Wat niet eten en niet drinken tijdens de zwangerschap!

nee ik weet het maar het heeft 18 maanden geduurd voordat ik eindelijk dit mocht zien op de test zwanger! dus je kan je voorstellen hoe voorzcihtig ik nu ben bedankt voor je antwoorden!

@Tedski wrote:

@roosje83 wrote:
hoe zit het met smaakjesthee en zoetjes mag je die wel hebben? :oops:




Volgens mij moet je smaakjesthee net zo ‘behandelen’ als gewone thee. Ik vind het even niet lekker meer. Persoonlijk pas ik wel op met kunstmatige zoetstoffen sinds ik zwanger ben, dus even weinig tot geen cola light en als ik iets wil zoeten dan toch maar met suiker.




sommige zoetjes mag je niet hebben, staat er temminste op het doosje van ons.

Die paar zoetjes op een dag in je thee kan helemaal

geen kwaad hoor. Ook zo nu en dan cola kun je gewoon doen

hoor. Ik ben aardig cola verslaafd en ben dit ook blijven drinken

zo nu en dan.



Maak je niet te druk want dan maak je jezelf helemaal gek!

Voor alles geldt met mate. (ook buiten de zwangerschap op)



Maar bekijk die site van het voedingscentrum eens. Daar staat

alles op.

Alleen wanneer er in de familie van de aanstaande moeder een pinda-allergie voorkomt, kun je al tijdens de zwangerschap beginnen met het verkleinen van de kans dat je kindje deze allergie krijgt.





Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat, wanneer deze moeders tijdens hun zwangerschap pinda’s eten, of voedingsmiddelen die pinda’s bevatten, de kans dat hun baby deze allergie krijgt, groter wordt. In die gevallen is het dus verstandig om alle producten met pinda’s erin te laten staan tijdens je zwangerschap.


Bron; babyinfo.nl



Was ik toch niet gek :angel:

de gewone gele kaas voor op brood is toch nooit een probleem? Dat is toch nooit van rauwe melk gemaakt?

wat hadden onze moeders toch mazzel vroeger zeg…zij mochten alles eten en kijk eens…? wij zijn er allemaal gekomen…

@merel33 wrote:

wat hadden onze moeders toch mazzel vroeger zeg…zij mochten alles eten en kijk eens…? wij zijn er allemaal gekomen…




Uhmm, mijn broertje had allerlei allergiën, en mijn kinderen helemaal niks, dus ik blijf er lekker op letten :mrgreen:

@britt28 wrote:

de gewone gele kaas voor op brood is toch nooit een probleem? Dat is toch nooit van rauwe melk gemaakt?


Nee…die staan toch ook niet op de ‘verboden’ lijstjes…

Hallo,



Misschien staat het al elders in dit topic, maar:

Was wel verbaasd om te lezen in Veilig Zwanger dat je beter geen kaneel kunt eten!! :shock:

Dus geen appeltaart, kruid- en pepernoten straks :eh: geen speculaas en noem maar op…

Bij mijn eerste zwangerschap wist ik dit niet en heb ik alles gewoon gegeten (met mate ben niet zoo’n onwijze snoeper)

maar ga er nu dan toch maar rekening mee houden…



Groetjes!

Dit valt wel mee hoor Marie-Jeanne. Dit gaat om best grote hoeveelheden nog, en het is niet goed om een zak kruidnootjes ofzo leeg te eten, of élke dag appeltaart…

ik at bij donny ook kilos pepernoten hoor.

en hij is ook helemaal compleet met alles dr op en dr aan :slight_smile:

je eet niet 9mnd lang elke dag pepernoten etc.

als t 6 weken lang is , dan zit je toch echt wel aan de top lijkt me?



deze keer ben k weer zwanger in de feestmaanden… dus weeeeeer pepernoten!



en heb gister een lekkere warme appelstrudel met kaneel op…

vnvnd weer trouwens haha… kijk dr nu al naar uit!



maar dan issie op en zit k weer een weekje zonder haha

Wat dik overdreven weer over de pepernoten. Het moet ook weer ook geen straf gaan worden om zwanger te zijn haha. Nee, alles waar suiker in zit, gewoon met MATE, maar dat moeten de niet-zwangeren toch ook…



Wat ik niet meer weet; what about spinazie a la creme? (vroeg een vriendin aan me)

Volgens mij mag je spinazie a la creme gewoon. Ik eet het tenminste wel. Het is creme en toch geen rauwe melk of zo? Ik zou niet weten waarom je het niet mag!

@salt wrote:





Wat ik niet meer weet; what about spinazie a la creme? (vroeg een vriendin aan me)




Waarom niet?

Je mag dat gewoon hebben hoor !!





