Wat niet eten en niet drinken tijdens de zwangerschap!

iemand?

op de site van medicinfo.nl staat dat je gewoon fricandeau mag eten, maar op de sites van babypret.net en vrouwonline.nl staat dat je dat weer niet mag :shock:

kortom, eigenlijk geen idee… je komt al deze sites tegen als je googled op zwanger en fricandeau



ik zou zeggen, bij twijfel laten staan.

@Muze wrote:

van dat wel/niet vacuümgeneuzel en kwik en gerookt of vers met vis word ik ook knetter…



maar nou zie ik opeens fricandeau?! Wat is er mis met fricandeau? Ik had net een goeie vervanger voor mijn rosbief, en nu staat er in het lijstje op p. 17 (of 18) opeens fricandeau???

help? :shifty:




gewoon voedingscentrum bellen als je niet zeker bent. Daar zullen ze het toch weten?

Mijn oma is “vroedvrouw” geweest en nu ik zwanger ben hebben we het heel vaak over wat “vroeger” wel mocht en nu niet.

Echt lachten hoeveel verschil er tussen zit.

Vroeger werden vrouwen met een laag HB b.v aangeraden om zo vaak mogelijk rose biefstuk te eten, nu wordt dat echt sterk afgeraden :slight_smile:

Melk op de boederij zo van de koe om te drinken was de normaalste gewoonte, nu mag dat absoluut niet meer…

En toch zijn die kinderen allemaal geboren,groot,oud en sterk geworden.



Ik let natuurlijk wel goed op met wat ik eet, maar moet ook eerlijk bekennen dat ik van al die regels wel soms helemaal kriebelig wordt.

Als ik een lekker broodje brie eet, krijg ik vaak te horen “dat mag toch niet”

Tuurlijk mag je brie als deze maar niet van rauwe melk is gemaakt.

En zo zijn wel meer producten waar van vele denken dat het niet mag, maar waar je heerlijk van kan genieten.

Ik maak me er eigenlijk totaal niet druk om.



Ga nog steeds lekker uit eten en geniet er van. En staat er chocolademouse op de kaart dan laat ik die zeker niet voorbij gaan :mrgreen:

Als het goed is wordt mayonaise (en ook chocolademousse) in een restaurant altijd met ei uit een pakje gemaakt, dat is gepasteuriseerd, dus kan geen kwaad. Maar ja, je weet het nooit zeker. Dat spul hadden ze een paar jaar geleden ook bij de AH.


Karine, ik weet niet of je zelf wel eens chocolademouse gemaakt hebt, maar dat is dus mooi met rauw ei hoor. En in een goed restaurant dus ook, evenals de mayo..... Maar goed, misschien dat ze in een heleboel restos voor het pakje gaan, dat weet ik niet. Maar heb het bij mijn eerste ook wel eens gegeten hoor en er is niks mis gegaan.

En wat die zalm betreft, inderdaad om knetter van te worden. En het is zo lekker, zucht.

Kan je gewoon kwarktaart eten?

@Yessie wrote:

Als het goed is wordt mayonaise (en ook chocolademousse) in een restaurant altijd met ei uit een pakje gemaakt, dat is gepasteuriseerd, dus kan geen kwaad. Maar ja, je weet het nooit zeker. Dat spul hadden ze een paar jaar geleden ook bij de AH.


Karine, ik weet niet of je zelf wel eens chocolademouse gemaakt hebt, maar dat is dus mooi met rauw ei hoor. En in een goed restaurant dus ook, evenals de mayo..... Maar goed, misschien dat ze in een heleboel restos voor het pakje gaan, dat weet ik niet. Maar heb het bij mijn eerste ook wel eens gegeten hoor en er is niks mis gegaan.

En wat die zalm betreft, inderdaad om knetter van te worden. En het is zo lekker, zucht.


Veel restaurants en tegenwoordig ook top restaurant maken gebruik van gepasteuriseerd eigeel.
Dit kun je inderdaad ook bij de AH kopen nog steeds overgens. Daar kun je kuipjes kopen met gepasteuriseerd eiwit en eigeel, zit appart verpakt.
Vindt je op de koelafdeling.

Yukiko: kwarktaart kun je gewoon eten hoor.
Veel restaurants en tegenwoordig ook top restaurant maken gebruik van gepasteuriseerd eigeel.
Dit kun je inderdaad ook bij de AH kopen nog steeds overgens. Daar kun je kuipjes kopen met gepasteuriseerd eiwit en eigeel, zit appart verpakt.
Vindt je op de koelafdeling.


