wel/ niet naar groep 2

@konijn wrote:

dank je fiep!



je kan het wel voor jou school uitgezocht hebben, maar wij hebben hierm et de schoolinspectie te maken die dit dus zegt wat ik net aangaf. Ik zat gister op mijn telefoon, geen ideale situatie…



Bij ons heeft de inspecteur duidelijk aangegeven dat we zeker een dringend en gegronde reden moeten hebben om een herfstkind niet door te laten gaan omdat deze kinderen dan negen jaar over de basisschool doen ipv 8. Ze zitten dan 8 en half jaar op school en dat wordt afgerond naar negen!


ik blijf dat vaag vinden. Het zou natuurlijk juist helemaal niet zo moeten zijn dat ik dat voor míjn school heb uitgezocht, maar dat die regels voor elke school gelden. Dat lijkt me inherent aan een overkoepelende controle-systeem zoals de onderwijs-inspectie.
En ik vind het dan ook raar dat als de inspectie dat bij jullie zo strikt stelt, dat er ondertussen heel wat scholen zijn die juist heel veel kinderen lang laten kleuteren, zonder dat daar vanuit de inspectie over gevallen wordt.
Of gaat het enkel om het feit dat er over gerapporteerd moet worden? Want dat is hier ook, elk kind dat in die grijze periode (weet niet precies welke data ze als grijs bestempelen hier) jarig is, moet worden geevalueerd en er moet worden toegelicht waarom voor welke keus gekozen wordt. Maar dat vind ik helemaal niet raar. Het is ten slotte een weloverwogen afweging die je maakt, als het goed is.

neeh hoor, vind jou verhaal heel helder en duidelijk, ik gaf ook al aan dat dit niet het enige speerpunt was, maar wel een van de!



me buurvrouw zit nu met haar dochter in eht traject dat ze blijft, maar aan de daadwerkelijke oorzaken van blijven hebben ze tot op heden nog niks gedaan en zo het lijkt gaan ze daar ook niks aan doen.



ik kijk nog ff of het later lukt om verder te typen… twee kinderen in driftmodus :?

Voor zover ik weet , hier ook de oktober-grens met een tenzij…



In ieder geval 2 kleuters uit de groep van vorig jaar, zijn in groep 2 gebleven. Jo is van augustus. ‘Maar’ enkele weekjes ouder dan de eerder genoemde kinderen. Die waren slechts 6 tot max. 8 weken jonger.

Hoorde bij het overgaan van Jo naar groep 3 een moeder zeggen “Oh, gaat hij over? Hij is zo klein?”.

Euh? Ja, qua lengte ja. Verder is hij gewoon van augustus, wat ze tegenwoordig niet eens meer een vroege leerling noemen. Hij heeft gewoon 2 volledige kleuterjaren gehad en zelfs na expliciet navragen,was ‘zitten blijven’ niet aan de orde bij hem.

Als zelfs augustus al jong is, waar moet de grens dan liggen?

Per kind bekijken dus…of ze nu van aug/okt/dec zijn, moet er niet toe doen. Vriendje van Jo (eind november) ging zonder twijfel over (andere school). Die heeft de maand december (sint,kerst) niet echt kunnen wennen,dus heeft uiteindelijk maar 1,5 jaar gekleuterd.

Kinderen die in juni of juli nog snel even enkele weken school volgen (wennen/meedraaien) hebben echt geen betere basis dan die van augustus. 4 weken school en dan 6 weken vakantie maakt geen verschil met wachten tot na de vakantie.



Eli volgt voor zover ik weet dezelfde lijn (zelfde week jarig als Jo).

Al vind ik Eli (qua lengte) echt wel heeeel klein…maar hij is gelukkig niet de enige…



Denk dat je als ouder gewoon het gesprek aan moet gaan over je kind en je niet moet laten leiden door de regels. Zeker niet die van andere scholen.

Moet wel zeggen dat ik wel twijfels had toen ik mijn groep vol herfstkinderen zag. Maar meer en meer krijg ik duidelijk dat deze kinderen echt gewoon allemaal door kunnen naar groep 3.

Vannacht een docu gehoord over onderwijs, ging over hoogbegaaftheid, maar ook over het algemeen ontwikkelen van kinderen die gemiddeld intelligent zijn.



maar jah… dat is ook weer koffiedik kijken! ALs moeder en leerkracht wil ik nu het beste voor mijn kind, en als leerkracht het beste voor alle leerlingen uit mijn groep! en uit alle groepen die ik nog ga krijgen.

Ik ben blij dat we nu meer weten over kinderen ed. Vind het nog altijd jammer dat ze dat niet wisten of niet in de praktijk brachten op mijn plattelandsschooltje. Ze hebben altijd geaccepteerd dat ik meer om mij heen keek dan dat ik aan het werk was.

Ik ben gefocust, misschien te veel? we zullen het horen! Morgen gesprek met de orthopedagoog aangaande onze jongste, dus ook maar even de vraag opgooien aangaande onze oudste!

Hier een mama van een herfstkindje wat nu in groep 1 zit :mrgreen:



Isa is jarig op 1 december maar ivm het schoolbeleid rondom sint/kerst pas na de kerstvakantie gestart in groep 1. Wij hebben net een gesprek met de juf achter de rug en kiezen ervoor om Isa volgend jaar in een groep 1 te laten starten. Ze heeft de CITO toets gehaald, voor wat het waard is. Ze had net een voldoende, dus ze zou groep 2 cognitief wel aan moeten kunnen. MAAR, ze is in haar gedrag nog een ´jonge´ kleuter, ze fladdert zoals de juf het zo mooi zegt. Ze speelt vooral met de jongere kindjes, ze kan soms nog erg onzeker zijn over alles. Kortom, sociaal-emotioneel is ze gewoon nog niet toe aan groep 2. Ook gaf de juf aan dat het eventueel achterblijven in groep 2, wat best reeel zou kunnen zijn, voor een kindje belastender is dan kleuterverlenging in groep 1 (ze sprak ook duidelijk uit dat het geen doubleren is!)



Uiteindelijk is besloten om Isa in een combiklas 1/2 te laten starten, zodat ze eventueel werkjes van groep 2 kan doen indien dit nodig is. Ook hebben we in het najaar een evaluatie met de juf zodat doorstromen naar groep 2 nog een optie is indien ze de komende maanden soc-emo grote sprongen gaat maken.



Dit is een oplossing waar ik volledig achter sta, de kleutertijd is zo belangrijk.



We zullen zien wat de toekomst ons brengen zal :slight_smile:



Ik ben in ieder geval blij dat onze school geen zwart/wit regels hanteert en per kind een advies geeft.

@mandy_d. wrote:

Als zelfs augustus al jong is, waar moet de grens dan liggen?




Onze oudste is dus van eind juni en werd 4 op de 1e dag van de zomervakantie. Heeft dus ook precies 2 volle jaren gekleuterd en in principe straks precie 8 jaren op de basisschool gezeten.

In mijn ogen dus prima en niks bijzonders, je zou eigenlijk zeggen, ideaal :thumbup: .



En toch hebben wij ook weleens te horen gekregen ‘oh dan is hij best een vroege leerling toch?’ of ouders die een kindje hebben ook van juni/ juli/ na de vakantie gestart die het zelf zeggen ‘ja ze zijn ook best jong nog natuurlijk’.



Eh … gaan we dan met z’n allen rekenen dat 2,5 jaar de standaard is en alles korter wordt al een vroege leerling?



Onze knul is qua lengte ed vrij gemiddeld, dus we kregen bij hem verder geen vragen en hij heeft ook nergens moeite mee, maar ik was werkelijk verbaasd over de opmerkingen.



Nummer 2 heeft aan het eind van dit schooljaar 2 jaar gekleuterd en een halfjaar groep 3 gedaan… of eigenlijk groep 2 en 3 in 1. Ook de maanden in groep 2 is er al veel gedaan met hem om het leuk te houden.



Fysiek is het een kleintje.

Maar niet eens de kleinste, dus valt mee :lol: .



Ja hij zal 11 zijn als hij naar de middelbare school gaat… net als hele hordes kinderen van september, oktober, november en december… en de klasgenoot die is blijven zitten die pubert er hoogstwaarschijnlijk eerder op los en dat is ook ‘afwijkend’ van het gemiddelde.

Maar volgens mij is een spreiding van ruim een jaar in een leeftijd tot zelfs 2 jaar als er ook nog zittenblijvers in de groep zitten vrij normaal eigenlijk.



Hier op school is sinds vorig jaar een nieuwe directie en het wordt hier wel beter met echt naar het kind kijken en niet strikt naar een datum. Tot nog toe was dat heeeeeeeel rigide, maar zeker de kinderen van voor 1 januari wordt heel goed naar gekeken ‘is het wel raadzaam om naar groep 2 te gaan?’.

De kinderen van na die datum komen iets meer in de picture oa door onze zoon en een klasgenootje. De datumgrens wordt minder heilig lijkt het…

Ik ben zelf van 5 juli en bij mij op de basis school werd ook altijd gezegt dat ik een vroege leerling was ( zeker in combi met lekker dromen)

Heb inderdaad ook precies 2 jaar kleuterschool gehad.





Ik ben blij dat onze kids na januari geboren zijn en dus gewoon vanaf hun verjardag starten in 0

ik heb niet alles gelezen, maar denk dat ze ook te ver kunnen doordrijven…

sophie is in feb, gestart en gewoon een heerlijke doorsnee kleuter in mijn ogen.

echter kregen we de vraag of we ze na de vakantie naar groep 2 wilde laten gaan aangezien haar cito aangaf dat ze dat wel moest kunnen, en omdat ze, op 1 kindje na, alleen maar met de grotere kleuters speelt.



uhhh nou sorry hoor, maar mijn meisje zit net vanaf midden feb. op school, laat haar lekker in groep 1 starten na de vakantie. haar vriendjes en vriendinnetjes uitzoeken die qua leeftijd wat gelijkgezinder zijn.

En dit alles voorgesteld door een inval juf. ik was blij dat haar eigen juf onze keuze/beslissing helemaal kon begrijpen en er zelf achter stond, zij gaf aan dat ze het nooit voorgesteld zou hebben, en dat ze het een fout vond van de invaljuf. maar het is voorgesteld en ik vind het echt belachelijkk.

We hebben het gesprek gehad.

Ons meisje doet het erg goed op school, is sociaal, doet goed mee, luistet goed. Ook de werkjes doet ze goed. In juni is de test van cito.

Maar ze gaat naar groep 2.

Juf is erg bang dat ze zich gaat vervelen als ze haar ingroep 1 zouden laten.



In groep 2 word ze wel in de gaten gehouden ofhet goed gaat.

We hebben het gesprek gehad.

Ons meisje doet het erg goed op school, is sociaal, doet goed mee, luistet goed. Ook de werkjes doet ze goed. In juni is de test van cito.

Maar ze gaat naar groep 2.

Juf is erg bang dat ze zich gaat vervelen als ze haar ingroep 1 zouden laten.



In groep 2 word ze wel in de gaten gehouden ofhet goed gaat.

wij hebben volgende week een gesprek met de juf. onze knul is praktisch even oud als jullie dame, ken je nog van het dec 2007 topic :wink:

ben benieuwd hoe de school er hier in staat en wat voor hem het beste lijkt.

L.evi blijft nog in groep 1 (gelukkig!).

Hij zou groep 2 nog niet aan kunnen qua weerbaarheid en qua spraak.

van de week heeft T.ara de ‘cito’ toets gemaakt.



hier krijgen ze scores van e tot a waarbij e niet goed is, en a bovenaan.



T. scoorde op alles a+!



dus maar goed qua leren dat we haar laten overgaan naar 2.

Wow super!

Hier bij L.evi echt wel nog C er tussen haha. Echt waar concentratie :shifty: :wink:

Oh ja moet ik wel bij vermelden toen L.evi net op school zat (1 weekje) scoorde hij E’tjes! Dus er zit wel vooruitgang in :dance:

maar c is toch gewoon goed.



onze zoon scoorde de laatste keer ook op alle vlakken C hij zit in groep 3

Nou de juf hier gaf aan dat dat niet zo goed was :think:

Dat zoiets toch echt hoger moet.

C is niet goed, maar gemiddeld wat neigt naar onvoldoende, een lage c kan ook onvoldoende zijn. B is gemiddeld net als hoge C.

dan is dat mij verkeerd uitgelegd, de juf van groep 3 zei dat c gemiddeld was.

en als mijn kind een gemiddelde leerling is vind ik het goed.

@knollie1 wrote:

dan is dat mij verkeerd uitgelegd, de juf van groep 3 zei dat c gemiddeld was.

en als mijn kind een gemiddelde leerling is vind ik het goed.




dan zal het ws een hoge c zijn. Maar een lage c is echt onvoldoende. Misschien geeft de citoscore niet het reele beeld kan ook. Zo ben ik bezig met een cito analyseren en blijkt het kind alle fouten gemaakt te hebben in: omgaan met getallen, dus dat ze de cijferbeelden herkend. Nou als het een leerling is die het kan! is die het wel… dus klopt niet met wat ze kan. Diverse redenen kunnen een oorzaak hebben, maar deze fouten halen haar score toch naar beneden. Het is nu een Lage B, maar had dus een hoge B kunnen zijn!