Wat niet eten en niet drinken tijdens de zwangerschap!

ik heb op mijn pak gekeken en daar stond geen vit A bij…gelukkig maar hahaha

@Puk wrote:

rauwe zalm etc, mag je niet eten,



maar hoe zit het met zalmsalade, palingsalade etc… mag dat wel???





Is toch niet rauw???



Wat dat betreft ben ik echt een schijterd met eten…



Liefs,

Puk




Hoi,

gerookte zalm kun je dus beter niet eten…liever helemaal geen vacuumverpakte vis.

Het KAN omdat het vaak lang blijft liggen besmet zijn met de listeria bacterie, ik heb dat dus lekker laten staan hoewel ik er dol op ben

Gewone zalmsalade kan wel (dus zonder gerookte zalm erin verwerkt)



Op de site van het VOEDINGSCENTRUM vind je heel veel nuttige tips over gezond eten als je zwanger bent!

Thanxx, kruimeltje,

had het stuk van die voorverpakte vis wel al gelezen… Zalmsalade mag inderdaad wel, hoewel ik dit voor mn gevoel dus nu ook laat staan…





Liefs,



Puk

helaba!



ik ben pas zwanger en ik zithier met de schrik dak ook maar iets verkeerd zou eten… Hoe zit het dingen waar eieren in verwekt zijn (zoals mayo)? En weet iemand een goed alternatief als pilletje tegen de hoofdpijn? Ik ga het vanavond aan de dr vragen mr mss kan er iemand van jullie ook al antwoorden…



Groetjes!

mayo mag je gewoon eten hoor :thumbup:

kijk anders even op de site van voedingscentrum.nl daar staat alle info…

wat je echt niet mag is maar weinig hoor…geniet maar lekker van alles wat je wel mag eten en dat is veeeeeeelllll :wink:



Je kunt (in overleg met je vk) gewoon paracetamol slikken hoor als je pijn hebt. Je mag er zelfs geloof ik wel 4 of 5 per etmaal…

mijn man en ik waren gisteren op bezoek bij een collega van hem. Net toen ik een toastje lekker dik met brie wou gaan beleggen, snaait de vrouw van die collega deze voor me weg met de mededeling dat ik dat niet mag eten!!! Omdat daar schimmels op zit!!! Ik reageer vol overtuiging met, OH JA NATUURLIJK VERGETEN :silenced: (laf he) Maarreh weet iemand hier iets meer van? :shock:

Je mag gewoon brie eten hoor! Zeker als deze gewoon uit de nederlandse supermarkt komt! Alleen als het van rauwe melk gemaakt is, dan mag het niet, maar dat komt hier haast niet voor (dus alleen oppassen met kazen uit de speciaalzaken). Als iets van rauwe melk is gemaakt dan staat er ‘au lait cru’ op de verpakking, dan mag je het dus niet hebben. Maar de brie die bij ons in de super wordt verkocht is van gepasteuriseerde melk gemaakt, geen probleem dus! Kortom: lekker genieten van je brie! En laat je vooral niet gek maken door iedereen! :wink: Tip: vraag aan je verloskundige om een lijstje, of kijk op http://www.voedingscentrum.nl. Dat zijn betrouwbare richtlijnen! Je zal merken dat iedereen vanalles roept en denkt, terwijl ze vaak niet weten waar ze 't over hebben (erg irritant vind ik dat, ook al is het zo ‘goed bedoeld’).

@Em wrote:

Je mag gewoon brie eten hoor! Zeker als deze gewoon uit de nederlandse supermarkt komt! Alleen als het van rauwe melk gemaakt is, dan mag het niet, maar dat komt hier haast niet voor (dus alleen oppassen met kazen uit de speciaalzaken). Als iets van rauwe melk is gemaakt dan staat er ‘au lait cru’ op de verpakking, dan mag je het dus niet hebben. Maar de brie die bij ons in de super wordt verkocht is van gepasteuriseerde melk gemaakt, geen probleem dus! Kortom: lekker genieten van je brie! En laat je vooral niet gek maken door iedereen! :wink: Tip: vraag aan je verloskundige om een lijstje, of kijk op http://www.voedingscentrum.nl. Dat zijn betrouwbare richtlijnen! Je zal merken dat iedereen vanalles roept en denkt, terwijl ze vaak niet weten waar ze 't over hebben (erg irritant vind ik dat, ook al is het zo ‘goed bedoeld’).
:thumbup: :thumbup: nou beter had ik het niet kunnen uitleggen, zo denk ik er nou ook over !!! Go Em, Go Em :dance:

Thanks Paschal! :lol: :lol: :lol:

Ik ben niet zo heel erg bezig met al dat eten hoor. Volgens mij is het ook echt iets westers dat we van alles niet mogen eten…

Ik twijfel alleen in restaurants nog wel eens, omdat je dan de verpakking er natuurlijk niet bij hebt. Maar het is me de afgelopen tijd al meerdere malen overkomen dat ik toch een hap rauw vlees naar binnen krijg. Nou, ons kindje beweegt nog steeds volop, dus ik ga ervan uit dat ze er tegen kon…

mm. gepasteuriseerde melk mag inderdaad, heb ik vaker gehoord…



Komt mooi uit… Heb heerlijke paturain gekocht voor op een warm broodje vanavond… MMM, verheug me er nu al op…





Liefs,

Puk

Kan iemand mij ook wat over thee en koffie vertellen. IK lees steeds over bepaalde kruiden theeen maar welke zijn dat dan?

Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij mag je koffie en thee gewoon drinken. In mindere mate of zo.



Ik drink altijd 2 mokken koffie per dag, en dat heb ik mij mijn eerste zwangerschap gewoon doorgedronken, en als ik eens zin in thee heb, drink ik die ook gewoon. Dus ik kijk daar niet zo erg naar.



Eveline.

Ik drink ook gewoon koffie en thee hoor…

niet meer zoveel koffie al ik eerst deed, dat was echt veel…maar een paar per dag soms niks en soms 3…ik heb toevallig wel caffeine vrije koffie gehaald.

Thee hebben wij meestal groene thee, dus dat maakt helemaal niet uit…als het al ‘‘erg’’ zou zijn…

Niet teveel over inzitten hoor :thumbup:

@lyka wrote:

IK lees steeds over bepaalde kruiden theeen maar welke zijn dat dan?




misschien ff ‘googelen’ ?

Je mag niet teveel zoethoutthee drinken, daar krijg je een verhoogde bloeddruk van !

ik drink juist zoethout maar heb normaal een hele lage bloeddruk zou het dan kwaad kunnen. ik drink niet veel 3 a 4 glazen per dag.

Ik zou er heel erg mee uitkijken :!:

@lyka wrote:

ik drink juist zoethout maar heb normaal een hele lage bloeddruk zou het dan kwaad kunnen. ik drink niet veel 3 a 4 glazen per dag.




is toch geen probleem…die hoeveelheden waar je eventueel een hoge bloeddruk van zou kunnen krijgen die krijg jij op een dag niet weggedronken hoor ! (ik heb het aan de vk gevraagd een paar maanden geleden) Laat je niet gek maken hoor…(dat is wat veel mensen wel doen de laatste tijd…dit mag niet en dat mag niet…valt allemaal best mee !!!)

Als ik het me goed herinner ‘mag’ je niet meer als 2 à 3 kopjes koffie per dag drinken (of het moet kaffeïne vrij zijn) en kan je beter geen kannen thee per dag drinken (uitgezonderd groene thee).



Als je dus ‘gewoon’ koffie en thee drinkt, hoef je je dus nergens zorgen om te maken! Ikzelf drink geen koffie (lust ik nog steeds niet, lekker makkelijk :stuck_out_tongue: ), maar wel ca 1 liter ‘zakjes-’ of losse kruiden thee (Vooral rooibos en dingen als ‘Avondmelange’ of ‘Winterthee’ drink ik graag, maar ook losse groene, brandnetel- etc. thee).



Persoonlijk geloof ik dat je dingen als rood vlees en echt frisse melk idd beter helemaal kan laten, maar voordat de rest gewoon geldt: geniet van alles, maar alles met mate!