wel/ niet naar groep 2

volgende week hebben we een gesprekje met de juf van T.ara.

gewoon een 10 minuten gesprek dat elk kind heeft.



nu zitten wij (als ouders) erg in dubio om T.ara over laten gaan naar groep 2 of nog een jaar naar groep 1 laten gaan.



T.ara is van 3 dec. en doet dus maar een half jaar groep 1 en zal daarna dus al naar groep 2 gaan.

ze zijn net ‘getest’ en zullen 5 juni horen hoe dat is gegaan.



ik denk zelf dat ze het cognitief wel aankan. maar twijfel erg aan het sociaal emotionele.



hier op school zeggen ze dat alleen hele uitzonderlijke gevallen blijven ‘zitten’



maar ik weet dat dat niet klopt. aangezien een tweeling uit mijn BSO groep vorig jaar wel groepje 1 heeft over mogen doen en daar is echt neits bijzonders mee aan de hand, alleen moeder vond ze te speels om over te gaan.



graag jullie mening

Jasper is Maar een maandje jonger dan Tara, maar die zou het zeker nog niet aankunnen… In elk geval niet om dan over een jaar al naar groep 3 te gaan.



Ook mijn oudste heeft lang gekleuterd ( januari), en daar zijn we nog steeds erg blij mee.



Maar ik denk dat echt alleen jullie en de leerkracht er echt iets zinnigs over kunnen zeggen

de kinderen die hier van januari zijn beginnen in groep 0 en dus dan pas naar groep 1 inderdaad



maar daar viel tara net buiten helaas

@knollie1 wrote:

de kinderen die hier van januari zijn beginnen in groep 0 en dus dan pas naar groep 1 inderdaad



maar daar viel tara net buiten helaas




toch gek dat de school de scheidingslijn zo hard heeft neergezet (vanaf januari standaard in groep 0, kindjes van december maar zeer uitzonderlijk blijven zitten (hetgeen geen blijven zitten is, maar goed, snap de term)… daar moet toch gewoon een groot grijs gebied tussen zitten??Zou anno 2012 verwachten dat elke school toch wat meer op de eigen ontwikkeling van de leerlingen gericht is, en zich dus niet zo blind staart op de kalender.



Maar goed, verder sluit ik me wel aan bij Fietje, dat dit iets is waar alleen jullie en haar leerkrachten iets over kunnen zeggen. Je horot wel vaak dat bij twijfel je beter lang kunt kleuteren.

Of langer kleuteren wel of niet verstandig is, ligt natuurlijk heel erg aan je kind, dus dat is iets heel persoonlijks.

Maar bij twijfel zou ik er denk ik voor kiezen om nu in elk geval wel gewoon door te gaan naar groep 2 (is nog steeds kleuteren toch?) en dan gedurende dat jaar goed in de gaten houden of ze wel of niet aan groep 3 toe is het jaar erna. Misschien maakt ze op sociaal-emotioneel gebied ineens een hele sprong vooruit waardoor ze wel verder kan en zo niet, dan lijkt het me leuker/uitdagender om groep 2 nog een keer over te doen dan om groep 1 opnieuw te doen.

Kijken ze op school niet naar je kind? Hier gaan ze niet persé wel of niet door, afhankelijk van hoe het kind het doet. We kiezen wel sneller voor doorstroom naar groep 2, en dat evt een jaar extra doen. We hanteren ook jongste/middelste/oudste, misschien hebben ze ook zoiets?

helaas zijn ze hier op school erg prestatie gericht.



hoe hoger de punten hoe beter.



ik vind dat er te weinig naar het sociaal emotionele wordt gekeken.

@Mejis wrote:

Of langer kleuteren wel of niet verstandig is, ligt natuurlijk heel erg aan je kind, dus dat is iets heel persoonlijks.

Maar bij twijfel zou ik er denk ik voor kiezen om nu in elk geval wel gewoon door te gaan naar groep 2 (is nog steeds kleuteren toch?) en dan gedurende dat jaar goed in de gaten houden of ze wel of niet aan groep 3 toe is het jaar erna. Misschien maakt ze op sociaal-emotioneel gebied ineens een hele sprong vooruit waardoor ze wel verder kan en zo niet, dan lijkt het me leuker/uitdagender om groep 2 nog een keer over te doen dan om groep 1 opnieuw te doen.


hier ben ik het ook mee eens.

Bij Mika in de klas een jongetje die gr 1 heeft overgedaan en nu zo’n sprong heeft gemaakt dat hij werkjes van gr 2 doet.

Ik zou mijn kind dan liever gr 2 over laten doe.

@knollie1 wrote:

helaas zijn ze hier op school erg prestatie gericht.



hoe hoger de punten hoe beter.



ik vind dat er te weinig naar het sociaal emotionele wordt gekeken.




Gelukkig heb je als ouder nog een hele grote stem.

Bij kleuters is er vaak nog geen sprake van punten.

Lang kleuteren is niet blijven zitten natuurlijk.



Sommige scholen kunnen wel erg star zijn. Hier kijken ze over het algemeen wel naar het kind. In de groep van Jo, vorig jaar, zijn er in ieder geval 2 in groep 2 gebleven, die slechts enkele weekjes tot krap 2 maandjes jonger zijn dan Jo. Toch zijn ze alle drie begin schooljaar begonnen. Hier had in ieder geval, voor zover ik weet, de ouder er een stem in.



Misschien houden ze de optie open om kindjes wat langer over groep 2 te laten doen? Over 1 jaar kan alles veranderen natuurlijk, dan kunnen ze alsnog kijken of groep 3 wel of niet haalbaar is.

Anders de optie aankijken in groep 1 en eventueel toch doorstromen in december?

Ik zou ook niet kiezen voor een heel jaar groep 1 overdoen, maar gewoon groep 2 proberen en die dan eventueel overdoen.

in december jarig eb blijven in 1 wordt door de inspectie wel gemerkt.als.lang kleuteren, dus zitten blijven in 1. hier bij ons nu de stelregel dat ieder tot.31.december doorgaat mits we.nu al kunnen zeggen dat we een ander traject moeten gaan belopen bij een leerling. ingreop twee wordt er met de kerst geevalueerd of het goed gaat, zo ja, doorzetten, zo neeh, loslaten en tweede leerlijn en twee jaar twee. mocht er een mega sprong gemaakt worden, tjah, blijft moeilijk.

ik zou doorgaan met in groep twee goed de vinger aan de pols. mocht het blijven worden, dan moet de school zich verandwoorden en dus handelingsplannen maken ed om zich te veratwoorden.



en die tweeling… mag hopen.voor de.school dat spelen alleen niet de reden is geweest om te laten blijven.

even aanvullen. bedoel dat het wel goed is hoor dat de school zich moet verantwoorden voor een keus die afwijkt van de regel

@konijn wrote:

in december jarig eb blijven in 1 wordt door de inspectie wel gemerkt.als.lang kleuteren, dus zitten blijven in 1. hier bij ons nu de stelregel dat ieder tot.31.december doorgaat mits we.nu al kunnen zeggen dat we een ander traject moeten gaan belopen bij een leerling. ingreop twee wordt er met de kerst geevalueerd of het goed gaat, zo ja, doorzetten, zo neeh, loslaten en tweede leerlijn en twee jaar twee. mocht er een mega sprong gemaakt worden, tjah, blijft moeilijk.

ik zou doorgaan met in groep twee goed de vinger aan de pols. mocht het blijven worden, dan moet de school zich verandwoorden en dus handelingsplannen maken ed om zich te veratwoorden.



en die tweeling… mag hopen.voor de.school dat spelen alleen niet de reden is geweest om te laten blijven.


beetje onduidelijk stuk wat je hier schrijft, maar uit je eerste zin maak ik op dat volgens jou lang kleuteren wel als blijven zitten wordt gekenmerkt? Dat is dus gewoon pertinent niet waar. Heb ik uitvoerig met directie van mijn school uitgezocht, het antwoord kwam neer op dat het gaat om één aaneengesloten leerweg, als die onderbroken wordt, spreek je van doubleren, maar dat gebeurt dus juist niet als groep 1 gedeeltelijk dubbel wordt gedaan. Ik quote even uit de mailwisseling:
Technisch noemt de inspectie het doubleren, als je de leerling van groep 1 naar 2 overschrijft op papier en het jaar daarna de leerling nog een keer groep 2 op papier inschrijft. Zet je op papier de leerling 1 ½ jaar in groep 1 en dan nog een jaar in groep 2, dan is er geen sprake van doubleren. De verlenging van een kleuterperiode in groep ½ heet (ook voor de inspectie) kleuterverlenging, omdat de leerstof over een langere (ononderbroken) periode aangeboden wordt, of omdat de sociaal emotionele ontwikkeling een leerling nog niet rijp maakt voor groep 3.


Dat staat dus haaks op wat jij zegt.

en ik blijf het niet snappen als mensen 'mits' en 'tenzij' door elkaar halen, terwijl die termen precies het tegenovergestelde betekenen.... :shifty:

Ik sluit me bij Fiep aan. Ik heb dit ook op meerdere plekken nagevraagd. Lasse is van 25 nov en heeft vervolgens het hele jaar van groep 1 (gedeeltelijk nog een keer gehad). Ik kreeg ook te horen dat Lasse niet is blijven zitten. Hoe kan je blijven zitten voor iets waar je halverwege bent ingestroomd.



Dan zou bij lasse op school echt hele hordes zijn blijven zitten omdat zij eerder de 1 jan grens aanhouden dan 1 okt. Dat zou toch niet te verkopen zijn.



Dus ik zou eerder gewoon in groep 1 laten blijven en die een keer helemaal laten doen en dan gewoon naar groep 2. In groep 1 gaat er in het begin ook nog tijd verloren omdat er gewend moet worden. Kindjes die eind nov of in dec begonnen zijn hebben ongeveer een maand verloren omdat de maand dec ongeveer alleen maar in teken staat van de hectische feestdagen. Dus wat is er dan feitelijk ongeveer overgebleven van die eertse keer groep 1??

@knollie1 wrote:

helaas zijn ze hier op school erg prestatie gericht.



hoe hoger de punten hoe beter.



ik vind dat er te weinig naar het sociaal emotionele wordt gekeken.




in dat geval zou ik denk ik kiezen voor nog een jaartje groep 1.

Liever dat dan groep 2 nog over doen, als dan alle andere kinderen wel naar groep 3 gaan is het voor je dochter ook minder leuk als zij wel een jaartje moet blijven. Nu, na een half jaar is dat nog te overzien.



Onze oudste is van december, toen begonnen in groep 1 en na de zomer opnieuw in groep 1 begonnen. Prima, voor toen in elk geval :wink:



(nu in groep 6 is zij de oudste en pubert al, in tegenstelling tot veel jongere meisjes uit haar klas die ook echt wat jonger zijn. Dat maakt het nu dan weer lastig, maar je weet in groep 1 nooit hoe dat zal gaan)



Ik zou die keuze nu wel weer maken overigens.

HEt lijkt mij in groep 1 ook veel beter te overzien, kinderen merken dat niet eens op. Aan einde van groep 2 niet door kunnen gaan met je vriendjes lijkt me een veel groter drama. Daar zou ik nu niet aan moeten denken.



Lasse is ook de oudste en dat geeft nu wel wat gedoe en dat zal het in latere jaren wellicht ook wel weer geven maar ook wij zouden het toch niet anders gewild hebben.

Hier op school hanteren ze zelfs de 1 oktober regeling nog. Dus zou jou kindje, tenzij uitermate geschikt, zowiezo niet doorgaan naar groep 2.

Ze kijken hier wel naar het kind, maar ook naar de geboorte datum. Anne heeft kindjes in de klas zitten (groep 3) die in oktober 8 worden en kindjes die in december 7 worden en zelfs een kindje dat komende maart 9 wordt. Dus zeer verschillend.



Omdat Anne in de zomer jarig hebben hebben wij hier zelf niet mee te maken, maar ik ben een december kind en heb dus ook lang gekleuterd. Het heeft me niet slechter gemaakt, maar ook zeker niet beter. Ik liet op een gegeven moment de stof versloffen omdat het te makkelijk vor me was.



Om een lang verhaal korter te maken, zou ik goed aar je kindje kijken en overleggen met school. Persoonlijk zou ik liever voor 2* groep 2 gaan, maar er zullen zat kinderen zijn die dat gewoon nog niet aankunnen.

Hier hebben ze combiklassen 1-2 en dat maakt het voor veel kinderen en ouders wel een stuk makkelijker/fijner.

dank je fiep!



je kan het wel voor jou school uitgezocht hebben, maar wij hebben hierm et de schoolinspectie te maken die dit dus zegt wat ik net aangaf. Ik zat gister op mijn telefoon, geen ideale situatie…



Bij ons heeft de inspecteur duidelijk aangegeven dat we zeker een dringend en gegronde reden moeten hebben om een herfstkind niet door te laten gaan omdat deze kinderen dan negen jaar over de basisschool doen ipv 8. Ze zitten dan 8 en half jaar op school en dat wordt afgerond naar negen!



En… tja… neeh… kwa taalvaardigheid ben ik lange na niet perfect ook niet ten aanzien van andere zaken, helaas…

Dan heeft onze school blijkbaar een probleem want zoals ik al schreef, worden op een enkeling na alle kinderen van 1 oktober en later, niet doorgelaten naar groep 2. Toch staat onze school niet slecht aangeschreven bij de inspectie :think:

tuurlijk heeft dat meerdere oorzaken, maar onderandere het doubleren van kleuters in 1 en het niet rapporteren waarom, dus geen handelingsplannen gaf aan dat dit een onvoldoende punt was, tesamen met nog meer punten natuurlijk.