ok…wel handig zon juf hier op het forum
Hoe vaak krijgen ze zo’n cito eigenlijk?
L.evi zit dus net 6 maanden op school en heeft er al 2 gehad. Alle 2 ook nog vlak achter elkaar eigenlijk (waarschijnlijk ook door de eerste die slecht was)
de stelregel is dat een leerling minimaal drie maand onderwijs genoten moet hebben, dus minimaal drie maand op school moet zitten voordat de eerste toets wordt afgenomen. Dat is vaak de laatste weken van januari of begin februari. Dan wordt eind mei, of juni opnieuw de cito afgenomen en deze wordt Eind cito genoemd. En die in januari de M- cito van midden.
dus ze kunnen een kind cito laten afnemen in januarie als hij op december op school is gekomen, maar je moet dan wel aangeven dat de scores niet reeel kunnen zijn omdat hij kort op school is.
Wij toetsen dit keer ook een aantal kinderen die officieel niet hoeven, soms is het goed om te kijken of de kinderen dat daadwerkelijk weten of dat ze ons toch nog gaan verrassen door nog meer te weten!Het is altijd een momentopname, maar vaak is die opname ook bij een aantal goed en kan je daaruit verder werken.
Juul is van januari en wordt bij hoge utizondering omdat ik het wilde!! normaal gesproken doen ze het niet, omdat ze geen ‘extra’ tijd gaan steken in kinderne die officieel toch niet door gaan naar groep 2. Maar jah… ik ben het daar niet mee eens!
Juul is dus toen niet getoetst, omdat ze dat weigeren. Jammer… omdat je soms uit een cito toch veel kan halen! en je goed vooruitgang kan zien tov de eind cito in mei of juni!
idd 2x per jaar cito.
Alleen onze 2e heeft er dit jaar 1 extra gedaan… om een soort van beginmeting groep 3 te hebben voor hij daadwerkelijk versnelde.
Ook hier worden kinderen van na 1 januari niet getest.
Instromers gaan alleen de ochtenden, de cito’s worden dan in groep 1 in de middag gedaan door de kindjes die in principe wel door gaan naar groep 2.
Oh maar L.evi is in december begonnen (veel vakanties en vrije dagen uiteraard) en toen begin januari geloof ik getest (toen hij echt een volle eerste week had meegedraaid). En daar waren ze dus niet tevreden over, ivm zijn concentratie ook.
Maar eigenlijk moeten ze dus eerst 3 maanden op school al zitten?
Zo ver ik weet is Isa ook maar 1x getest :think: . In maart, toen ze nog net geen 3 maanden op school zat (na de kerstvakantie begonnen)
Over letters heeft de juf het niet gehad tijdens het ouder gesprek, alleen over ´goed, ruim voldoende, voldoende, zwak en matig’
Isa scoorde net voldoende voor groep 2, maar we hebben besloten om haar nog een jaartje in groep 1 te houden
Over een 2e test heb ik niks gehoord :think:
hier de uitslag van de cito. Juul heeft een A en een A+ dus… wat moe tik daar nou mee. Leerkrachten willen haar in 1 houden, zelf beetje mee eens, maar anderzidjs, wat bieden ze haar dan? ga echt niet geloven dat ze julia letters bieden en cijfers tot en met 20… ehm… die weet ze ook al… dus ja.
Ze heeft in een half jaar dus alle stof tot zich genomen die in een jaar worden aangeboden!
Had het niet verwacht, dacht een c oid… maar dit niet, maakt het nog wat ingewikkelder :roll:
Maar dat is toch niet het belangrijkste? Mijn zoontje is wel iets ouder (wordt eind september 5) maar scoorde op de eerste toetsen al alles a+. Hij probeert nu ook te lezen en kan prima tellen en optelsommen doen. Maar hij is absoluut niet toe om korter te kleuteren. Nu hoef ik bij hem de keuze niet te maken, maar heb dat bij mijn drie oudere wel gemoeten.
