Over drie weken stopt mijn verlof en moet ik weer aan de slag! Nou vindt mijn baas het vast geen goed idee als ik rond half 11 eens binnen kom wandelen dus bij deze een kreet om hulp aan alle ervaren mama’s:
HOE DOEN JULLIE DAT 'S OCHTENDS???
Hoe zorg je in hemelsnaam dat je alles gedaan krijgt en ook nog op tijd op je werk bent? Wat is het geheim? Staan jullie midden in de nacht op? Of slapen jullie alvast in je werkkleren met je schoenen aan en je veters gestrikt?
Ik heb nu nog verlof en vind het nu 's ochtends al lastig dus ik vraag me serieus af hoe ik dat straks moet gaan doen :shock:
Wat ik al bedacht heb:
Kleren de avond van te voren uitkiezen en strijken (hangen ongestreken in de kast ja… :oops: )
Hetzelfde geldt voor de kleren voor onze beeb
Brood voor manlief en mezelf de avond van te voren alvast smeren
Spullen die mee moeten naar het kdv / oma alvast klaar zetten
In plaats van 's ochtends, 's avonds douchen?
Maar dan nog… Beebje heeft nog niet echt een gestructureerd slaap en eet schema. Nou is dat nog niet zo’n ramp, maar ze wil na de ochtend fles (meestal rond half zes) echt niet meer in haar bedje liggen. Tot nu toe ligt ze dan dus even bij mij totdat ze weer slaapt en gaat dan terug naar bed, en dan ga ik me douchen en aankleden… maar ja straks kan dat dus niet meer!!!
Hoe pak ik dit aan? Terug leggen in bed en laten gillen? Dan weet ik zeker dat ik al gestresst ben voordat ik op mn werk ben… Dan maar zorgen dat ik gedoucht en aangekleed ben voor dat beeb wakker wordt? Met een beetje pech moet ik dan om 05h opstaan (stel je voor dat ze om half zes wakker wordt!!! Of nog eerder???)…
Manlief moet om half zeven de deur uit, dus die kan ook beeb niet vermaken terwijl ik me ga aankleden enz want die moet zelf douchen enzo…
Hoe ziet jullie ochtend eruit? Hoeveel tijd trekken jullie er voor uit om 's ochtends alles geregeld te krijgen? Hebben jullie nog andere tips?
Pff ik had echt nooit gedacht dat zoiets simpels als je aankleden en klaar maken om naar je werk te gaan zo ingewikkeld kon zijn! :shock: :? :think:
In het prille begin met Noah zette ik hem in auto stoel in de badkamer en ging mijn gang.
Met Ava was het wat makkelijker omdat Si thuis bleef. Maar toen hij ging werken liet ik haar in haar ledikantje met de deuren open zodat ik haar kon horen. Nu lukt het me allemaal alleen omdat ze wat groter zijn (Noah is 9 en Ava is 3) dus die lopen gewoon de badkamer binnen om te melden dat de melk over de vloer is gegaan of dat de katten een dood beest binnen hebben gehaald.
Verder…Stoom haalt kreukerls uit kleren, dus ik douchte met mijn bloes op een hanger in de badkamer.
Ontbijten doe ik op mijn werk.
Ava ging naar oma in pyjamas met ontbijt in een lunch box. (Nu eet ze thuis want ze gaat nu naar school)
Alle kleren voor school etc lag 'savonds klaar.
lunchboxes maak ik terwijl zij ontbijten.
Ik sta om 6.30/6.45 op en ben met alles klaar om 8am. je leert heel snel wat werkt en wat onbegonnen is.
Dus sochtends is het alleen Mika zn fles + bambix, aankleden, ik aankleden, en we zitten in de auto op weg naar oma. Soms gaat ie ook weleens in zn pyjama mee, en kleed oma hem aan.
Geen nieuwe tips dus, je had het er zelf al staan!
Ik douchte 's avonds en 's ochtends ff snel wassen. Als je 's ochtends per se wilt douchen, manlief toch even 10 minuutjes op laten letten (hij moet toch ook eten, dan kan jij in die tijd eventueel douchen) of haar inderdaad in een wipstoeltje of MC in de badkamer zetten. Verder inderdaad de avond van te voren alles klaarzetten en ik legde Jinthe in het begin ook wel eens in kleding in bed. Misschien heel erg, maar ze sliep toch vaak in haar kleding…dus dan deed ik haar 's avonds schone kleding aan en dan ging ze de volgende dag in die kleding naar het KDV.
En het went vanzelf, voor je het weet gaat het alsof je het al jaren doet.
Echter weet ik nog heel goed dat ik het met 1 kind ook afvroeg hoe ik dat in hemelsnaam moest gaan doen… en nu vraag ik me af hoe ik dat druk kan hebben gevonden :lol: .
Maar in mijn beleving vond ik 1 en weer aan het werk ook veel drukker als nu de ochtend in mijn eentje met 4 kinderen :think: .
