Wat niet eten en niet drinken tijdens de zwangerschap!

Lijkt me wel een handige sticky topic omdat er natuurlijk altijd vragen over blijven bestaan. Zelf heb ik zo geen lijstje bij de hand maar ik zou zeggen zet ze hieronder dan maak ik hier een lijst van.



Dit is de link naar de lijst die op de site staat; http://www.kindjeopkomst.nl/html/zwanger/zwanger.htm



Niet eten;



rauw vlees (filet american en biefstuk halfrauw)

rauwmelkse kazen (au lait cru staat er dan op de verpakking!)



Niet drinken;



alcoholhoudende dranken natuurlijk

koffie met mate

bepaalde soorten kruidenthee

  • matig gebruik van gewone thee (of het moet theinne-vrij zijn),


  • matig gebruik van zout en suiker,






  • geen zoetstof/light frisdranken (i.v.m. ingredient aspartaam),


  • geen sushi (i.v.m met rauw vlees en vis),





    Enne, uiteraard ALLE medicijnen die je slikt in overleg met je huisarts. :wink:
  • geen lever (i.v.m. teveel vitamine A)
  • geen osseworst, rosbief, fricandeau, carpaccio
  • geen rauwe melk (d.w.z. rechtstreeks van de boer)



    En leverworst, smeerworst, hausmacher, leverkaas met mate, d.w.z. maximaal 1 boterham met 1 portie beleg per dag.


  • En ook opletten met gewone multivitaminepreparaten (ook vanwege teveel vitamine A). Je kan wel de speciale multivitamine voor zwangere vrouwen gebruiken.

rood vlees…alleen doorbakken…(jammer he?)

Wat te denken van vitamine sapjes! i.v.m. vitamine A op sommige verpakkingen geven ze nl. aan hoeveel glazen je mag drinken als je zwanger bent.

echt waar?? oh ik drink niet anders… :shock:

Ik weet dus dat op sommige pakken van die vitamine sapjes staat dat je als zwangere er maar beperkt aantal glazen van mag hebben, staat trouwens ook op de rosivice hihi daar drink ik elke dag 1 glaasje van.

@colle wrote:

echt waar?? oh ik drink niet anders… :shock:




Dat had ik ook… ik dronk op t eind een pak per dag van die “ace” vitaminedrank weg… Een week lang heb ik dat gedaan of zo… tot ik ging denken dat die “a” in ace wel voor vitamine a stond :roll: Toen ben ik maar weer gestopt…

@Fantasia wrote:






  • geen zoetstof/light frisdranken (i.v.m. ingredient aspartaam),



    :wink:




:naughty: volgens huisarts EN vk waar ik het nagevraagd heb is het gebruik hiervan geen enkel probleem en niet aangetoond dat dit schadelijk is bij normaal gebruik. Ik gebruik gewoon zoetjes in de thee en drink alleen maar light (anders groei ik binnen de kortste keren dicht… :shock: )

@Paschal75 wrote:

@Fantasia wrote:





  • geen zoetstof/light frisdranken (i.v.m. ingredient aspartaam),



    :wink:




:naughty: volgens huisarts EN vk waar ik het nagevraagd heb is het gebruik hiervan geen enkel probleem en niet aangetoond dat dit schadelijk is bij normaal gebruik. Ik gebruik gewoon zoetjes in de thee en drink alleen maar light (anders groei ik binnen de kortste keren dicht… :shock: )




Mijn verloskundige (en tevens wat ik gelezen heb in boeken) is dat je dat beter even kunt laten.

:think: …waarschijnlijk is het dus met MATE. Ik heb het in ieder geval niet genomen.

ik ben allergisch voor aspartaam,word er zooo ziek van,dus ik laat het zowiezo wel.

ik heb van de week brie gevonden die van gepasteriseerde melk is gemaakt…jippieeeeeee dus die mag je dan wel eten :mrgreen: :mrgreen:

de filet american mis ik wel,maar idd beter van niet…nou ja…zodra ons ukkie er is,dan meteen broodje Filet American halen hahahaha

Hoe zit het met kaas als Mozarella en Feta enzo?

