ik zoek me rot naar topics over 4 kindjes zijn er niet veel wel.
Wij hebben 3 kids en heb hier ook wel veel op t forum gezeten maar t begint toch weer zo te knagen :oops: zo wilde ik nooit kids en nu eigenijk toch wel 4 hihihih.
Ik wil zowieso wel wachten tot de jongste 2,5
Hoe doen julie dat in practische zin? auto hebben wij die is groot genoeg alleen in huis ze hebben nu allemaal een eigen kame rmaar als er dus toch eentje bijkomt zullen ze moetne delen of van een zolder die niet heel groot is een muur ertussen dan worden he kamertjes van denk 3 bij 2.
En werken julie gewoon en later met studies etc, wij (kunnen) sparen niet zodanig voor ze dat ze daar een studie van kunnen gaan betalen etc
Ik heb dat eigeniljk ook nooit gehad alles zelf betaald/gewerkt en later werken leren gedaan dus geen studie kosten
of zie ik beren op de weg
- breek even in, iuno proficiat met je zwangerschap! Ik zou ook wel een viere willen maar hub echt niet dus dan houdt het op… Anders was ik hier ook wel vaker komen kijken
@tamara24 wrote:
of zie ik beren op de weg
beren zijn over het algemeen banger voor ons dan wij voor hun… kortom: met een beetje beste wil zijn die beren uiteindelijk best makkelijk van de weg te jagen .
Die beren probeerden overigens toen ik net zwanger was van de 4e best nog eens de weg op te lopen hoor, maar aangezien ik toen (gelukkig!) toch niks meer aan de situatie kon veranderen ze gewoon weer een schopje gegeven en niet meer terug gezien.
En voor alsnog gaat het allemaal prima hier met 4, de jongste is nu bijna 15 maand.
Hier slapen er nu nog 2 op 1 kamer, als we voldoende hebben gespaard gaat de zolder waarschijnlijk doormidden zodat daar 2 kamers ontstaan. Misschien niet de grootste kamers, maar hé je kan niet alles hebben he :lol: .
We passen dan weer niet met z’n allen in de auto, maar we redden ons vooralsnog prima.
Sparen voor de kinderen doen we wel, maar daar zullen ze geen hele studie van kunnen betalen. Het is echter een stuk meer als mijn ouders ooit voor mij en mijn broers gespaard hebben en wij hebben het ook allemaal gered door oa zelf (vrij veel) te werken.
Hier nog steeds geen definitieve ‘nee’ van mijn man. Hij is sinds een maand weer fulltime aan het werk (na 2 jaar ziekteperiode door PTSS en CMV) dus we willen nu even bijkomen. Ik weet alleen niet of het er dan nog wel in zit, omdat de jongsten dan ook naar school gaan en ik niet weet of ik dan wel weer opnieuw wil beginnen.
Tamara, wij hebben 4 slaapkamers en Luc en Stan slapen nu op 1 kamer, zodat wij gewoon een sport/rommelkamer overhouden. Mochten we het bij 3 laten dan kunnen Luc en Stan in de toekomst ieder hun eigen kamer krijgen. Mocht er toch een 4e komen dan blijven ze bij elkaar en gaan de sportspullen weg en wordt dat een babykamer.
Wij hebben trouwens 2 spaarrekeningen waarvan we er 1 voor de kids gereserveerd hebben, daar storten we elk kwartaal de helft van de kinderbijslag op. Dat is dan over 16 jaar ongeveer 20.000 euro en dat is voor degene die gaat studeren. Gaat er 1 studeren dan heeft deze geluk, gaan ze allemaal studeren dan verdelen we het geld.
Daarnaast hebben alle kids een eigen rekening die tot hun 18e onder ons gezag valt, daar storten opa’s en oma’s af en toe geld op en wij ook wel eens als we bijvoorbeeld speelgoed verkopen.
Sassie 1980 dat is inderdaad ook een idee 1 rekening en dat verdelen of wat dan ook.
