Wat niet eten en niet drinken tijdens de zwangerschap!

@mamma van sharondenise wrote:

Oke das duidelijk geen zachtgekookte eitjes meer dan.

thanks :-*




Zachtgekookte eitjes kun je gewoon eten hoor! Staat toch ook niet

op de verboden lijst? :naughty:

Die eieren die gekookt zijn hebben wel 3 minuten in kokend heet water

gelegen hoor, geen bacterie die dat overleefd !

@Newbe wrote:

Nou daar kom ik dan:



Mag je nou wel of geen rookvlees? Dat is toch niet rauw maar gerookt? En maakt het nog uit of het voorverpakt is of vers?



Mag je gewoon eten hoor! Het is toch rookvlees..niet rauw dus.

@salt wrote:

[:



Ik vraag me af, of ik risico heb gelopen nu ik gisteravond een medium doorbakken biefstuk gegeten heb. Het zag goed uit, warm van binnen, niet al te rood. Maar nu ben ik er niet gerust op. Hoeveel risico loop ik nu?



Geen idee even je vk bellen.
Maar van niet doorbakken biefstuk is bekend dat je dat beter niet
kunt eten tijdens je zwangerschap.....

en hoe zit het met couburger ham??

@meissie wrote:

en hoe zit het met couburger ham??




Dat is toch niet rauw…mag je gewoon hebben.

haha sorry maar soms schiet ik wel een beetje in de lach van dingen die hier en op het internet in het algemeen beschreven worden wat je niet zou mogen eten :wink:

Soms denk ik je kan als je zwanger bent beter 9 mnd op water en soepstengels leven dan weet je zeker dat je “veilig” zit.



Ik heb een tijd op de poli gyn gewerkt en de verlos en kraamafd.

Het lijstje wat je beter niet kunt eten staat duidelijk omschreven door het voedingscentrum.

Die lijst is samen gesteld in samenwerking met o.a vk en gyn.

Als je je aan die lijst houd zit je altijd veilig.

Daarnaast gaat het over een MOGELIJKE besmetting, in Nederland is de voedsel en warenautoriteit erg streng en vinden er ook erg strenge en strikte controles plaats waardoor de kans op besmetting etc erg klein is.

Daarnaast zie je in de lijst dat er vaak het woordje TE voorstaat, kaneel mag je dus best eten maar niet TE veel, vette vis is gezond en mag je eten maar niet TE veel. etc etc…



Brie uit de supermarkt uit het koelingsschap mag je eten omdat er in de Nederlandse supermarkten geen kaas verkocht mag worden die gemaakt is van ongepastureerde melk BEHALVE op de verse kaasafdeling maar zelfs daar is de kans klein.



Wil je b.v tiramisu dan kan dat gewoon, tegenwoordig kun je namelijk in de supermarkten kuipjes vinden die gepastureerde eiwit en/of eigeel bevatten (o.a AH verkoop dit)

Dit kun je geheel veilig gebruiken.



Mocht je dus een keertje per ongeluk carpacio hebben gegeten of biefstuk die wel goed warm was maar niet geleel door baken dan is er niet meteen paniek in de tent hoor.

Helemaal waneer je de meest kritieke grens al voorbij bent (12 wkn)

Het is wel verstandig om het te melden bij je VK of Gyn maar ook van hun zal je horen dat je je niet meteen ongerust hoeft te maken.



Daar naast circuleren er o.a op het internet heeeeeeeeel veel fabeltje rond over wat je niet zou mogen eten.

Tijdens mijn werk heb ik ook zoveel verschillende dingen gehoor b.v een vrouw had trek in sprite en dronk 2 glazen leeg. Kort daarna braken te vroeg haar vliezen.

Gevolg op de afdeling allemaal bezorgde vrouwen omdat ze bang waren dat ook hun vliezen zouden breken als ze sprite dronken.

Zo komen vaak dus nutteloze fabels in de omloop.



Wij benadrukte de zwangere er altijd op om gewoon te genieten van hun zwangerschap en niet te veel zorgen maken over wat ze wel niet mogen eten.

Klinkt heel hard maar gaat het mis dan is het 9 van de 10 keer niet te verwijten aan de voeding die de zwangere gegeten heeft maar om de aanleg van het kindje zelf.

Nog even over kaas:



Ik kom er vandaag achter dat de Boerenkaas bij de P.lus gemaakt wordt van rauwe koemelk!!! Staat op het etiket!

Dus volgens mij mogen ‘we’ die niet hebben… heb daar al die tijd niet naar gekeken, omdat ik er vanuit ging dat je dat alleen in buitenlandse kazen vindt… NIET DUS!

@dragon wrote:

haha sorry maar soms schiet ik wel een beetje in de lach van dingen die hier en op het internet in het algemeen beschreven worden wat je niet zou mogen eten :wink:

Soms denk ik je kan als je zwanger bent beter 9 mnd op water en soepstengels leven dan weet je zeker dat je “veilig” zit.



Ik heb een tijd op de poli gyn gewerkt en de verlos en kraamafd.

Het lijstje wat je beter niet kunt eten staat duidelijk omschreven door het voedingscentrum.

Die lijst is samen gesteld in samenwerking met o.a vk en gyn.

Als je je aan die lijst houd zit je altijd veilig.

Daarnaast gaat het over een MOGELIJKE besmetting, in Nederland is de voedsel en warenautoriteit erg streng en vinden er ook erg strenge en strikte controles plaats waardoor de kans op besmetting etc erg klein is.

Daarnaast zie je in de lijst dat er vaak het woordje TE voorstaat, kaneel mag je dus best eten maar niet TE veel, vette vis is gezond en mag je eten maar niet TE veel. etc etc…



Brie uit de supermarkt uit het koelingsschap mag je eten omdat er in de Nederlandse supermarkten geen kaas verkocht mag worden die gemaakt is van ongepastureerde melk BEHALVE op de verse kaasafdeling maar zelfs daar is de kans klein.



Wil je b.v tiramisu dan kan dat gewoon, tegenwoordig kun je namelijk in de supermarkten kuipjes vinden die gepastureerde eiwit en/of eigeel bevatten (o.a AH verkoop dit)

Dit kun je geheel veilig gebruiken.



Mocht je dus een keertje per ongeluk carpacio hebben gegeten of biefstuk die wel goed warm was maar niet geleel door baken dan is er niet meteen paniek in de tent hoor.

Helemaal waneer je de meest kritieke grens al voorbij bent (12 wkn)

Het is wel verstandig om het te melden bij je VK of Gyn maar ook van hun zal je horen dat je je niet meteen ongerust hoeft te maken.



Daar naast circuleren er o.a op het internet heeeeeeeeel veel fabeltje rond over wat je niet zou mogen eten.

Tijdens mijn werk heb ik ook zoveel verschillende dingen gehoor b.v een vrouw had trek in sprite en dronk 2 glazen leeg. Kort daarna braken te vroeg haar vliezen.

Gevolg op de afdeling allemaal bezorgde vrouwen omdat ze bang waren dat ook hun vliezen zouden breken als ze sprite dronken.

Zo komen vaak dus nutteloze fabels in de omloop.



Wij benadrukte de zwangere er altijd op om gewoon te genieten van hun zwangerschap en niet te veel zorgen maken over wat ze wel niet mogen eten.

Klinkt heel hard maar gaat het mis dan is het 9 van de 10 keer niet te verwijten aan de voeding die de zwangere gegeten heeft maar om de aanleg van het kindje zelf.


Een bericht naar mijn hart! :thumbup: :smiley:

Toch betrap ik mezelf op extra voorzichtigheid… :lol:

Maar zeg wel; ik zal genieten!!! Dus hier met dat Tiramisu…!!

@Muze wrote:

Nog even over kaas:



Ik kom er vandaag achter dat de Boerenkaas bij de P.lus gemaakt wordt van rauwe koemelk!!! Staat op het etiket!

Dus volgens mij mogen ‘we’ die niet hebben… heb daar al die tijd niet naar gekeken, omdat ik er vanuit ging dat je dat alleen in buitenlandse kazen vindt… NIET DUS!




Boerenkaas is een harde kaas soort, daarin getijd de listeria bacterie niet omdat er te weinig vocht in de kaas zit en deze kun je dus gewoon met een gerust hard eten :wink:

Het om de zachte kaas soorten waar je rekening mee moet houden.



Heb het even opgezocht voor je staat onder “rauw melkse zachtekasen” http://www.voedingscentrum.nl/NR/exeres/A19E9DAE-BAC1-409C-B888-9ECE7ABBAE5C,frameless.htm?NRMODE=Published

Dragon :thumbup: had mijn tekst kunnen zijn…

(maar hou mij meestal in)

Ik lees hier wel eens vragen waarvan ik denk :shifty:

laten we elkaar niet steeds gekker maken jongens!! (meiden dus :wink: )

@Paschal75 wrote:

@Newbe wrote:
Nou daar kom ik dan:



Mag je nou wel of geen rookvlees? Dat is toch niet rauw maar gerookt? En maakt het nog uit of het voorverpakt is of vers?



Mag je gewoon eten hoor! Het is toch rookvlees..niet rauw dus.


Nee dat snap ik idd maar gerookte zalm is ook niet goed.

Ik las idd trouwens dat rookvlees "behandeld"is en daarom gewoon mag!

Ik snap het berichtje van Dragon ook heel goed. Kijk je moet natuurlijk niet te spastisch worden maar ieder doet waar hij zij zich het beste bij voelt.
Misschien klinkt het raar maar als je via hormonen zwanger wordt en het dan bent en ook nog bloedverlies hebt en buikpijnen dan kijk je misschien nog wel meer uit wat je eet...(tenminste ikke :wink: )

Liefs

@Newbe wrote:

@Paschal75 wrote:
@Newbe wrote:
Nou daar kom ik dan:



Mag je nou wel of geen rookvlees? Dat is toch niet rauw maar gerookt? En maakt het nog uit of het voorverpakt is of vers?



Mag je gewoon eten hoor! Het is toch rookvlees..niet rauw dus.


Nee dat snap ik idd maar gerookte zalm is ook niet goed.



Kijk dan heb je dat uit een lijstje of van de vk of van het voedingscentrum. Dan zie je dat rookvlees daar niet op staat.

Ach ja en gerookte zalm....ik heb dat eigenlijk gewoon gegeten.
Vers van de visboer en meestal gebruikt door een gerecht
(waardoor het dus verhit wordt)

@Paschal75 wrote:

@Newbe wrote:
@Paschal75 wrote:
@Newbe wrote:
Nou daar kom ik dan:



Mag je nou wel of geen rookvlees? Dat is toch niet rauw maar gerookt? En maakt het nog uit of het voorverpakt is of vers?



Mag je gewoon eten hoor! Het is toch rookvlees..niet rauw dus.


Nee dat snap ik idd maar gerookte zalm is ook niet goed.



Kijk dan heb je dat uit een lijstje of van de vk of van het voedingscentrum. Dan zie je dat rookvlees daar niet op staat.

Ach ja en gerookte zalm....ik heb dat eigenlijk gewoon gegeten.
Vers van de visboer en meestal gebruikt door een gerecht
(waardoor het dus verhit wordt)


Gerookte zalm mag je gewoon eten hoor, mist deze vers is en dus niet voorverpakt.
Voorverpakte gerookte zalm mag weer niet,maar vers is dus geen probleem.

En voor de lief hebbers hier nog een duidelijk lijstje http://www.jongegezinnen.nl/media/zwanger/zwangerzijn/etentijdensdezwangerschap.pdf

dat is een mooi duidelijk lijstje!

Helemaal blij :inlove:

@dragon wrote:

@Paschal75 wrote:
@Newbe wrote:
@Paschal75 wrote:
@Newbe wrote:
Nou daar kom ik dan:



Mag je nou wel of geen rookvlees? Dat is toch niet rauw maar gerookt? En maakt het nog uit of het voorverpakt is of vers?



Mag je gewoon eten hoor! Het is toch rookvlees..niet rauw dus.


Nee dat snap ik idd maar gerookte zalm is ook niet goed.



Kijk dan heb je dat uit een lijstje of van de vk of van het voedingscentrum. Dan zie je dat rookvlees daar niet op staat.

Ach ja en gerookte zalm....ik heb dat eigenlijk gewoon gegeten.
Vers van de visboer en meestal gebruikt door een gerecht
(waardoor het dus verhit wordt)


Gerookte zalm mag je gewoon eten hoor, mist deze vers is en dus niet voorverpakt.
Voorverpakte gerookte zalm mag weer niet,maar vers is dus geen probleem.

En voor de lief hebbers hier nog een duidelijk lijstje http://www.jongegezinnen.nl/media/zwanger/zwangerzijn/etentijdensdezwangerschap.pdf


I know daarom zei ik het ook :wink:

was ook niet voor jou bedoelt :wink: Had verkeerde bericht gequot :wink:

Hoi meiden, jullie zullen me wel een doos vinden :oops: maar ik vraag het toch maar voor de zekerheid.

Ik vreet me tegenwoordig ongans aan de surimisticks (nepkrabstikjes)

Maar gisteren bedacht ik me ineens tot dat ook voorverpakte vis is, is dat nou ook niet goed??

Ik weet het af en toe niet meer hoor :shifty:



:-* Wendy

volgens mij mag je die gewoon eten, het is niet eens echt vis.

Hey dames, ik heb ontzettend veel behoeft aan zout, en strooi dus ook zout over een boterhammetje tomaat etc… is het echt zo slecht? want mijn lichaam schreeuwt erom… net als zure uitjes en augurk 8)



Liselotte

te veel zout is zo ie zo niet goed of je nu zwanger bent of niet.

Ik weet niet of je bloeddruk hoog is en of je vocht vast houd??

Is dat beiden goed, dan kan het opzich niet veel kwaad, maar toch zou ik het wel wat proberen te bepreken.

Maar neem aan dat je geen hele bergen op je boterham strooit :wink: