wel/ niet naar groep 2

nou… ik heb de iber al een aantal keer gesproken. Ze weet mijn mening. Maaar ik had verwacht dat ze nooit een A of een hoge A zou scoren op de Cito… en daarom ben ik nu zo aan het twijfelen. Voroal ook omdat de juffen bevestigen dat het hun bevestigd dat julia dat allemaal kan.

Ik zie julia niet nog twee jaar kleuteren. Een jaar, of anderhalf zou echt max zijn, aangezien ze nu al zo met letters en cijfers bezig is, dat ze totaal alle aansluiting mist bij instroom. Laat ik nu net instroom hebben bij groep 2 in… niet een normale situatie maar dit was wegens ernstige omstandigheden. Dus ik weet wat instromers zijn, wist ik ook wel… maar daar zie ik julia echt niet een heel jaar mee in de klas zitten.

Zelf heb ik… of nu door… of niet door. Normaal halen ze er altijd een aantal uit die na de kerst doorgaan. Dan heb ik zoiets, doe dat nu… noem ze nog groep 1… juul is wel als enige getoetst, maar ze is ws niet de enige jan-maart leerling die een hoge A ging scoren, ze verwachten er nog twee. In die periode zijn er 12 ingestroomd. Dan heb k zoeist, pak dan de kinderen waarvan je denkt… nou… dit hebben ook een A… als het sociaal kan, en zet ze bij groep 2, als combi 1/2. En… kijk dan hoe het gaat. Maar geef haar een kans. Ik denk dat die kans haar ten goede komt… maar ik vermoed dat de leerkrachten dat niet denken.

Het blijft gewoon lastig omdat julia thuis niet alles eerlijk verteld en ook vaak niet over school wil praten. Maar nu zo tegen het eind van het schooljaar krijgen we weer meer strijd… en vanavond vroeg ze ook of ze volgend jaar ging lezen tja… wel weer iets om mee te nemen!

Ik verwacht niet dat de leerkrachten problemen verwachten, maar ik verwacht zelf wel problemen. Julia kan goed dingen bedenken, doordenken en uitvoeren!! soort schaker in haar hoofd!! tja… met die jongsten erbij… lijkt mij op ten duur geen prettige situatie. En voro mijng evoel moet ze gevoerd worden met informatie, wordt ze daar moe van en krijgt ze geen ruimte meer om met haar gedachten andere dingen te bekokstoven!

Ik ben benieuwd na morgen. Ik hoop dat de juffen morgen manlief aanklampen… of dat ik nog eenb erichtje krijg van de iber… die had ik nog gemaild vrijdag. Ik ken haar nl van onze school, heb een erg goede band met haar!! dus we kunnen heel eerlijk zijn tegen elkaar! Heeeel erg fijn!!

We komen er wel uit… maar mijn hoofd kan op dit moment toch alleen maar stil staan bij wat is nou wijsheid! :oops:

misschien dat ik de orthopedagoge ook nog eens bel. Die heeft ons ook behoorlijk geholpen door de periode van drie en half tot ze naar school mocht… misschien dat zij nog wat kan betekenen in deze.

Maar kwa uitdaging bieden ed… heb ik er weing vertrouwen in. Veel oude leerkrachten en ze vinden allemaal dat je groep 3 niet naar groep 2 moet halen, maar dat de kinderen maar moeten ‘wachten’.

Wat ik niet helemaal begrijp; ik krijg van jouw post het idee dat de school jou laat kiezen, maar op mijn school (werk) is het toch duidelijk altijd de keuze van een leerkracht onvoorstelbare doublure te gaan (hoewel dat pas vanaf groep 3 geldt).

Als Julia van januari is dan is het toch gebruikelijk dat ze nu in september in groep 2 start behalve als ze minder ver is dan leeftijdsgenootjes, wat ze, als ik jouw Posts goed gevolgd heb niet is?

Heb jij gewerkt op deze school dat er nu al een lijntje met IB ligt? Heb je redenen om aan te nemen dat er een verkeerde keuze gemaakt kan worden? Heb je er ervaring met te lang of te kort kleuteren waardoor je bang bent dat de verkeerde keuze gemaakt wordt?

Ik ben hier nieuwsgierig naar omdat ik de IB-er op de school van mijn oudste nog nooit over haar gesproken heb en hier ook geen aanleiding toe zie. Na 3 maanden onderwijs wordt het kind geëvalueerd en wordt er besloten dat ze wel of niet in aanmerking komen voor kleuterverlenging, wat hier niet het geval was. Nou is mijn dochter na de herfstvakantie begonnen en de jouwe na de kerstvakantie, scheelt 1 periode, maar vriendinnetjes uit januari gaan hier ook door.

