Wat niet eten en niet drinken tijdens de zwangerschap!

Oké, dat zou idd goed kunnen dat het juist met de bv niet goed is: heb dit met bij de eerste een half jaar gegeven en bij de tweede een jaar. Heb toen ook deze dingen laten staan idd…

Ik heb verder onderzoek gedaan naar zoute haring.

Het blijkt dat je dit WEL mag eten in de zwangerschap, ook al is het eigenlijk rauwe vis. Hoe zit dit en waar heb ik de info gevonden? (de websitevermeldingen zijn niet bedoeld als reclame, maar als infobron, ik weet niet of dit mag?)



@voedingcentrum.nl wrote:

Vrouwen geven een deel van de opgeslagen dioxine door aan hun kinderen in de zwangerschap en via de borstvoeding. Voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven geldt daarom: maximaal twee porties vette vis per week. Dat komt neer op 300 gram. Ter illustratie: één zoute haring weeg ongeveer 75 gram. Verder kunnen vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven beter geen roofvis eten. In roofvis zitten relatief veel schadelijke stoffen, zoals kwik en dioxines. Het gaat dan om vissen die in Nederland relatief weinig gegeten worden, zoals marlijn, zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn.




@Babyopkomst.nl wrote:


Lijst met voedingsmiddelen die wel of juist niet gebruikt mogen worden:

(…)



Vis:



Gerookte zalm - niet

Zalm uit blik - wel

Verse zalm - wel

Garnalen - wel

Krab - wel

Kreeft - wel

Schol - wel

Makreel - wel

Haring - wel

Kabeljauw - wel

Tonijn - wel

Schelvis - wel


@babyopkomst.nl wrote:
Vacuüm verpakte vis wordt ook afgeraden omdat hierin de listeria bacterie in is aangetroffen, die schadelijk is voor de foetus.
Vers gerookte zalm is dus heel goed voor je, maar eet dus geen vacuüm verpakte. Ook verse zalm, die je thuis zelf bereid is heel goed.
Haring mag je ook eten. Het is wel rauwe vis, maar als hij vers gegeten wordt is dit geen probleem. Eet de haring wel de dag van aankoop. Als je rauwe vis lang in de koelkast bewaard is het risico op ontwikkeling van teveel bacteriën groot.

Voor sushi geldt overigens hetzelfde als voor de rauwe zalm. Als het vers bereid is mag het wel (dus meestal wel in de restaurants).

En er zijn ook sushi’s met ei erin, komkommer, surimi, deze soorten eet ik dus ook echt nog wel. :drool:

En ik heb ook nog ergens gelezen dat kaneel niet goed is (dus appeltaart met mate :? ).

onderstaande komt van de VGZ gezond site



Kaneel

Kaneel bevat de smaakstof coumarine. Coumarine en andere stoffen die daarop lijken, worden in de geneeskunde gebruikt als antistollingsmiddelen voor het bloed. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. De kans bestaat dat er skeletafwijkingen ontstaan, lichte neurologische afwijkingen of een laag IQ. Het is belangrijk dat onderzoek naar dit effect gedaan wordt, omdat ook nog niet is gekeken of coumarine in de vorm van kaneel hetzelfde effect heeft als zuivere coumarine. Daarom wordt nu voorzichtigheidshalve het advies gegeven matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens met name de eerste drie maanden van de zwangerschap. In verschillende dierproeven is gebleken dat coumarine als zuivere stof kankerverwekkend is. In het menselijk lichaam wordt coumarine op een andere manier afgebroken, en het is daarom hoogstwaarschijnlijk niet kankerverwekkend bij de mens.



Kaneel, en daardoor dus ook coumarine, wordt verwerkt in kaneelthee, appeltaart, ontbijtkoek, kruidkoek, stroopwafels, kaneelkoekjes, pepernoten en speculaas. Daarnaast wordt het in de keuken gestrooid op bijvoorbeeld gestoofde peren en rode kool. Aan tabak en cosmetische producten als parfum en zeep wordt coumarine als geurstof toegevoegd.