Ja die beren zijn meestal banger idd hahahaha, en vooral handig als je zwanger bent en er toch niets meer aan kunt die
Wij hebben al vervoer voor 7personen dus t is alleen een kamer creeren maar eigenlijk kunnen de jongens best samen tot ze t echt niet meer willen en kunnen we altijd nog verbouwen (muurtje en dakraam dus dat is goed te doen
Ach uiteindelijk is de wil/gevoel toch sterker dan de beren en practische dingen hihi
Maar voorlopig nog zeker een jaar wachten mn gevoel zegt anders maar die zegt nuuuuuu hahaha maar eerst nog een half husi verbouwen etc etc. en wil nu wel een iets groter verschil in leeftijd zit nu al vanaf 2007 aaneengesloten in de luiers hihihi meeste tijd met 2 stuks tegelijk :lol:
@ Tamara
Ik zit nu sinds 2006 ononderbroken in de luiers en daar gaan met een beetje mazzel dus nog wel een paar jaartjes bijkomen.
Hier hebben de kids een spaarrekening met hogere rente, waar regelmatig een deeltje van de kinderbijslag op komt (krijg je hier eens in de 2 maanden) en een spaarboekje, waar 1x per jaar hun beetje zakgeld op komt (en waarvan gelijk het grootste deel doorgesluisd wordt naar de spaarrekening). Zijn geen mega-bedragen, maar als ze 16 zijn iig (ruim) genoeg voor een rijbewijs en anders het ‘eerste steentje’ van hun eigen vermogen later. Heb zelf trouwens ook met niets moeten beginnen…
Onze woonruimte is nu al definitief te krap (1 kinderkamer + 1 'hokkie van 1,5mx2m ofzo), dus moest er op den duur zowieso al iets anders gezocht worden - nu alleen ietsje eerder (volgend jaar al).
Auto hebben we afgelopen herfst expres al wat groter genomen.
Beren en leeuwen zullen er altijd wel zijn, maar ze ook net zo groot (of klein) als je ze zelf maakt en idd, als ze toch de weg eens opkruipen, gewoon linea recta weer terugschoppen in de bosjes.
@Luno
Hihihh leuk gezegd!!!
Ons huis kan prima een muurtje ertussen als de jongens t niet kunnen vinden samen in een kamer maar dat zou niet eens meteen hoeven
En auto meer dan genoeg ruimte.
Maar wil echt wachten(hoe moeilijk ok) is wel verstandiger en voor zijzelf ook iets beter wil t eerst weer even wat versterken allemaal :oops: want anders valt de baby er zo uit voor mn gevoel hahaha
Wie weet er nog goede en vooral makkelijke bekkenbodem oefeningen etc.
Tamara, welkom hier! Leuk he, erover nadenken :inlove: Maar wachten is niet leuk als je zo graag wilt :hug:
Hier hoop ik niet meer zo lang te wachten, heb weer volop kriebels :inlove:
leuk Tamara!
Sassie, kan me best voorstellen dat je eigenlijk niet weet of je er straks nog aan wil.
Maar toen we Mies hadden, was ik volmaakt klaar met kinderen, hij was ruim 1 toen ik dan onverwacht zwanger bleek van Suus en dat was schrikken. Nu gaat Mies 3 september naar school en heb ik alleen Suus nog thuis straks en om eerlijk te zijn… zie ik mezelf nu bij wijze van nog wel een kindje krijgen. Ik ben puur qua het iets om handen hebben en zorgen voor dus nog niet klaar met kleintjes. Nou komt er hier echt niks meer bij, Ruud is gesterrilliseerd. Maar ik ben wel blij dat ik Suusje nog 2 jaar om me heen heb keutelen… ben er nog niet helemaal aan toe om thuis te zijn en dan niets meer om me heen te hebben keutelen… hahahaha.
Wij zitten al vanaf 2004 non stop in de luiers… Mies is geboren toen Peter 2 jaar en 10 maanden was en hij was pas zindelijk met 3 jaar en 7 maanden en Mies is nu ook zindelijk, maar Suus nog niet (volledig) ik verwacht dat ze met net 2 wel helemaal droog is overdag, dus dan heb ik straks 8 jaar lang luiers in huis gehad… hahahaha.
WoLa… ik zag je nog lopen gisteren… Tim onderop, boodschappen bovenop… hihihihi… toen dacht ik wel… heeee, daar horen geen boodschappen, daar hoort een kindje… :mrgreen: Ben heel benieuwd! :-*
Hier is ons huis wel groot genoeg, we rijden nog in 2 auto’s maar we gaan zaterdag kijken voor een ford S Max. Ik vind het op vakantie gaan met 2 auto’s en de toenemende lengte van de kinderen toch wel een aspectje “als het kan, dan graag een grotere auto” worden. Het kan, kost niets meer in de maand dan nu, nouja, ongeveer 20 euro. Maar dat is te overzien. Qua sparen hebben we voor elk kind een eigen spaarrekening en daar spaar ik elke week 1 euro zakgeld voor ze op wat ze niet krijgen, 50 cent krijgen de oudsten wel. (52 euro per jaar per kind dus, los van 50 cent zakgeld in hun handen) en per kwartaal gaat daar dan 100 euro per kind van de kinderbijslag op. Op jaarbasis dus zo’n 450 euro per kind. Is toch tegen de tijd dat ze 16 zijn zo’n ruime 7000 euro. Leuk als appeltje voor de studiekosten of iets. Of eerder als nodig mocht blijken. Vriendin van ons heeft februari de 4e gekregen en haar oudste is 10 en gaat straks naar middelbaar (heeft 1 jaar overgeslagen, versneld doorgestroomd, zoon is hb) en moet dan bijvoorbeeld een laptop hebben… kan via school, maar kost wel 600 euro… in theorie is dat dan afdoende voor de hele middelbare school… maar ja, je zal dat maar naast boeken en schoolgeld op moeten hoesten… :shifty:
Gezin met 3 of 4 kinderen is gewoon aanpoten, maar vind het toch ook errrrrgggg gezellig :inlove:
Cell, klopt, ik moest de weekboodschappen nog doen (zaterdagavond stond ik voor een dichte winkel :roll: ) En met die dubbele wagen was het me toch gelukt. Was wel overvol beladen hoor, maar goed, heb het gered
Ha de s-max heeft mijn man het ook over, dat moet onze volgende auto worden. Maar ik wil voorlopig echt mijn centjes niet uitgeven aan een auto. We zijn offertes aan het aanvragen voor het plaatsen van een vaste trap, zodat we van de zolder een soort van slaapkamertje/bedstee achtig iets kunnen maken.
Cell sparen julie bij je eigen bank voor de kinderen?
Een vaste trap is niet gratis idd… in ons geval ruilen we op de S max, 1 van onze huidige auto’s in en die is pas 18 maanden oud. Dus krijgen er genoeg op terug, er hoeft niet bar veel bij. Dus gaat de vakantiebijslag erbij.
Enne… handig toch zo’n dubbele wagen;-)
Wij moeten momenteel ivm wegafsluiting omrijden en nu ben ik juist erg blij met mijn bakfiets… kan hem voor de c1000 parkeren en volladen :mrgreen:
Tamara, onze kinderen hebben alle 4 een zgn “pinnie” rekening van de ING… kregen ze zo’n leuke pinautomaat spaarpot bij. Voor die tijd spaarde ik voor hen op mijn plusrekening.
Ik heb niet de illusie dat we kapitalen bij elkaar kunnen sparen. Maar goed, alle beetje helpen en als ik dan hoor dat er voor 600 euro een laptop moet komen als ze naar het middelbaar gaan… dan denk ik… wow, en dat is dan NU… Niek gaat over 4 jaar pas naar het middelbaar… dus hoe we er dan voor staan, geen idee… beetje sparen misschien toch wel zinvol… :shifty: Echt studeren maak ik me dan weer minder druk om. Dan zijn ze ouder, kunnen ze bijbaantjes nemen en in t slechtste geval kan je zelfs nog studeren terwijl je al werkt. Maar die middelbare school tijd moeten wij nog volledig betalen en is ook niet gratis…
Ja idd die middelbare school :shock: is inderdaad een hoop geld even goed boeken etc. wij hebben er max 2 tegelijk erop zitten als t meezit.
Net wat je zegt alle beetjes helpen al is t voor een studie een beetje f rijbewijs
ooowwww die kriebels zijn niet weg te krijgen :shock: :? word er een beetje knetter van denk er steeds aan.
maar mn verstand zegt absoluut wachten!!!
Ik weet ook wel dat t beter is voor mijzelf absoluut maar toch dat knagende gevoel
Houd dat ooit op eigenlijk??? hahahaha straks net al op tv 18 kinderen hahahahaahhaa
sorry moest t even kwijt kan er verder niet over praten namelijk
Ik heb niks kunnen uitstellen… het gebeurde gewoon… en ergens wel goed ook, anders had het misschien nooit gebeurt (niet als het aan mij lag)
Soms… soms zijn de beste beslissingen die, die gewoon voor je genomen worden…
Wat zijn je rationele redenen om te wachten?
Toen ik zwanger raakte van Suus was Michel 1 jaar en 2 maanden oud, er was een infraroodcabine besteld voor op zolder en we waren bezig om een badkamer speciaal voor ons als ouders te maken. De kinderwagen, de wieg, babykleertjes… alles was al weg.
Die infrarood cabine is geanuleerd, de 2e badkamer is verkleind tot een 3e toilet met wastafel en ineens werd het een kinderkamer. Er kwam weer een kinderwagen, een 2e commode, een extra ledikantje, nieuwe kleertjes en autostoel. En ze kwam. Mega hectisch jaar, maar het besef dat het leven echt gewoon gebeurt terwijl je andere plannen maakte heeft ons nu wel veel relaxter gemaakt.
Mooi als het kan en met erg sterke argumenten moet je het zeker niet doen. Maar anders… Het leven gewoon laten gebeuren kan ook heel fijn uitpakken :mrgreen: Ik weet ook nog wel dat wij voor een 3e gingen, dat duurde uiteindelijk bijna 1 jaar omdat ik meerdere miskramen heb gehad dat jaar…
Hihihi ja Cell idd soms komt t zoals t komt hier slik ik de pil en tot nu gaat dat goed.
Als t zo zou zijn is t zo en dan is t prima natuurlijk maar zolang ik er nog enigzins grip op kan hebben :lol: wil ik t voorlopig niet al knaagt t wel. maar moet zoveel verobuwen en doen in huis dan zit ik niet op een zwangerschap te wachten want as die net zo verloopt als de laatste (kreeg bij elke zwangerschap eer last van mn bekken en rug) kan ik niet veel en wil graag zef oook verbouwen en verven.
Maar ik hoef nu bij mn man niet aan te komen met een ongeplande zwangerschap hihih dan word ie lichteijk gek :mrgreen:
hihihi… :mrgreen: Nou je kon mij ook opvegen hoor… ik was zo stellig. Geen 4e kindje, manlief wilde juist wel… en toen werd het augustus 2009, raakte ik enigszins van de leg door alle herinneringen die terug kwamen aan augustus 2008 (bevallen van Mies, 5 dagen na zijn geboorte bleek het kindje van zwangere schoonzus niet levensvatbaar, 3 september trouwdag gevierd en 4 september is zijn bevallen van Tim :vlinder: en 9 september hebben we hem in besloten kring begraven, dus daar ging mijn kraamtijd… en toen gingen we dus verhuizen en wilde ik gaan inpakken en kwam Mies in t ziekenhuis met RS virus op 7 weken oud. Dus al met al niks roze wolk, maar alleen maar stress) Ik besloot op aanraden via via st Janskruid te gaan slikken en wist dus niet dat dit invloed kon hebben op de pil… en toen had ik dus ergens in november een positieve test in handen… gejankt heb ik en mijn man… die stond te grinniken (kon hem wel op zijn b*k slaan :oops:) want hij had erover gedroomd… dat ik zwanger was van een tweeling zelfs…
Verbouwd hebben we en hoe… een hele kinderkamer voor onze oudste dochter erbij, gipsplaat, leidingen, deuren en al. Een andere auto moest er komen enz. En nu… oi, ik ben zoooooo blij met dit cadeautje… niet gevraagd, toch gekregen. En gezien ik ook nogal wat miskramen heb gehad zo her en der tussen de kinderen in en voor we Niek kregen, was het echt dat dit kindje wel echt graag wilde komen…En ze is leuk… en ik ben echt klaar…vind dat gekeutel nog wel heerlijk enzo… maar ben verder wel klaar, eerder weemoedig omdat je nu echt fases afsluit dan kriebelig… al ben ik zoals ik eerder zei nog wel erg blij dat ik nog even niet helemaal kind vrij heb als Mies dan 3 september naar school gaat. :inlove:
Ik had trouwens bij de 3e verschrikkelijk BI… echt met 19 weken al amper nog wat kunnen. Bij Suus eigelijk amper last gehad. Toen was het NA de bevalling heel erg en nu nog wel… ik hoef maar een dag veel te staan of bijvoorbeeld op een trappetje te moeten staan om ramen te lappen ofzo en ik kan meteen 2 dagen niet op of om van de bekkenpijn… :shifty:
Hier zegt het verstand eigenlijk ook ‘tegen’ - te kleine behuizing, nu al dus, hub die met een cursus bezig is naast z’n baan en door de omscholing nu ook een flink stuk minder verdient (en het was al geen echte vetpot, maar goed, deze baan vind hij iig leuk en dat merk je ook thuis) en we zitten net met de oudste in het diagnostische circuit (uitgebreid diagnost. onderzoek deze zomervakantie). Daarnaast begonnen de harde buiken/voorweeen m’n 2e zs rond de 33/34 weken en bij de 3e zelfs al rond de 22 weken (en ondanks veel rust rond de 30 weken toch ook wat lichte maar wel echte weeen, dat was dus echt wel ff schrikken!), dus is de kans dat het deze keer eens ‘normaal’ zal verlopen relatief klein - wat ook de nodige stress mee zal gaan brengen…
Maar toch… zoals Cell ook al schrijft: vond dat zelf (en hub gelukkig uiteindelijk ook) allemaal toch geen sterk genoege argumenten om echt aan de pil ofzo te gaan. Wat als we toch een jaar zouden hebben gewacht en het zou dan nog een jaar ofzo gaan duren of helemaal niet meer gebeuren? Dan bijt ik toch liever de komende tijd ‘even’ door een ‘behoorlijk zure appel’ en geniet de jaren daarna des te meer van onze rijkdom.
Heel herkenbaar Iuno. Wat fijn dat je man een baan heeft gevonden waar hij plezier in heeft, dat is heel wat waard. Helemaal als je dat thuis merkt! Mijn man is al een jaar of 4/5 op zoek naar ander werk, ook al veel begeleiding gehad maar tnt niet met het gewenste resultaat Ik hoop voor hem ook zo dat hij iets vindt waar hij van kan genieten! Gelukkig heeft hij wel een baan, want anders zou ik weer gek worden :shifty: Hij is de hoofd kostverdiener, dus zijn inkomen is onmisbaar…
Even een fotootje van vanochtend, voor mij is het vandaag al moederdag :inlove: :inlove: