die doen we dan niet meer of helemaal aan het eind van de middag en dangaat ze later op bed). 's avonds is ze meestal wel moe genoeg om alsnog op bed te kunnnen maar dan krijgt ze nog wel in onze armen een fles pap om sloom te worden. Vervolgens wijst ze tegenwoordig zelf al naar haar bedje :lol: en wil ze daar echt graag in :mrgreen: .

Ik denk dat het per kind best nog wel verschilt wat werkt en je moet inderdaad je gevoel volgen maar ook wel eens even wat anders uitproberen als iets niet werkt.

Ik hoop dat juul nu eindelijk lekker slaapt en jullie ook weer :-* .

Het blijft dodelijk vermoeiend als ze zo doen.

Zo, ik zal eens even bijpraten. Door de vermoeidheid komt het er gewoon niet van.

We zijn dus nog steeds bezig en op een bepaald punt is er al een hele verbetering: het inslapen! Door het ritueel wat we doen, slaapt ze binnen twee minuten. Wat een zaligheid!

Overdag ligt ze nu tussen twaalf en twee uur op bed, of ze slaapt of niet. Als ze eerder wakker is, blijft ze dus nog wel in bed. Ik merk daardoor wel dat ze niet meer contunu huilt als ze wakker is, maar af en toe ook echt stil is. Nu moet ze nog gaan leren dat ze ook kan gaan zitten en liggen, want ze blijft maar in de hoek van haar bed hangen… :wink:

Maar 's nachts, pffff…

Ze wordt ergens tussen 1 en 4 uur wakker en vertikt het dan om verder te slapen. Ze blijft dan opstaan en huilen. We negeren het en blijven stil in bed liggen (we slapen op dezelfde kamer, weten jullie nog? ;)) en ze kijkt eigenlijk ook helemaal niet onze kant op. Maar toch doorgaan.

Dat moet toch ook een keer ophouden lijkt me, ze kan dit echt niet maanden volhouden. Soms is het een uurtje, maar andere nachten is het makkelijk 3 a 4 uur.

Niet leuk en heel moeilijk.

Vanavond geprobeerd met haar kindival niet meer verdeeld over de dag te geven, maar 3 tabletjes vlak voor het slapen gaan (vond met zoeken naar Kindival een topic op KoK, ideaal! :thumbup: )

Ik hou jullie op de hoogte!

Oh ja, over vaste tijden; bij ons loopt dat nu eenmaal zo omdat we eigenlijk altijd op dezelfde tijd eten en het avondritueel daaruit voortvloeit. Ze gaat dus automatisch op dezelfde tijd naar bed. Iets eerder als ze erg moe is, lukt nog wel, maar later niet. Dus… :wink:

Misschien is jullie slaapritme wel neit op haar slaapritme afgestemt… Wat ik daarmee bedoel is dat je in je slaap verschillend heel diep en wat lichter slaapt. Als Juul in haar licht slaap zit en jullie in een diepere en je snurkt dan een beetje of draait ofzo dan kan Juul wakker worden waardoor ze niet meer weet wat ze moet doen. Is er een mogelijkheid om haar op een andere kamer te laten slapen?

Verder is het volhouden en het ritme zo strak mogelijk aanhouden. Helaas heb ik ervaring. (jaren lang hetzelfde boekje voorgelezen ivm ritme :roll: ) Ook heb ik een slaapdagboek bijgehouden. Zodat het voor mij overzichtelijk werd en ik neit de neiging had om alles in mijn hooft te houden. Dat loste wel iets op. Door mijn rust werd Max ook rustiger.

Ook een nachtje logeren bij Opa en oma was heerlijk. Wij even bijtanken en Max had daar een zelfde soort ritme. maar hij was al 1 dag in de week bij mijn ouders dus hij deed er al middagslaapjes.

Succes!

Het klopt inderdaad dat wij 's nachts nog wel eens snurken en ik kan me ook best voorstellen dat ze daar wakker van wordt. Helaas hebben we in dit huis geen mogelijkheid om apart te slapen; we hebben echt maar 1 slaapkamer en dus ook niet ergens anders nog een kamertje.

Op een ander huis en een verhuizing moeten we, om verschillende redenen nog even wachten.

We hebben vannacht en hele goede nacht gehad, tenminste… vergeleken bij de andere nachten.

Juul heeft van acht tot vijf uur geslapen. Gelukkig lag ik er zelf ook al om kwart over tien in, dus ik heb ook een flinke ruk kunnen maken (lees: flink aantal uren achter elkaar kunnen slapen ;)).

Ze s wakker geweest tot half zeven en is toen weer in slaap gevallen toen ik even bij haar was.

Om half negen heb ik haar wakker gemaakt, omdat ze anders om twaalf uur niet slaapt.

Goh, het is een heel ander kind als ze goed haar uurtjes heeft gemaakt… :inlove:

Wij proberen al 1 jaar onze zoon in zijn eigen bed te houden !

Hij slaapt al een jaar tussen ons in en heeft in dat jaar 5x doorgeslapen, tenminste in zijn eigen bed geslapen maar dat we wel 3 of 4 x eruit moesten om naar hem toe te gaan, het is zo vermoeiend dat ik het soms ook niet meer zie zitten, meestal gaat het inslapen wel goed dan kan ik zo weglopen maar wordt hij dan wakker dan begint het, en ook hij houdt niet op met schreeuwen en raakt dan compleet over zijn toeren.

Het is soms heel moeilijk om niet kwaad te worden en ook hebben mijn vriend en ik geregeld ruzie s’nachts omdat we allebei gewoon te moe zijn.