Ik ben steeds verrassender waar mensen mee komen of ze dat nou wel of niet mogen hebben? De lijstjes met verboden of liever niet dingen

zijn toch vrij duidelijk? Vind ik wel tenminste. Enne bij twijfel

kun je de site van het voedingscentrum checken en eventueel de

vk bellen met de vraag…

Wat ik mij dus afvraag hoe het met de broodjes roomkaas bij V&D zit. :drool:

Toen ik het vroeg aan die man zei hij dat het van rauwe melk is gemaakt.

Dat leek mij zo gek!!! Maar heb het dus maar niet gegeten, spijtig genoeg…

Ik heb zo het vermoeden dat die man niet helemaal snapte wat ik bedoelde.



Heeft iemand hier gevraagd bij V&D waar het van gemaakt is?!?!

Ik kan het nergens op het internet vinden.

eigenlijk is geloof ik alles al geschreven in dit topic. maar moet toch even meekletsen



mijn stelregel is: oppassen met alles wat RAUW is



(filet americain, osseworst, sushis, carpaccio, rauwe zalm, rood vlees moet je doorbakken, kazen van rauwe melk, rauwe oesters, etc)



dus ook oppassen met sauzen (echte mayonaise die ze in een restaurant wel eens geven is gemaakt met rauwe eieren) of met sommige toetjes waar rauwe eieren in verwerkt zijn zoals zelfgemaakte chocolade mousse :frowning:



rauwe groenten en fruit zijn natuurlij wel goed, maar wel weer goed wassen. dus toch een beetje oppassen :lol:



en in categorie niet-rauw maar toch oppassen:

  • blauwe kazen, want die schimmel die daarin zit schijnt gevaarlijk te kunnen zijn.
  • mosselen, want daar kan erg makkelijk een ‘verkeerde’ tussenzitten en dan heb je zo een gastro te pakken
  • kip goed doorbakken ivm salmonella gevaar
  • drop met mate ivm zout en invloed op je bloeddruk daarvan



    en o ja, er bestaan fetas die NIET van gepasteuriseerde melk gemaakt zijn, dus beter even te vragen als je niet zeker weet.



    MIJN VRAAG: hoe zit het ook alweer met gerookte zalm?



    en dan in de categorie WEL eten: heel veel chocola :lol: :lol: (nee hoor, doe ik braaf met mate al zou ik wel 10 hele repen willen op een dag)

@Yessie wrote:

eigenlijk is geloof ik alles al geschreven in dit topic. maar moet toch even meekletsen



dus ook oppassen met sauzen (echte mayonaise die ze in een restaurant wel eens geven is gemaakt met rauwe eieren) of met sommige toetjes waar rauwe eieren in verwerkt zijn zoals zelfgemaakte chocolade mousse :frowning:


  • drop met mate ivm zout en invloed op je bloeddruk daarvan



    MIJN VRAAG: hoe zit het ook alweer met gerookte zalm?




Als het goed is wordt mayonaise (en ook chocolademousse) in een restaurant altijd met ei uit een pakje gemaakt, dat is gepasteuriseerd, dus kan geen kwaad. Maar ja, je weet het nooit zeker. Dat spul hadden ze een paar jaar geleden ook bij de AH.



drop is vooral ook slecht vanwege de stof glycerizine (of hoe ik het ook schrijven moet). Dat werkt bloeddrukverhogend, zit dus niet alleen in drop, maar ook in andere salmiakproducten.



verpakte gerookte zalm: MAG NIET

verse gerookte zalm: MAG WEL



Kirsten: Hoe het zit met de roomkaas bij de V&D weet ik niet. Lijkt me wel heel erg vreemd als dat van rauwe melk gemaakt is.

volgens het voedingcentrum die ik van de week belde mag alleen VACUUM voorverpakte zalm niet. Maar de AH heeft ‘sandwich zalmplakken’ en die zijn niet vacuumverpakt, maar onder ‘beschermende atmosfeer’. Dus die mogen wel - volgens de deskundige van het voedingscentrum dus…



Duidelijk he :slight_smile:





In drop zit glycerine. Kort gezegd; een verdikkingsmiddel met als bestanddeel o.a. gemalen botten. Dit zit ook in spekkies, wijngummies etc etc etc. Ik weet niet of dat nou slecht is of niet mbt de zwangerschap. Ik ken wel een aantal vegetariers die om die reden geen drop, spekkies en wijngummies eten…

Het ging niet om de glycerine in drop maar (ik heb het even opgezocht) om glycyrrhizine(zuur).

Voor meer info hierover kun je bijvoorbeeld kijken op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Glycyrrhizinezuur

van dat wel/niet vacuümgeneuzel en kwik en gerookt of vers met vis word ik ook knetter…



maar nou zie ik opeens fricandeau?! Wat is er mis met fricandeau? Ik had net een goeie vervanger voor mijn rosbief, en nu staat er in het lijstje op p. 17 (of 18) opeens fricandeau???

help? :shifty: