Wat zouden jullie doen (te eerlijk geweest?)

@D. wrote:

In dit topics valt me altijd op hoeveel eerlijke mensen er op kok rondlopen. Of hoe oneerlijk ik ben ten opzichte van die mensen, dat kan ook. :mrgreen:



Maarre, ik zou niets zeggen. Zonder enig schuldgevoel trouwens.




ja idd ik ben denk ik heel oneerlijk in die dingen :mrgreen:

ik zou het wel zeggen

@D. wrote:

@Jippie wrote:
Ik zou het ook zeggen. Je weet van tevoren dat je €40,- moet bijbetalen. Om het expres dan niet te zeggen, vind ik een beetje aso. Lijkt me de normaalste zaak van de wereld om in zo’n geval eerlijk te zijn.


Ik geloof dat ik niet goed snap waarom een fout van de receptionist die in jouw voordeel is, anders is dan een fout van een caissiere in een supermarkt. Voor mij is dat gevoelsmatig hetzelfde.

Voor mij ook. Je koopt iets (een broek, een hotelovernachting) en betaalt er bewust niet voor. Dat is diefstal, in beide gevallen. Je weet dat dat kassameisje het tekort zelf moet aanvullen, je weet dat die hoteleigenaar 40 euro minder op zijn rekening heeft staan omdat jij met opzet niet betaald hebt. Dat is asociaal. Minder asociaal dan omaatjes neerslaan, maar net zo asociaal als de portemonnee houden die dat omaatje per ongeluk achterlaat op het terrastafeltje naast je.

Veertig euro betalen omdat het al genoeg kost dus "dat kan er ook nog wel bij"vind ik echt een heel gek argument. Je mond houden "omdat het al genoeg kost" zou me logischer in de oren klinken.

Zou ik ook logisch vinden als het kosten waren die je niet bedoeld had te maken. Maar je hebt die kamer geboekt, je was van plan het te betalen, dus dan kun je niet aankomen met "40 euro is zoveel geld!" - dan had je wat goedkopers moeten boeken.

Iedereen praat zijn eigen minder sociale gedrag goed met allerlei uitvluchten waarom het in dit geval toch echt zo fout niet was, logisch, anders moest je jezelf minder aardig gaan vinden :wink: .
Zo schrijf ik bijvoorbeeld onaardige dingen over iemand die ik alleen bij voorletter ken, maar vertel mezelf dat dat in dit geval heus wel door de beugel kan want ehhh.... we zijn immers in discussie... ofzo... en wie geen kritiek wil moet niet meediscussiëren ofzoiets, verzin maar een excuus

@lena3 wrote:

Je weet dat dat kassameisje het tekort zelf moet aanvullen, je weet dat die hoteleigenaar 40 euro minder op zijn rekening heeft staan omdat jij met opzet niet betaald hebt.




Ik hoor dit vaker, maar is dat echt zo?



Ik heb als tiener in een supermarkt gewerkt en daar was dat niet zo.

Werk nu eveneens op een plek met kassa’s en elke week heb je wel verschil.

Dat kan positief en negatief uitpakken, maar elke week exact 0,00 komt bijna nooit voor.

Nu delen wij ook de kassa’s, dus geen eigen lade, maar het uit eigen zak bij moeten leggen heb ik echt nog nooit meegemaakt.



Vraag me dus af in hoeverre dat echt zo is.





Of ik heb gewoon geluk. :shifty:

@Anneke wrote:

@lena3 wrote:
Je weet dat dat kassameisje het tekort zelf moet aanvullen, je weet dat die hoteleigenaar 40 euro minder op zijn rekening heeft staan omdat jij met opzet niet betaald hebt.




Ik hoor dit vaker, maar is dat echt zo?



Ik heb als tiener in een supermarkt gewerkt en daar was dat niet zo.

Werk nu eveneens op een plek met kassa’s en elke week heb je wel verschil.

Dat kan positief en negatief uitpakken, maar elke week exact 0,00 komt bijna nooit voor.

Nu delen wij ook de kassa’s, dus geen eigen lade, maar het uit eigen zak bij moeten leggen heb ik echt nog nooit meegemaakt.



Vraag me dus af in hoeverre dat echt zo is.





Of ik heb gewoon geluk. :shifty:




Bij het ene bedrijf heb je wel eigen lades en bij andere weer niet, dus jij zal op dit vlak wel gewoon geluk hebben gehad tot nu toe.



Ik heb bij de AH en de V&D geen eigen lades gehad, maar in een bedrijfskantine weer wel.



Ik vraag me wel af dat als je met een eigen lade werkt het werkelijke kasverschil moet bijleggen.

Hoe zou dat wettelijk geregeld zijn, ik bedoel fouten maken we allemaal.

En mocht het zo zijn dat je een negatief kasverschil moet bijbetalen, mag je dan ook en positief kasverschil houden?

Of gaat dan in de baas zijn zak.



Ontopic, ik zou daar waarschijnlijk op het moment niet eens aan denken, ik ben zo’n warhoofd in die dingen.

Dus dan zou er de week erna een rekening binnenkomen, nou dan betalen we die toch geen probleem :thumbup:

Ik zeg dan meestal wel van “het is toch nog zoveel?”, gewoon omdat ik daar op heb gerekend. Als ik er zelf niet bij nadenk, dan vergeet ik het dus en bedenk ik het later pas, of als er ineens een rekening op de mat valt.



Laatst weekendje weg geweest en toen we weg gingen hoefden we alleen sleutel in te leveren, dus ik zeg van, we moeten nog betalen hoor. Maar ze zeiden dat het al betaald was. Het bleek dat het van mijn creditcard was gehaald, die had ik op moeten geven bij de boeking.



Ik ben ook te eerlijk voor zulke dingen. Alleen als iemand anders echt een fout maakt als ik echt iets aan heb gegeven en ik kom er later achter, ja dan is het pech voor diegene.



Ik heb trouwens ook in de supermarkt gewerkt en ook nooit kasverschil hoeven te betalen. Had ook geen eigen lade trouwens, was gewoon een lade per kassa en per dag zat je aan verschillende kassa’s. Heb nog nooit van iemand persoonlijk gehoord dat ie kasverschil moest betalen. Als een klant een keer per ongeluk teveel heeft betaald, mag je dat positieve verschil dan ook in je zak stoppen? Denk het niet. Meestal heft het elkaar wel redelijk op gedurende een week.

Victoria & D Ik had wel degelijk tegen de kassiere gezegd dat de broek €39,95 kostte en dat €1,50 wel heel goedkoop was! Zij maakte er een grapje van en heeft me de broek voor €1,50 meegegeven. Dan heb ik mijn plicht gedaan, toch? Had ik dan nog een keer terug moeten lopen en opnieuw moeten zeggen dat er een andere prijs op stond, terwijl dat twee keer aangegeven is en ze er niks mee doet? We blijven niet aan de gang, natuurlijk. Dat is dan haar verantwoordelijkheid.



Ik geef het altijd aan als een bedrag volgens mij niet klopt. Maakt niet uit of het in mijn voordeel of nadeel is. Maar het is aan de kassiere om iets met die informatie te doen.

Bovendien staat er niet voor niets bij de meeste kassa’s: “scanprijs is de juiste prijs” :angel: .



Ik zou dus niet meer gedaan hebben dan Jippie, aangeven dat het erg laag is en vervolgens blij de winkel uitlopen.



Zo heb ik bij AH al twee keer gehad dat ze bij een sixpack bronwater maar 1 flesje aanslaan. Dan betaal ik dus 0,14 euro. Ik ben niet teruggegaan. Klinkt dom als ik erover nadenk, maar zie het altijd een beetje als geluk hebben :shifty: .

Even op die broek inhaken:

Hier is bijvoorbeeld een Miss Etam, die de kleding goedkoper verkoopt. Dus waar je dit soort zaken ook vaker hebt; staat een andere prijs op het kaartje, en de kassa scant veel lager.



Misschien was dat daar ook :wink:

Och wie weet he, haha

@Kira80 wrote:

Zo heb ik bij AH al twee keer gehad dat ze bij een sixpack bronwater maar 1 flesje aanslaan. Dan betaal ik dus 0,14 euro. Ik ben niet teruggegaan. Klinkt dom als ik erover nadenk, maar zie het altijd een beetje als geluk hebben :shifty: .




Dat heb ik een keertje gehad met zo’n duopack fruitpotjes van de C1000.

Zag het scannen, gaf aan dat het me te weinig leek, maar nee hoor als die dat scanned klopt het.

Moet je wel de verpakking er omheen scannen en niet de streepjescode op 1 potje :shifty: .

@mamaMarije wrote:

@Kira80 wrote:
Zo heb ik bij AH al twee keer gehad dat ze bij een sixpack bronwater maar 1 flesje aanslaan. Dan betaal ik dus 0,14 euro. Ik ben niet teruggegaan. Klinkt dom als ik erover nadenk, maar zie het altijd een beetje als geluk hebben :shifty: .




Dat heb ik een keertje gehad met zo’n duopack fruitpotjes van de C1000.

Zag het scannen, gaf aan dat het me te weinig leek, maar nee hoor als die dat scanned klopt het.

Moet je wel de verpakking er omheen scannen en niet de streepjescode op 1 potje :shifty: .






Lekker toch?!

Me love domme cassieres :inlove:

En dat is niet denigerend bedoelt, want ben zelf jarenlang cassiere geweest.

Maar eerlijk is eerlijk er zitten soms lichtpunten bij hoor :roll:



Net als met geld terug geven, terugrekenen doen ze niet meer, nou als ik zo m’n wisselgeld in mijn hand gedouwd krijg dan gaat ik niet als het teveel is mijn mond open doen.

Ik vind dat gewoon dom, het lijkt mij sterk dat ze dat niet meer hoeven te kunnen.

Maar op een of andere manier zijn ze of te lui of te dom, nou dan houd ik me ook maar van de domme hoor.



En ja heb ik te weinig ga ik wel klagen, ik ben geen heillig boontje :angel:

@Jippie wrote:

Victoria & D Ik had wel degelijk tegen de kassiere gezegd dat de broek €39,95 kostte en dat €1,50 wel heel goedkoop was! Zij maakte er een grapje van en heeft me de broek voor €1,50 meegegeven. Dan heb ik mijn plicht gedaan, toch? Had ik dan nog een keer terug moeten lopen en opnieuw moeten zeggen dat er een andere prijs op stond, terwijl dat twee keer aangegeven is en ze er niks mee doet? We blijven niet aan de gang, natuurlijk. Dat is dan haar verantwoordelijkheid.



Ik geef het altijd aan als een bedrag volgens mij niet klopt. Maakt niet uit of het in mijn voordeel of nadeel is. Maar het is aan de kassiere om iets met die informatie te doen.




Je zei dat je lachte omdat je dacht dat zij een grapje maakte.

Buiten zag je dat ze toch € 1,50 aan had geslagen. Dat is dus niet 2x aangegeven, maar net zó aso als jij vind als ik gewoon afreken en er niets van zeg!

@Anneke wrote:

@lena3 wrote:
Je weet dat dat kassameisje het tekort zelf moet aanvullen, je weet dat die hoteleigenaar 40 euro minder op zijn rekening heeft staan omdat jij met opzet niet betaald hebt.




Ik hoor dit vaker, maar is dat echt zo?




Soms wel, soms niet. Maar als het niet zo is, dan is het de winkeleigenaar die de rekening betaalt. Dat maakt welbeschouwd niet zo heel veel verschil :wink: .

@lena3 wrote:

@Anneke wrote:
@lena3 wrote:
Je weet dat dat kassameisje het tekort zelf moet aanvullen, je weet dat die hoteleigenaar 40 euro minder op zijn rekening heeft staan omdat jij met opzet niet betaald hebt.




Ik hoor dit vaker, maar is dat echt zo?




Soms wel, soms niet. Maar als het niet zo is, dan is het de winkeleigenaar die de rekening betaalt. Dat maakt welbeschouwd niet zo heel veel verschil :wink: .


Ik hoefde dat toen niet bij super de boer toendertijd en later bij de action.
Een bepaald bedrag verschil is heel normaal.
Bij super de boer toen werd er wel (veel) geld gestolen. Daar zijn ze wel achter aan gegaan. De dader werd snel gepakt, moest alles terug betalen en werd op staande voet ontslagen. Eigen schuld...

ik zou het wel eerlijk zeggen



maar moet ook wel bekennen dat het me wel eens overkomt dat ik thuis pas achter iets kom en dan ga ik er niet voor terug.



zo hebben wij onze weber bbq voor weinig

had tuinbonnen gekregen voor mijn verjaardag ging plantjes halen en een bbq ik bonnen in geleverd en hield nog bonnen over

wat ik wel raar vond maar goed er waren wel 2 dingen met korting aan de kassa wat ik niet wist dus ik dacht zal wel

thuis zit manlief te kijken en die zegt euh die bbq kost 50 euro in plaats van 89

vandaar dat ik dus bonnen overhield tja ben niet terug gegaan.

@lena3 wrote:

Je koopt iets (een broek, een hotelovernachting) en betaalt er bewust niet voor. Dat is diefstal, in beide gevallen.




Nee, zo zou ik het niet noemen. Een meevallertje omdat een ander niet oplet, zoiets. Bij diefstal denk ik aan met voorbedachte rade, en daar is natuurlijk geen sprake van.



Wel moet ik even vermelden dat zoiets mij nooit zou overkomen omdat ik echt te suf ben om te beseffen hoeveel ik zou moeten betalen. Dus als het te weinig is valt het me niet op, maar te veel net zo min. Als ik nu even vaak te veel als te weinig betaal, hou ik mijn eigen asociale gedrag toch mooi in evenwicht? 8)



@lena3 wrote:


Iedereen praat zijn eigen minder sociale gedrag goed met allerlei uitvluchten waarom het in dit geval toch echt zo fout niet was, logisch, anders moest je jezelf minder aardig gaan vinden :wink:


Ik besef en erken echt wel dat het niet heel netjes is, maar ik vind het ook wel een soort van suf om het mezelf kwalijk te nemen, omdat ik verder juist heel erg mijn best doe om als goed mens te leven, om sociaal te zijn, noem alles maar op. Hell, ik red mensenlevens met de grootst mogelijke liefde (op mijn werk) en ik krijg er bijna geen fuck voor betaald, Moeder Theresa is er niets bij. :angel: Dat maakt niet dat ik vind dat ik me zulk 'wangedrag' mag veroorloven, meer dat ik vind dat - mocht het ooit eens voorkomen - ik er niet te zwaar aan zal tillen. Want elk mens heeft recht op zijn fouten, op een moment van egoisme, laat dat dan maar het mijne zijn. Lig er echt niet wakker van, hoe asociaal dat ook moge zijn. :)

Oh, en die rekening die dan later nog komt, waarom zou ik me daar rot over voelen? Gewoon betalen, vind ik niets beschamend aan. Zo erg is niet opletten nu ook weer niet. ;)

@D. wrote:

Wel moet ik even vermelden dat zoiets mij nooit zou overkomen omdat ik echt te suf ben om te beseffen hoeveel ik zou moeten betalen. Dus als het te weinig is valt het me niet op, maar te veel net zo min.


@D. wrote:


Zo erg is niet opletten nu ook weer niet. :wink:




Nou sorry, maar als jij, zoals in dit geval een hotelkamer, een hotelkamer moet betalen, dan loop je naar de receptiebalie om een bepaald bedrag af te rekenen, dat weet je en zit ook in je verwachting. Je weet dat je daar niet voor een appel en een ei hebt geslapen. Op het moment dat de receptioniste zegt, dat is dan 1.50 of 3 euro, dan moet het zelfs een heel suf, niet oplettend persoon opvallen, want dit bedrag is dan te ver afwijkend van wat je had moeten betalen.

Het gaat niet om een verschilletje van 5 euro, waar ik me van kan voorstellen dat het je niet direct opvat…



je maakt mij echt niet wijs dat je zo’n groot verschil niet zou opmerken en je dus niet bewust je mond dicht houdt als je dit dus niet vermeldt bij afrekenen…

In jouw geval heb je daar dus ook geen problemen mee… mar er zijn zat mensen die zich wel verschuilen achter de smoe, ik heb het niet doorgehad. Die schamen zich eigenlijk en verzinnen daarom een smoes…

@jet wrote:

@D. wrote:
Wel moet ik even vermelden dat zoiets mij nooit zou overkomen omdat ik echt te suf ben om te beseffen hoeveel ik zou moeten betalen. Dus als het te weinig is valt het me niet op, maar te veel net zo min.


@D. wrote:


Zo erg is niet opletten nu ook weer niet. :wink:




Nou sorry, maar als jij, zoals in dit geval een hotelkamer, een hotelkamer moet betalen, dan loop je naar de receptiebalie om een bepaald bedrag af te rekenen, dat weet je en zit ook in je verwachting. Je weet dat je daar niet voor een appel en een ei hebt geslapen. Op het moment dat de receptioniste zegt, dat is dan 1.50 of 3 euro, dan moet het zelfs een heel suf, niet oplettend persoon opvallen, want dit bedrag is dan te ver afwijkend van wat je had moeten betalen.

Het gaat niet om een verschilletje van 5 euro, waar ik me van kan voorstellen dat het je niet direct opvat…



je maakt mij echt niet wijs dat je zo’n groot verschil niet zou opmerken en je dus niet bewust je mond dicht houdt als je dit dus niet vermeldt bij afrekenen…

In jouw geval heb je daar dus ook geen problemen mee… mar er zijn zat mensen die zich wel verschuilen achter de smoe, ik heb het niet doorgehad. Die schamen zich eigenlijk en verzinnen daarom een smoes…




Ik kan me voorstellen dat als je nog een klein deel bij moet betalen, dat je dan niet precies weet hoeveel. En het komt misschien ongeloofwaardig over, maar als ik ga afrekenen ben ik in mijn hoofd helemaal niet bezig met hoeveel geld ik nog moet betalen. Je kan mij echt alles wijs maken op zo’n moment.

Ik heb een blunder geslagen bij de IKEA. Ik ging van die kartonnen dozen halen (die van 70 cent per stuk). Ik wilde er 5 hebben dus ik neem er 5 mee naar de kassa incl. andere spulletjes. Ik zei: dit zijn 5 dozen (ze heeft ze niet meer geteld). Kom ik thuis zegt m’n man: je hebt 6 dozen gekocht dat is veel. Ik zeg 6???



Tsja wat moet ik nu doen? of wat zou jij doen? Mijn man zei gewoon laten zitten. Maar het voelt toch niet fijn (ook al is het maar 70 cent). Maar ik heb geen bon (die heb ik weg gegooid). Ik kan natuurlijk terug gaan en ze 70 cent gaan geven maar dan moet ik eerst heel het verhaal gaan uit leggen blabla.

Ik zou niet terug gaan dan. Dat is gewoon een foutje en ook nog eens een heel klein bedrag. Tuurlijk is het niet netjes, maar het is een foutje wat iedereen kan gebeuren. Als het nou een groot of duur iets was, zou ik wel terug gaan denk ik.