Mag je die wel nog gewoon eten?

tuurlijk, zeker als je ze gewoon bij AH koopt…geldt ook voro brie…jummie :drool: alleen rauwmelkse kazen mag niet alleen zijn die hier haast niet te krijgen en zeker niet bij de supermarkten…

@Fantasia wrote:

@Paschal75 wrote:
@Fantasia wrote:





  • geen zoetstof/light frisdranken (i.v.m. ingredient aspartaam),



    :wink:




:naughty: volgens huisarts EN vk waar ik het nagevraagd heb is het gebruik hiervan geen enkel probleem en niet aangetoond dat dit schadelijk is bij normaal gebruik. Ik gebruik gewoon zoetjes in de thee en drink alleen maar light (anders groei ik binnen de kortste keren dicht… :shock: )




Mijn verloskundige (en tevens wat ik gelezen heb in boeken) is dat je dat beter even kunt laten.




ach ja en zo zegt iedereen wat anders, dus de schadelijkheid zal wel meevallen…persoonlijke meningen van de vk waarschijnlijk. Aangetoond dat het schadelijk is het zeker niet…dat heb ik inmiddels uitgezocht. Maar alles wat je TEveel neemt is niet goed, zwanger of niet…dus…met mate!

Waar is die topic gebleven over aspartaam, gepost door ene Aspartaam?



Ik vond dit op http://www.voedingscentrum.nl



Aspartaam



Gezondheid en aspartaam



In het lichaam wordt de helft (50%) van de aspartaam uit levensmiddelen die ermee gezoet zijn, omgezet in fenylalanine, 40% in asparaginezuur en 10% methanol.



Fenylalanine



Fenylalanine is een aminozuur in ons bloed, een onderdeel van eiwitten. Mensen met de erfelijke stofwisselingsziekte phenylketonurie (PKU) moeten uitkijken met het gebruik van producten aspartaam. Deze mensen hebben een aangeboren afwijking waarop bij de geboorte wordt getest door bloed af te nemen (de hielprik). PKU-patiënten mogen niet te veel fenylalaline binnenkrijgen. Daarom staat op alle producten met aspartaam, zoals light-frisdrank en suikervrije kauwgom, de waarschuwing: ‘bevat een bron van fenylalanine’.



Het fenylalalinegehalte van gezonde mensen na het herhaaldelijk drinken van frisdrank met aspartaam, blijkt 2,5 tot 12 keer lager te zijn dan de hoeveelheden fenylalaline in het bloed van PKU-patiënten. Deze lage hoeveelheid geeft geen risico op een verstoring van het transport van aminozuren naar de hersenen. Er zijn geen bewijzen dat aspartaam schadelijk is voor de werking van de hersenen.



Asparaginezuur



De 40% asparaginezuur uit aspartaam wordt in het lichaam verder afgebroken tot kooldioxide dat via de longen wordt uitgeademd. Uit onderzoek bleek een hoeveelheid asparagine uit ruim 12 liter frisdrank met aspartaam, geen enkele invloed te hebben op het lichaam. Het dagelijkse drinken van 12 liter frisdrank met aspartaam leidt op basis daarvan niet tot onveilige hoeveelheden asparaginezuur. Wel is deze hoeveelheid om voedingskundige redenen niet gezond.



Methanol



Na het drinken van 1 liter frisdrank gezoet met de maximum toegelaten hoeveelheid aspartaam, ontstaat ongeveer 0,2% van de hoeveelheid methanol die gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Pas door het drinken van 500 liter frisdrank met diezelfde hoeveelheid aspartaam kan het lichaam last krijgen van de methanol die het lichaam ervan maakt.




Wie komt er op de 12 liter fris met aspartaam per dag?

:mrgreen:

Precies :thumbup: 12 liter !! dan moet je veel dorst hebben :mrgreen: :roll: hehehe :dance:

rauwe zalm etc, mag je niet eten,



maar hoe zit het met zalmsalade, palingsalade etc… mag dat wel???





Is toch niet rauw???



Wat dat betreft ben ik echt een schijterd met eten…



Liefs,

Puk

rauwe zalm ?? wanneer eet je rauwe zalm dan? In Sushi misschien, maar zalm kun je gewoon eten hoor…

de zalm in salades is gerookte zalm…

Ik doe wat dat betreft niet moeilijk hoor, er is maar echt weinig wat je niet mag…en de rest met mate

Ok, ben blij dat ik het alsnog kan eten…



Wilde net een hap nemen en dacht ineens: o,o, kan dat wel…



Ben echt een neuroot, wat dat betreft!!

:? :? :? :? :?

Puk