Nee maar moet wel net als ik natuurlijk ook ‘gewoon’ een paar kinderen op school afleveren op een tijd dat vele werkenden hun kind op het kdv afleveren .
De ochtendroutine zal er denk ik niet heel anders uit zien.
Een groot verschil is denk ik wel dat het huis niet opgeruimd hoeft te zijn voor je de deur uitgaat om de kinderen naar school te brengen. Zelf ben ik dan wel aangekleed en opgemaakt, en mijn kleinste ook.
Als ik dan weer thuis kom van school heb ik natuurlijk tijd zat om de ontbijtboel e.d. op te ruimen.
Toen ik nog werkte deed ik dat voor we de deur uitgingen.
Verder, net als de rest, maak je niet druk. Het went echt heel snel. Nu met drie ga ik sneller als in het begin met een!
Ik heb het geluk dat als ik vroege dienst heb, mijn man ze allebei verzorgt en wegbrengt Als ik om half 8 moet beginnen doen we er allebei 1, maar als ik om 7 uur moet, doet hij het alleen.
Ik leg allebei hun kleding 's avonds klaar, zodat mijn man niet meer hoeft te zoeken in de kasten (en oke, dan weet ik zeker dat ze er leuk uit zien, i.p.v. dingen die niet bij elkaar staan )
Mijn man kleedt zichzelf aan, haalt dan de oudste uit bed, kleedt hem aan, zet hem aan tafel met een boterham. Dan haalt hij de jongste uit bed, aankleden, beneden een fles geven. En dan eet hij nog een boterham, en zijn ze voor half 8 klaar.
De eerste keer stonden we met zijn vieren om kwart over 6 op, nu is het half 7 en dan nog is hij vaak om kwart over 7 helemaal klaar (en het kdv is pas half 8 open, dus speelt de oudste nog even een kwartiertje).
O ja, en allemaal 's avonds douchen. Nu vind ik douchen 's morgens sowieso helemaal niks maar ik vind het ook niet zo fris om na een lange dag zonder te douchen in mijn bed te stappen. Nu douchen we allemaal 's avonds, dan is er veel meer tijd dan 's morgens.
Behalve als ik vrij ben of late dienst heb, dan doe ik de jongste wel 's morgens in bad.
Je kan me eigelijk niet meer beledigen dan door te zeggen dat ik niet werk…
Ik werk niet buitenshuis voor een baas.
Maar ik kan je vertellen dat ik wel degelijk werk, heel hard en veel zelfs en van de 7 dagen in de week zit ik alleen af en toe in het weekend eens op mijn kont en met een paar minuten hier en daar overdag.
Maar kinderen verzorgen, een groot huis onderhouden en schoonhouden (ja ook het onderhoud doe ik) en mantelzorg bieden voor mijn vader… enz.
Ik kom eerder tijd te kort, dus ga niet zeggen dat ik niet werk.
En ik doe dus wel de ontbijtboel opruimen en de keuken bezemen voor school… als ik eenmaal achter loop op mijn schema, kom ik er niet meer in.
3 ochtenden in de week zit ik ook al voor 9 uur in de auto om naar mijn vader te gaan. Dussss…
Je zal alsnog met een tijdsdeadline moeten zorgen dat alles klaar is.
Dus waarom er dan weer zo’n opmerking tussendoor moet…
Oh… en toen ik Aniek net had, werkte ik nog wel (voor een baas)… mag ik dan wel antwoord geven :silenced:
hier zorg ik idd ook dat de ontbijtboel weg is voor ik naar school ga en ook ik en de niet schoolgaande kids zijn helemaal in de kleren (en hebben ontbeten, als ik niet ontbijt word ik heul chagrijnig .
Vind niks ergens dan het huis weer instappen en dan die zooi nog aan te treffen.
Een heel enkele keer gebeurt het weleens (lees als in doorlekluier als je eigenlijk over 5 minuten weg moet) maar dat had ik ook weleens toen ik nog werkte.
Hier is het huis 's avonds aan kant en dus 's ochtends de ontbijtboel direct weg en dan is het huis nog steeds aan kant (beneden dan wel he :mrgreen: ).
De jongste heb ik ook altijd gevoed voor we richting school gaan en tegenwoordig zit er een half broodje bij in ongeveer.
Vriendin van mij schuift de ontbijboel alleen aan de kant voor ze naar d’r werk gaat onder het mom van ‘ach als ik thuis kom moet ik toch direct koken en als de aardappels opstaan doe ik de vaatwasser wel even’.
Het gaat er om dat je een routine krijgt die voor jou/ jullie werkt en ook dat is voor iedereen anders. Dat kan even tijd kosten en zal echt weleens een ochtendje ‘mislukken’ maar in principe krijgt iedereen uiteindelijk die routine.