Inderdaad wat MamaMarije zegt: ik vond het met 1 kind veel onoverzichtelijker dan nu met drie… Weet nog goed dat ik echt niet snapte hoe men dat deed met nog een kleuter rondlopen, ik had mijn handen al vol aan 1 beeb!
Maar je krijgt er echt vanzelf een ritme in. Zelf douchte ik de avond ervoor, legde mijn kleren klaar. Ik voedde op verzoek, dus de ene keer als ik op wilde staan, de andere keer als ik net gegeten had: ik plande dus altijd een half uur extra, zodat het niet echt uit maakte wanneer ie kwam.
En het went vanzelf, voor je het weet gaat het alsof je het al jaren doet.
je hebt er vast weinig aan, maar dit is wel echt waar.
ik dacht m.n. bij de tweede ook echt: help, hoe krijg ik dat in hemelsnaam voor elkaar???Vond het al heel wat in die eerste maanden om mijn zoon op tijd naar school te krijgen. Maar toen konden z en ik er nog half in onze pyama en met lege maag heen.
Maar het is me uiteindelijk vrij makkelijk allemaal gelukt. Oke: ik heb best wat stress momentjes (gehad :think: ) in de ochtend.
De grote tip: op tijd op staan!!!
Hier heb ik alleen de eerste week de boterhammen van zoonlief de avond te voren gesmeerd. Het enige wat ik nu de avond van te voren doe, is de kleren klaar leggen. (haha dat schaamteken dat je je kleren niet gestreken in de kast heb liggen: ik strijk uberhaubt niet )
en uh, ik ontbijt regelmatig op mijn werk… :shifty:
En ik zorg ervoor dat mijn dochter (en destijds mijn zoon) 's avonds al gewassen is en schone kleren aan heeft, zodat ik dat 's morgens niet meer hoef te doen. Ze slaapt nu nog in haar kleren en niet in een pyjama.
En ik zorg ervoor dat mijn dochter (en destijds mijn zoon) 's avonds al gewassen is en schone kleren aan heeft, zodat ik dat 's morgens niet meer hoef te doen. Ze slaapt nu nog in haar kleren en niet in een pyjama.
Ik ook dat scheelt enorm! Smorgens even kop en kont wassen schone nuier aan en klaaaarrr, en met kop en kont bedoel ik dus letterlijk dat haha
Ik ook dat scheelt enorm! Smorgens even kop en kont wassen schone nuier aan en klaaaarrr, en met kop en kont bedoel ik dus letterlijk dat haha
Precies, hier hetzelfde :thumbup:
Ik heb wel als voordeel dat ik haar geen fles hoef te geven. Ze krijgt de eerste tussen 8 en half 9 op het kdv.
als ze naar mijn moeder gaan dan gaan ze in pyjama heen , mijn moeder wast ze dan en kleed ze aan of ze gaan daar in bad.
Mijn man werkt onregelmatig dus die kan soms 's ochtends helpen als hij vroege dienst heeft , smeert hij 's ochtends brood voor ons. Ik sta half uur eerder op ga douchen en aankleden , maak zoonlief wakker, en zet hem onder de douche snel wassen en dan aankleden. INtussen is dochter aan het wakker worden die wassen en aankleden en dan ontbijten. Creche is op loopafstand
Ik leg hier ook 's avonds alles klaar, en smeer het brood, de tas in pakken lukt me tegenwoordig zelfs 's ochtends nog.
Ik maak ze wakker om 7uur en maak voor beide een flesje klaar, ik zet ze op mijn bed, tv aan en ze drinken rustig hun flesje leeg, terwijl ik me kan aankleden. Toen Dennis nog geholpen moest worden maakte ik ze een kwartiertje eerder wakker, en gaf Dennis even rustig borstvoeding, en kon ik me daarna aankleden.
Als ik eenmaal aan gekleed ben de jongens in de kleren die al klaar liggen en een schone luier.
Na het aankleden naar beneden, Steven een boterham uit het vuistje, dan eet hij ook beter 's ochtends. Spulletjes pakken even zitten met kopje koffie en een broodje en om 8uur kan ik de deur uit.
En wassen idd de avond ervoor. Wat ik met Steven weleens deed, toen hij nog klein was, was even snel samen onder de douche 's ochtends, en dan was het een kwartiertje eerder op staan. dus 6.45.
Ach het went snel en als je eenmaal een ritme te pakken hebt weet je niet beter.
Haha wat een herkenning! :mrgreen: Ik ben dus totaal geen ochtendmens, en ik wist destijds ook niet hoe ik 's morgens in godsnaam op tijd op m’n werk moest komen. In m’n verlof liep ik soms tot half 12 in 'm’n pyama omdat ik het zo druk had met de beeb. Ik snap nu nog steeds niet waarmee eigenlijk maar goed…
Maar wat het werken betreft: uiteindelijk went het wel en vind je vanzelf een ritme en na enkele weken weet je niet beter meer.
