fiepzichtig :think: 8)
Die ga ik proberen bij wordfeud :mrgreen:
Edit: vergat antwoord op de vraag te geven: Hier 2 jongens, inmiddels 1 11 en de ander 4. Ik blijf het eerlijk gezegd een drama vinden, maar dat heeft ws. te maken met het feit dat ik absoluut geen ochtendmens ben:-). Eigenlijk doe ik hetzelfde, 's Avonds leg ik alles klaar, soms graai ik 's ochtends nog wat uit de wasmand en dan is het binnen een uur doorstomen 's ochtends om alles op tijd af te hebben. Lukt eigenlijk tot nu toe wonderwel :-). Wat al eerder gezegd, je vind je routine wel, en dan is het na het wakker worden gewoon gaan met die banaan;).
@Cell wrote:
Er zal heus verschil zijn, maar als het erop aankomt dat je kinderen en jezelf klaar moet stomen, voor een bepaalde tijd, een deadline dus. Dan doet het er niet toe wat je wel of niet doet aan werk. Dan gaat het erom dat je dat moet redden.
De 1 vind dat ze het huis schoon achter moet laten, de ander doet dat niet.
Maar daar hoef je niet per definitie werk voor buitenshuis te hebben.
Dus in deze vraagstelling doet het er helemaal niet toe of ik wel of niet buitenshuis voor een baas werk.
En met huis onderhoud bedoel ik groot onderhoud.
Een huis schilderen van buiten, daar schakelt menigeen manlief voor in of een schilder. ik doe dat zelf.
Een reparatie doen aan muren of ramen, vaak doet manlief dat of een onderhoudsmannetje die je ervoor betaald.
Dat doe ik zelf. enz enz… tussen de bedrijven door en eigelijk ben ik dus altijd gewoon druk.
Voor mij is ons huis, ons gezin, mijn vader en alles eromheen echt wel meer dan een full-time baan. Deels is dat gewoon niet anders. Deels keuze.
Maar vind het er eigelijk niet toe doen. Topicstarster vroeg hoe men dat deed… dan geef je tips en die zijn volop gegeven.
Maar zo’n opmerking van Fiep doet voorkomen dat ik (en mama marije eigelijk ook want die werkt ook niet buitenshuis) geen recht van spreken zou hebben.
En dat vind ik niet erg vriendelijk, noch van toepassing.
Hier is namelijk echt wel gewoon een deadline en ik zou willen dat ik de boel de boel kon laten en kon denken… dat doe ik wel als ik terug ben van school.
Maar dat moet dan bij je passen. Ik heb dat eigelijk nooit gedaan, dus waarom zou ik dan geen tips mogen geven?
En dat een ander in de ochtend zijn keuken niet kan bezemen… tja… dat kost mij hooguit 3 minuten en dat doe ik als de kinderen even op de bank zitten en Suus rondscharrelt.
Feit blijft dat ik echt wel heb geleerd om in 1 uur tijd mezelf en de kinderen aangekleed te hebben, onbijt achter de kiezen, tassen klaar, keuken aangebezemt en mijn huis begint in de ochtend al opgeruimd, want dat doe ik in de avond als de kinderen op bed zijn. Dus wat is daar anders aan dan bij een ander…
Cell, vaak ben ik het helemaal met je eens, maar nu niet. Ik moet alle taken die jij doet (behalve mantelzorg,ok dat niet), ook doen, naast mijn 34-urige baan. Ik zit in een megaverbouwing, door het werk van mijn man komt het huishouden 90 procent op mij neer en alle school-regelzaken ook. Niet om mijzelf op de borst te kloppen, maar deze taken zijn er ook voor wel buitenshuis werkende moeders.
Dat wil niet zeggen dat ik vind dat jij geen werk hebt. Wél is het verschil dat ik/werkende moeders veel minder flexibel zijn. Oftewel time-management speelt een grotere rol. Het maakt verschil of je zelf kunt bepalen wanneer je waarvoor tijd maakt, of dat het door je werkgever bepaalt wordt. Dat is eigenlijk de kwestie waar het om gaat.