En kan je zeggen dat ik achteraf toch echt andere keuzes gemaakt zou hebben.
Sociaal - emotioneel niet sterk zijn, heeft zoveel meer invloed dan ik had kunnen bedenken…
En ik spreek uit ervaring, mijn oudste heeft klas overgeslagen (van jan.) en zit nu in brugklas, tweede kort gekleuterd (van nov) en derde kort gekleuterd (van nov) en vervolgens blijven zitten.
maar jah, sociaal emotioneel moet ik zeggen is ze ook niet zwak. En ik denk… dat er ook veel gedrag bij haar hoort!! ben zelf altijd d ejongste geweest, altijd is het afgeschoven dat ik nog zo wiebelig was omdat ik jong was, en ws heeft dat een andere oorzaak.
Ik wordt er onderhand wel kriebelig van. Tuurlijk zijn bepaalde kinderen er echt niet aan toe. Maar als de mijne vraagt wanneer leer ik lezen… vraag ik mij af wat die in groep 1 nog een jaar moet doen. Ze kent ook al een aantal letters. Ik zit zelf in het onderwijs, maar biedt bewust naast voorlezen absoluut geen dingen aan! Omdat ik dat bewust niet wil en haar thuis niet wil gaan voeden.
Zelf ben ik bang dat ze geen eerlijke kans gaat krijgen in groep 2. de ib er gaf al aan dat de leerkrachten eigenlijk juul niet wilden cito toetsen, maar omdat ik eigenlijk erg benieuwd was toch maar gedaan. Maar niet met de instelling dat ze zelfs a en a plus zou halen. Ze hadden zelf hoge b of net a verwacht.
Nu zitten die leerkrachten er al heel lang en roepen altijd oooh… jonge leerling… tja geen spanningsboog. Ipv… oooh… ze is wel jong, de spanningsboog is niet helemaal zoals het moet zijn, we moeten haar helpen. Ipv het op een jong kind te gooien!
tja… zo is het bij mij achteraf dus al mis gegaan op school! ik wil dat ze mijn kind zien als kind en niet als een kind van na januari! oooh wat baal ik dat ze h ier op een school zitten wat vastgeplakt zit aan data.
Ik ben al aan het plussen en minnen geweest. Mijn man ish eeel duidelijk, hij wil niet dat ze in 1 blijft, hij is altijd oudste geweest van de groep, had ook geen spanningsboog… dus jah… zit zoiets dan ook niet in de genen.
En spelen… dat doen ze tegenwoordig in groep 3 ook nog dagelijks. Moet zeggen dat ik julia niet over twee jaar nog bij de kleuters zie… rond deze periode… ben bang dat we dan een terror dochter thuis krijgen, wat we ook hadden vlak voor ze naar school ging. Het was verschrikkelijk! We hebbne al ontzettend mega werk met onze jongste door zijn ontzettend vele ziekzijn en mega drift en pittige karakter, dat ik dt echt niet zie zitten van ook ngo een dochter… plus nog mijn eigen pakkie en onderzoek wat er aan zit te komen naar adhd.
lang verhaal… maar onderwijsmensen op dit forum… zie ikhet heel zwart wit? of is niemand het met mij eens?
Het is heel knap van je dochter dat ze zo’n goede score heeft. A en A+ in een half jaar tijd is prachtig. Daarnaast leren kinderen nog heel veel andere dingen en mogen ze ook nog ongedwongen kind zijn. Ze moet omgaan leren gaan met andere kindjes, voor zich zelf opkomen, vriendinnetjes maken, kortom heel veel sociale vaardigheden. Dat zou ik mijn kindje niet willen ontnemen.
Het is heel zwart wit gesteld dat wanneer je dochter nu niet over gaat naar groep 2 je een ‘terror dochter’ thuis krijgt.
Ik vraag mij oprecht af of er thuis niet het 1 en ander verbeterd kan worden. Je hebt daarnaast nog je eigen onderzoeken. En jij en je partner lijken elkaar te versterken in deze.
