sjouz,
Hier hetzelfde ‘probleem’, ik heb nog steeds een kinderwens, maar mijn man vindt het wel genoeg zo.
Nu heeft mijn man een jaar thuisgezeten (sinds februari 2010) met PTSS (en was daarvoor ook al maanden niet lekker in zijn vel) en was daarna net een maand weer volledig aan het werk en nu zit hij alweer 2 maanden thuis met CMV, een virus vergelijkbaar met Pfeiffer. Zolang hij niet goed in zijn vel zit, blijf ik nog hoop houden en ga ik nog geen definitieve besluiten nemen.
Ik laat het voorlopig even rusten, de oudste gaat vanaf oktober 2011 naar school en dan kijk ik of de kinderwens er nog steeds is om het dan eventueel weer ter sprake te brengen bij mijn man…
Misschien heeft hij idd wel gewoon tijd nodig… Ik heb een burnout gehad en durfde het pas veel later weer aan en ik ben nu zo blij dat we zo lang gewacht hebben ondanks dat ik vooral nadelen zag (mn het leeftijdsverschil)
Mamamarije; wat heerlijk om te lezen :inlove: Ik merk dat vooral mensen om mij heen zich afvragen hoe dat allemaal in vredesnaam goed moet komen maar dat ik er heel relaxed onder blijf, wat dat betreft herken ik wel wat je schrijft. Nu maar hopen op ook zo’n brave baby
Mamamarije, super dat je zo lekker aan het genieten bent, klinkt ontzettend fijn al die geluksmomentjes!
De eerste reactie die mensen hier doorgaans geven is ‘goh dat zal wel druk worden met 4’. Natuurlijk is 4 drukker dan 3 maar ik sta er ook heel relaxed in en denk dat het allemaal best wel mee zal vallen. Ik denk dat het zelfs veel gemakkelijker is dan met een 1e of 2e. Vooral met een 1e is het een enorme overgang. Met een 4e heb je alles al meerdere malen meegemaakt; babytijd, slapeloze nachten, voedingsritme, ontwikkelingsfasen enz. Je weet gewoon al wat het is om verschillende ritmes op elkaar af te stemmen, ook leren de kinderen zich allemaal aan elkaar aan te passen. Voordeel bij ons is dat er voldoende leeftijdsverschil is en de oudste straks zelfs al bijna 8 is en op heel veel gebieden al vrij zelfstandig is, zij vind het nu al heel leuk om te helpen, door bijvoorbeeld spullen te pakken, en schoentjes en jasje bij de jongste aan te doen enz… Wat ook handig is, is dat ze elkaar vermaken/bezig houden en als iets niet lukt aan elkaar hulp kunnen vragen. Ik denk dat het straks met de drukte reuze mee gaat vallen.
voor wat betreft de zelfstandigheid… dat merk ik vooral als er hier vriendjes komen spelen.
Vanmiddag ook, klasgenootje van de 2e mee naar huis, ook mee eten.
Ik had automatisch bij dat bordje ook een mesje neergelegd om het brood te smeren. Had echter al snel door dat hem dat niet ging worden, dus gevraagd of ik het moest doen… ja graag.
En later gingen ze buitenspelen, dus de schoenen weer aan ‘is dit de goede voet?’ en meer van dat soort vraagjes.
Besefte ik me ineens dat het misschien niet voor alle 4/5 jarigen heel gewoon is dat je dat zelf kan en doet :shifty: .
Dat soort dingetjes doen ze hier gewoon vrij vlot zelf… moet er meer helpen en meer doen he, dus dan krijg je dat toch denk ik.
En idd… even met iets kleins helpen of dingen aan elkaar vragen gebeurt ook. Nummer 3 heeft ook door dat dat heeeeeeeeel handig is die grote broers ‘helpen jas aan?’ (en dan hard er achteraan: neeeeee zef doeeehhn :mrgreen: ) etc.
