Wat niet eten en niet drinken tijdens de zwangerschap!

Coburger ham is een soort rauwe ham. Deze hamsoort is gerookt en daardoor bevat het geen toxoplasma-parasieten en Listeria-bacterieën. U kunt het dus gerust eten tijdens de zwangerschap.

Rauw of halfrauw vlees wat niet gerookt is kunt u beter niet eten als u zwanger bent. Het gaat dan om vlees zoals rosbief, fricandeau, tartaar, filet americain en ossenworst.

bron

@eisblume wrote:

Coburger ham is een soort rauwe ham. Deze hamsoort is gerookt en daardoor bevat het geen toxoplasma-parasieten en Listeria-bacterieën. U kunt het dus gerust eten tijdens de zwangerschap.



Rauw of halfrauw vlees wat niet gerookt is kunt u beter niet eten als u zwanger bent. Het gaat dan om vlees zoals rosbief, fricandeau, tartaar, filet americain en ossenworst.


bron




thanks :-*

hoe zit het eigenlijk met cola? Word dat hetzelfde gezien als koffie?

Hoe zit het met feta kaas uit een potje met olie, apetina? Mag je dat nou wel of niet hebben?

Dit staat op de website van Arla Apetina:



Zwangerschap

De melk die wij in al onze produkten gebruiken is gepasteuriseerde melk. In het totale produktieproces van onze kazen wordt geen rauwe melk gebruikt. U kunt daardoor genieten van ons gehele assortiment kazen



Dus het mag :mrgreen:





Cola bevat volgens mij minder cafeiine als koffie, maar het advies is niet te veel cola te drinken (net als koffie).

Dankje catty

En dit draadje is precies vijf jaar geleden gestart. En het leeft nu nog. Wat een twijfels ontstaan er onder zwangeren, he (voor mij ook 2x geweest!) Maar laat je niet gek maken, he dames. Heleboel mogen weer wel!



Succes en geniet van al dat lekkere eten!

Hoe zit het met brie van de albertheijn de een zegt van wel de ander van niet…



Gek wordt ik van dat wel niet gedoe

Naar mijn weten zijn ook de verschillende brie soorten van de AH veilig.

Ik eet ze in elk geval wel :slight_smile:



Anders even vragen op de versafdeling die moeten het weten.

Rauwmelksekazen mogen naar mij weten ook niet in de supermarkt verkocht worden ten zij dit duidelijk vermeld wordt.

Brie is gewoon prima hoor, er moet echt au lait cru of rauwe melk op staan en dat is doorgaans niet het geval in het gewone koelvak.

Volgens een vriendin van mij verkoopt AH inderdaad 1 soort brie dat van rauwmelkse kaas gemaakt wordt, maar zoals de dames voor mij al schreven, moet dat echt duidelijk aangegeven worden op de verpakking, kwestie van ff checken dus :wink:

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar vraag me af of af en toe een Red Bull of variant daarvan nog wel mag?!



Nog een vraagje die ik misschien meteen hier kan stellen:

Sinds de geboorte van mijn dochter van 4 neem ik iedere dag een multi-vitamine tablet. Nu heb ik foliumzuur gekocht, maar zag later dat in de multi-vit ook foliumzuur zit.

Heb ik dan genoeg aan alleen die multi-vit en kan ik de foliumzuur laten staan of beter andersom?

Red Bull en andere energiedrankjes beter niet. Dat staat ook op de verpakking. Niet eens zozeer vanwege de cafeïne, maar meer van dat andere spul wat erin zit… hoe heet het ook… Taurine geloof ik.



Heb je een ‘moeder’ multivitamine of gewone? Je hebt een verhoogde dosis nodig in (het begin van) de zwangerschap. Als je een normale dagelijkse multivitamine hebt, dan zit er niet genoeg in voor in de zwangerschap. Maar als het een speciale voor-zwangere-vrouwen multivitamine is, zit het er ws voldoende in. Maar dat kun je navragen bij de drogist hoor! Die weten dat ook!

Wij hebben die van de Aldi en daar staat niets op en omdat ik toch wel een klein vermoeden had vanwege idd die Taurine toch mijn vraag.

Normaal drink ik er 2 per week met mijn vroege dienst nl.



Multi-Vit is een gewone en zag net idd dat daar 100% van de adh in zit en op het potje foliumzuur staat dat het 200% is. Beide nemen lijkt mij dan ook niet zo, dus dan hou ik het voorlopig wel alleen bij foliumzuur :wink:

Er zijn ook multivit speciaal voor zwangere vrouwen. Gewone multivit kun je beter niet nemen ivm de toegevoegde vitamine A. Ik dacht tenminste vit A maar weet het niet zeker. :shifty:

Klopt in gewone vit. tabletten zit inderdaad teveel vitamine A voor zwangeren.

MBT Red-Bull:



- In een klein blikje red bull zit ongeveer 80mg caffeine.


  • Het voedingscentrum raadt niet meer dan 300 mg caffeine per dag aan (bron: Zwangerschap en cafeïne | Voedingscentrum, eerlijk over eten).



    Je zou dus ruim drie (bijna 4 zelfs) blikjes per dag mogen drinken, op grond van de caffeine in die drankjes. Tros Radar raadt het drinken van red bull en aanverwanten op grond van 't caffeinegehalte geheel af, maar in een normaal kopje filterkoffie zit ook zo’n 80 mg caffeine.

    In cola zit ongeveer de helft, maar dat mag wel. En dan hebben we het over een frisdrank die het ook prima doet als roestverwijderaar!



    Taurine is een aminozuur dat normaliter zelf door je lichaam aangemaakt wordt. Een tekort ervan leidt tot ernstige groeiachterstand bij pasgeborenen (zie Taurine and taurine-deficiency in the perinatal pe…[J Perinat Med. 2002] - PubMed Result). Een teveel aan taurine (tot wel 6 gram) wordt door gezonde proefpersonen uitgescheiden in de urine (Urinary excretion of taurine as a function of taur…[Adv Exp Med Biol. 1992] - PubMed Result), maar over zwangere en borstvoedende vrouwen is niets bekend. Niets wijst erop dat 't schadelijk is, maar zeker weten doen de wetenschappers het niet.



    Dan glucuronolactone. Daar kon ik wat minder over vinden dat nog enigzins leesbaar is (site:www.ncbi.nlm.nih.gov glucuronolactone - Google Search), maar ik vond wel een Japans medicijn tegen onder andere hyperemesis (extreme ochtendmisselijkheid) met als hoofdbestanddeel glucuronolactone (Kusuri-no-Shiori). Het beschrijft de werking van glucuronolactone als stimulerend voor de lever, waardoor ontgifting sneller verloopt. Jammer genoeg is de merknaam van dit Japanse medicijn identiek aan een Frans aspirine-achtig preparaat dat populair is onder studenten die examen moeten doen, dus veel meer heb ik er niet over kunnen vinden. Mijn Japans is in elk geval te slecht (wat heet, ik lees helemaal geen Japans!) om de gebruikelijke dosis te achterhalen, dus die kan ik ook niet vergelijken met een blikje Red Bull.



    Dus wat weten we nu echt zeker?


  • 1 klein blikje Red Bull levert ruim een kwart van de dagelijks toegestane maximale dosis cafeine zoals aangeraden aan zwangeren door het Voedingscentrum.
  • In Red Bull zit een hoge concentratie taurine, een stof die bij tekorten ernstige groeiachterstanden bij ongeborenen oplevert en waarvan door gezonde proefpersonen zeer ruime overdoses genomen kunnen worden zonder schadelijke effecten. Wat het met zwangeren en hun foetusen doet, weten we echter niet.
  • In Red Bull zit verder glucuronolactone, een leverstimulerende stof, die onder andere ook werkzaam is tegen ochtendmisselijkheid en daar in Japan zelfs tegen voorgeschreven wordt.



    Of je op grond van deze feiten een blikje Red Bull wilt drinken of niet tijdens je zwangerschap, is natuurlijk je eigen zaak. Harde feiten over gebruik tijdens de zwangerschap ontbreken. Onderzoek onder gezonde, niet-zwangere proefpersonen wijst echter geenszins in de richting van schadelijke effecten. Vooral het hoge cafeinegehalte lijkt iets is om voor op te passen. Wie zich aan de 300mg-richtlijn van het Voedingscentrum houdt, hoeft zich volgens mij geen zorgen te maken over een blikje Red Bull.



    Even van een andere site geplukt.

    Mijn VK gaf toen ook aan dat het niet zoveel kwaad kon hoor! Wel met mate, en niet dus alleen maar drinken etc.

Ik heb op het laatst ook gewoon red bull gedronken, niks aan de hand hoor, Roan en ik zijn er beide niet minder van geworden :wink: :mrgreen:

Ik heb ook Red-Bull gedronken tijdens de zwangerschap :wink:

Ik lees overal koffie met mate vanwege de caffeine.



Als je caffeinevrije koffie neemt, geldt dat dan ook ?

lust (nog) wel 4 kopjes per dag, maar met de thee en frisdrank die daar bovenop komt wordt dat teveel, dus wil ik over naar caffeinevrije koffie.



En wat mag je nu wel nog drinken i.v.m. caffeine ? Want ik drink normaal altijd thee, fris en koffie. Maar aangezien dat alle 3 caffeine producten zijn blijft er weinig voor me over nu. :frowning: Water lust ik echt niet, probeer wel ranja, maar dat is ook niet alles. Sapjes mogen ook niet teveel, dus wat er dan nog overblijft ?