Deze school hebben jullie ooit uitgekozen om welke goede reden dan ook. Dan zou ik zeggen geef het een kans en geef je dochter en de school het vertrouwen dat het goed komt.
oooh neeh… dat laatste is absoluut niet waar. Hier is geen keus in scholen zoals het in meeste grote plaatsen wel is.
Mijn man ed, en de kinderen thuis… we hebben al hulp gehad, de orthopedagoog is bij ons geweest toen we worstelden met onze oudste.
Dat is dus allemaal goed op de rit en we krijgen nog wel eens af en toe een bezoekje van haar, die we zelf overigens afspreken om bevestigd te krijgen dat het nog wel goed gaat.
En vriendinnen. Ze heeft goed aansluiting bij zowel de kinderen die doorgaan naar groep 2 en kinderen die in groep 1 blijven. daarbij heeft ze wel een moeilijke start gemaakt, maar toen ze de juiste aanpak bij haar hadden gevonden door duidelijk en consequent te zijn, is ze veranderd in een heel leuk meisje op school. Een erg moeiijke keus dus!. Ik heb al diverse ‘kundige’ mensen in mijn omgeving er hun mening al over laten geven. Maar de een nog de ander heeft mij overtuigt…we gaan nog eens op i net googlen… kijken of we dan nog wat wijzer worden.
Ik hoor heel positieve dingen van hefst kinderen (ik schaar de mijne er ook onder, aangezien die gelijk met de dec kinderen is ingestroomd. Dus ze heeft hetzelfde aantal uren gemaakt. )
ik had overigens niet verwacht dat ze een a plus zou halen. Miss een B oid… Ik wist wel dat ze veel wist, maar niet dat ze bijna alles wist. :oops:
ZOwel op mijn werk als op de school van m’n dochter doen ze niet aan CITO voor groep 1. Op beide scholen vinden ze dat geen meerwaarde hebben. Ik vertrouw ook op de kunde van haar juf. Dat is de expert en een kind op school is anders dan een kind thuis!
Ik zou me dus beter niet blindstaren op (stomme) Cito’s! Kinderen moeten zeker als kleuter ook nog lekker kind zijn!
@Wicky wrote:
ZOwel op mijn werk als op de school van m’n dochter doen ze niet aan CITO voor groep 1. Op beide scholen vinden ze dat geen meerwaarde hebben. Ik vertrouw ook op de kunde van haar juf. Dat is de expert en een kind op school is anders dan een kind thuis!
Ik zou me dus beter niet blindstaren op (stomme) Cito’s! Kinderen moeten zeker als kleuter ook nog lekker kind zijn!
Hier idem. Geen Cito in groep 1. Het zegt zo weinig…
Een Cito toetst de mate waarin het kind de reeds aangeboden stof (groep 1 en 2 is natuurlijk geen stof,maar vaardigheden) beheerst. Het is geen hoogbegaafdheidstest. Een kind met een goede score snapt dus precies wat hij/zij zou moeten snappen op die leeftijd. Het is volgens mij geen indicatie dat het kind zich verveelt of veel meer aangeboden moet krijgen.
Ken namelijk een bovengemiddeld begaafd kind (getest) van een vriendin van mij,die juist in zijn Cito niet opvallend scoort.
De mijne scoort wel hoog,maar laat dat in zijn dagelijks werk niet zien door andere factoren.
Kortom, een te jong kind versnelt door laten gaan op basis van de Cito gebeurt volgens mij zelden…hooguit bij twijfelgevallen, kan je de Cito mee laten wegen,maar daarnaast ook de bevindingen van de juf in de klas.
in ons geval was het wel een bevestiging van wat de leerkrachten zagen in de klas. Voor mijzelf was het wel een verrassing, maar ik had dat al eerder dat de juffen aangaven dat julia verder was dan wat ik evt thuis zie. Ik ben ook totaal niet met onderwijsdingen bezig thuis, omdat ik vind dat een kind thuis moet kunnen spelen. Als ze het vraagt om samen wt te gaan lezen ga ik er wel mee akkoord maar ik ga het niet zelf doen.