Mensen om ons heen vinden het idd drukker dan dat wij het zelf ervaren volgens mij. De spits rond bedtijd duurt bij ons waarschijnlijk wat langer als in een gezin met 1 of 2 kinderen.
Maar de kinderen weten bij bepaalde dingen ook precies wat er wel of niet van ze verwacht wordt. In de ochtend ben je aangekleed voor je naar beneden komt, dat soort dingetjes. Dat doen de oudste 2 dus zelf. In die tijd doe ik de andere 2.
Ik sta om 7.10 uur op en om 8.30 uur zitten er 2 kinderen netjes in de kleren met gevulde maagjes in de klas.
Het is geen vierling natuurlijk, je zit niet met alle kids in dezelfde fase. Een dreumes vierling is heel wat anders als 1 dreumes en nog 3 kids bijv. Mensen lijken dat te vergeten ofzo dat het kinderen zijn in eigen fases en dat is heel anders als 2x wat ze zelf hebben (even van het gemiddelde van 2 kids uitgaand).
Fijn om te lezen dat het zo goed bij jullie gaat mamamarije Daar doe je het toch voor :inlove: Idd is het handig als ze zelfstandig zijn. Daar ben ik hier ook erg druk mee, alleen heb ik ook erg eigenwijze jongetjes geloof ik…maar de oudste van 5 kleedt zichzelf nu wel helemaal aan (inclusief luier afdoen ende boel ff poetsen 8) ) Doet zelf zijn schoenen en jas aan, dat scheelt idd enorm! Brood smeren doen die van 3 en 5 ook allebei als het moet, maar ik doe het ook nog vaak voor ze. Nu ben ik bezig ze te leren het avondeten ook echt zelf naar binnen te scheppen, dat schijnt ineens weer erg moeilijk te zijn vanaf je 3e :roll: Ik bouw het af door alleen het schepje op de lepel te doen, in de mond doen ze maar zelf, want je wilt niet weten waar die mond heengaat als IK er een lepel in wil steken :snooty:
:lol:
Hier zijn ze idd ook behoorlijk zelfstandig. Ik denk niet alleen omdat ze dicht op elkaar zitten met zn drietjes maar ook gewoon omdat ik dat wel goed vind, ik ben erg van het laat ze maar lekker zelf aanrommelen, proberen.
Ik denk ook dat diegenen die het zo zwaar lijkt niet voor niets geen vier kinders hebben Als ik kijk naar bepaalde mensen in mijn familie die het na ruim een jaar nog steeds heel pittig vinden (1 kindje dus he) en niet echt gewend zijn… daar kan ik me niets bij voorstellen> Maar ja, wat dat betreft ben ik dus wel echt zo’n moederkloek; lange rokken met schorten (bij wijze van dan) met tig kindjes eraan in de keuken of met een handwerkje. Vreselijk ouderwets eigenlijk he :lol:
Ik zie je al zitten! :lol: :lol: :lol:
Ben het met je eens dat sommigen inderdaad niet voor niets geen 4 kinderen hebben. Daar moet je toch een bepaald relativerings en aanpassingsvermogen voor hebben denk ik zo. Toch ben ik wat aanrommelen betreft weer andersom, ik ben ondanks 4 kids een controlfreak, laat mijn kids niet zo snel aanrommelen en hun eigen gang gaan, zie daarbij veel te veel gevaren, vervelende gevolgen. Heb dat verschil al in meerdere topics tussen jou en mij gezien, maar moet wel zeggen dat als ik lees over het hout zagen, het wel heel gezellig klinkt. Dat bedoel ik positief, want in bepaalde zin is dat een tekortkoming van mij, juist omdat ik de dingen graag in de hand heb. Maar wat is nu juist, of de juiste manier van omgang/opvoeding? Geen idee… behalve dan dat ik denk dat iedere ouder het zo goed mogelijk voor haar kinderen wil doen… Zou best wat meer los willen laten, maar wat is dat lastig!! Maar mijn punt; los kunnen laten en aan laten rommelen is denk ik geen criterea om het wel of niet zwaar te vinden, want vind het niet zwaar ondanks dat ze hier niet aan kunnen rommelen en uitproberen.
qua aanrommelen zit ik denk ik tussen jullie in als ik de verschillende berichten ook weleens lees.
Sommige dingen mogen ze hier idd helemaal zelf leren en ondervinden, andere dingen heb ik daar gewoon soms het geduld niet voor.
Dat is mijn tekortkoming afentoe.
In dat opzicht is een dreumes een goeie leerschool :mrgreen: (en dan ben ik nu al bij dreumes 3 en NOG dat ongeduld afentoe… dat gaat niet over zijn na de 4e ben ik bang :lol: ).
Uiteindelijk zullen de verschillen tussen ons als moeders van 4 echt niet anders zijn als tussen moeders van 2 onderling verschillen. Buuf heeft er 5 (laatste zijn een tweeling) en die is ook weer heel anders als ik.
Daar kan echter ook gewoon heel veel.
Wij nemen onderling weleens een kind of kinderen voor elkaar mee, passen even op 1 of 2 van de ander terwijl de ander wat ophaalt en soms lopen we met z’n 2’tjes met 9 kids om ons heen… en die zijn dan allemaal van onszelf :inlove: .
En dan nog kan er wel iemand anders meelopen hoor, prima, 1 meer of minder maakt me dan ook niet uit hoor. Terwijl andere buuf het al heel lastig vindt om haar ene kind uit te hebben spelen en die dan op te moeten halen met de ander erbij…
Overigens ben ik ook wel zo’n kloek. Zonder rokken dan .
Handwerken… achter de naaimachine wel, niet echt hand handwerken zeg maar. Maar heerlijk als het spul er omheen speelt, zelf aan de fröbel… misschien ouderwets, maar zo fijn (ik kan me dat van mezelf van vroeger ook nog zo goed herinneren… een regenachtige dag, het geluid van de naaimachine of tikkende breipennen op de achtergrond terwijl ik en mijn broers zaten te spelen, heel relaxed gevoel eigenlijk wel).
Oh daar kan ik ook zo van genieten, en nu zijn ze ook nog zo groot aan het worden dat ze redelijk zelfstandig zich aansluiten met een zelfde soort werkje. Als ik dan de naaimachine pak dan zitten er vaak wel twee kinderen met wat vilt en naald en draad iets te maken :inlove:
En idd, die onderlinge verschillen zullen er altijd wel zijn, ik zie om me heen veel grote gezinnen maar ook met grote verschillen hoor. Sommigen heel strak georganiseerd ‘anders loop het allemaal niet’ en andere nog chaotischer als ik Want dat is wel een nadeel van dat lekker aan mogen rommelen soms hoor, ik vergeet ook gewoon ze te herinneren de zooi weer op te ruimen, of doe zelf net zo hard mee en bedenk dan als mn man om 18.30u binnenkomt van goh oh ja eten :lol: Chaos dus af en toe
Dat is eigenlijk helemaal niet zo goed voor een van de jongens (vermoeden vorm van autisme) en mijn man.
wat lekker dat het allemaal goed met jullie gaat :inlove:
Hier gaat het ook goed onze drie moppies doen het erg goed nu lekker buiten spelen heerlijk.
De mannen lopen nu goed los dus kunnne nu meer hun zelf redden.
Ons huis staat wel tekoop nu we nog niets anders op het oog maar ja wie weet met een slaapkamer extra :inlove:
Misschien is er dan nog hoop(al hou ik me zelf voor de gek denk ik)
Maar zo lang hij nog geen afspraak heeft gemaakt bij de huis arts voor een verwijsbrief :inlove: .
En anders moet in gewoon maar genieten van onze drie kindjes :inlove: :inlove: :inlove:
sasa1980
Ik zou het ook nog even afwachten als hij niet lekker in zijn vel zit, zit hij waarschijnlijk ook niet tewachten op een kleine beeb.
geniet lekker van het mooie weer
groetjhes sjouz
Knap van jullie dat jullie handwerken e.d.
Ik heb wat dat betreft 2 linker handen :mrgreen:
Ik heb wel eens op naailes gezeten, maar had daar het geduld dus echt niet voor. Laatst moest een broek korter en moest ik daar bij het naaiwinkeltje dus 8 euro voor betalen, dan denk ik, kon ik het zelf maar!
Trekken jullie ook zo veel bekijks?
Als wij gezamelijk boodschappen gaan doen (nummer 1 en 2 naast de winkelkar, nummer 3 er in, mijn man die de kar duwt en ik er naast met dikke buik, zie ik mensen ons nakijken Dan ben ik zoooo trots op mijn mooie meiden, en mijn dikke buik!! :inlove:
Sjouz, hopelijk vinden jullie snel dat huis met die extra kamer!
@Marda wrote:
Trekken jullie ook zo veel bekijks?
Als wij gezamelijk boodschappen gaan doen (nummer 1 en 2 naast de winkelkar, nummer 3 er in, mijn man die de kar duwt en ik er naast met dikke buik, zie ik mensen ons nakijken Dan ben ik zoooo trots op mijn mooie meiden, en mijn dikke buik!! :inlove:
Ja je ziet mensen soms weleens tellen.
Heb overwogen een shirt te laten drukken met de tekst 'ja het zijn er 4 en ze zijn allemaal van ons' :mrgreen: .
Gister zo ontzettend gelachen. Met nummer 2 naar gym. Oudste was uit spelen, dus 'slechts' 3 kids bij me. Komt er een meisje naar me toe: heb jij 3 kindjes? :shock: Echt met van die grote ogen.
Dus ik: nou weet je... ik heb er zelfs 4!
Die ogen voor zover mogelijk nog groter :shock: :shock:
Toen begon ze te kletsen en te vertellen: ja wij zijn met z'n 6'en thuis.
Dus ik: 6 kindjes?
Nee 4 kindjes en papa en mama... en hoeveel zijn jullie dan thuis?
Nou ik heb toch ook 4 kindjes? en een papa en mama is ook 6, dus precies net zoveel... dus 4 is toch niet zoveel?
Nou ze vond het nog steeds veel dat ik 4 kindjes had :lol:.
Blijkbaar is 4 kindjes meer dan 3 broertjes/zusjes :wink: .
:lol: :lol: :lol:
Hier ook wel eens de opmerking gekregen: ‘horen die alle 3 bij jou?’
Heb dan ook de neiging om te zeggen… 'Nee die heb ik van straat geplukt… '
@Marda wrote:
:lol: :lol: :lol:
Hier ook wel eens de opmerking gekregen: ‘horen die alle 3 bij jou?’
Heb dan ook de neiging om te zeggen… 'Nee die heb ik van straat geplukt… '
Gewoon zeggen :lol:
Hier kreeg ik na de geboorte van de jongste ook de vraag ‘is die van jou?’ Maar zij had echt niet meegekregen dat ik zwanger was?!
Dat had ik al voorspeld aan een vriendin, want met 38 weken was er ook iemand ‘goh ben jij zwanger?’ eh ja en over 2 week uitgerekend.
En ‘mooiste’ opmerking… jongste 2 in de duo met hun ruim 2 jaar leeftijds verschil: ‘oh heb je een tweeling?’ ja joh die ene is een beetje groot voor zijn leeftijd :mrgreen:
ik flap dat soort dingen er dus gewoon uit :shifty:
hai hai
wat een leuk topic en die van jullie was de gene die me aansprak ivm met de meeste kinderen .