Moet wel eerlijk zeggen dat het hier nog vaak wel stressen is met 2 kids van 5 en bijna 3, maar dat ligt vooral aan mijn man en mij: we blijven 's morgens vaak iets te lang liggen… :oops: en dat is dus niet handig.
Wat ik wel doe is de avond van tevoren het lunchpakket van m’n oudste klaarmaken (brood zo uit de vriezer smeren en dan in trommeltje in de koelkast) en z’n tas klaarzetten. Kleding klaarleggen vergeet ik na al die jaren nog steeds, het zit gewoon niet in me… :oops: Ik pak 's morgens maar wat want het meeste hangt of aan het wasrek of ligt nog op de stapel ‘op te vouwen’… :oops:
Douchen doe ik wel 's morgens, maar opmaken in de bus :oops: en ontbijten op mn werk (ik smeer voor mezelf vaak snel een broodje als ik het ontbijt van de kids maak en dat gaat zo mn tas in), zo red ik het altijd weer net.
hier ook beebjes die toen ik net aan het werk ging 's avonds schone kleertjes aankregen en daarin sliepen om de ochtendspits wat te verlichten.
en 's avonds in badje, niet in de ochtendspits.
verder alles wat maar kon alvast klaar zetten avond tevoren.
en je hebt nog kolfrecht/ voedrecht tot de negende maand van je kindje, mss in overleg met je werkgever ook in te zetten om 's ochtends iets later te beginnen?
(is 25% van je werktijd dus op 8 uur werk, 2 uur de tijd om te kolven, mag ook verdeeld worden aan het begin of het eind van de werkdag, wel in overleg werkgever natuurlijk).
En zoals al eerder geschreven hier; voor je het weet ben je gewend.
oh herkenbaar… Neeee, NU niet meer, maar ik had dat ook bij de eerste hoor. Ik dacht echt dat het nooit goed zou komen.
Maar ik heb er nu 4.
Manlief stapt om 6.30 uur al in de auto en ik moet er dus 4 gereed krijgen voor 8.15 uur want dan moeten de oudsten naar school en ik… ik sta toch echt pas om 7 uur op
Kleding voor de kinderen leg ik idd klaar als ze 's avonds naar bed gaan.
Tassen voor de kinderen pak ik ook 's avonds al in.
Bordjes zet ik al klaar op de eettafel, bekers ook. Ik maak vast een kan limonade 's avonds en zet die in de koelkast, hoeft er enkel maar uitgeschonken te worden.
We hebben voor elk gezinslid 2 tandenborstels in huis, 1 hele set boven en 1 hele set beneden, dus dan hoeft er na het aankleden niemand meer naar boven.
Haren kammen idem.
douchen doe ik al sinds de eerste niet meer 's ochtends. Maar 's avonds.
heerlijk relaxed, schoon mijn bed in, dan kan ik volstaan met een kattenwasje in de ochtend en kost me dat minder tijd.
Manlief doet dat net zo want die moet zo vroeg op dat hij echt geen zin heeft of tijd om 's ochtends nog te douchen.
Overigens… als ik wel een incidentele keer in de ochtend ging douchen en Suus lag nog in bed, dan zette ik haar deur open en die van de douche en dan praatte ik tegen haar of zong… ze heeft dan wel eens gejengeld (worden ze niet direct minder van hoor) maar echt brullen… nee. Dat ze mij kon horen was dan voldoende en douchen kost en sich ook maar 5 minuten he…
Mijn routine is echt nu… opstaan, wc, kattenwasje/opfrisser, aankleden (kost 5 minuten ofzo) Naar beneden, brood smeren voor de jongens, beschuitje voor niek, bordje pap maken voor Suus (iets te heet, dan heb ik even tijd) Aniek wekken, die kleed zichzelf aan. Peter wekken, die kleed zichzelf aan. Michel wekken, die help ik met aankleden en die gaan dan zelf naar beneden.
Dan haal ik Suus uit bed, kleed haar aan, we gaan naar beneden, ook aan tafel zitten, ik help haar met haar pap en eet ondertussen zelf mijn kwark en fruit en meestal zijn ze hier om 7.45 alweer klaar met ontbijten. Dan kijken ze wat tv. Die tasjes stonden al klaar. Dus dan is het om 8 uur schoenen aan en 8.15 gaan we weg.
Red het echt prima.
Los laten, iets makkelijker worden, je dochter overleefd 30 seconden huilen echt wel en ze zal echt nog wel vaker huilen. Mocht je nog een 2e willen, dan kan je ook niet altijd meteen op alles reageren, dan moet je de aandacht ook al verdelen. Dus dat kan je nu al doen… verdelen tussen haar en jezelf.
Als je die knop kan vinden, de knop die het wat los kan laten, dan zul je zien dat je rustig aan je ritme wel vinden zal… echt :-*