Daar zou ik toch niet zo zeker van zijn hoor! In de horeca wordt nog veel rauwe ei gebruikt.

Anders gewoon even vragen aan de bediening of ze hun mayo/mousse zelf maken en zo ja hoe. Weet je het in ieder geval zeker.

Mijn zusje werkt in een instelling met verstandelijk gehandicapten en ik had het met haar laatst over snoepen van het cakebeslag (dat is echt hetgene dat ik het meeste mis… :oops: ). En bij haar op het werk kan dat dus gewoon, omdat ze verplicht zijn gepasteuriseerd ei te gebruiken.

mag je wel van die maaltijd salades van bv C1000 met penne, kip en sla paprika enz. ?

heerlijk zijn die maar wel kant en klaar



ben er net aan begonnen maar de twijfel slaat toe.

Dames ook even een vraagje van mij.

Ik ben nogal een theeleut en ik weet dat TEVEEL niet goed is.

Maar welke thee mag ik lekker onbeperkt drinken??



Alvast bedankt.



Nathalie

rooibos (weinig theine <- is volgens mij min of meer hetzelfde als cafeine)

Sinds wanneer mag je tijdens de zwangerschap geen rauwe eieren meer eten?

Ik geloof dat het lijstje bij iedere zwangerschap steeds langer wordt :roll:

Ik houdt het wel bij het lijstje van de oudste, daar heb ik inmiddels 2 gezonde kindertjes mee gekregen :wink: .



heb trouwens vandaag wel weer voor het eerst de kattenbak verschoond met handschoenen :thumbup:



:-*

@mamma van sharondenise wrote:

Sinds wanneer mag je tijdens de zwangerschap geen rauwe eieren meer eten?

Ik geloof dat het lijstje bij iedere zwangerschap steeds langer wordt :roll:

Ik houdt het wel bij het lijstje van de oudste, daar heb ik inmiddels 2 gezonde kindertjes mee gekregen :wink: .



heb trouwens vandaag wel weer voor het eerst de kattenbak verschoond met handschoenen :thumbup:



:-*




Nou, geen rauwe eieren eten lijkt me vrij logisch!? :o

ook al geen rauwe eieren meer?

Nou jammer dan! heeft net gister de beslagkom van de cake uitgesmikkeld…

@Fryskefaam wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
Sinds wanneer mag je tijdens de zwangerschap geen rauwe eieren meer eten?

Ik geloof dat het lijstje bij iedere zwangerschap steeds langer wordt :roll:

Ik houdt het wel bij het lijstje van de oudste, daar heb ik inmiddels 2 gezonde kindertjes mee gekregen :wink: .



heb trouwens vandaag wel weer voor het eerst de kattenbak verschoond met handschoenen :thumbup:



:-




Nou, geen rauwe eieren eten lijkt me vrij logisch!? :o




Rauwe eieren en dan bedoel ik eigenlijk alleen de eidooier, want ik lust geen hardgekookte eieren mocht volgens mij wel.

Er zou natuurlijk wel salmonella in kunnen zitten maar daar wordt je alleen zelf ziek van en niet het beebje, heb ik altijd gedacht



Nou heb even op internet zitten kijken en het wordt overal afgeraden alleen kan ik de reden ervan niet ontdekken.

Dus als iemand het weet vertel het me dan :wink:



:-

Listeriose is de ziekte die veroorzaakt wordt door de listeria monocytogenes-bacterie. Deze bacterie kom je overal in de natuur tegen: in aarde, stof, planten, … en ook bij de meeste dieren. Hierdoor is het voor deze bacterie niet moeilijk om tot in de menselijke voedingsketen door te dringen.



Wanneer je deze ziekte doormaakt, kun je je heel ziek voelen maar je kunt je ook hoogstens een beetje griepachtig voelen. De belangrijkste symptomen van deze infectieziekte zijn: een grieperig gevoel, diarree, misselijkheid, braken, buikpijn en koorts.



Wanneer je niet immuun bent voor listeriose, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je niet geïnfecteerd raakt tijdens je zwangerschap. Want de gevolgen van een infectie door de listeria-bacil zijn voor de nog ongeboren baby heel ernstig: miskraam, vroeggeboorte of een doodgeboren kindje.