Wij proberen nog voor een 7de ben dus de 4 voor bij :oops:
en al die opmerkingen hahaha meiden dat word nog erger soms
de vraag is altijd hoeveel kinderen heb je ? Ik : 6 ow echt , ja echt
ja echt zeg ik dan 4 dames en 2 jongens in de leeftijd van 20 bijna 18 , 15 ,11,4en 2.5 jaar .
dan komt de volgende vraag maar hoe oud ben je dan want je zie er helemaal niet oud uit … ik ben nog onder de 40 hahahaha dan staan ze helemaal vreemd te kijken lol … dan was je er zeker vroeg bij !! uhhhh jaha vroeg geleerd is oud gedaan toch :lol:
ik ben inmiddels bezig met 2de ronde clomid zo ben ik namelijk ook zwanger geworden van de andere kids … behalve de eerste ivm met pco en hms
ik hoop dat ik hier af en toe mag posten ??
groetjesssssssssss Natas
Natas, welkom hier…
Wat bijzonder de 7e !! Daar zul je vast veel reacties op krijgen, als ik zie hoeveel reacties je met 4 al krijgt
Ik heb ook PCOS, en straks dus 4 kids. Wat super dat clomid bij jou zo goed aanslaat! hier ondanks pcos toch 2 kids spontaan, 1 met clomid en 1 pas na anderhalf jaar met Puregon/Pregnyl/Utrogestan.
Even een vraagje wat is hms?
Ik hoop dat je snel zwanger zult zijn! Succes!
Hai marda ,
dank je wel voor je welkom
HMS is ja EDs type 3 dat is eigenlijk wat ik heb Hms staat voor hypermobiliteit syndroom en eds is het elhers danlos syndroom type 3 is de bindweefsel en de hms
ik ben hele blij dat de clomid aanslaat bij mijn van de 1ste ben ik spontaan zwanger geworden en erna lukte het niet meer pco kwam er toen uit , ook heb ik last van een te dik baarmoederslijm , maar blijkbaar kan ik daar gewoon mee zwanger worden
jij bent zwanger zie ik 17 weken wow gefeliciteerd meid weet je al wat het gaat worden ?? spannend hoor … kijk er zelf ook erg naar uit wetende dat dit toch wel echt de laatste keer zal gaan zijn . zie me zelf niet op 45 jarige leeftijd een kindje baren …
en de reacties ach vroeger trekte ik het me aan en nu ??? ene oor in de andere uit
liefs Natas
wauw een 7e!
Tja grote kans dat als je een topic opent ‘wie gaat er voor een 7e?’ je daar helemaal in je uppie gaat zitten schrijven en dat is niet echt gezellig he :lol: .
Heb een vriendin met 7 kids, waarvan 3 volwassen, 2 grote tieners en nog 2 die net zo oud zijn als mijn oudste 2 (en via die 2 kennen we elkaar dus).
Hoop dat je maar snel zwanger mag zijn :thumbup: .
Wat bijzonder joh, ook door de grote leeftijdsverschillen
Leuk hoor!
Ik kreeg mijn oudste ook toen ik nog erg jong was, maar sinds de kinderen groter zijn hoor ik daar nooit meer wat over. Tot nu dan, als ik ergens ben zonder hen, denkt iedereen dat het mijn eerste is en rollen de ogen uit hun hoofd als ik vertel dat ik al drie kinders heb en wordt er weer gevraagd van hoe oud ben je dan!?
@Lune hahahahah ja zie je dat bedoel ik lol
ook jij bent zwanger nu zie ik ook van harte gefeliciteerd
gaat alles goed met de zwangere dames ??
@mamamarije hahahaha ja dat word een stil topic al weet ik dat er wel een paar grote gezinnen zijn hiero
niet veel mensen weten he mijn ma zal een rolling krijgen als ze der achter komt :roll: :roll: maar ja ach dat deed ze al bij de 2de .
hmmmm al hoewel :think: :think: ik zei na de geboorte van de 1ste NOOIT MEER !!! :mrgreen: en dat na elke bevalling weer hihihihi al moet ik bij 2 bevallingen zeggen ( de 3de en de laatte) deze gingen zo goed en zonder pijn nou … daar teken ik wel voor :inlove: