Wat zouden jullie doen (te eerlijk geweest?)

Ik zou het ook gezegd hebben…

Iedereen maakt wel eens een vergissing of een fout, maar daar ‘misbruik’ van maken is vind ik pas echt de fout in gaan :wink:



what comes aroud goes around

@Marda wrote:

Ik zou het ook gezegd hebben…

Iedereen maakt wel eens een vergissing of een fout, maar daar ‘misbruik’ van maken is vind ik pas echt de fout in gaan :wink:



what comes aroud goes around




Mwah, of je een goed mens bent zit in mijn ogen in heel andere dingen. Ik neem de gok dat het universum mij wel vergeeft. :angel:

@D. wrote:

In dit topics valt me altijd op hoeveel eerlijke mensen er op kok rondlopen. Of hoe oneerlijk ik ben ten opzichte van die mensen, dat kan ook. :mrgreen:



Maarre, ik zou niets zeggen. Zonder enig schuldgevoel trouwens.




laatst was er ook zo’n soort topic met een bed bij de Karwei.

Daar gaf ik aan… als het bij de Karwei is pik ik mijn winst in, daar heb ik teveel negatieve ervaringen, dat ik het maar als ‘tegemoetkoming’ zal beschouwen.

Bij andere winkels/bedrijven zou ik het niet bewust kunnen.



Bij de kratten bier die in hier aangehaald worden… tja als je het 3x zegt en ze nog te arrogant zijn om je aan te kijken en het dan vergeten aan te slaan… dat zou ik ook echt als hun probleem zien, maar zoals dit met het hotel… je staat erbij, je merkt het op… nee dan zou ik niet weg kunnen rijden.

@D. wrote:

@Marda wrote:
Ik zou het ook gezegd hebben…

Iedereen maakt wel eens een vergissing of een fout, maar daar ‘misbruik’ van maken is vind ik pas echt de fout in gaan :wink:



what comes aroud goes around




Mwah, of je een goed mens bent zit in mijn ogen in heel andere dingen. Ik neem de gok dat het universum mij wel vergeeft. :angel:




Ik heb niet gezegd dat je dan geen goed mens bent, fouten maken wil niet zeggen dat je dan fout bent :wink:

Gewoon betalen, als je die 40 euro niet missen kon dan had je die kamer niet geboekt hè? :wink: .



Trouwens, het is niet alleen op kok hoor, de meeste mensen zijn gewoon eerlijk. En ik kan het weten want ik laat te pas en te onpas mijn portemonnee rondslingeren :lol: . Hij komt altijd netjes weer terug.

Ik zou het ook zeggen. Zeker bij een weekend weg, dat kost toch al genoeg, dan maakt die 40 euro toch ook niets meer uit.

Ik zou het ook zeggen. Je weet van tevoren dat je €40,- moet bijbetalen. Om het expres dan niet te zeggen, vind ik een beetje aso. Lijkt me de normaalste zaak van de wereld om in zo’n geval eerlijk te zijn.



Maar soms denk ik inderdaad ook “eigen schuld, dikke bult”. Zo rekende ik een keer kleding af bij Miss Etam. Ik had een spijkerbroek die €40,- kostte. Ze sloeg het aan en in de computer stond die broek voor €1,50, ze zegt: “Zo, dat is een goedkope broek!”. Dus ik lachen, want ik dacht dat ze een grapje maakte en wel doorhad dat het verkeerd in de computer stond. Op het kaartje stond ook duidelijk dat 'ie €39,95 was. Ik betaal, het bedrag viel me al mee. Buiten kijk ik op de bon, heb ik de broek echt voor €1,50 gekregen! Ik ben niet weer terug gegaan, want ik had duidelijk aangegeven dat het niet klopte en ze heeft het zelf ook in de computer gezien en het toch voor die prijs meegegeven. Dus dat beschouw ik dan als een mazzeltje, dan had ze hem niet mee moeten geven voor die prijs!

@Anneke wrote:

Ik zou het ook gezegd hebben.



Eerlijkheid duurt inderdaad het langst, en zo niet dan hoef ik in ieder geval niet met een schuldgevoel/rotgevoel rond te lopen.

Dat is me dat extra geld dan ook weer waard denk ik.





En anders komt de rekening vanzelf wel. 8)







Wij hebben zelfs ooit nog een rekening gehad voor een fles water.

Stond in de hotelkamer en die hebben we gebruikt. Wij dachten dat het bij de service hoorde, tot de rekening thuis kwam.

We hadden namelijk niets opgegeven, omdat we geen idee hadden dat dat

water daar bij hoorde. :doh:




Dat hadik dus mooi niet betaald… Ik vind dat in restaurants ook altijd zooomachterlijk, dan heb je voor kinderen de keus uit jus of iets metmprik, vraag je water en rekenen ze ervoor… Soms zelfs op de bon ‘kraanwater’.



In dit geval, hotelkamer, had ik het ook betaald, zou me niet lekker zitten en al helemaalmniet als je achteraf dan de rekening nog krijgt.

@Marda wrote:

@D. wrote:
@Marda wrote:
Ik zou het ook gezegd hebben…

Iedereen maakt wel eens een vergissing of een fout, maar daar ‘misbruik’ van maken is vind ik pas echt de fout in gaan :wink:



what comes aroud goes around




Mwah, of je een goed mens bent zit in mijn ogen in heel andere dingen. Ik neem de gok dat het universum mij wel vergeeft. :angel:




Ik heb niet gezegd dat je dan geen goed mens bent, fouten maken wil niet zeggen dat je dan fout bent :wink:




Ik zie het niet als fout. :wink:

ik vind het wel afhangen van waar zo’n fout gemaakt wordt. Als dat een bedrijf is waar ik echt niks mee heb, of waar ik heul slecht behandeld ben, dan heb ik er geen moeite mee er niks van te zeggen.

@Jippie wrote:

Ik zou het ook zeggen. Je weet van tevoren dat je €40,- moet bijbetalen. Om het expres dan niet te zeggen, vind ik een beetje aso. Lijkt me de normaalste zaak van de wereld om in zo’n geval eerlijk te zijn.


Ik geloof dat ik niet goed snap waarom een fout van de receptionist die in jouw voordeel is, anders is dan een fout van een caissiere in een supermarkt. Voor mij is dat gevoelsmatig hetzelfde. En aso vind ik een wel erg heftig woord in dezen hoor. Ik sla geen overgrootomaatje neer om haar te beroven, ik constateer een fout van een ander waar ik geen melding van maak. Even los van het feit dat deze situatie nooit zal voorkomen, omdat ik veel te onoplettend ben om zulke dingen op te merken. Het is dus ook nog nooit gebeurd, en mocht het wel gebeuren sluit ik niet uit dat ik wél eerlijk ben, maar ik verbaas me toch wel over een aantal reacties.

Veertig euro betalen omdat het al genoeg kost dus "dat kan er ook nog wel bij"vind ik echt een heel gek argument. Je mond houden "omdat het al genoeg kost" zou me logischer in de oren klinken.

soms wordt ik er wel eens dol van hoevaak ik moet zegggen dat bedragen niet kloppen, hetzij in voor of nadeel. Dus als het dan in een week zovaak gebeurd is he bik de Pee er ook een keer in. Dan zeg ik hetniet, zou dus aan de situatie liggen.

@Kimmie1976 wrote:

In zo’n situatie zou ik het ook gewoon eerlijk zeggen en betalen. Er zijn situaties waarin ik denk “eigen schuld dikke bult”. Jaren geleden alweer trouwens, stond ik bij een supermarkt en meldde aan de kassière dat ik een krat bier op het rek had staan. Zij was druk met kletsen met haar collega en ik heb haar een keer of 3 of het krat geattendeerd :roll: Er kwam een geïrriteerd jahaa uit, echt zo van “mens zeik niet, zie je niet dat ik zit te kletsen” :shock: :hand: Bij het afrekenen vond ik het zo’n laag bedrag, maar heb niks gezegd :shifty: Buiten bon gecontroleerd en 3x raden wat er niet op stond :lol: Ja sorry, maar dan ben je gewoon zelf fout!



Maar in geval van het hotel vind ik het gewoon niet netjes om het niet te melden, even los van het feit dat je de rekening achteraf toch wel krijgt. Hoe lullig voel je je dan, als jij bewust je mond gehouden hebt… En wat Hanneke al zegt, wij gaan ook uit van het principe “behandel anderen zoals je zelf graag behandeld wilt worden!” en dat willen wij ook aan onze kinderen meegeven!




dat hebben we ooit bij een televisie kastje gehad, bijna dezelfde situatie. nou ja we hebben het ook zeker driie keer gezegd, er staat nog een doos bij. dan niet hoor… we genieten nog steeds van het tv kastje!

@D. wrote:

In dit topics valt me altijd op hoeveel eerlijke mensen er op kok rondlopen. Of hoe oneerlijk ik ben ten opzichte van die mensen, dat kan ook. :mrgreen:



Maarre, ik zou niets zeggen. Zonder enig schuldgevoel trouwens.






Maar hoe had je je dan gevoeld als je een paar dagen later alsnog de rekening op de mat krijgt?

Ik ben vanuit mijn werk nauw betrokken bij de hotellerie in NL en Belgie en dit komt echt nog wel boven water en dan krijg je alsnog het te betalen bedrag voor je kiezen. Ik zou me dan echt ongemakkelijk voelen.



Een krat bier die niet is aangeslagen en waar men later pas achter komt vind ik een ander verhaal, omdat hier geen registratie achter zit waaruit dde winkel kan opmaken dat ie met jou is meegegaan.

Dat heb ik dus ook zo.



Ik heb ook een keer een krat bier meegenomen terwijl ik had aangegeven dat ik die had, er ook nog een reactie op kreeg, maar vervolgens dus niet aangeslagen werd.

Tja, dan denk ik, jammer dan…

Ook omdat ik ooit extra heb moeten betalen door een fout, ik dat thuis pas in de gaten had en niet meer terug ben gegaan (dag voor kerst). Dus ik vond het wel mooi quitte.



Maar bij een hotel staan al je gegevens geregistreerd, zou me daar al helemaal niet prettig bij voelen.



En inderdaad zoals met dat Karwei bed.

Een krat bier lig ik niet wakker van, maar om nou een heel bed zo thuis te hebben staan?





Maar ik ben wel van mening, als ik iets aangeef en er word geen aandacht aan geschonken, dan heb ik mijn plicht gedaan.

Maar ook dat tot op zeker hoogte, want ik zou dan denk ik nog niet snel een bed zo meenemen… :shifty:

Ik geloof dat ik zo’n muts ben die gewoon die 3 euro betaald, en pas later ga nadenken of mij te binnen schiet; he, dat klopt toch helemaal niet? :think:



Ik heb het nog nooit mee gemaakt, maar ik denk niet dat ik er meteen bij stil zou staan!

@Jippie wrote:

Ik zou het ook zeggen. Je weet van tevoren dat je €40,- moet bijbetalen. Om het expres dan niet te zeggen, vind ik een beetje aso. Lijkt me de normaalste zaak van de wereld om in zo’n geval eerlijk te zijn.



Maar soms denk ik inderdaad ook “eigen schuld, dikke bult”. Zo rekende ik een keer kleding af bij Miss Etam. Ik had een spijkerbroek die €40,- kostte. Ze sloeg het aan en in de computer stond die broek voor €1,50, ze zegt: “Zo, dat is een goedkope broek!”. Dus ik lachen, want ik dacht dat ze een grapje maakte en wel doorhad dat het verkeerd in de computer stond. Op het kaartje stond ook duidelijk dat 'ie €39,95 was. Ik betaal, het bedrag viel me al mee. Buiten kijk ik op de bon, heb ik de broek echt voor €1,50 gekregen! Ik ben niet weer terug gegaan, want ik had duidelijk aangegeven dat het niet klopte en ze heeft het zelf ook in de computer gezien en het toch voor die prijs meegegeven. Dus dat beschouw ik dan als een mazzeltje, dan had ze hem niet mee moeten geven voor die prijs!




Tjee wat aso zeg :mrgreen: om het expres niet te zeggen dat de broek gewoon € 39,95 was.

Want lachen en buiten op de bon kijken en er niet mee terug gaan is precies hetzelfde als € 3,00 afrekenen terwijl je weet dat je € 40,00 af moet rekenen :wink:

@jet wrote:





Maar hoe had je je dan gevoeld als je een paar dagen later alsnog de rekening op de mat krijgt? .




Dan zou ik denken, he jammer en gewoon betalen.

Zij hebben het toch op het moment van afrekenen ook niet in de gaten gehad, nou ik ook niet…

sorry, even mrennken:



@Marda wrote:

what comes aroud goes around


volgens mij is ie precies andersom :angel:

of is het trouwens m**ren**ken :think:



en over dit onderwerp is idd heel recent ook nog een topic geweest. Ook mijn standpunt is niet gewijzigd.

Ik zou hetzelfde gedaan hebben Karin.

@victoria wrote:

Ik had € 3,00 afgerekend!




ik ook haha