Maar wanneer is een kind te jong. ALs ze tien dagen eerder geboren was hoorde ze bj de decemberkinderen en ging ze automatisch door! Ze heeft nu al evenveel uur gedraaid als de decemberkinderen omdat ze dezelfde dag eigenlijk naar school gingen.
Zelf heb ik nu… tja… wat is ngo een goed argument om haar te houden in groep 1. Ik heb veel boeken en artikelen gelezen aangaande niet uitdagen en intelligente kinderen. Wil niet zeggen dat ze meer begaafd is of hoogbegaafd, maar dat ze toch alles beheerst van wat groep 1 aangeeft tja, kan ik wel zeggen dat ze het wel aankan.
Had eigenlijk liever gehoopt dat ze gewoon een B had gescoord dan had ik er gewoon vrede mee als ze gewoon in groep 1 zou blijven.
Ik vind het zo moeilijk een goede beslissing te nemen.
OVerigens hebben wij wel enkele kinderen in groep 1 die een andere score laten zien, maar vaak is de score een bevestiging van wat wij zien. Wij zien op school de cito ook als EEN meetinstrument naast al onze andere meetinstrumenten, zoals het leerlingvolgysteem, wat niet Cito is en onze begrippeninvoerlijsten. Overigens hebben ze die ook bij juul afgenomen en daar is de beheersing ook van groep 1, alles beheerst. Dus… doen ze dan groep 2 dingen in groep 1? Als ze nou sociaal emotioneel ook heel zwak of zwak zou zijn… Ze had wel even wat aansluitingsproblemen omdat ze geclaimd werd door haar buurmeisje, maar dat is over… .dus ik denk dat ze meer gebaat is bij groep 2 dan bij groep 1.
ik heb maar 1 reden om het niet te doen, dat is dat, wanneer ze in groep 1 blifjt ze bij haar buurmeisjes vandaan is, die haar toch wel min of meer opeisen. Nu is het al een stuk beter… maar dan kan ze helemaal een eigen leven leiden. Maar de ib er sloot niet uit, dat ze er alsnog in zou komen, omdat ze ook al gekeken hadden naar letters ed.
Een andere optie was, halve wege het jaar over naar groep2, maar dan vind ik neit dat ze een eerlijke kans heeft gehad en komt ze als nieuwe in een heel ‘vreemde’ groep, ze kent er wel een aantal van omdat ze dien u ook in de groep heeft. Of versnellen en van 1 naar groep 3. Tja… laat haar dan maar gewoon naar groep 2 gaan en kijken wt het dan gaat brengen.
Het is niet mijn fout dat er nu andere ouders kunnen gaan komen die ook hun kind bekeken hadden willen hebben. Het is gewoon een stukje beleid dat kinderen van 1 januari tot 1 maart ’ bekeken’ gaan worden, wat anders altijd gebeurde met de oktober en novemberkinderen.
Daarbij… werken wij nu drie jar met herfstkinderen. En in die groepen zijn de herfstkinderen de beste leerlingen. Er zijn er ook wel die gemiddeld zijn, maar voor onze drie groepen telt dat de hefstkinderen de beste zijn. Niet dat ik mij er op blind staar, maar veel mensen zijn er zo negatief over, terwijl het voor deze kinderne prima is. De kinderen zitten prima op hun plek.
Ooooh… zoo moeilijk!
Het lijkt me ook een lastige keuze.
Dan is het misschien de opties afwegen.
Een cognitieve voorsprong is namelijk op te vangen door (in een later stadium) versnellen of meer uitdaging bieden in de groep, waar ze sociaal-emotioneel op dat moment het beste op hun plek zijn.
Andersom gaat het erg lastig worden.
Versnellen naar groep 2, is straks bij de overgang naar groep 3 bijna niet po te vangen als het dan blijkt dat het sociaal emotioneel niet haalbaar is. Je kan niet meer terug en blijven zitten in groep 2 moet vast lastiger zijn voor een kind,dan in groep 1. Groep 2 is dan de ‘vaste’ groep, die allemaal naar groep 3 gaan, behalve die ene…
De stap van groep 2 naar 3 is voor de meeste kinderen enorm. Bijna 80% zal aangeven,dat ondanks dat ze zo graag willen leren, ze het spelen echt wel erg missen.
Versnellen en uitdagen kan altijd nog, op je tenen lopen is zo lastig terug te keren.
Zou gewoon je gevoel goed laten spreken en de opties afwegen…
Onze oudste is een decemberkind en heeft maar een half jaar in groep 1 gezeten. Hij had zichzelf leren lezen in dat half jaar, kon ook al behoorlijk rekenen en schrijven in hoofdletters maar scoorde alleen maar D’tjes op zijn cito. Tja hij had daar zo’n hekel aan, snapte niet waarom de juf weer wilde weten of hij bv wist wat eerste of laatste was want ze moest dat volgens hem toch wel al weten dat hij dat wist. Dus hij keek meer naar buiten dan wat anders en vulde lukraak wat in zodat de juf tevreden zou zijn.
Hij had verder ook een hekel aan knippen, plakken, kleuren, tekenen,… Het was een drama dat anderhalfjaar kleuteren. Pas nu in groep 4 heeft hij het naar zijn zin.
Nog steeds zijn zijn cito’s een verrassing, als hij zin heeft scoort hij een A maar het kan ook evengoed een D zijn, terwijl de juf heel goed weet dat hij een A kan scoren.
Kijk naar je kind en niet naar de cito’s. Wat wil je dochter zelf?
Onze jongste zit op de psz, wordt bijna vier en scoort op alle vlakken als een bijna vijfjarige, dus hij zou eigenlijk al direct in groep 2 kunnen starten volgens die scores, dat doe je natuurlijk ook niet.
je weet hoe het hier is gegaan… ook een januari kind dat overigens niet cito getoetst is destijds in groep 1, maar waar de juf ook haar twijfels had ‘toch nog maar wel in groep 1!!!’ of ‘toch nog door?’…
Wij hebben toen mee laten spelen dat onze knul op dat moment het wel heel goed kon gebruiken voor zijn zelfvertrouwen dat hij ook eens de oudste in de klas zou mogen zijn.
En dat heeft gewerkt!
Cognitief… tja wij hadden na 1 week in groep 1 het eerste 10 minuten gesprek, maar om gewoon even te horen hoe het ging in de groep met onze verse kleuter.
Juf was verbaasd over zijn kennis en kunde en op kennisvlak was hij ‘klaar’ tm groep 2… eh dus oké hij is vorige week 4 geworden he!!!
Toch stonden en staan wij nog achter de beslissing om hem op dat moment in groep 1 te laten, dat de oudste mogen/ kunnen zijn is echt heel goed voor hem geweest.
Maar toen eind groep 1… kwam de juf dat hij wel zo’n beetje uitgespeeld was en TOEN werd het dus wel een probleem… de juf in groep 1 heeft het heel goed opgevangen door andere materialen in de klas te halen, ook in zijn kennishonger te voorzien etc etc.
1 week in groep 2 en de juf stond al achter me… want dit leek niet goed te gaan… wij hadden ook echt een chagrijnig kind, boos, bijna depressief.
En het werd echt heel erg… en dus is hij halverwege dit schooljaar alsnog versneld.
Hij was zo blij de meedraaiochtenden in groep 3 en wat bloeide hij op. Hij was net als de rest: die konden ook rekenen en lezen en schrijven en en en en mama weet je en en en. Echt zo fijn, weer een enthousiast kind in huis.
En hij gaat over naar groep 4, hij ligt prima in de groep, is sociaal op zijn plekje. Voor nu is dit heel goed geweest.
MAAAAAR had onze knul nog lekker gespeeld en was hij blij en vrolijk geweest… dan was hij in groep 2 gebleven en was hij na de zomer naar groep 3 gegaan.
Hij was dus uitgespeeld en had totaal geen aansluiting bij zijn klasgenootjes en die heeft hij nu veel meer.
Overigens denk ik dat het ‘makkelijker’ was geweest als hij na een compleet jaar versneld was naar groep 2 en dan nog een halfjaartje groep 2 had meegepikt als deze route… het is goed gekomen hoor daar niet van… maar nu is het voor alle partijen heel zwaar geweest, vooral voor onze zoon.
mama marije… en wat jij benoemt met je zoon is waar ik bang voor ben.
Niet dat onze dochter geschikt is om oudste te zijn!! die zal dan de hele boel wel regeren wat ze ook deed op het kdv en wat ze ook doet als er jongere kinderen hier thuis zijn. Dus… ik vind haar al meer geschikt als een kind die jonger of gewoon gemiddeld jong is.
Tja… en wat ze wil. Thuis verteld ze dingen die niet waar zijn. Ze vertelt dat ze de juf dingen vertelt wat niet waar is. Terwijl ze andersom wel eerlijk is. Ik ga dus niks hier aan haar vragen, sowieso vraag ik niks aan haar, want ik wil haar hier buiten houden.
Het enige wat ze wel aangaf is dat ze wel bij kinderen in de klas kwam die niet zo euterpeuterig deden… dat woord zeggen wi jaltijd tegen marijn Maar dat ze alles ook wel makkelijk vond. Ik kan heel moeilijk hoogte van haar krijgen op dat gebied, ik moet eerlijk zeggen dat het haar ook al meerdere malen is gelukt mij of de juf flink te pakken te nemen door opmerkingen of verhalen!! neit kwa fantasie maar uitgedoktert en vooruit gedacht!
Nogmaals… wil echt niet zeggen dat mijn kind bijzonder intelligent is oid. Maar ik wil een goede beslissing. Zal nogmaals typen dat de leerkrachten bevestigd krgen door de cito wat ze van haar dachten… maar jah, wat moet je er dan mee. Ze is nu met letters bezig… mama… hoe moet ik : voor juf schrijven… of help eens… ik meot even schrijven welke letters moeten nu dan allemaal… en dat zijn echt dingen die ook ing roep 2 veel meer aan bod komen dan in groep 1. Maaaaar… doet ze dat ook op school.
Ik denk dat we eerst nog maar eens een lang gesprek moeten hebben met de juffen voordat we eens wat gaan beslissen :wall: we hebben nog tot eind juli gelukkig. Maar ben wel blij met jullie menigen en adviezen, misschien kom ik tot andere inzichten!
zou zelf niet alleen een gesprek willen met de juffen, maar ook met de ib’ster (erbij).
Hoe zien zij de komende 2 jaar voor zich als ze die 2 volle jaren blijft kleuteren?
Kijk niemand kan voorspellen hoe de toekomst eruit ziet, maar verwachten ze dat ze lekker kan spelen, dat ze haar uitdagingen echt wel zal krijgen of zien ze daar nu al mogelijke problemen?
Is er eventueel ruimte om als ze in groep 1 blijft na de 1e paar maanden weer eens samen om tafel te gaan en te kijken hoe het gaat, de situatie nog goed is of dat het tijd is om toch te erkennen dat ze meer uitdaging nodig heeft als groep 1 haar ooit kan bieden?
Zijn er eventuele mogelijkheden om haar dan bijv. na de kerst door te laten stromen naar groep 2 mocht het nodig zijn?
Qua groepssamenstelling ben ik er inmiddels wel achter dat dat voor een kind helemaal niet zo dramatisch hoeft te zijn en dat ik het er als moeder moeilijker mee had. De eerste 2/3 weken heeft onze zoon nog afgesproken met kindjes uit groep 2 en daarna niet meer… die behoefte verdween heel geleidelijk.
Eerste maand liep hij nog weleens binnen bij de juf van groep 2, even kletsen… ook dat verdween.