En ook ik huil soms van onmacht omdat ik gewoon niet meer weet wat ik ermee aan moet.

We nemen hem bij ons in bed zodat we s’nachts toch kunnen slapen, we moeten tenslote allebei ook nog aan het werk …

Kindival tabletjes hebben we ook geprobeerd maar ik merk geen verschil, ik hoop elke keer maar dat het een fase is en dat het ooit overgaat.

Veranderingen zijn hier ook moeilijk, ziek zijn, drukke dag op het kdv het zijn allemaal dingen waardoor alles weer van voor af aan begint.

Als je met me wilt mailen om wat emotionele steun mag je me altijd een berichtje sturen, ik weet hoe vermoeiend het is…

Heel veel sterkte !!!

Cynthia wat vervelend allemaal zeg! Ik weet wel uit ervaring dat Jim als hij bij ons op de kamer slaapt (bijv. op vakantie of logeren) ook altijd sneller wakker is 's nachts en dan ook heel moeilijk weer gaat slapen. Alsof hij het gezellig vindt zo met papa en mama.

Mijn schoonouders hebben ook in de situatie gezeten waar jij in zit, klein huisje met maar 1 slaapkamer in het centrum van Amsterdam toen mijn man nog een baby was, ze hebben het zelfs met twee kindjes moeten doen! Zij hebben een wandje in de slaapkamer gemaakt van gipsplaten, mijn man lag dan aan de raamkant met zijn bedje zodat hij het niet merkte als zijn ouders de kamer in kwamen, er bleef voor mijn schoonouders weinig slaapruimte over, maar het werkte wel. Hij klom als kind van nog geen twee al uit bed en stond dan in de slaapkamer te roepen hier ben ikke! En toen hebben ze besloten de slaapkamer te splitsen.

Als die mogelijkheid er bij jullie is, is dat de enige en misschien ook beste tip die ik je kan geven! In ieder geval heel veel sterkte en ik hoop heel snel lange nachten voor jullie!

@Cynthia wrote:

Vanavond geprobeerd met haar kindival niet meer verdeeld over de dag te geven, maar 3 tabletjes vlak voor het slapen gaan (vond met zoeken naar Kindival een topic op KoK, ideaal! :thumbup: )

Dat heb ik toen met ons meisje gedaan! En het hielp! Wel duurt het even voor het werkt maar dat zul je wel weten.

Ik weet zo goed waar je door heen gaat, heb geen tips voor je maar ik lees dat je een goede nacht te pakken hebt! Dat is 1! nu op naar de volgende!
hoe slaapt ze eigenlijk als ze uit logeren is? TOeni k vorig jaar nog met brigitte haar slaapprobleem zat, hebben mijn ouders haar op een gegeven moment opgehaald. En toen sliep ze ineens wel door! :shock: En toen ging het ook langzaam beter hier. Net of er dan een soort van ritme doorbroken wordt....
Succes!

Haha ja, dat was jij!

We geven al een poosje Kindival, dus het zat al in haar systeem. We gaan voor weer zo’n goede nacht! :thumbup:

Uit logeren heeft ze nog niet gedaan. Tenminste, niet alleen. Wel als wij erbij zijn en dat gaat redelijk.

Dit weekend zijn we drie nachten met mijn familie in een vakantiehuis; ik hoop dat zij aan slapen toekomen… Wij zijn het wel gewend! :wink:

Mamadreumes, wij zijn nu op de goede weg, maar als jij je hart eens wil luchten mag dat best hoor. Het klinkt alsof het juist bij jullie heel zwaar is. :hug:

Tante Soesa, bij ons is er dus echt geen mogelijkheid tot het bouwen van muurtjes of een stukje afschermen. Maar we zijn op de goede weg en dat geeft hoop en heel veel energie!

Een kamerscherm dan? Of een kast verplaatsen zodat er ruimte achter de kast is als een soort roomdivider.

Het gaat ooit over… Maar het kan lang duren. Hier hebben we toen max bijna 3 was een hoestdrank gekregen (en mama antidepresiva) Pas sinds Max 5 is slaapt hij door… Maar hij slaapt nu wel met gemak 12 uur achter elkaar en in de vakanties 13 :zzz:

Over de vermoeidheid groei je heen. Op een gegeven moment zit het in je systeem en dan merk jhe het niet meer. Pas als het over is dan weet je weer heo het was.

Hoe gaat het nu Cynthia?

Jeetje, alle bewondering voor jullie hoor :thumbup: Wat moet dat zwaar zijn. ik vind dat jullie het heel goed doen. Het is een kwestie van volhouden, maar dat kan wel heel zwaar zijn. Zeker 's nachts. Zet 'm op!

Nou, hoe lang zijn we hier nu mee bezig?

Het gaat nog steeds niet goed dus. Elke keer weer is er een terugval. Ze slaapt een paar nachten aardig, is dan ook makkelijk weer in slaap te krijgen en dan ineens is het weer helemaal mis. Zoals nu.

Ik vraag me af of het ooit nog goedkomt.

(ik zit ook tegen een vreselijke verkoudheid aan, dus mijn weerstand, ook de emotionele is nul komma nul… :cry: )

wat balen is dat he… dan heb je eindelijk iets gevonden dat lijkt te werken en dan komt er weer een verkoudheid aan… waardoor je toch weer steeds terug moet.

:hug:

Uhm… Die verkoudheid zit in mijn hoofd… :wink:

ow. ik had het niet goed gelezen dus…

consequent volhouden dan…

maar da;s ook moeilijk als je zelf niet helemaal lekker bent