Heel simpel, als je werkt, moet je daar omheen plannen, als je zelf je dagindeling grotendeels kunt bepalen, ben je flexibeler in je keuzes hoe je dagindeling eruit ziet. Niemand zegt iets over dat moeders die niet buitenshuis werken het niet druk en alleen maar allemaal makkelijk hebben.
Bij mijn weten vroeg de topicstarster niet hoe alle moeders hun hele hebben en houden doen… ze vroeg enkel naar hoe je een kind en jezelf in de ochtend optijd klaar kan hebben voor vertrek.
In dat opzicht heeft dan alleen de thuisblijvende moeder zonder schoolgaande kinderen meer flexibilliteit.
ik herkende haar gevoel want ja, na de geboorte van onze oudste, had ook ik gewoon nog een baan buitenshuis.
Daarnaast heb ik nu geen flexibilliteit in de vroeg ochtend door het naar school gaan de kinderen.
Bij mijn weten ging haar vraag niet over alles na het opstaan en klaarmaken tijdstip en daarom vond ik de opmerking over niet werken vervelend.
Soleil, goed verwoord. :thumbup:
En waarom doe je zo onaardig tegen Fiep? Is dat nou echt nodig?
Ja maar Cell, het is wel een heeeeel verschil wat ‘klaar’ is wanneer je werkt of niet he (excuses, buitenshuis werkt :roll: ). Als je een dag buitenshuis gaat werken, moet je 's morgens toch echt veel meer gedaan hebben dan wanneer je thuis blijft. Je zal toch ook een deel van je huishouden voor of na je werk moeten doen, en dat hoef je als thuisblijfmoeder niet, dan kun je dat net zo goed overdag doen.
Ik heb er ook 4, en een man die 's morgens om 5 uur de deur uit gaat, en ik ben bewust thuis gaan werken omdat dat zoveel rust geeft 's morgens. Het is echt een enorm verschil! En dat heeft dus niks met schoolgaande kinderen te maken, want om een kind naar school te brengen hoeft je huis nog niet gestofzuigd te zijn, en de vaatwasser uitruimen kan ook daarna nog wel.
Ik vind het trouwens ontzettend ranzig om 's morgens niet te douchen :sick: :silenced: Maar goed, daar ging het topic niet over (of eigenlijk wel, want niet douchen geldt natuurlijk als manier om 's morgens op tijd klaar te zijn :roll: )
Als je gaat werken vind ik het wel zo fris om gedouched enzo de deur uit te gaan. Trouwens, niet alleen als je niet werkt, er moet hier echt iemand zwaargewond op de grond liggen wil ik ongedouched de deur uit gaan…
Douchen, elke dag haren wassen en stylen en fohnen, make-upje…spullen pakken, kind wassen, aankleden etc. Je wilt er natuurlijk ook een beetje leuk uit zien Ik heb een uur nodig voor mezelf
Mijn oplossing, gewoon vroeg uit bed.
En wat lijkt het me heeerlijk om pas om 8.15 de deur uit te hoeven
Maar ja, als de keuken bezemen belangrijker is…
Goed…
Maar dan moet je ook echt alles erbij halen he. Want nu gaat het toch wel behoorlijk op muggeziften lijken.
Wat is je dagbesteding als je “vrij” bent. Hoe laat begint je werk, want als je dan late dienst hebt en in de zorg werkt, kan je ook rustig aan doen in de ochtend toch… zoveel banen, zoveel werktijden.
Hoeveel kinderen heb je, 1 is echt minder vervuilend en bewerkelijk dan 2, 3, 4 of nog meer.
Hoeveel doet je partner, hoe laat ga je naar bed, wat doe je 's avonds nog enz.
Sport je nog zelf, heb je nog andere verplichtingen naast je werk. Hoe groot is je huis (een 3 kamer woning van 70 vierkante meter is echt sneller schoon dan een landhuis van 300 vierkante meter (heb ik niet hoor, voor mensen daaar weer over vallen)
Ga nu nog 1x zeggen dat het mij er puur om ging dat het er niet toe deed of je als moeder wel of niet werkt als het erom gaat of je tips kan geven voor het bereiken van een werkende ochtendroutine en het optijd wegkomen om datgene te gaan doen wat er die dag op je programma staat.
en verder haak ik maar even af in het spelletje celletjepik.