Volgens mij hoef je niet zo te stressen, vertrouw op je gevoel en de expertise van de school!

Onvoorstelbare moet zijn: om voor een! Leuk, een intellectuele telefoon! (as if)

Officieel is het na januari instromen dat ze dan in groep 0 beginnen. Tenminste zo is het hier. In haar geval kun je er dus voor kiezen gr 1 “over” te slaan.

Ons zoontje heeft 3 jr gekleuterd, niet omdat hij het cognitief niet aan kon maar hij is nog heel speels. Hier dus een goede keuze gemaakt met 3 jr kleuteren.

Kun je haar niet gewoon in gr 1 laten starten en na de kerst naar groep 2 laten gaan? Dan kun je altijd nog beslissen of ze in 2013 naar groep 3 gaat.

Dit zou mijn voorkeur hebben. En bij ons is het ook mogelijk om in goed overleg halverwege door te stromen (jenaplan).

Ze zit nog maar 5 mnd op school ,laat haar nog even lekker kind zijn. Uitdaging geven kan toch altijd in overleg met de juf? En anders, gaat ze thuis lezen en op school lekker spelen en knutselen.

Ok, ik was er vanuit gegaan dat je deze school zelf hebt gekozen. mmm… lastig. Je maakt het jezelf ook niet makkelijk door de uitzondering op de regel te zoeken, als zij gewoon met haar 4de verjaardag naar school gegaan zou zijn was het dan een issue geweest? En als ze nu net als alle kinderen van groep 0 geen cito gedaan had, was het dan een vraagstuk geweest.

Wat smurf schrijft daar zou ik mij ook wel in kunnen vinden.

ik ga sowieso haar niet halverwege laten versnellen. de grootste ellende is… de vraag f ik mijn kind wel kind laat met doordoen?? als ik haar nu zie en sprak gister de andere juf en een ouder, merkte ik.wel.dat de juf echt niet weet wat wijsheid is. de andere ouder gaf aan dat haat januarikind ook getoetst was, ook al maakte die de toets foutloos. hij moet blijven. jongetje is erg berlegen ed… maar onze dochter staat haar mannetje wel.

waarom moet ze thuis lezen en op.school kleuter zijn als ze.liever zou willen lezen?

ik hoop dat de school naar ons kind kijkt en niet naar de datum… ik neig meer nu naar.doordoen, aangezien ze ook gerust met oudere kinderen speelt.

ik kan niet met juul gaan praten over dit omdat ik haar erbuiten laat… denk wel dat ze graag zou willen in groep 2! werken omdat ze daar wel met de letters bezig zijn enzo.

donderdag gesprek. zal vnaaf nog ff de andere reacties terug lezen… en reageren.

Oooh wat een naaibalschool zeg! ben zoo in staat om toch wat anders te zoeken, wat ws ook niet of nog slechter is… dus ik kom zelf geen steek verder. De scores en hoe juul is klopt wel. Maar ze willen haar niet ‘aanpakken’ dus van haar eisen dat ze netjes kleurt wat ze kan.

Ze moet dus nog een jaar groep 1, maar gaan haar wel verder uitdagen, maar willen niet cijfers en letters aan gaan bieden die niet ing roep 1 horen.

SInds twee weken een enorme terrordame weer in huis. Ik kan wel janken dat we nu, nu marijn rustig is… we dagelijks mega drama hebben met juul…

Het druist zo in tegen mijn gevoel… ik kan er in elk geval wel van janken… tranen staan me nader dan het lachen.

tja sorry, maar ik vind ookn iet dat een kind van 4 aangepakt moet worden op netjes kleuren omdat ze het wel kan…

@knipoogje1983 wrote:

tja sorry, maar ik vind ookn iet dat een kind van 4 aangepakt moet worden op netjes kleuren omdat ze het wel kan…

hoezo… moet je dan krassen als je netjes kan kleuren? Ze moet ook zelf haar jas dichtdoen omdat ze dat kan. Zelf haar vetersstrikken omdat ze dat kan… tuurlijk help ik haar wel. Maar krassen, terwijl je kan kleuren, verkeerde antworoden geven, maar je weet wel de goede! tja… De mijne is erg makkelijk ingesteld, enorm makkelijk en ze moet duidelijke grenzen maar dat heb ik al een aantal keer gezegd. Ze manipuleert iedereen…

we wachten af hoe het volgend jaar gaat zijn.

Konijn, ik heb niet alles helemaal teruggelezen hoor, maar als ik het goed begrijp werken ze niet met combi groepen? En je dochter is 2 maanden ouder dan de mijne, dus het is niet meer dan normaal dat ze nog groep 1 gaat doen toch? Er zijn niet veel kinderen die na 5 maanden kleuteren al naar groep 2 gaan, ook al zijn ze al met letters enzo bezig. Dat is niet het enige waar het om draait. Wat ik wel vind, een goede kleuterjuf bied een kind in groep 1 ook aan wat het nodig heeft, dus desnoods werk van groep 2 of letters enz. In groep 2 worden ze echt klaargestoomd voor groep 3, wordt er veel meer van ze verwacht en dat is heel wat anders dan bezig zijn met. Nu geef je wel aan dat je dochter sociaal wel goed zit, maar stel dat ze naar groep 2 zou gaan, dan zou ze net 5 naar groep 3 gaan en zichzelf later waarschijnlijk tegenkomen…

Cognitief gezien zie ik ook nog niet zo wat mijn dochter nog 2 jaar bij de kleuters moet gaan doen, sterker nog, er vallen me heel veel dingen op, sinds ze naar school gaat, maar ook in het verschil thuis en school. In dit tempo leest ze waarschijnlijk voor ze 5 is, maar sociaal gezien heeft ze de komende 2 jaar nog hard nodig denk ik. Dat is natuurlijk anders bij jou dochter, maar kleuters moeten tegenwoordig al zo vroeg zoveel, geef ze ook nog tijd om te kleuteren denk ik ook. Leren kunnen ze nog zo lang.

De strijd die je aan het voeren bent lijkt mij verschrikkelijk vermoeiend.

En ik ben je geloof ik ook even kwijt.

Bij wie ligt nu precies de keus voor overgang?

Je zegt dat je dochter niet eerlijk is over school, hoe bedoel je dat?

Waar zitten haar vriendinnetjes?

Wat Lydia zich afvraagt, vraag ik me ook af eigenlijk :think:

Wij hebben een advies gekregen voor groep 1, maar als wij als ouders zouden beslissen om in groep 2 te starten dan mocht dat ook. Wij hebben het advies van school gevolgd overigens. Bij wie ligt de keuze bij jullie?

Overigens hebben wij afgelopen dinsdag de nieuwe groepsindelingen ontvangen, en alle decemberkindjes starten in groep 1 (combi 1/2)

Ik vind het ook niet nodig dat een juf een kindje aanpakt omdat ze niet netjes kleurt ook al weet jij dat ze het wel kan. Ik weet dat Isa binnen de lijntjes kan kleuren als ze wil, maar ze wil het nooit :angel: . So be it…

Heb je nu enig idee wat je wil gaan doen?

@konijn wrote:

@knipoogje1983 wrote:

hoezo… moet je dan krassen als je netjes kan kleuren? Ze moet ook zelf haar jas dichtdoen omdat ze dat kan. Zelf haar vetersstrikken omdat ze dat kan… tuurlijk help ik haar wel. Maar krassen, terwijl je kan kleuren, verkeerde antworoden geven, maar je weet wel de goede! tja… De mijne is erg makkelijk ingesteld, enorm makkelijk en ze moet duidelijke grenzen maar dat heb ik al een aantal keer gezegd. Ze manipuleert iedereen…

we wachten af hoe het volgend jaar gaat zijn.

tja, daar verschillen we duidelijk over van mening, want ik weet dat Sophie netjes kan kleuren, maar dat wil niet zeggen dat ze nooit eens lekker mag krassen van mij. krassen kan ook een manier zijn om gevoelens te uitten dus waarom haar daar op aanspreken dan?

even kijken of ik rustig alles kan typen zonder gehuil van boven:)

De beslissing lag bij ons. Maar, als we haar door wilden laten gaan en ze liep tegen zichzelf aan, dus dat ze het soicaal niet trok, wat ik niet verwacht, dan konden ze haar geen extra hulp geven. Dat werd zwart op wit gezet en ik hoefde niet te vewachten dat ze dan extra energie wilden stoppen.

daarintegen, is ze nu plusleerling in groep 1, nu draait ze al mee in die plusgroep. Maar wat gaan ze haar volgend jaar bieden? Ze willen geen groep 2 naar groep 1 halen, dus letters, wat ze graag wil, bieden ze niet aan. Ze kan rijmen, volgende stap is lettergrepen, kan ze ook, hakken en plakken is ze aan toe, bieden ze niet aan, dat is van groep 2. Dus… kort door de bocht, zit ze een jaar te puzzelen ipv 48 60 stukjes ipv 2 werkjes, drie knutselwerkjes wat ze ook allemaal netjes kan.

Ik hoor nog de verbazing in mijn hoofd weergalmen van de kreet die ze sloeg toen juul precies over het lijntje knipte met de kijkochtend… van wow… mochten willen dat ze in groep 2 zo zouden knippen.

Ze werken helaas niet met combigroepen :frowning: dan zou dit probleem er neit zijn, want dan zou ze in groep 1, dingen van 2 doen. en bij goed resultaat alsnog door. Ws gaan ze volgend jaar, dus niet komend, maar het jaar erop draaien met combi;s … dus jah… dan trekt ze weer aan het korste eind.

Ze heeft geen vaste vriendinnen, ze speeltmet iedereen, jongen, meisje, ouder of jonger. Ze heeft geen problemen en is een socio duizendpoot met spelen!

Kortom… de beslissing is genomen. We hebben sinds twee weken weer verschrikkelijk veel werk met juul thuis… komt ook niet meer vrolijk uit school. Het enige wat ze moeilijk vind, is de puzzel met de man met de baar, die is 60 of 85 stukjes… een van twee… maar jah…

ze gaan haar verdieping aanbieden van de groep 1 stof… Het zal mij benieuwen wat die verdieping is. Ook gaan ze vanaf volgend jaar haar werkhouding goed in de gaten houden. Julia kan dit allemaal, dus moet het ook goed gedaan worden. Maar voor mijn gevoel wordt het een jaar bezighouden! en dat vind ik jammer.

We houden een korte lijn, elke eerst maandag van de maand evalueren we en de ib er die ik vanuit een andere setting ook ken wil gebruik maken van mijn inzichten om een soort van plusgroepaanbod te maken in groep 1.

ikzelf denk dan bij mezelf. Grijp die zes kinderen mee naar groep 2, maak combi 1/2 maar dat gaat niet op, groep 2 is al 28 kids dus kunnen er eigenlijk niet meer in, aangezien groep 1 start met 14 oid. Ze zal wel aandacht krijgen, maar ik hoop dat ze ook getriggerd gaat worden in haar ontwikkeling en daar heb ik heel erg twijfels bij.

Lydia, het is een zeeer vermoeiende strijd. Ik wil dat er recht wordt gedaan aan mijn kind en dat gevoel heb ik tot heden niet. Me buurmeisje vier weken ouder, een c en een d, gaat door naar de volgende groep. Een ander buurmeisje met een b en een c gaat door, scheelt met juul zes weken en juul, a en aplus moet blijven. Ik ben blij dat ik als leerkracht naar de kinderen kijk en niet naar de grens, maar ook, als ouders het zien zitten het kind de kans te geven om te proberen om groep 2 te doen en mocht het toch niet lukken, wel de begeleiding te geven die hetnodig is.

Ik durf het niet aan om mijn kind in groep 2 te doen… en de extra hulp er niet voor haar is. Kortom… mijn kind zit echt nog op een school uit de middeleeuwen… zoals de ib er ook zegt, maar ze kan helaas niks met het teambeleid doen… en dat kan ik wel drieduizend keer roepen… maar ach… Ik ga mijn energie steken nu om een enorme driftige kleuter maar weer eens te kalmeren! ik zie dus op tegen komend schooljaar en hoop van ganser harte dat ik kan zeggen… dat het goed blijft gaan

En juul zegt tegen mij dat de juf tegen ahar zegt dat ze niks moet doen en tegen mij zegt ze ddat ze expres verkeerde antwoorden geeft. Zo speelt ze ons tegen elkaar uit. Vandaar nu ook die erg korte lijn. Dat uitspelen doet ze overal, dat deed ze al toen ze jong was! haaibaai eerste klas!

@konijn wrote:

Oooh wat een naaibalschool zeg! ben zoo in staat om toch wat anders te zoeken, wat ws ook niet of nog slechter is… dus ik kom zelf geen steek verder. De scores en hoe juul is klopt wel. Maar ze willen haar niet ‘aanpakken’ dus van haar eisen dat ze netjes kleurt wat ze kan.

Ze moet dus nog een jaar groep 1, maar gaan haar wel verder uitdagen, maar willen niet cijfers en letters aan gaan bieden die niet ing roep 1 horen.

SInds twee weken een enorme terrordame weer in huis. Ik kan wel janken dat we nu, nu marijn rustig is… we dagelijks mega drama hebben met juul…

Het druist zo in tegen mijn gevoel… ik kan er in elk geval wel van janken… tranen staan me nader dan het lachen.

Ik ben het met Lydia eens, je bent zo’n ingewikkelde strijd aan het voeren, ingewikkeld voor jezelf maar ook voor je dochter.

Je geeft school de schuld dat je nu een terrordame in huis hebt, maar wat is jouw aandeel hierin en dat van je partner.

Natuurlijk mag je dochter krassen als zij daar behoefte aan heeft. Ik zou haar een rol behang hebben gegeven zodat je veel ruimte heeft om lekker te krassen. Het liefst nog met van die hele dikke potloden.

Konijn, ik schrik er echt van dat je hierom kan janken, je dochter doet het goed op school. Waarom ben je daar niet trots op? Ik vind echt dat je hulp moet zoeken voor jezelf! Als ik je verhalen lees krijg ik medelijden met jou maar vooral met je dochter.

Als ik je laatste post lees, dan komt die op mij erg verwijtend over richting de school. Dat zij niet mee over mag en haar bijna leeftijdsgenootjes gaan wel over. Maar je zegt dat het jullie keuze is.

Waarom dan niet nu over naar groep 2? Mocht aan het einde (of in het midden) blijken dat het niet haalbaar is, dan kan ze toch altijd het jaar overdoen of terug gaan naar groep 1?

Of denk ik er nu te makkelijk over :think:

oooh ik ben enorm trots op haar… daar ligt het niet aan. We hebben hier een aantal keeri emand van het cb thuis gehad om mee te kijken met de opvoeding. Na een enkele tip krgen we door dat het gewoon prima was! een prima organisatie waarin kinderen op kunnen groeien.

Tuurlijk mag ze krassen als ze er behoefte aan heeft. Maar hoe komt die behoefte? Als ze thuis al zeker vanaf drie en half al netjes kleurt, zonder dat ik daar maar ooit commentaar op geef. Als er een meisje is die htuis lekker thuis kan zijn is zij het wel. Op school moet je leren en in de maat en in de pas meelopen. Maar thuis niet. Daar mag je spelen, wiebelen ed… Krassen met stoepkrijt… kan mij dat schelen.

Ik zou het jammer vindne, als Juul dezelfde weg ging al mij. Nu met zo veel meer kennis dan vroeger… mijn toekomst was zo anders geweest, als ze mij op school hadden leren leren, mezelf uitdagen ed. Nu weten ze daar veel over, en passen ze het gewoon niet toe. Dat vind ik jammer.

Ik moet nu gewoon acceptern dat het goed gaat komen. Moet zeggen dat ik lang neit de enige ben die verbaasd was over deze keuze van de school. Heb in mijn vriendenkring veel leerkrachten ed. die denk er ook zo over als mij.

Maar jah, met hulp voor mijzelf ben ik al bezig… Ga onderzocht worden op ADHD… in het laatste gesprek met de psyg kwam echt naar voren dat dit soort van hangen in sitauties … gevoel neit kwijt kunnen erbij past… denk dat ik maar afscheid moet nemen hier… blijf anders in die cirkel hangen… en ik wil ook weer verder!

Nogmaals de motivatie voro de keus. Als wij haar doro wilden, gaven zijn geen extra hulp als juul dat nodig zou zijn. Ik duf het riscio niet te nemen. MOchte r een andere oorzaak zijn waardoor ze vast loopt, noem maar iets van overlijden of ziekte! dan krijgt ze de hulp die ze nodig is niet, omdat wij haar naar groep 2 wilden.

Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen!!

Ach ja, dat was jij van die adhd :wall: :wall: Dat heb ik een tijdje geleden wel gelezen.

Maar dan vind ik jouw dochter daar ook wel kenmerken van hebben. Dat wil zeggen, de zoon van mijn vriendin heeft adhd en die vertoond die kenmerken ook. Thuis boekjes lezen en op school net doen of hij het niet kan etc. Maar daarbij heeft hij ook moeite met opdrachten. Dan raakt hij de draad kwijt. Hij is erg geholpen met taken doen via pictogrammen. Dat passen ze op school nu ook toe. Daar zijn ze overigens wel heel behulpzaam en zorgzaam.

Misschien wat geitenwollensokkerig maar accepteer dan nu die keuze.

Doe zelf recht aan je kind, wat je ook van school verwacht. En blijf niet hangen, de lijntjes blijven kort zeg je zelf; mooi.

Probeer je eigen frustratie niet teveel te projecteren op je kind. Je bent er zelf bij hè…