De listeri-bacterie kan niet tegen verhitten, drogen en zuren. Temperaturen van 70 graden of meer overleeft ze niet, dus ook in gepasteuriseerde of gesteriliseerde producten zal je de bacterie niet meer terugvinden. Voor rauwe (dierlijke) producten is het wel oppassen geblazen!


  • Vermijd het eten/drinken van:

    o rauwe melk (melk die je onmiddellijk van de boer koopt, is niet gepasteuriseerd)

    o rauwe dierlijke producten (rauw vlees, rauwe vis, rauw ei …)

    o zachte kazen van/met rauwe melk (“au lait cru”): brie, camembert, …

    Buitenlandse kazen zoals mozzarella, feta,… zijn meestal gemaakt van gepasteuriseerde melk en vormen dus geen probleem.


  • Was rauwe groenten steeds grondig en was ook steeds je handen, messen, snijplank, enz… goed na beweken van ongekookt voedsel.



    Een vervelende eigenschap van de listeria-bacil is dat ze, in tegenstelling tot de meeste andere bacteriën, goed kan groeien bij koelkasttemperaturen. Wees dus voorzichtig en bewaar aangebroken producten niet te lang in je koelkast! Kijk ook altijd goed de houdbaarheidsdatum van de voedingsmiddelen na.

@Fryskefaam wrote:

Listeriose is de ziekte die veroorzaakt wordt door de listeria monocytogenes-bacterie. Deze bacterie kom je overal in de natuur tegen: in aarde, stof, planten, … en ook bij de meeste dieren. Hierdoor is het voor deze bacterie niet moeilijk om tot in de menselijke voedingsketen door te dringen.



Wanneer je deze ziekte doormaakt, kun je je heel ziek voelen maar je kunt je ook hoogstens een beetje griepachtig voelen. De belangrijkste symptomen van deze infectieziekte zijn: een grieperig gevoel, diarree, misselijkheid, braken, buikpijn en koorts.



Wanneer je niet immuun bent voor listeriose, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je niet geïnfecteerd raakt tijdens je zwangerschap. Want de gevolgen van een infectie door de listeria-bacil zijn voor de nog ongeboren baby heel ernstig: miskraam, vroeggeboorte of een doodgeboren kindje.



De listeri-bacterie kan niet tegen verhitten, drogen en zuren. Temperaturen van 70 graden of meer overleeft ze niet, dus ook in gepasteuriseerde of gesteriliseerde producten zal je de bacterie niet meer terugvinden. Voor rauwe (dierlijke) producten is het wel oppassen geblazen!


  • Vermijd het eten/drinken van:

    o rauwe melk (melk die je onmiddellijk van de boer koopt, is niet gepasteuriseerd)

    o rauwe dierlijke producten (rauw vlees, rauwe vis, rauw ei …)

    o zachte kazen van/met rauwe melk (“au lait cru”): brie, camembert, …

    Buitenlandse kazen zoals mozzarella, feta,… zijn meestal gemaakt van gepasteuriseerde melk en vormen dus geen probleem.


  • Was rauwe groenten steeds grondig en was ook steeds je handen, messen, snijplank, enz… goed na beweken van ongekookt voedsel.



    Een vervelende eigenschap van de listeria-bacil is dat ze, in tegenstelling tot de meeste andere bacteriën, goed kan groeien bij koelkasttemperaturen. Wees dus voorzichtig en bewaar aangebroken producten niet te lang in je koelkast! Kijk ook altijd goed de houdbaarheidsdatum van de voedingsmiddelen na.




Oke das duidelijk geen zachtgekookte eitjes meer dan.

thanks :-*

@blue_fairy wrote:

ook al geen rauwe eieren meer?

Nou jammer dan! heeft net gister de beslagkom van de cake uitgesmikkeld…


Oh gut wat doe je me aan… wat lekker! :lol:



Ik vraag me af, of ik risico heb gelopen nu ik gisteravond een medium doorbakken biefstuk gegeten heb. Het zag goed uit, warm van binnen, niet al te rood. Maar nu ben ik er niet gerust op. Hoeveel risico loop ik nu?



En kan men bij 20 weken echo dan ook zien of de baby (ernstige) afwijkingen heeft als het door 'n infectie is getroffen?

Nou daar kom ik dan:



Mag je nou wel of geen rookvlees? Dat is toch niet rauw maar gerookt? En maakt het nog uit of het voorverpakt is of vers?



Ik las dat munt en framboos ook niet zo goed zijn… mag je wel marokkothee of frambozenthee of is dat dan ook niet goed?



Hmm dat was het wel denk ik.



Groetjes