Ik heb buiten huis gewerkt na geboorte van Riley.
Ik moest om kwart voor 7 weg, en stond om 5 uur op.
Voeding stond klaar, afgekookt water enz, bakje er naast met voeding, mijn kleding lag klaar, en brood in de koelkast.
Ik douchte, deed mijn make-up, tussendoor een flesje, godzijdank hield hij die snel zelf vast. En kon tussendoor alles klaar maken voor vertrek.
En tussen de bedrijven van het werk door (Ma/di/do/vrij van kwart voor 7 tot 17.30 was ik van huis) moest ik mijn huis ook schoonhouden.
Dus ik zie wel verschil tussen het werken en thuis blijven.
Ik heb nu ik thuis ben meer tijd. Ik kan Riley wegbrengen (die gaat nog naar de opvang), en kan daarna dus douchen, maar vaak douche ik eerst, en heb ik alle tijd voor mijn huishouden en zelfs zoals nu even forummen.
Ik zie namelijk mijn huishouden , mijn kinderen niet als werk, maar als ‘Het hoort zo!’…
Dus tja, dan is het ‘Kortzichtig’ dat Fiep de opmerking maakte ‘Je werkt toch niet’… Maar ik ben het wel eens met haar mening. (Sinds wanneer is FIEP-zichtig een woord, vind ik niet echt vriendelijk t.o.v Fiep)
Werken Buitenshuis, of thuis mama is echt wel een verschil.
@Cell wrote:
Ga nu nog 1x zeggen dat het mij er puur om ging dat het er niet toe deed of je als moeder wel of niet werkt als het erom gaat of je tips kan geven voor het bereiken van een werkende ochtendroutine en het optijd wegkomen om datgene te gaan doen wat er die dag op je programma staat.
eens; tips kun je geven.
Ik wil dan nog 1 keertje uitleggen waar mijn opmerking vandaan komt:
voor mij is het een beetje hetzelfde als in topics over hoe alleenstaande moeders dingen aanpakken, waar dan allemaal vrouwen met man (máár die werkt/is er bijna nooit/kijt niet naar de kinderen om enz enz) op reageren. Een vraag of je zonder auto kunt, waar dan mensen reageren die máár 1 auto hebben en als manlief ermee naar werk zijn, hebben ze ook geen auto.
Tuurlijk, sommige dingen zijn vergelijkbaar, maar juist dat je nóóit een man hebt die je 'bijstaat' of dat je nóóit een auto hebt, of dat je álles gedaan moet hebben als je de deur uit gaat, maakt vaak een cruciaal verschil.
Voor mij zou het een beetje hetzelfde zijn als iemand een vraag stelt hoe je dat toch doet: 5 kinderen opvoeden. En dat ik dan reageer hoe ik dat aanpak. Ik heb er dan wel twee, maar dat zijn er ook best wat, dus dat vermeld ik er even niet bij.
Kan ik alsnog prima tips geven hoe ik het met twee doe, zo kun jij prima tips geven hoe jij 's morgens de boel aan kant krijgt, en ook heel bruikbare tips. Maar dan is het toch wel handig te weten dat jij vervolgens niet naar werk moet. De meeste hier vinden dat nl wel een verschil... (zonder daar een waarde-oordeel aan te hangen, want dát zit toch echt tussen de oren van mensen die heel verontwaardigd reageren als iemand (ik in dit geval) aangeeft dat er een verschil is tussen werken binnenshuis en buitenshuis).
maar goed, het wordt een beetje gemierenneuk.
En TS, heb je wat aan de tips!? :mrgreen:
Toen ik na het verlof van jason weer moest gaan werken begon mijn dag al om 5.10. Ik wast me snel, naar beneden om te eten, brood voor op het werk klaar maken. Dan ging ik kolven. Zo rond de klok van zes uur ging ik naar jason. Kleedde hem aan, pakte de overige spullen die ik nog moest pakken. Bdneden schoenen en jas aantrekken, jason zijn jas aan en in de maxi cisi en om 6.10 stonden we buiten. Heb ik dat 3,5 jr gedaan. Nu werk ik bijna alleen nog maar s avonds.
Wat wij deden:
- brood smeren en tas pakken: de avond ervoor, de tas zetten we voor de deur zodat we hem niet kunnen vergeten
- boekje kdv lag op een vaste plek met een pen erbij zodat we meteen kunnen opschrijven wanneer ze haaar laatste voeding had gehad en we niet hoefden te zoeken
- douchen doen we 's ochtends, is maar 5 minuten en anders slaap ik nog half en vergeet ik de helft. Kinderen gaan vanwege eczeem maar een paar keer per week in bad of onder de douche dus dat gebeurt op onze vrije dagen
- tijdens het douchen/aankleden kan je je kind in bed laten liggen of in de box leggen, in een wipper in de badkamer zetten. Tijdens het aankleden kan je een speelkleed in je slaapkamer leggen en haar daar opleggen. Julle kunnen ook op dezelfde tijd opstaan en elkaar aflossen. Dat doen wij ook.1 ging douchen en zo, de ander kleedde onze dochter aan, nam haar naar beneden. Als de ene klaar was, nam het voeden van onze dochter over en kon de ander douchen. Ontbijten deden we tussen de bedrijven door. Dat ging prima.
Een paar tips die ik nog niet gelezen heb hier:
- ga een paar keer proefdraaien. Maak met het kdv en oma een afspraak voor een wenochtend en breng haar dan op dezelfde tijd en dag naar hun als je gaat doen als je gaat werken en rijdt daarna ook door naar je werk. Je weet dan meteen ook hoe het verkeer 'sochtends is.
- Zorg ervoor dat je 5 minuten of zo overhoudt voor luiers die op het laatste moment verschoond moeten worden of om een schoon shirt aan te trekken als de kleine over je heeft gespuugd.
Oh, dan heb ik het echt makkelijk… :oops:
Ga mijn man straks een dikke kus geven als hij thuis komt.
Hij regelt de kinderen dus.
Of ik nu ga werken of vrij ben (als ik moet werken ga ik om 07.15 de deur uit, anders 08.15), hij doet alles.
Van aankleden tot tandenpoetsen tot tafel dekken tot met ze ontbijten.
Ik heb echt een uur voor mezelf nodig (hij 15 minuten of zo).
En wanneer ik klaar ben gaat hij werken.
Als ik moet werken ben ik eerder de deur uit, hij brengt ook altijd de kinderen weg.
Mijn man kan tussen 07.00 en 09.00 beginnen en dan tussen 16.00 en 18.00 weer naar huis, ideaal dus.
Ik ontbijt altijd met een liga milkbreak in de auto.
En mijn man vind dat niet zo leuk want onze auto is net een vuilnisbak.
Laatst moest hij een collega meenemen en die viel het op hoeveel lege liga wikkels er in de auto lagen… :oops:
Zoals zo veel al gemeld hebben: Alles de avond vooraf.
Als het even kleding uitkiezen die niet gestreken hoeft te worden,maar dan kan niet altijd.
Wat kinderen betreft,die voelen zich in een makkelijke broek of kruippakje op een KDV veel lekkerder dan strak in de kleding,dus lekker makkelijke (onkreukbare) pakjes aantrekken.
Kind uit bed, schone luier,eventueel natte doek en in de kleding. Fles erin (of BV) en dan ofwel man laten vermaken (jij hebt ook haast,dus deel je dat stukje ook samen,staat hij ook 10 minuten eerder op). Jij snel douchen en aankleden.
Eten wat al klaar staan of voor jezelf overstappen op ontbijtgranen.kellogs e.d.
En dan wegwezen.
Lunch meenemen heb ik al lang afgeschaft. Koop tegenwoording een groot pak crackers en zet wat smeersel in de koelkast op mijn werk en kan zo soms 2 weken vooruit met af en toe een cup a soup erbij.
De eerste dagen toch extra vroeg opstaan,maar beetje bij beetje bekijken waar er winst te halen valt. Zo leer ik nu nog elke dag door bijv. ipv eerst kids aan laten kleden en dan pas tandenpoesten, nu eerst tandenpoetsen (daar moet ik even bij blijven) en daarna pas begin maken met aan laten kleden (ik douche eerst zelf). Als zij goed op weg zijn,dan kan ik vast beneden de broodjes neerzetten.
Volgend ritme (ritueel) schoenen aan/handen wassen.
Bij baby’s niet aan de orde,maar wel zoveel mogelijk dingen gedaan hebben,zodat er ruimte is voor onverwachte dingen ipv 5 minuten voor tijd nog stressen.
Toen ze net geboren waren en naar oma gingen kon ik ze makkelijk in een schone luier,maar wel pyama aanbrengen. Op het KdV later (1 dag) gewoon in snelle makkelijke kleding.
@Karel wrote:
Over drie weken stopt mijn verlof en moet ik weer aan de slag! Nou vindt mijn baas het vast geen goed idee als ik rond half 11 eens binnen kom wandelen dus bij deze een kreet om hulp aan alle ervaren mama’s:
HOE DOEN JULLIE DAT 'S OCHTENDS???
Hoe zorg je in hemelsnaam dat je alles gedaan krijgt en ook nog op tijd op je werk bent? Wat is het geheim? Staan jullie midden in de nacht op? Of slapen jullie alvast in je werkkleren met je schoenen aan en je veters gestrikt?
Ik heb nu nog verlof en vind het nu 's ochtends al lastig dus ik vraag me serieus af hoe ik dat straks moet gaan doen :shock:
Wat ik al bedacht heb:
- Kleren de avond van te voren uitkiezen en strijken (hangen ongestreken in de kast ja… :oops: )
- Hetzelfde geldt voor de kleren voor onze beeb
- Brood voor manlief en mezelf de avond van te voren alvast smeren
- Spullen die mee moeten naar het kdv / oma alvast klaar zetten
- In plaats van 's ochtends, 's avonds douchen?
Maar dan nog… Beebje heeft nog niet echt een gestructureerd slaap en eet schema. Nou is dat nog niet zo’n ramp, maar ze wil na de ochtend fles (meestal rond half zes) echt niet meer in haar bedje liggen. Tot nu toe ligt ze dan dus even bij mij totdat ze weer slaapt en gaat dan terug naar bed, en dan ga ik me douchen en aankleden… maar ja straks kan dat dus niet meer!!!
Hoe pak ik dit aan? Terug leggen in bed en laten gillen? Dan weet ik zeker dat ik al gestresst ben voordat ik op mn werk ben… Dan maar zorgen dat ik gedoucht en aangekleed ben voor dat beeb wakker wordt? Met een beetje pech moet ik dan om 05h opstaan (stel je voor dat ze om half zes wakker wordt!!! Of nog eerder???)…
Manlief moet om half zeven de deur uit, dus die kan ook beeb niet vermaken terwijl ik me ga aankleden enz want die moet zelf douchen enzo…
Hoe ziet jullie ochtend eruit? Hoeveel tijd trekken jullie er voor uit om 's ochtends alles geregeld te krijgen? Hebben jullie nog andere tips?
Pff ik had echt nooit gedacht dat zoiets simpels als je aankleden en klaar maken om naar je werk te gaan zo ingewikkeld kon zijn! :shock: :? :think:
Even iets wat me opviel ook al lijkt het klein.
Heel kort door de bocht (want kan niet de relatie van een ander kijken). Kan hij dit niet voortaan zelf doen? Neem aan dat het ontbijt incl lunch voor werk is?
Scheelt je zo 10 minuten.
Dan hoef je alleen de fles te maken en iets voor jezelf (misschien overstappen op een ander sneller ontbijt).
Ik heb makkelijk praten, soms doe ik de broodjes van de jongens zelf,maar 9 van de 10 x smeert mijn man ze voordat hij naar bed gaat (na nachtdienst of als hij laat naar bed gaat,dat is nou eenmaal zijn ritme).
Hij smeert overigens alleen de broodjes van de jongens en legt ze verpakt in de koelkast. Ik zorg voor mezelf,bijv. snel crackers of kellogs e.d.
Voor mij hoeft hij niets te doen. Toch scheelt het me echt wel tijd in de ochtend. Kleding idem, ik leg dat van mezelf klaar en de jongens of hij helpt me met dat van de jongens. Zijn kleding is zijn pakkie an.
Valt daar winst te behalen?
Wat vind jij zelf dat je in de ochtend echt moet doen? Fles, kind aankleden en jezelf bedoel ik dan. Wat nog meer? Tel daar reistijd en wegbreng-tijd bij op. Misschien kan je je kind zo lang mogelijk laten liggen en eerst jezelf redden,daarna pas opstarten met je kind en na de fles meteen vertrekken. Of zoals iemand al zei, kind in wipper,maxi-cosi o.i.d. in de badkamer erbij. Dat laatste deed ik vrij lang tot ze op de gang zelf heen en weer konden hobbelen tussen badkamer en eigen kamer.
Opmaken doe ik terwijl ik mijn eten naar binnen werk en als alles klaar is mijn haar (laatste tijd gaat dat te snel door gebrek aan kapper-tijd,klem erin).
@Cell wrote:
WERKEN buitenshuis versus binnenshuis is in elke situatie anders ja…
maar verdorie… kinderen aankleden en laten eten en jezelf aankleden om optijd weg te komen heeft NIKS te maken met wel of niet buitenshuis werken.
Voor de 1 moet ie dat doen om te gaan werken, voor de ander om kinderen naar school te brengen en voor weeer een ander is het eerst kinderen naar school brengen en dan nog door naar t werk.
Als ik eerlijk ben snap ik dit soort vragen nooit :oops: Ben het dan ook met cell eens dat het niks uitmaakt of je buitenshuis werkt of de kinderen naar school moet brengen. Je moet op een bepaald tijdstip het huis uit. Nouja, ik zou zeggen: op tijd op staan :shifty: en dan gewoon je ding doen.
Voeden, jezelf wassen, aankleden, ontbijten, tanden poetsen, luier verschonen. Zo gaat het hier. Ik voed de kleine in bed, daarna ga ik er zelf uit, was en kleed ik mezelf en maak ik de andere twee wakker. Gaan we allemaal ontbijten (met of zonder baby, ligt eraan of die slaapt) en na het ontbijt weer naar boven, meiden wassen, aankleden, tanden poetsen, baby verschonen, haren kammen en weer naar beneden. Spullen klaarmaken voor school en de deur uit. heb ik maar een uurtje voor nodig hoor en moet ik de meiden nog volledig zelf aankleden ook :) Na verloop van tijd gaat het vanzelf, de eerste keer erg vroeg je bed uit en kijken of je tijd te kort komt of over hebt en dat de volgende dag weer daarop aanpassen :wink:
@Ke wrote:
Maar ja, als de keuken bezemen belangrijker is…
Ik snap deze opmerking niet. Komt op mij over als een steek onder water…Lijkt me nou niet echt nodig. :think: :
soleil…
Niet druk om maken, doe ik ook niet
en wat een goede tips zijn er gegeven… heb er zelf ook nog wat uitgehaald… jawel 8)
De tips zijn denk ik al gegeven: Ik werk nu even nog niet maar zet nu alles van te voren in de koelkast voor de dag erna voor Elise. Brood voor de ochtend smeer ik ter plekke, maar ik trek ongeveer een half uur per kind uit dus sta 1,5 uur van te voren op. Ik douche de dag ervoor en even een borstel door het haar, doekje over gezicht en dan klaar… En dan verder met de kids, eerst Elise in de kleding, dan Jesse en dan aan het brood en ondertussen heb ik dan Thijs aangekleed en gaat hij aan de borst. We gaan dan rond 08.00 weg.
Als ik weer ga werken, zal het wel wat drukker worden want dan moet IK ook klaar zijn echt in de ochtend… kost toch wat meer tijd om er compleet netjes uit te zien duurt toch wat langer Ook zal ik dan zelf wat meer moeten ontbijten e.d. Dan MOET ik ook om 09.00 op mijn werk zijn ipv dat als er nu een vertraging is het niet echt een probleem is