En anders idd maar zorgen dat er veel kids komen, daar wordt het makkelijker van :lol: .
Ik werk nu ook niet maar een belediging? Nee, zo zie ik dat momenteel niet.
Bovendien weet ik uit recente ervaring dat het een wezenlijk verschil is.
Als ik nu de kinderen naar school breng heb ik daarna nog alle tijd om te douchen etc.
Als ik een schooltasje vergeet rij ik zo even heen en weer. Ik kan overdag boodschappen doen en ik kan zo flexibel met mijn tijd om gaan als ik maar wil. Ik heb het druk door niet te werken, maar het is geen werk voor mij.
Als ik werk moet alles kloppen voor ik weg ga. Ik moet zelf schoon en netjes zijn, mijn eigen lunch moet klaar, de tassen moeten echt goed mee, ik heb dan overdag geen uitwijkmogelijkheden meer.
Je kan me eigelijk niet meer beledigen dan door te zeggen dat ik niet werk…
Ik werk niet buitenshuis voor een baas.
Maar ik kan je vertellen dat ik wel degelijk werk, heel hard en veel zelfs en van de 7 dagen in de week zit ik alleen af en toe in het weekend eens op mijn kont en met een paar minuten hier en daar overdag.
Maar kinderen verzorgen, een groot huis onderhouden en schoonhouden (ja ook het onderhoud doe ik) en mantelzorg bieden voor mijn vader… enz.
Ik kom eerder tijd te kort, dus ga niet zeggen dat ik niet werk.
En ik doe dus wel de ontbijtboel opruimen en de keuken bezemen voor school… als ik eenmaal achter loop op mijn schema, kom ik er niet meer in.
3 ochtenden in de week zit ik ook al voor 9 uur in de auto om naar mijn vader te gaan. Dussss…
Je zal alsnog met een tijdsdeadline moeten zorgen dat alles klaar is.
Dus waarom er dan weer zo’n opmerking tussendoor moet…
Hoezo is het een andere situatie? Cell geeft toch aan dat zij ook de boel op orde moet hebben om op tijd weg te zijn? Dat is toch juist precies hetzelfde? Alleen met 4 kids, en ze krijgt voor de werkzaamheden niet betaald. Maar het is echt in mijn ogen precies hetzelfde: 's ochtends optijd je spul klaar hebben.
Er zal heus verschil zijn, maar als het erop aankomt dat je kinderen en jezelf klaar moet stomen, voor een bepaalde tijd, een deadline dus. Dan doet het er niet toe wat je wel of niet doet aan werk. Dan gaat het erom dat je dat moet redden.
De 1 vind dat ze het huis schoon achter moet laten, de ander doet dat niet.
Maar daar hoef je niet per definitie werk voor buitenshuis te hebben.
Dus in deze vraagstelling doet het er helemaal niet toe of ik wel of niet buitenshuis voor een baas werk.
En met huis onderhoud bedoel ik groot onderhoud.
Een huis schilderen van buiten, daar schakelt menigeen manlief voor in of een schilder. ik doe dat zelf.
Een reparatie doen aan muren of ramen, vaak doet manlief dat of een onderhoudsmannetje die je ervoor betaald.
Dat doe ik zelf. enz enz… tussen de bedrijven door en eigelijk ben ik dus altijd gewoon druk.
Voor mij is ons huis, ons gezin, mijn vader en alles eromheen echt wel meer dan een full-time baan. Deels is dat gewoon niet anders. Deels keuze.
Maar vind het er eigelijk niet toe doen. Topicstarster vroeg hoe men dat deed… dan geef je tips en die zijn volop gegeven.
Maar zo’n opmerking van Fiep doet voorkomen dat ik (en mama marije eigelijk ook want die werkt ook niet buitenshuis) geen recht van spreken zou hebben.
En dat vind ik niet erg vriendelijk, noch van toepassing.
Hier is namelijk echt wel gewoon een deadline en ik zou willen dat ik de boel de boel kon laten en kon denken… dat doe ik wel als ik terug ben van school.
Maar dat moet dan bij je passen. Ik heb dat eigelijk nooit gedaan, dus waarom zou ik dan geen tips mogen geven?
En dat een ander in de ochtend zijn keuken niet kan bezemen… tja… dat kost mij hooguit 3 minuten en dat doe ik als de kinderen even op de bank zitten en Suus rondscharrelt.
Feit blijft dat ik echt wel heb geleerd om in 1 uur tijd mezelf en de kinderen aangekleed te hebben, onbijt achter de kiezen, tassen klaar, keuken aangebezemt en mijn huis begint in de ochtend al opgeruimd, want dat doe ik in de avond als de kinderen op bed zijn. Dus wat is daar anders aan dan bij een ander…
tja… ik vind het eerlijk gezegd toch wel anders hoor, met de ervaring van werken buitenshuis en nu thuis, wat ook echt een fulltime job is. Ik probeer ook echt mn ontbijtzooi afgeruimd te hebben en mn haar gedaan te hebben… maar sinds ons kleine mannetje er is lukt dat gewoon niet altijd, bindt ik het snel ff vast zodat het niet al teveel op valt :shifty: en ja, dan doe ik dat dus als ik weer tergben van de kinderen brengen.
Ik vind het niet fijn, maar soms loopt het zo en dan is het wel fijn dat die mogelijkheid er is.
maar wat heeft in vredesnaam je huis schilderen en je hele epistel over wat je allemaal wel niet doet te maken met de vraagstelling van de TS…
Ik sta op mijn vrije dagen veel relaxter op, een half uur later dan op werkdagen… Ik hoef mijn haar niet te fohnen, doe makkelijkere kleding aan etc…
Ik moet de kids op tijd naar school brengen, maar kan daarna in alle rust de chaos opruimen die is achterbleven… Dat is het hele verschil met een dag werken op kantoor of een dag thuis zijn…
Op de dagen dat ik niet werk moet ik ook als ik thuis kom van kids wegbrengen mijn huis opruimen, want ik heb geen hulp.
Ik zit dus op de dagen dat ik vrij ben ook geen minuut stil.
het is niet zo dat mensen die buitenshuis werken op hun vrije dagen niets doen ofzo :think:
WERKEN buitenshuis versus binnenshuis is in elke situatie anders ja…
maar verdorie… kinderen aankleden en laten eten en jezelf aankleden om optijd weg te komen heeft NIKS te maken met wel of niet buitenshuis werken.
Voor de 1 moet ie dat doen om te gaan werken, voor de ander om kinderen naar school te brengen en voor weeer een ander is het eerst kinderen naar school brengen en dan nog door naar t werk.
Bovendien richt je jou commentaar naar mij toe, terwijl er meer hebben gereageerd die niet buitenshuis werken.
Dus nee, dat vind ik niet bijzonder vriendelijk nee. Eerder ontzettend Fiepzichtig en totaal geen antwoord op de vraag van de topicstartster
Laat ik het anders zo zeggen: ik werk 1 dag in de week niet, en ik persoonlijk ervaar dat dat 's morgens een heel andere dynamiek met zich meebrengt. Ik hoef dan niet z kost wat kost gevoed te hebben, ik hoef twee tassen minder te vullen, er hoeft maar 1 iemand echt ontbeten te hebben, aangekleed te zijn om de hele dag door te brengen. En ik kan lekker lopen met z in de doek, ipv op de fiets om daarna meteen door te rijden naar de opvang van z en daarna naar mijn werk.
Voor mij persoonlijk is er dus wel degelijk een behoorlijk verschil, hetgeen zich ook uit in de tijd dat de wekker gaat. Neemt niet weg dat het ook op mijn vrije dag soms druk is in de ochtend, maar over het algemeen veel minder druk dan op de dagen dat we alledrie in de startblokken moeten staan.
en sorry dat ik geen lijst naast me heb liggen van welke moeders hier thuisblijfmoeders zijn.
maar goed, je vond elders het ook al heel onaardig dat bepaald nieuws en daarbij behorende meningen mensen naar de keel greep, blijkbaar zit je in een -ik-betrek-alles-op-mezelf-fase, en iedereen is tegen mij…
Tja Jet als er dan toch de duvel en zijn ouwemoer bij word gehaald, dan doe ik wel mee hoor.
Het gaat er puur om hoe moeders het voor elkaar krijgen om kind en zichzelf klaar te krijgen aan kleding en voeding zodat ze weg kunnen naar whatever op X tijd.
Daarin heb ik net zo goed een deadline te halen als een ander.
Geweldig dat er moeder zijn die in joggingbroek naar school lummelen op hun vrije dagen, ik doe dat dus niet.
Elke dag is er die deadline om precies om 8.15 de deur uit te kunnen gaan, niets vergeten, aangekleed en wel.
En dan loop ik niet in joggingbroek met het idee dat ik me later wel ga aankleden en op mijn gemak de boel wel opruim.
Dat laat mijn agenda toch echt niet toe en dan praat je dus wel over alles wat je moet doen.
Maar goed, voor mijn gevoel spelen er bij een zeker aantal mensen wat andere gevoelens naar mij toe en dus ga ik het hier bij laten.