Wat denken jullie van besnijden?

@monique wrote:

@faizaa wrote:
Bij moslims is het zo dat besnijden verplicht is voor de man… Ik weet het ook niet helemaal precies maar het is onder andere omdat onze Profeet Mohamed ook besneden was… en een man wil in zijn voetsporen treden zeg maar…

ik val je echt niet aan hoor, ik ben zelf christen en die deden het ook eigenlijk de joden dan.

maar hier staat niet bij wat de reden is alleen dat de profeet het ook had.

maar waarom had de profeet het dan?

het is voor mij hierdoor nog niet duidelijk dat dat een reden is.

en nogmaals dit is echt geen aanval en als je het niet weet maakt ook echt niet uit.

maar wil het zo graag weten in verdiepen wat nou de reden is en of dit door de mens is bedacht of door God/allah

Lieve Monique… voel me helemaal niet aangevallen… ik heb net het nieuws gelezen van Mo en voel me zo naar nu… dus ik kom morgen even reageren ok? Ben zo verdrietig… :frowning: Maar heb je post wel gelezen en ga er even over nadenken…

Slaap zacht… :-*

@faizaa wrote:

@monique wrote:
@faizaa wrote:
Bij moslims is het zo dat besnijden verplicht is voor de man… Ik weet het ook niet helemaal precies maar het is onder andere omdat onze Profeet Mohamed ook besneden was… en een man wil in zijn voetsporen treden zeg maar…

ik val je echt niet aan hoor, ik ben zelf christen en die deden het ook eigenlijk de joden dan.

en nogmaals dit is echt geen aanval en als je het niet weet maakt ook echt niet uit.

maar wil het zo graag weten in verdiepen wat nou de reden is en of dit door de mens is bedacht of door God/allah

Lieve Monique… voel me helemaal niet aangevallen… ik heb net het nieuws gelezen van Mo en voel me zo naar nu… dus ik kom morgen even reageren ok? Ben zo verdrietig… :frowning: Maar heb je post wel gelezen en ga er even over nadenken…

Beste Faizaa,

je bent duidelijk overstuur en belandt tussen wal en schip, maw tussen onze Westerse maatschappelijke waarden en de Islam met al zijn gebruiken en tradities.

Waar ik het vooral wil over hebben is niet zozeer of het nu MOET of niet, of het beter is of niet…maar voorà l over je zoontje: een mensje!

Ik vind dat je zoontje recht heeft op integriteit , en daar heb ik hier nog niemand horen over spreken. Het geeft me het gevoel dat er gediscussieerd wordt als ware het over het al dan niet “knippen” van de hond zijn staart.

Zijn piemel MOET besneden worden want het MOET, lijkt me écht zo simplistisch en naïef.

Ik vind dat als je zoon later als Moslim door het leven wil en zich daarvoor wil laten besnijden, moet hj daar in alle rust en sereniteit ZELF over kunnen beslissen.Héél wat jongens/mannen laten zich op oudere leeftijd alsnog besnijden voor allerhande redenen …maar hebben daar duidelijk zélf om gekozen.

Respect en eerbied voor de integriteit van de mens is één van onze hoofdpilaren van onze hedendaagse maatschappij …en dat vervalt niet omdat het nu toevallig je zoon is, meer nog, je zou het voor hem nog meer moeten toepassen aangezien hij je vlees en bloed is.

Geef hem op zijn minst zelfbeschikkingsrecht en hou er rekening mee van op het moment hij matuur genoeg is.

Ik hoop dat je uit je impassie raakt , maar dan vooral vertrekkende vanuit zijn persoon , want tenslotte gaat het ,in dit geval over zijn voorhuid(je).

Denk er bvb eens aan ,moest je als Moslima geboren zijn in Egypte, en jíj nu verder door het leven moet zonder clitoris en schaamlippen en dus eigenlijk genitaal verminkt, omdat je moeder en/of je vader er voor gekozen hadden omdat het MOEST …

Ik weet dat vrouwelijke en mannelijke besnijdenis niet vergelijkbaar ,maar wel het principe: het laten wegsnijden van (gevoelige) delen omdat de ouders beslist hebben al of niet onder invloed van hun religie.

Met vriendelijke groeten,

N

@Natalie wrote:

@faizaa wrote:
@monique wrote:
@faizaa wrote:

Beste Faizaa,

je bent duidelijk overstuur en belandt tussen wal en schip, maw tussen onze Westerse maatschappelijke waarden en de Islam met al zijn gebruiken en tradities.

Waar ik het vooral wil over hebben is niet zozeer of het nu MOET of niet, of het beter is of niet…maar voorà l over je zoontje: een mensje!

Ik vind dat je zoontje recht heeft op integriteit , en daar heb ik hier nog niemand horen over spreken. Het geeft me het gevoel dat er gediscussieerd wordt als ware het over het al dan niet “knippen” van de hond zijn staart.

Zijn piemel MOET besneden worden want het MOET, lijkt me écht zo simplistisch en naïef.

Ik vind dat als je zoon later als Moslim door het leven wil en zich daarvoor wil laten besnijden, moet hj daar in alle rust en sereniteit ZELF over kunnen beslissen.Héél wat jongens/mannen laten zich op oudere leeftijd alsnog besnijden voor allerhande redenen …maar hebben daar duidelijk zélf om gekozen.

Respect en eerbied voor de integriteit van de mens is één van onze hoofdpilaren van onze hedendaagse maatschappij …en dat vervalt niet omdat het nu toevallig je zoon is, meer nog, je zou het voor hem nog meer moeten toepassen aangezien hij je vlees en bloed is.

Geef hem op zijn minst zelfbeschikkingsrecht en hou er rekening mee van op het moment hij matuur genoeg is.

Ik hoop dat je uit je impassie raakt , maar dan vooral vertrekkende vanuit zijn persoon , want tenslotte gaat het ,in dit geval over zijn voorhuid(je).

Denk er bvb eens aan ,moest je als Moslima geboren zijn in Egypte, en jíj nu verder door het leven moet zonder clitoris en schaamlippen en dus eigenlijk genitaal verminkt, omdat je moeder en/of je vader er voor gekozen hadden omdat het MOEST …

Ik weet dat vrouwelijke en mannelijke besnijdenis niet vergelijkbaar ,maar wel het principe: het laten wegsnijden van (gevoelige) delen omdat de ouders beslist hebben al of niet onder invloed van hun religie.

Met vriendelijke groeten,

N

Goh… natalie, wat zeg je dat mooi.

Welkom op dit forum trouwens

Natalie,

Ik had al de pagina’s al gelezen en hoe verder ik las; hoe meer ik dacht:

hoe verwoord ik nu wat ik aan Faizaa eigenlijk wil zeggen???

Wel, ik hoef er niet meer over na te denken. Jij hebt geschreven wat er op mijn lippen lag…

Bedankt ! :wink:

liefs

Gerda

ps: Ik ben als Christen opgevoed en heb geleerd dat onze God een liefdevolle God is, géén straffende !!!

Ik wil eerst even kwijt dat ik me overstuur voelde door het overlijden van :: Mo :: en niet door het onderwerp :angel: Dit soort discussies vind ik moeilijk omdat ik dingen niet goed kan verwoorden…

Dat is alles…

Maar ik heb het allang opgegegeven mensen iets te laten begrijpen mbt islam enz… Dat is erg zwaar… Ik voer dit soort discussies al jaren en er is weinig ruimte voor wederzijds begrip…

Ik geef toe dat ik soms bepaalde dingen moeilijk vind door het feit dat ik in een Westerse samenleving leef… Als je in een islamitisch land leeft is het een stuk makkelijker je aan dingen te houden… en als iedereen het zo doet is het ook makkelijker om het zo te doen…

De islam is een kudde-geloof zeg ik altijd tegen mijn man… aan de ene kant heel fijn omdat je je altijd gesteund voelt in een groep… aan de andere kant is een eigen mening/idee ergens over hebben niet altijd makkelijk… Je wordt vaak buitengesloten… en geloof me daar weet ik alles van… Als niet-Marokkaanse moslim hoor ik nergens thuis… Ik heb daarom gekozen de islam te praktiseren op MIJN manier… en de dingen eruit te pikken waar IK/WIJ ons prettig bij voelen… Daarbij bepaalde regels natuurlijk niet uit het oog te verliezen… Ik kan me immers geen moslim noemen als ik niet ook het geloof praktiseer…

Tja… en dan besnijden… Ik ben heel eerlijk geweest hier op KoK… ben ik eigenlijk altijd wel maar je maakt jezelf wel kwetsbaar… Daarom vind ik ook NATALIE, dat je in heel veel dingen wel gelijk hebt… maar niet in alles :angel: Ik ga nl niet besnijden omdat het MOET… zo ben ik niet… als ik ergens niet achtersta doe ik het niet… maar het MOET in de islam en ik als moslim trek me dat natuurlijk wel aan… En dan klopt het wat je zegt dat ik tussen 2 vuren zit… maar niet de islam aan de ene kant en de Ned samenleving aan de andere kant… Misschien wel met andere dingen maar niet met dit… Als ik wil besnijden doe ik dat… Omdat ik dan als moeder dit doe met de juiste intentie… Ik denk/hoop niet dat mijn zoon me dit later verwijt ik heb het immers met de “goede gedachte” gedaan… Net als ik bv gedoopt ben en communie/vormsel heb gedaan… Ik neem dit mijn ouders niet kwalijk… Zij dachten dat dit toen het beste was voor mij…

Maar het verschil daar weer in is als het velletje eenmaal weg is… is het echt WEG… en vormsel/communie enz… dat heeft me niks afgenomen… en daarom zit het me dwars… Niet dat hij er zelf niet om heeft gevraagd zozeer maar dat ik het hem niet “terug” kan geven… Wij doen als ouders dingen waarvan wij denken dat dat het beste is… en later vinden ZIJ misschien van niet… maar daar doe ik niet aan mee :mrgreen: Ik ben mama… en doe het zo… vrijwel al die dingen zijn omkeerbaar… besnijden niet… en dat vind ik erg…

En je voorbeeld over moslima’s in Egypte… Ik ken er veel vanuit de moskee… Maar zij hebben allemaal hun clitoris nog :wink: Hebben dit soort dingen vaak besproken… en ik ken toevallig een Nederlandse moslima die getrouwd is met een imam… zij is NIET besneden… dus als ik Egyptisch zou zijn zou ik niet AUTOMATISCH worden besneden… Moeten eigenlijk ook islam en vrouwenbesnijdenis uit elkaar houden aangezien de islam DIT 100% afkeurd… dus als sommige moslims vrouwenbesnijdenis goedkeuren zijn het een stelletje idioten die TOTAAL geen kennis hebben van islam… en het vanuit culturele achtergronden goedkeuren… :naughty:

Ik ben er trouwens nog niet over uit… denk wel eens: wat als mijn zoon later zegt, jaaa zeg mama… mijn marokkaanse vrienden hebben allemaal een besneden piemel en ik niet… waarom heb je het niet gedaan toen ik klein was… :roll: Dan alsnog laten doen is ook erg pijnlijk en wordt er niet mooier op (heb foto’s gezien… :silenced: ) Ik weet wel dan een vel er eenmaal af niet meer terug geplakt kan worden… en daarom ga ik nog even verder twijfelen…

Ik ben een hele lieve mama hoor… ook al ga ik misschien knippen… ik wil wel iets doen OMDAT ik erachter sta en niet omdat ik een kudde volg… That’s it… En ik maak keuzes waarvan ik vind dat ze integer zijn… ook al zien anderen dat misschien niet zo… Als je handeld vanuit de goede intentie dan vind ik dat ik een 100% TOP MAMA ben… :angel:

Groet Fai, :-*

@gerda wrote:

Natalie,

Ik had al de pagina’s al gelezen en hoe verder ik las; hoe meer ik dacht:

hoe verwoord ik nu wat ik aan Faizaa eigenlijk wil zeggen???

Wel, ik hoef er niet meer over na te denken. Jij hebt geschreven wat er op mijn lippen lag…

Bedankt ! :wink:

liefs

Gerda

ps: Ik ben als Christen opgevoed en heb geleerd dat onze God een liefdevolle God is, géén straffende !!!

Gerda, maar ben je ook Christen dan? Want onze God, en jouw God is ook mijn God… ziet wel degelijk verschil tussen goed en kwaad… en straft dus ook in jouw belevenis na de dood… (toch? :think: )

Allah (God) is ook in mijn ogen liefdevol… :inlove:

@monique wrote:

@faizaa wrote:

Nou omdat het voor moslims een goed iets is om te leven als de Profeet omdat hij een goed mens was… en leven als hem is iets moois… en daarom een reden: besnijden… omdat de Profeet ook besneden was… Net als Profeet Abraham… staat geloof ik ook in de Bijbel las ik laatst… :think: Of de Thora… weet het niet meer…

Waarom de Profeet het had heeft met reinheid te maken… voor elk gebed moet je jezelf ook reinigen en islam heeft heel veel dingen met reinheid… dus echt als ik het wist zou ik het je zeggen maar hoe en wat precies weet ik dus niet…

En juist mijn twijfel zegt dat ik niet iets doe waarvan ik de reden niet weet… ik wil weten WAAROM… en als de reden goed is voor mij vind ik dat ik als moeder de juiste keuze maak…

Maar om je zoon daar dan te zien liggen vind ik wel moeilijk… het gebeurd onder verdoving volgens mij maar toch… Als Aisah zijn spuitjes krijgt vind ik dat erg om te zien als hij pijn heeft ook al is het beter voor hem… Zoiets…

ja dingen uitleggen over het geloof aan niet-gelovige is best moeilijk he :mrgreen: Dignen als ongelovigen begrijpen van een gelovige is soms ook best moeilijk :mrgreen: Maar we blijven proberen!

Tja.. en dan besnijden.. Ik ben heel eerlijk geweest hier op KoK.. ben ik eigenlijk altijd wel maar je maakt jezelf wel kwetsbaar.. Daarom vind ik ook NATALIE, dat je in heel veel dingen wel gelijk hebt.. maar niet in alles Ik ga nl niet besnijden omdat het MOET.. zo ben ik niet.. als ik ergens niet achtersta doe ik het niet.. maar het MOET in de islam en ik als moslim trek me dat natuurlijk wel aan.. En dan klopt het wat je zegt dat ik tussen 2 vuren zit.. maar niet de islam aan de ene kant en de Ned samenleving aan de andere kant.. Misschien wel met andere dingen maar niet met dit.. Als ik wil besnijden doe ik dat.. Omdat ik dan als moeder dit doe met de juiste intentie..

dat MOETEN (met hoofdletters!) is uit jouw eerste post gequote. Jij begon erover dat jij het moest vanwege het geloof en ook in latere posts komt dat naar voren, dat je er zelf niet helemaal achter staat, maar het vanwege het geloof MOET. Al sik jou zo lees, dan sta je in principe niet achter besnijden, maar wel achter dingen doen die de islam voorschrijft, en dus ook besnijden. Zo begrijp ik het goed toch?

En je voorbeeld over moslima's in Egypte.. Ik ken er veel vanuit de moskee.. Maar zij hebben allemaal hun clitoris nog Hebben dit soort dingen vaak besproken.. en ik ken toevallig een Nederlandse moslima die getrouwd is met een imam.. zij is NIET besneden.. dus als ik Egyptisch zou zijn zou ik niet AUTOMATISCH worden besneden.. Moeten eigenlijk ook islam en vrouwenbesnijdenis uit elkaar houden aangezien de islam DIT 100% afkeurd.. dus als sommige moslims vrouwenbesnijdenis goedkeuren zijn het een stelletje idioten die TOTAAL geen kennis hebben van islam.. en het vanuit culturele achtergronden goedkeuren..

en dit snap ik dan weer niet helemaal. Als de islam het voor had geschreven, had je het wel oke gevonden, maar omdat het vanuit een culturele achtergrond gedaan wordt, zijn het ineens een stelletje idioten??

Lieve fai, sommige dingen snap ik gewoon niet... :?

Vertel eens: wanneer wordt een moslimjongen normaal besneden? Ben je echt nog aan het twijfelen, of staat je besluit eigenlijk al vast?

ow en ik trek helemaal niet in twijfel of jij een goede moeder bent hoor! en of jij het beste met je mooie kinders voor hebt. :-* :-*
(maar dat doe ik ook niet bij de moeder van waris dirrie, die deed ook wat haar het beste leek...(en nee hiermee wil ik niet zeggen dat dat hetzelfde is...hmmm ik maak het er niet duidelijker op :? ))

Hihi… Fiep… ok ik ga nog een poging wagen… en ik blijf erbij… dingen typen… je gevoel neerzetten vind ik echt moeilijk… kon ik maar even erover praten… gewoon face 2 face… vind ik een stuk makkelijker… Maar ok, komt ie… :mrgreen:

Besnijden MOET in de islam… Maar ik doe het niet omdat het MOET ik wil me er zelf prettig bij voelen… Maar omdat het dus MOET moet ik van mezelf het besnijden wel serieus nemen en is het niet zoiets als bijvoorbeeld je zoon hoofd kaal scheren op de 7de dag… zoiets MAG je dus doen… is ook goed maar MOET niet… dus daar ga ik niet eens over nadenken dat doe ik gewoon niet… :mrgreen:

Dus ja klopt wat je zegt: ik sta in principe niet achter besnijden omdat ik het moeilijk vind hem iets af te pakken wat ie nooit meer terug krijgt… maar ik vind dat ik als moslim wel erover na moet denken en misschien als ik de reden ken ik dan toch besluit het te doen omdat de reden erachter misschien zwaarder weegt dan mijn twijfel… Omdat geloven soms inhoudt dat je toch dingen doet waar je je in eerste instantie niet helemaal lekker bij voelt… Omdat je geloofd dat je er uiteindelijk wel voor beloond word…

Ik heb bv ONTZETTENDDDD veel moeite met mijn hoofddoek… Het MOET in de islam en dus ben ik het gaan doen… maar er ook over na gaan denken… en omdat de reden erachter mij niet helemaal lekker zit wil ik hem eigenlijk niet dragen… omdat ik het wel snap die reden maar niet van deze tijd vind… en ik ben bang om em af te doen omdat ik me dan een slechte moslim vind… en ik denk dat ik het moet doen omdat ik er dan iets voor terug krijg… Misschien… :think:

En ik vind vrouwenbesnijdenis iets voor idioten :mrgreen: cultureel of vanuit geloof HOE DAN OOK… als islam vrouwenbesnijdenis toestaat was ik geen MOSLIM :naughty:

Een moslim jongen wordt voor zijn 7de jaar besneden… en liefst zo snel mogelijk na de geboorte…

whoehahahahahahahah sorry hoor… echt… als ik zelf mijn verhaal terug lees vind ik het zo onsamenhangend (goed woord? :think: ) Ik snap zelf wat ik wil zeggen maar begrijp ook wel als jullie het moeilijk vinden om te begrijpen…

en Fiep zoals je al zegt: als je niet gelovig bent… dan is het erg zwaar te begrijpen waarom gelovigen bepaalde dingen doen… :wink:

@faizaa wrote:

whoehahahahahahahah sorry hoor… echt… als ik zelf mijn verhaal terug lees vind ik het zo onsamenhangend (goed woord? :think: ) Ik snap zelf wat ik wil zeggen maar begrijp ook wel als jullie het moeilijk vinden om te begrijpen…

en Fiep zoals je al zegt: als je niet gelovig bent… dan is het erg zwaar te begrijpen waarom gelovigen bepaalde dingen doen… :wink:

Beste Faizaa,

inderdaad , het enige wat écht duidelijk is,

is dat, zo goed als alles wat je schrijft, onsamenhangend is.

Je spreekt je eigen continu goed ,als 't je uitkomt, maar je spreekt je eigen tegen als je begint na te (Westers?!)denken en je emotioneel geraakt wordt door de dingen die volgens jou MOéTEN.

Beste Faizaa, hier in België/Nederland MOET niéts,

zeker niet als het om je eigen kind gaat, noch omwille van God,

noch omwille van Allah, noch omwille van om het even welke traditie/religie.

Ooit was er hier een tijd dat men hier de mensen ook nog alles kon wijs maken wat er MOEST.

Dat is gelukkig voorbij.

By the way, volgens stats zijn 97% van alle Egyptische vrouwen besneden…omdat het MOEST. (het gaat er niet om wat de Islam hierover vind…het principe is’t zelfde: men beslist over zijn eigen kinderen of ze al of niét besneden worden, sapper de flapper)

Dan nog een vraagje, wat gaat er gebeuren als JIJ vindt dat je zoon er later zélf over mag beslissen? wordt jouw mening au sériuex genomen ten huize?

Vriendelijke groet,

N

@Natalie wrote:

@faizaa wrote:

Beste Faizaa,

Je spreekt je eigen continu goed ,als 't je uitkomt, maar je spreekt je eigen tegen als je begint na te (Westers?!)denken en je emotioneel geraakt wordt door de dingen die volgens jou MOéTEN.

Ooit was er hier een tijd dat men hier de mensen ook nog alles kon wijs maken wat er MOEST.

Dat is gelukkig voorbij.

By the way, volgens stats zijn 97% van alle Egyptische vrouwen besneden…omdat het MOEST. (het gaat er niet om wat de Islam hierover vind…het principe is’t zelfde: men beslist over zijn eigen kinderen of ze al of niét besneden worden, sapper de flapper)

Dan nog een vraagje, wat gaat er gebeuren als JIJ vindt dat je zoon er later zélf over mag beslissen? wordt jouw mening au sériuex genomen ten huize?

Vriendelijke groet,

N

Natalie… ik heb op een bepaalde manier geprobeerd hier iets duidelijk te maken… Dat lukt me niet altijd… Maar ik heb mijn best gedaan…

Jij komt erg respectloos over op mij… Ik snap niet waarom je zo fel op mij reageerd… Is echt geen reden voor… Zijn meerdere mensen hier op KoK die mij misschien niet begrijpen maar daar wordt wel op een fatsoenlijke manier onderling over gepraat… Jij doet dat duidelijk niet en daarom ga ik met jou niet meer hierover discussieren…

Vriendelijke groetjes terug…

Fai…

@Natalie wrote:

@faizaa wrote:

Beste Faizaa,

Dat is gelukkig voorbij.

Vriendelijke groet,

N

Natalie volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Het verhaal is vrij duidelijk. Het begrip onsamenhangend heeft betrekking op de emotionele lading die Fai toekend aan het al dan niet besnijden. Zij is immers zoekende en worsteld met zichzelf omdat voor haar zelf niet duidelijk is wat voor keuze ze moet maken.

Daarbij is MOETEN niet van toepassing aangezien Fai op zoek is naar een naar haar gevoel en mening bevredigende oplossing. Als er spraken was van moeten zou deze discussie hier niet gevoerd hoeven worden maar zou ze zijn over gegaan tot de besnijdenis.

We leven in een wereld waar veel verschillende levensvisie’s naast elkaar bestaan. Vooralsnog is geen van deze levensvisie’s op wat voor manier dan ook (wetenschappelijk of wonder) dominant bevonden. Aangezien dat niet het geval is zijn alle levensvisie’s werkbare levensvisie’s en is door het gros van de mensen besloten dat elkaars levensvisie’s gerespecteerd wordt zolang deze niet in strijd is met de algemene normen en waarden zoals deze in het sociaal maatschappelijk verkeer betamelijk zijn.

Tot slot kan ik je melden dat haar mening ten huize thans en in de toekomst wordt gerespecteerd. Daarmede zij zich ten volle kan ontplooien opdat zij waarlijk de ultieme waarheid zal vinden die naar haar goeddunken dominant is. Dit hoeft geen derogerende werking te hebben op medemensen. Voor nadere toelichting vraag uw arts en raadpleeg uw apotheker.

Deze laatste toevoeging komt misschien een beetje raar op je over. Maar is om aan te geven dat als iemand “rare” taal uitslaat zonder iemand anders zijn mening, idee of denkbeeld te respecteren de kans bestaat dat rare dingen gezegd worden of dat mensen niet serieus genomen worden.

Groet Azzy

Man en fan van Faizaa…

Beste forumleden,

Ik kan het niet nalaten om op deze discussie te reageren. Sorry het wordt een heel epistel.

Ik begrijp alle reacties en kom erg veel onwetendheid tegen. Er moet NOOIT wat, niet in Nederland niet in Belgie niet in Marokko, de VS Egypte en Somalie of welk ander land ook. Elk mens heeft keuzes, die keuzes hebben consequenties. De consequenties verschillen per land, per geloof per sociaal netwerk waar je je in begeeft. Voor een moslimjongen/man is als hij onbesneden is het gevolg dat hij niet geaccepteerd zal worden als moslim, je kan daarover denken dat dat goed of fout is maar dat is de realiteit. Mijns inziens is het dan ook aan te raden aan Faizaa haar zoon te laten besnijden. Dit omdat het echt een kleine ingreep is, helemaal als je het voor het tweede jaar doet, na drie dagen is het al helemaal over. Daarnaast is besnijden hoe je het went of keert echt hygienischer. In Nederland is het nooit boven de 40 graden dus hebben weinig mannen er last van maar zelfs in dit koude kikkerlandje zijn er genoeg hollandse jongens die besneden moeten worden omdat ze last krijgen van ontstekingen. Echter in de woestijn waar de islam is ontstaan (trouwens alle beschavingen komen daar vandaan) is het echt noodzakelijk!! Voor degene die me niet geloven ga eens drie maanden met je partner naar een plek waar het meer dan 40 graden is drie maanden lang en je weet het!!

Verder de discussie over vrouwenbesnijdenis. Vrouwenbesnijdenis heeft een culturele achtergrond en kent een oude traditie eigenlijk alleen in Somalie en aangrenzende gebieden. Dit gebied is echt als je het op wereldniveau bekijkt klein. Daarnaast zijn er verschillende soorten vrouwenbesnijdenissen. De meest radicale is het weghalen van alle schaamlippen en de clitoris en vervolgens dichtnaaien. Dit veroorzaakt erg veel problemen. Veel meisjes overlijden aan de ontstekingen, veel vrouwen overlijden bij de bevalling van hun eerste kind of blijven hun leven lang incontinent. Dit is ontoelaatbaar!!!

Maar… voor vrouwen in die gebieden is de keus om nee te zeggen erg moeilijk. het betekent namelijk dat hun dochter waarschijnlijk nooit een partner zal vinden. In de patriarchale samenleving waarin zij leven is dat een enorm moeilijke keuze, namelijk de overlevingskansen van hun dochter als zij geen partner heeft is erg klein!! Het vanuit Nederland zeggen dat het fout is en dat een vrouw daarom nooit moet toestaan haar dochter te laten besnijden is begrijpelijk maar vanuit haar positie erg simplistisch.Desalniettemin is de trend dat er steeds meer vrouwen hun dochters niet meer laten besnijden. Deze vrouwen zijn enorm moedig en dapper en verdienen onze steun en applaus!! Waris Dirie en andere vrouwen die naar buiten treden dragen daar enorm aan bij!! Ook discussies als deze. Als we het er maar genoeg over hebben zal het echt echt binnenkort niet meervoorkomen!!

Verder een persoonlijk bericht aan Faizaa en haar man; sterkte met het vinden van jullie weg!! Doe dat waar jullie je prettig bij voelen!!

Miriam

Interessant vraagstuk. Ik heb een Turkse man, ben zelf Nederlandse (nou ja, met een kwartje Spaans bloed). Wij hebben drie zoons en een dochter. Bij de geboorte van onze oudste hebben wij het er uitgebreid over gehad en besloten om onze zoon niet te laten besnijden, en dus uiteraard zijn broertjes daarna ook niet. Wij willen onze kinderen zélf laten beslissen of ze wel of niet in hun lichaam willen laten snijden, tenzij er natuurlijk een medische reden voor zou zijn. Voor ons woog hun zelfbeschikkingsrecht zwaarder dan welke traditie dan ook. Daarom hebben we besloten onze kinderen te accepteren en respecteren zoals ze geboren zijn: mét voorhuid dus. Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat mijn man alleen ‘in naam’ moslim is. Hij doet er helemaal niets mee. Wat betreft de mensen in onze omgeving die onze kinderen niet zouden accepteren, kan ik kort zijn. Radicale veranderingen in het denken van mensen kunnen alleen plaatsvinden nadat er voor gestreden is. Dat gaat al eeuwen zo. Denk aan de rechten van de vrouw, van homosexuelen, etc. En nu dus de rechten van de voorhuid! :mrgreen:

Ons motto is vaak: bij twijfel, niet doen. Daarom zou ik Faizaa & Azzy adviseren om het juist niet te doen. Jullie hebben, in mijn ogen terechte, twijfels en komen op me over als een weerbaar, hecht koppel! Ga de strijd met de vooroordelen gerust aan. Het kan! :wink: Wat jullie ook besluiten, veel succes in de weg daar naartoe. Sommige dilemma’s zijn zó ingewikkeld moeilijk… :-*

@Azzy wrote:

Man en fan van Faizaa…

:inlove: :inlove:

Wat een lieve man heb je :mrgreen:

Wat een tweestrijd heb jij in je geloof, faizaa. Ik vind je een moedig mens dat je je zo kwetsbaar op durft te stellen al moet ik eerlijk bekennen dat ik nog steeds moeite heb met het MOETEN.

Als allah ook god is zou ik bijna zeggen stap over naar een ander geloof waar je minder offers hoeft te brengen, ik kan mij als moeder wel verplaatsen in jou dat dit zo moeilijk is om je zoontje te moeten zien lijden omwille van iets wat je gelooft en dus niet op feiten gebasserd is.

Het is bij de islam toch ook zo dat moslims niet snel zich laten opereren omdat het je lichaam schoon/rein moet blijven, maken ze dan bij besnijden een uitzondering of wordt dit niet gezien als operatie?

@Sugar wrote:

Interessant vraagstuk. Ik heb een Turkse man, ben zelf Nederlandse (nou ja, met een kwartje Spaans bloed). Wij hebben drie zoons en een dochter. Bij de geboorte van onze oudste hebben wij het er uitgebreid over gehad en besloten om onze zoon niet te laten besnijden, en dus uiteraard zijn broertjes daarna ook niet. Wij willen onze kinderen zélf laten beslissen of ze wel of niet in hun lichaam willen laten snijden, tenzij er natuurlijk een medische reden voor zou zijn. Voor ons woog hun zelfbeschikkingsrecht zwaarder dan welke traditie dan ook. Daarom hebben we besloten onze kinderen te accepteren en respecteren zoals ze geboren zijn: mét voorhuid dus. Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat mijn man alleen ‘in naam’ moslim is. Hij doet er helemaal niets mee. Wat betreft de mensen in onze omgeving die onze kinderen niet zouden accepteren, kan ik kort zijn. Radicale veranderingen in het denken van mensen kunnen alleen plaatsvinden nadat er voor gestreden is. Dat gaat al eeuwen zo. Denk aan de rechten van de vrouw, van homosexuelen, etc. En nu dus de rechten van de voorhuid! :mrgreen:

Ons motto is vaak: bij twijfel, niet doen. Daarom zou ik Faizaa & Azzy adviseren om het juist niet te doen. Jullie hebben, in mijn ogen terechte, twijfels en komen op me over als een weerbaar, hecht koppel! Ga de strijd met de vooroordelen gerust aan. Het kan! :wink: Wat jullie ook besluiten, veel succes in de weg daar naartoe. Sommige dilemma’s zijn zó ingewikkeld moeilijk… :-*

Beste Sugar,

ik geloof dat jullie een wijze en logische beslissing genomen hebben. Jullie kinderen zelfsbeschikkingsrecht geven…is eigenlijk een primair recht van à lle mensen,inclusief kinderen,in onze rechtstaat.

Het wordt dringend tijd dat ,voor het afsnijden van lichaamsdelen, en vooral dan bij kinderen, er strafrechterlijk vervolgd moet worden indien er géén medische noodzaak is tot deze actie.

Beste Faizaa, het bent U die op dit Forum een discussie gestart bent, niet ik. Het is duidelijk dat U slechts oor hebt voor mensen die dezelfde gedachten en meningen hebben dan U zelf…waarom doet U hier dan mee aan een forum al U niet wil discussiëren met (gelukkig) andersdenkenden.

Meer vertellen dan in mijn eerste ,onfatsoenlijke, reactie kan ik echter niet. Als men deze niet kan begrijpen stel ik mij ernstige vragen, want het beschrijft een façet van onze democratie, die naar mijn mening onaantastbaar moet zijn.

Nog steeds met vriendelijke groet,

N

Natalie ik zie nergens een moment dat Faizaa een discussie gestart is.

Ze heeft alleen verteld dat ze twijfelt.

Ze is zoekende in haar geloof en hier in Nederland moet mischien niets, maar in het geloof waar Faizaa zich bij aangesloten heeft moet een heleboel.

Wel eens geprobeerd om te leven in een land waar je elke moet opkomen voor de waarden die belangrijk zijn voor je geloof, omdat in dat land veel onbegrip jegens dat geloof is?

Ik vind het spottend om haar steeds met U aan te spreken

Ik vind je niet onsamenhangend Fai, ik lees alleen dat je enorm twijfelt.

Maar ik snap je wel als je zegt dat dit hoort bij je geloof.

Het is nu eenmaal een gebruik wat bij jullie geloof heel normaal is.

En ik neem aan dat je van dit gebruik afwist toen je je bekeerde?

Ik denk niet dat Aisah het jullie kwalijk zal nemen al jullie hem laten besnijden.

Ervan uitgaande dat Aisah niet uit het geloof zal stappen, zal hij het denk ik eerder vervelender vinden om niet besneden te zijn en om dat dan op latere leeftijd alsnog te moeten doen.

Ervan uitgaanden dat Aisah gewoon moslim blijft, zal hij het besneden zijn ook een hele normale situatie vinden. Het is dan immers iets wat de rest van alle mannen in zijn cultuur ook heeft…

Succes met je beslissing meid! :hug: :-*

:think: Natalie, het enige wat U mensen nu duidelijk hebt gemaakt is dat U totaal geen inlevingsvermogen hebt in de belevingswereld van andere mensen.

En wat discussie betreft? Als U graag een discussie wilt dan opent U een topic in het discussie gedeelte van dit forum en niet hier.

Als U die niet kunt vinden dan help ik U graag aan de link.

Ik zie hier een Faizaa die zich juist kwetsbaar heeft opgesteld door haar twijfels te uiten en daar zie ik van U inderdaad alleen maar onrespectvolle reacties op.

Hi Dit is de eerste keer dat ik een bericht schrijf , maar ik voel me verplicht om wat steun aan Faizzaa te geven. Ik ben joods en ook in mij geloof besnijden we jongens.

Even wat theologische achtergrond: De traditie is begonnen bij Abraham. God heeft hem opgedragen om zichzelf te besnijden. Abraham had twee zonen Ismael en Izaak. De joden stammen af van Isaak en de arabieren (later dus ook de moslims) van Ismael. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat beide geloven de jongens besnijden.

Eigenlijk is het raar dat de christenen niet worden besneden. Jezus was ook besneden en in de westerse cultuur vieren we nog steeds zijn besnijdenis. Wi9j vieren allen 8 dagen na Kerstmis wanneer Jezus geboren is, namelijk 31 December, nieuw jaar, dit wordt ook wel de besnijdenis des Here genoemd.

Ik heb mijn zoon laten besnijden 8 dagen na zijn geboorte, hoe ouder ze worden hoe pijnlijker. Als ze nog een baby zijn hebben ze er nouwelijks last van het was net zoiets als de hielprik. Mijn kind heeft er naar mijn weten geen nooit last van gehad.

Buiten geloofs overtuigingen zijn er heel veel feiten waarom besnijden hygienish is en veel argumenten voor. (er komen nog steeds wetenschappelijke artikelen uit die de besnijdenis bij mannen kunnen relateren aan minder baarmoeder kanker bij vrouwen en zelf en sterk gereduceerde kans van overdracht van sexuele aandoeningen en nog veel meer). Het is dus geen schande als je jekind wel laat besnijden zelfs voor niet religieuze redenen.

Het hoort bij mijn geloof en het schaad mijn kind niet, geen van mijn mannen in mijn familie trouwens en zelfs niet een vriend waarvan het medisch moest. Behandel mij en Faizzaa niet als mensen die gewoonweg wat doen omdat het bij ons geloof hoort. Als ik haar hoor denkt ze er heel goed over na want elke moeder heeft er moeite mee om haar kind pijn te doen. En zo hoort het ook!

Tirza