wel/ niet naar groep 2

@konijn wrote:

Nogmaals de motivatie voro de keus. Als wij haar doro wilden, gaven zijn geen extra hulp als juul dat nodig zou zijn. Ik duf het riscio niet te nemen. MOchte r een andere oorzaak zijn waardoor ze vast loopt, noem maar iets van overlijden of ziekte! dan krijgt ze de hulp die ze nodig is niet, omdat wij haar naar groep 2 wilden.

Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen!!

Hier kan ik me helemaal niets bij voorstellen. Dat kan toch geen school doen? En als dat wel zo zou zijn dan zou ik als de wiedeweerga op zoek gaan naar een andere school. Ook als ik daarvoor naar een andere plaats zou moeten.

Wel kan ik me indenken dat het zou gaan om leesstof… Er zijn natuurlijk kinderen die in die klas horen en die misschien extra tijd nodig zijn. Maar dat niet kunnen krijgen doordat jou dochter een klas over slaat en die tijd nodig is van de leerkracht. Een leerkracht kan zich niet opsplitsen natuurlijk en heeft ook maar beperkt tijd.

Misschien is je dochter sociaal emotioneel wel minder sterk dan wat jij denkt. En gaat ze daarom krassen enzo. Kinderen laten thuis meestal ander gedrag zien dan op school. Niet zo’n vreemd iets lijkt me.

Ook pakken kinderen gevoelens ed van ouders over. Wellicht spiegelt jou frustratie in het gedrag van je dochter? Natuurlijk snap ik dat je het niet tegen je dochter zegt maar vergis je niet in wat ze allemaal oppikken.

Ik wens je dochter een schooljaar toe waarin ze groeit in wie ze is en dat ze op school ook kan en durft te laten zie wie ze is. En als het eerste stukje wat ik schreef is zoals jij schrijft, hoop ik dat jij de beren op de weg aan de kant schuift en een school zoekt die bij je dochter past.

Nu snap ik het niet meer…

Ze mag naar groep 2 mits jullie accoord gaan dat er bij vastlopen (sociaal emotioneel) geen ondersteuning is. Vervolgens type je dat ze een sociale duizendpoot is, dus op dat gebied geen probleem te verwachten. Cognitief is het ook OK, dus waarom dan niet door naar groep 2?

En dat ze dan meteen nooit meer ondersteuning krijgt (bij overlijden oid wat je schrijft) vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.

Hoop in ieder geval dat je rust vindt bij de keuze die je maakt. Wat ik in onze korte schoolperiode wel heb gemerkt is dat je vooral je gevoel moet volgen.

Ik heb deze post 6 pagina s nu gevolgd en ik begrijp er niks van.

Ga heel goed bij jezelf te rade wat er verder aan scheelt, want ik denk dat je het je dochter erg moeilijk kan maken met hoe je nu bezig bent.

Neem een beslissing en leg je er bij neer. Anne gaat ook heel vlot, maar is een zomerkind, ik heb geen keus hoeven maken over doorstromen of niet. Geniet van alles wat je kind je laat zien. Veel kinderen zijn einde schooljaar niet te pruimen. Ze moeten al zoveel…denk aan je kind en misschien iets minder aan jezelf zou ik zeggen.

Als ik zo hoor wat ze bieden in groep 1 en het schoolbeleid, dan vraag ik me af waar de uniformiteit is in NL. Sorry, maar ik herken er helemaal niets van uit groep 1 van de mijne (nu 2e kind in groep 1, zomerkindjes).

Hier zijn ze OOK in groep 1 met letters en cijfers bezig. Juist bij het 10-minuten gesprek kregen we mee,dat Eli erg goed in synthese is (hakken en plakken e.d.).

Kortom,die stof starten ze zeker al mee in groep 1 en breiden ze in groep 2 meer uit.

Dat is mijn eerste verbazing eigenlijk.

Mijn 2e is, waarom zou een kind wat op 4-jarige leeftijd al dingen kan, dat ook op 4-jarige leeftijd uit moeten diepen? Eli heeft leren lezen van Jo. Eli kan al rekenen, maar nooit op commando, alleen als hij er zelf om vraagt en in spel. Waarom niet? OMDAT hij 4 is. Zal hem een zorg zijn…het feit dat ze de innerlijke motivatie nog missen om er ook op verzoek mee bezig te zijn, geeft misschien juist hun sociaal-emotionele toestand goed weer. Kortom, natuurlijk verlengen.

Eenmaal in groep 3 kunnen ze niet meer terug, waarom die haast?

Zoveel kinderen in groep 1 en 2 kunnen lezen e.d.

Zoveel kinderen in groep 1 en 2 zijn met letters bezig.

Zoveel kinderen in groep 1 en 2 zijn verder dan de gemiddelde.

Maar ook zoveel kinderen van 12 lopen enorm tegen de lamp,omdat ze DAN merken er nog niet klaar voor te zijn als het wel van ze verwacht gaat worden. Tussen nu en 12 jaar zit een wereld van verschil in niveau’s van kinderen. Iedereen versnelt en pauseert op zijn eigen moment en leeftijd. Nu met letters bezig zijn, is geen garantie dat ze stelselmatig 1 jaar voor gaat lopen.

Mijn kids willen dolgraag leren autorijden…tja, snap ook niet waarom ze dat niet mogen op deze leeftijd. Alles heeft een reden. Bij twijfelgevallen is er ruimte om te beargumenteren,maar 5 maanden kleuteren is volgens mij geen twijfel.

Heeft niets met schoolbeleid te maken. Dat buurt kindjes wel over gaan, tja, dat moet vast even zuur voelen,maar jij gaat over jouw kind. Dat die buurt kindjes over gaan is niet per definitie te juiste keuze.

Herken wel veel van wat je schrijft, maar toch ben ik blij dat mijn kids gewoon kleuter hebben kunnen zijn en pas starten als ze er helemaal klaar voor zijn. Thuis kregen ze aangeboden waar ze om vroegen om een speelse manier. Later zullen we wel merken, waar het vast loopt, want qua Aardrijkskunde, geschiedenis e.d. weet mijn zoon van 6 meer dan goed voor hem is. Konden het niet stoppen…toch is het geen reden de basis (die zo belangrijk is) over te slaan. Zodra ze in groep 3 zitten en wat sneller gaan met lezen en schrijven,dan is er de ruimte om ze op hun eigen niveau mee te laten gaan. Dan gaan die verschillen individueel aangepakt worden. Mijn zoon zou een vreemde potlood greep hebben. Gek genoeg had hij deze alleen IN de klas. Daar buiten niet. Kwam allemaal vanzelf goed.

Vergis je ook niet in kinderen die thuis en op school 2 verschillende gezichten hebben.

Een leerkracht heeft afstand, kids weten dat en zullen ook minder aan ‘negatief’ gedrag inzetten,omdat het geen effect zal hebben. Bij een ouder werkt dat vaak anders.

Laten ze thuis een interesse zien en merken ze dat het positieve aandacht oplevert,dan zullen ze het juist inzetten om die aandacht te borgen. Kortom, ze laat interesse in letter zien, mama reageert positief, dus zal ze het in gaan zetten. Natuurlijk zal ze er ook wel lol in zien, maar je kan je afvragen WAAR ze de lol in ziet. In de letters of in het intense contact en goedkeuring van papa en mama? Een 4 jarige kan daar erg gevoelig voor zijn.

Geloof me, mijn oudste is een ‘beroeps pleaser!’ Hebben geleerd keuzes voor hem te maken, omwille van zijn geestelijke welzijn, dus ook niet altijd voldoen aan zijn ‘signalen’. Eerst zoeken wat daar achter steekt.

Als je echt van mening bent,dat school je kind tekort doet, kijk dan a.u.b. goed rond. Het hoeft niet overal zo te gaan. Bij een goede school mag er geen sprake zijn van “weigeren een kind te begeleiden, omdat het zo werkt!”. Natuurlijk mag het niet zo werken.

Waarom neem je haar niet mee naar de school waar jij werkt? Is dat niet haalbaar? Meen te lezen dat je over het beleid van je eigen school meer tevreden bent.

Succes in ieder geval…even laten bezinken.

En wat terreur betreft…zeer herkenbaar. Tijd voor vakantie (al menen diverse leerkrachten of professionals ook dat dat in de hoofden van de ouders zit).

School hangt de laatste periode altijd samen van een vreselijk gebrek aan structuur. Overal pikken ze signalen op van de naderende vakantie. Ze zijn niet gek.

Ik heb er vandaag 1 thuis moeten houden door alle ‘spontane’ dingen op school en spanningen rondom deze laatste weken. Helemaal over zijn toeren en geestelijk kapot…de een stort in, de ander raakt nog drukker en opstandiger…niet geheel vreemd deze laatste weken.

drukker door geen structuur ed snap ik niet heel goed hier bij julia. WE moeten nog drie weken en alleen de rapporten zijn de deur uit en alles loopt nog gewoon. De laatste week is de rommelweek. Nu is er nog verder niks aan de hand.

Mandy… ik ben het helemaal verder met je eens, als ze de verdieping zouden in groep 1, als e met letters bezig gingen, maar daar gaan ze niet mee bezig. Ik heb al in elke posting naast de motivatie waarom niet twee aangegeven dat de scholen hier absoluut niet ver zijn met de onderwijsvernieuwingen!!! Dus een groep 1 kleuter is het doel, wennen aan school…!

Ik ben bezig met het acceptatieproces, maar nog steeds septisch zie ik de toekomst in. Tja… we wachten af

@konijn wrote:

drukker door geen structuur ed snap ik niet heel goed hier bij julia. WE moeten nog drie weken en alleen de rapporten zijn de deur uit en alles loopt nog gewoon. De laatste week is de rommelweek. Nu is er nog verder niks aan de hand.

Mandy… ik ben het helemaal verder met je eens, als ze de verdieping zouden in groep 1, als e met letters bezig gingen, maar daar gaan ze niet mee bezig. Ik heb al in elke posting naast de motivatie waarom niet twee aangegeven dat de scholen hier absoluut niet ver zijn met de onderwijsvernieuwingen!!! Dus een groep 1 kleuter is het doel, wennen aan school…!

Ik ben bezig met het acceptatieproces, maar nog steeds septisch zie ik de toekomst in. Tja… we wachten af

WIJ moeten ook nog 3 weken, nog ‘maar’ 3 weken. En toch (ook al steken leerkrachten hun kop daarvoor in het zand) ze voelen het wel! Thuis horen ze ouders/familie praten over de naderende vakantie, plannen maken/dingen regelen/gesprekken. Het weer begint warmer te worden (kortom zomer en zomer= bijna vakantie). Op school is het al sportdag, schoolreis geweest en dat is altijd einde van het schooljaar. Op TV horen ze voldoende over vakantie/zomer/einde schooljaar. Hier hangen de rugtassen met vlaggen buiten over, bij de vraag waarom? Omdat het schooljaar voor de middelbare voorbij is. De link naar hun eigen schoolvakantie trekken ze snel genoeg.

Die spanning is zeker voelbaar en weet zeker dat minimaal 60% van de ouders dit zal beamen. Misschien wel meer.

Hier zijn ze al lang aan het aftellen en vragen met regelmaat “hoeveel dagen nog?”

Ik kan me daarintegen niet zo voorstellen dat een kind, de lading van ‘blijven zitten’ zo voelt, dat ze er zo’n reactie op geeft. Zoiets mag een kind niet eens iets zeggen. Dan hebben ze dat toch ergens meegekregen dat het iets bezwaarlijks is.

Wat het onderwijs beleid betreft, ik snap niet dat de inspectie hier niet even flink doorheen gaat! Klinkt me eerlijk gezegd als een vrij zwakke school, zonder duidelijk beleidsplan, zorg voor zorgleerlingen, ondersteuning, ed. Vraag me af of ze doelen dan wel halen en of dit niet een belletje naar de school inspectie waard is.

Misschien een bekend onderwerp hoor,maar je bent zelf leerkracht, mag ik vragen in welk onderwijs? Welke klas/groep? Typen is natuurlijk een ander verhaal, maar merk dat ik best moeite heb je verhaal te volgen…

Ik ben het heeeelemaal met je eens aangaande de schoolinspectie. Ze komen nu nog goed weg omdat de uitstroomcijfers weg zijn. Ik kijk uit naar komend jaar, want dan is het voor het vierde jaar geleden dat de inspecteur is geweest en komen ze om de zaak door te lichten.

Ik ben idd zelf leerkracht. Maaaar ik vind het erg moeilijk om mijn gedachten om te zetten in woorden op papier. Mijn vingers willen niet zo snel als mijn mond en mijn hoofd waardoor het altijd onsamenhangend wordt.

Collega’s van mij waren verbaasd dat juul niet door mocht, hetzij als twijfel met nominatie zitten blijven. Ik kan dit niet tegen teveel collega;s aangeven omdat dezelfde iber werkzaam is op de school van mijn kind en op de school waar ik werk. Dus een dubbelrol voor beide, wat het moeilijker maakt.

Zelf gaven ze aan, om in deze situatie als het hun kind betrof een andere school te zoeken, maar sowieso vallen er een aantal scholen af…

We zien het wel. Moet zeggen dat ik erg vooruitstrevend ben maar heb soms regelmatig moeite om dat allemaal te ordenen. Een van de zoveeeeele redenen dat ik mijzelf ga laten onderzoeken op ADHD… wat ik ook in zekere zin terug zie bij de kinderen. Zeker bij de jongste, maar het wiebelgedrag ed van de oudste is ook gewoon hoe zij is en geen jong gedrag maar iets wat bij haar hoort. Het zal echt wel wat rustiger worden, dat ben ik ook wel geworden, maar het meeste gefladder zal ze altijd blijven doen.

WE zien wel weer. Ik heb al behoorlijk geaccepteerd, al zeg ik het zelf! ik kijk uit en hoop dat ze wat aan mij hebben als positief kritische ouder.

Helder verhaal en ben erg benieuwd wat de inspectie er van gaat zeggen.

Lijkt me hard nodig…

Is meenemen naar je eigen school geen optie? Aangezien je daar wel tevreden bent over het beleid?

mag niet…het bestuur heeft wijkgrenzen en daar moet aangehouden worden… zag vanaaf tot mijn.grote.schrik.dat ze.maar 1 fout heeft gemaakt!!! vanaf nu ga ik het laten.rusten na de vakntie.pak ik et weer.bij.de kop!