In Europa mogen levensmiddelen niet meer dan 2 milligram coumarine per kilogram bevatten. Voor producten die traditioneel veel kaneel bevatten, zijn echter hogere limieten opgesteld. Het Wetenschappelijk Comité voor de Voeding van de Europese Unie (SCF) adviseert al deze limieten te verlagen.



De genoemde traditionele Hollandse producten bevatten 10 tot 100 mg coumarine per kilogram, vijf tot vijftig maal zo hoog dus. In Nederland wordt de dagelijkse inname van coumarine geschat op 0,02 mg/kg/dag, voor een persoon van 65 kilo betekent dit dus 1,3 mg. Door het gebruik van de genoemde producten is het mogelijk dat iemand een veel hogere inname heeft:

Appeltaart 1 stuk 4,5-7,2 milligram

Kruidkoek 1 plakje 0,8-1,6 milligram

Stroopwafel 1 stuks 1,5-2,4 milligram



In Nederland wordt de dagelijkse opname via cosmetische producten op 0,04 mg/kg/dag geschat, voor iemand van 65 kilo betekent dit 2,6 mg. Dit is dus twee maal zo hoog als via de gemiddelde voeding wordt opgenomen. Op cosmetische producten is niet vermeld of er coumarine in verwerkt is. Meestal wordt van synthetische coumarine gebruik gemaakt.



Wat te doen als je zwanger wilt worden of zwanger bent?

Het schadelijke effect is nooit onderzocht, laat staan bewezen. Het is gebaseerd op indirecte aanwijzingen. Totdat het bij de mens bewezen is, lijkt het daarom raadzaam om matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens de zwangerschap. Mocht er inderdaad een effect optreden, dan is het te verwachten dat dit het meest schadelijk is tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Omdat je de eerste weken van de zwangerschap nog niet weet dat je zwanger bent, is het goed om ook al rekening te houden met het gebruik van kaneel vanaf het moment dat je zwanger wilt worden.



En als je al veel kaneel hebt gebruikt tijdens je zwangerschap? Er is zeker geen reden om in paniek te raken. De effecten zijn gebaseerd op indirecte aanwijzingen, en in de praktijk is het effect nog nooit aangetoond. Het is veiligheidshalve wel aan te raden om gedurende de rest van de zwangerschap matig te zijn met kaneelbevattende producten.

@blue_fairy wrote:

Ik heb verder onderzoek gedaan naar zoute haring.

Het blijkt dat je dit WEL mag eten in de zwangerschap, ook al is het eigenlijk rauwe vis.
[/quote]

Ja hoor dat mag je gewoon eten, is algemeen bekend.

Staat nergens op de verboden lijstjes trouwens. Het wordt

zelfs aangeraden om dit lekker iedere week wel ene keer te eten

omdat dat goed is voor de hersentjes van het kindje.

Wij hebben weleens Spaanse fuet, dat is een soort droge worst. Mag dat wel? Er zit nl. een wit laagje om en mijn man zegt dat dat een soort schimmel is en ik zeg van niet.

@Paschal75 wrote:

@blue_fairy wrote:
Ik heb verder onderzoek gedaan naar zoute haring.

Het blijkt dat je dit WEL mag eten in de zwangerschap, ook al is het eigenlijk rauwe vis.


Ja hoor dat mag je gewoon eten, is algemeen bekend.

Staat nergens op de verboden lijstjes trouwens. Het wordt

zelfs aangeraden om dit lekker iedere week wel ene keer te eten

omdat dat goed is voor de hersentjes van het kindje.




Dat kan ik nu idd mooi zeggen tegen iedereen die tussen mij en de haringboer staat! :twisted: :twisted: gheghe! :stuck_out_tongue:

Als je zwanger bent bemoeit iedereen zich met wat je in je mond stopt zeg! Eergisteren nog een heerlijk stukje brie van gepasteuriseerde melk gegeten, was er weer een pipo die me het bijna uit de mond zou pakken.

Don’t touch my brie!! :evil:



Dat van dat kaneel is trouwens een goeie! Ik zou nl net op het punt staan om een appeltaart te gaan bakken. Dat wordt nu dus cake…

Wat nog onduidelijk is; is het nou alleen in de eerste 3 maanden af te raden, of de hele zwangerschap?

@Pumba wrote:

Wij hebben weleens Spaanse fuet, dat is een soort droge worst. Mag dat wel? Er zit nl. een wit laagje om en mijn man zegt dat dat een soort schimmel is en ik zeg van niet.






die heb ik laatst ook gehad :think: ga ik nu erg over twijfelen

Op de verpakking en op internet heb ik gevonden dat er wel een schimmellaagje om zit, maar nergens staat of je het mag hebben als je zwanger bent, zelfs de VK wist het niet (maar toen wist ik nog niet dat het laagje wel schimmel is) :?

Gisteren gingen we friet halen, nu dacht ik, laat ik gezond doen en een huzaren salade bestellen. Was heerlijk, maar mag dat wel? Hoorde van iemand namelijk dat dat helemaal niet mag. Wie weet hier meer over? Kan er ook niets over vinden!

Volgens mij zit er in huzarensalade niets dat je niet mag hebben hoor!

In huzarensalade zit geen rauw vlees of kaas dus ja hoor, mag je gewoon hebben!

Dank jullie wel! Ben aan het werk :naughty: en het zat me helemaal niet lekker, dacht, toch even kijken wat jullie ervan vinden!

@britt28 wrote:

Gisteren gingen we friet halen, nu dacht ik, laat ik gezond doen en een huzaren salade bestellen. Was heerlijk, maar mag dat wel? Hoorde van iemand namelijk dat dat helemaal niet mag. Wie weet hier meer over? Kan er ook niets over vinden!




Waarom denk je dat het niet zou mogen dan?

Enne…gezond? Huzarensalade is verre van gezond :wink:

(maar dat was niet de vraag :slight_smile: )

@blue_fairy wrote:





met mate:
  • leverworst/-pastei/pate
  • koffie
  • cola
  • vitamine dranken ivm vitamine A
  • roosvicee
  • light dranken
  • kamille thee
  • pepermunt thee
  • drop, salmiak
  • zout
  • suiker

    - chocolade
  • tonijn uit blik






Waarom chocolade?

Daar eet ik nu eigenlijk meer van dan normaal.. :oops:

hoe zit het met smaakjesthee en zoetjes mag je die wel hebben? :oops:

@roosje83 wrote:

hoe zit het met smaakjesthee en zoetjes mag je die wel hebben? :oops:


waaroim zou je dat niet mogen hebben? Staat dat op de ‘verboden’ lijstjes dan?



(smaakjes thee snap ik al helemaal niet zo… :think: :roll: )

Heel veel info kun je vinden op de site van het voedingscentrum (.nl)

:thumbup:

@roosje83 wrote:

hoe zit het met smaakjesthee en zoetjes mag je die wel hebben? :oops:




Volgens mij moet je smaakjesthee net zo ‘behandelen’ als gewone thee. Ik vind het even niet lekker meer. Persoonlijk pas ik wel op met kunstmatige zoetstoffen sinds ik zwanger ben, dus even weinig tot geen cola light en als ik iets wil zoeten dan toch maar met suiker.

oke ik dronk dus alleen maar cola light :oops: maar gebruik het nu niet meer heb ijsthee en wat vruchtensappen zoals dubbelfriss nu gehaald je wilt toch het beste en zoetjes idd met mate lust het ook wel zonder maar ochtends doe ik er altijd wel 2 in nou dan maar 1 klontje suiker :wink:

Roosje, ik moet ook zeggen dat je het niet moet overdrijven hoor, maar persoonlijk vind ik het moeilijk om toch cola light ofzo te drinken als ik weet dat het voor de kleine eigenlijk niet goed is :wink: