voor een eerste kind van de vader of van de moeder bedraagt het kraamgeld € 1.129,95 en anders € 850,15. Voor een meerling wordt per kind € 1.129,95 betaald
en kb:
de basiskinderbijslag bedraagt:
€ 86,77 voor het eerste kind,
€ 160,55 voor het tweede kind,
€ 239,72 voor elk kind vanaf het derde.
EN DE KINDERBIJSLAG IS DAAR MAANDELIJKS
dat zou betekenen dat wij 487,04 per maand zouden krijgen als we in belgie zouden wonen
Wauw, daar krijg je dus steeds meer geld naarmate je meer kinderen hebt! Dat is hier precies andersom!
Dit schrijf je, maar je krijgt toch niet als je 2 kids hebt, 321,10? Dat is het vierdubbele bijna van €86 euro als je 1 kind hebt..
of €239,- voor elk kind vanaf het derde: dus voor 5 kids krijg je ongeveer 1195? Als dat zo is is het wel goed geregeld in België :D
volgens mij wel hoor. er staat toch echt
voor het eerste
voor het tweede
en voor ELK kind vanaf het 3e....
dus of ik lees niet goed of die belgen zetten het niet goed weg ...
lezen er hier geen belgen mee aan wie we het even kunnen vragen ? hahaha
hier een Belgische ! :wink:
het klopt helemaal hoor !
het is voor elk kind vanaf het derde dat er 239 euro bijkomt.
en ja het klopt ook: dit is per maand !!!! niet per kwartaal zoals in Nederland.
en bovendien:
na de 6de verjaardag, de 12de verjaardag en de 18de verjaardag komt er nog een extraatje bij. Ik weet niet precies hoeveel (ergens iets van een 5 euro per maand per kind).
Kinderbijslag wordt betaald:
-zolang het kind studeert (met een max tot ze 25 j zijn),
-uiteraard stopt dit als ze de deur uitgaan of als ze gaan werken.
maar staar jullie er niet blind op !
Als ik zie hoe duur de boodschappen zijn tov in Nederland.... dat is ook ongelooflijk hoor.
als wij bij schoonmama in R'dam zijn, doen wij daar boodschappen, net omdat het veel goedkoper is.
Ook speelgoed, electro,.... is veel duurder in België.
Wow, wat een verschil zeg! Maar begrijp dat niet echt: als je 1 kind hebt in belgië, ben je dus juist veel duurder uit dat wanneer je meer kids zou hebben? Heb wel gemerkt dat boodschappen daar veel duurder zijn idd, zijn er nu 2 keer op vakantie geweest…
Maar toch, hier zijn de financiën een groot struikelpunt om nog een vierde kindje te ‘willen’. En het eerste jaar is nog niet zo erg, dan is het bv wat ze krijgen, dus alleen de luiers kosten wat. Maar dan zal het toch steeds duurder worden…
wow…ik kom zelf uit een grensdorpje putte en heb nog in stabroek gewoond maar ben daar al 11 jaar weg. mijn man wil niet in belgie gaan wonen maar nu hij dit zo eens hoort heeft hij zoiets van : verhuizen !!! :mrgreen:
Ja een oud collega van mij woont ook in Belgie en van haar wist ik dit al. In Belgie krijgen ze ook geld/toeslag voor een werkster!! Ongelooflijk gewoon!
En de zorg is daar ook wel weer slecht geregeld volgens mij.
Kosten zijn natuurlijk voor iedereen wel een punt om over na te denken denk ik. Hier merk ik dat ze nu, grotere maten kleding en nu ze allemaal sporten, echt wel wat duurder worden als in de baby/peutertijd. Voor ons samen met het huis wel een reden om geen vijfde te willen.
Als er hier niet nagedacht hoefde te worden over geld dan kwam er idd misschien nog wel een 5e… maar kindjes kosten wel geld natuurlijk en ze worden duurder naarmate ze groter worden…
Maar eh… in Belgie in een grensdorpje gaan wonen, boodschappen en zorg in NL ‘halen’ en daar werken waar het het meest verdiend?
Wordt druk in de grensstreek van België denk ik :lol: .
Als ik dit zo lees, wil ik ook in België gaan wonen!! Dan het liefst in de kempen, prachtige natuur ook! Inderdaad in de grensstreek, en zover wonen wij daar nu ook niet vandaan. Ik vind overigens meerdere dingen veel beter in België geregeld, Ook onderwijs schijnt er beter georganiseerd te zijn, en zo zijn er nog een aantal andere dingen die ik in België gewoon leuker/slimer vind!
Maar dat vind ik overigens ook van Denemarken, daar zou ik ook wel heen willen…
In Belgie zijn wel andere dingen weer slecht he. Kijk maar eens naar de wegen, dat wordt veeeel minder bijgehouden als hier.
Mijn vriend en ik hebben ook wel eens gekeken om naar het buitenland te gaan, maar als je alles bij elkaar gaat bekijken, positieve en minder positieve dingen, dan valt Nederland toch echt heel erg mee en hebben we eigenlijk best goed met z’n allen.
Wij blijven dus voorlopig gewoon hier, en dicht bij onze familie, dat is ook veel waard vind ik!
Ik geloof ook niks van die statistieken eerlijk gezegd, 15% is wel heel weinig. (Was hier na mijn 30e ook de eerste maand al zwanger, net als bij de eerste twee ) Volgens mij ligt het er ook aan hoe vruchtbaar je zelf bent.
Inderdaad WoLa, daarom moet je gewoon kijken hoe het bij jezelf gaat. Hier pas de eerste keer zwanger met 30 en elke keer zo zwanger (de laatste 2 keer zelfs eerder dan gepland en onverwachts en ik ben inmiddels 36).
Thx ejb , ja is ook zo, en eigenlijk heb ik ook niet te klagen met 3 gezonde kids! Wil alleen onderhand wel weer zwanger zijn!!
Maar, goed nieuws, volgens mij is mijn ei onderweg. :lol: Dus dat op dag 6/7 was vals alarm.
Nu dus even goed ons best doen en wie weet, 3x is scheepsrecht toch!?
Ohh ik heb sinds zaterdag tandpijn!!! Tand onderin, die als een van de eerste doorkomt als baby zeg maar. Straalt helemaal uit naar mijn kaak. Vannacht van 2 tot 6 wakker gelegen van pijn, zelfs met lading paracetamol… Zojuist maar de tandarts gebeld, daar mag ik zo naartoe. Ben er al jaren niet meer geweest… :oops: Maar ik heb ook nooit iets, heb nog geen een gaatje!! Althans, dat had ik dus… :think: :roll: Ik weet dus ook niet of dit een gaatje is, geen idee hoe het voelt. Maar pijn zit op mijn tandvlees…Afijn, ik hoor het straks wel… :roll:
Noekie ja je hebt gelijk hoor, elk land heeft zijn voor- en nadelen! Haha ja die wegen, ik hoor altijd wanneer we de grens over zijn! :lol:
Nou zit ik dus weer te piekeren he. Wat als ze nou een rontgenfoto willen maken? Dat wil mijn tandarts nogal vaak (vast omdat ik zo weinig kom)… Maar ik zit midden in mijn eisprong, zou dat schadelijk kunnen zijn? Vond hier op KOK wel een heel oud bericht dat 2 meiden een rontgen hadden gehad rond eisprong en later kregen ze een MK…nu kan dat toeval zijn maar toch… :think:
Hmm denk dat ik toch maar ga zeggen dat ik het niet wil… Maar dan ziet ie direct niets! :shock: Arrhhggg. nog 30 min…