Wat denken jullie van besnijden?

Tirza, dat heb je heel goed verwoord! En welkom op het forum trouwens :slight_smile: .

Op zich vind ik het helemaal niet verkeerd als een jongetje besneden wordt, omdat het gewoon echt hygienischer is en een besneden man heeft ook minder kans om bepaalde enge ziektes (zoals hiv) te krijgen (niet dat ze het dan niet meer kunnen krijgen, maar de kans is wel kleiner geworden). Hier is onderzoek naar gedaan. En wat Tirza ook zegt: als je zoontje ongeveer een week oud is is zijn pijngrens zo hoog, dat het eigenlijk niet eens heel pijnlijk is voor zo’n jochie waardoor ze er eigenlijk geen last van hebben (ook al wordt er natuurlijk wel netjes verdoofd tegenwoordig).

En Faizaa, ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind om zo’n beslissing te moeten nemen. Volgens mij heb je nog wel even de tijd om te zien wat je eigenlijk wil en gaat doen. Neem de tijd om erover na te denken. Ik kan me voorstellen dat je het niet fijn vindt dat er in een gezonde huid gesneden wordt, maar het is ook belangrijk dat je er later geen spijt van krijgt (of je het nu wel of niet hebt laten doen). Succes met je keuze! Ik kan je hier niet in helpen, maar dat snap je wel.

Voor boeklezers onder ons: Moderne Wetenschap in de Bijbel, geschreven door Ben Hobrink. Hier staat ook een heel stuk in over de hygienische leefregels die in de bijbel staan en dat die eigenlijk heel vooruitstrevend waren, met een heleboel hygieneregels (handen wassen na het toilet gaan en voor het eten bijvoorbeeld) die nu voor het eerst met medisch onderzoek kunnen worden bevestigd. Oftewel de joden waren o.a. wat hygiene betreft al eeuwen een stuk verder vooruit dan wij. Maar goed, dit is misschien weer wat te ver van het onderwerp af. En dit is maar een gedeeltje waar het boek over gaat, maar dat is het stukje dat ik wilde aanhalen.

@tirza wrote:

Eigenlijk is het raar dat de christenen niet worden besneden. jeeee was ook besneden en in de westerse cultuur vieren we nog steeds zijn besnijdenis. Wi9j vieren allen 8 dagen na Kerstmis wanneer jeeee geboren is, namelijk 31 December, nieuw jaar, dit wordt ook wel de besnijdenis des Here genoemd.

Tirza

Goh dat wist ik niet eens. Ik ben katholiek. Maar ga er niet zo op in hoor.

Dus Jesus is ook besneden. Wist ik niet. Goh.

Ik ben het met jullie dames eens. Ik denk dat Fai het er heel moeilijk mee heefd. Omdat het in de wetsrese wereld het eigenlijk niet doen. En leg maar is uit dat het voor hun normaal is. Ik ben zelf er tegen. Ik vind dat je zo bent geboren. En zo hoort het ook. Maar als een ander het wel doet. Omdat ze daarin geloven. Dan moet je dat ook respecteren. Je hoefd er echt niet mee eens te zijn. Ik vind het juist erg knap dat Faizaa het hier zo openlijk vooruit komt dat ze het er moeilijk mee heefd. terwijl het in hun cultuur de normaalste zaak is. Ik vind dat erg dapper en moedig. Er zijn mensen in haar cultuur die haar dan de rug toekeren omdat ze erg twijfeld. Want hun denken zo van het moet. Daar moet je niet over twijfelen. Maar ik vind het heel normaal dat ze twijfeld. Niemadn wil haar of zijn kindje pijn doen. Kijk in mijn cultuur vind ik het zinloos. Ik zou het nooit doen. Ik zie niet in waarom. Maar als fai dat heefd. Dan moet ze dat doen.

Okay ik wil hier wel even op regaren met vergelijkenissen…

kijk ik heb eenrelatie gehad met een besneden man voor 7 jaar. nu mijn huidige man (2 jaar) is niet besneden.

Ik merk heel erg dat de penis van mijn huidige man VEEL gevoeliger is dan mijn ex… (ooh dit gaat hij fijn vinden dat ik dit vertel hahaha)

Ik heb vele partners gehad… besneden en niet besneden… en ALTIJd als ik een besneden man heb gehad met hij pijpen heb ik meer kracht moeten zetten :oops: om het zo maar even ruw neer te schrijven dan bij een niet besneden man.

Ik laat mijn zoon niet besnijden (tijnzij medise redene) want ik weet gewoon uit ervaring dat later hij veel gevoeliger daar zal zijn door het niet besnijden… en als hij het later wil laten doen dat is zijn keuzen.

Ook heb ik gemerkt dat een besneden penis (vanaf klein) groter groeit als niet besneden. (hoe ik dat weet leg ik liever niet uit hahaha)

maar dat is voor mij ook geen reden om het te laten doen! :snooty:

Kijk ieder het zijne, en als je het doe voor je geloof vind ik persoonlijk dat je al heel HARD moet geloven, ik zou nooit iets laten doen bij mijn zoon omdat het erbij hoort… :hand:

nogmaals dit is mijn personlijke mening, niet gericht aan iemand en uiteindelijk ieder beslist voor zijn eigen kind…

Want ja… als ze later eenmaal groot zijn zijn de mama en de papa degene die moeten uitlegen tegen hun zoon waarom ze het hebben gedaan… ike kom dat niet doen :wink:

en ik zou DAT soort gesprek niet willen hebben met mijn zoon . 8)

maar zeker wil ik ook mijn steun aan Faiza geven, want ik lees hoe moeilijk zij het hier mee heeft en dat kan niet fijn zijn.

Ik snap dat het bij het geloof hoort en ook dat jij dat geloof hebt… maar als je je er echt niet fijn bij voelt zou ik het ook neit laten doen.

Kijk wij laten onze zoon niet dopen. Wij geven hem de keuzen om zelf te kiezen als hij 16 is… net als al onze toekomstige kinderen.

µEn ik weet dat dopen niet hetzelvde is als besnijden maar het komt wel op hetzelve principe neer.

Ik geloof zelf niet in de kerk, wel in god maar niet de kerk. daarom laat ik hem ook noet dopen in een kerk, want ik sta daar niet achter. als hij dat later wel achter staat dan mag het ZELF kiezen. Dat water over zijn hooft en ales wat erbij hoort…

zo zie ik een besnijding uit geloof ook … (eeen soort doop) … en ik vind dat ieder zun eigen geloof mag kiezen …

wat zou er gebueren als je zoon niet kiest voor de islam?

sterkte ermee meid, dit kan geen makelijke beslissing zijn … :hug:

@Natalie wrote:

@Sugar wrote:

Interessant vraagstuk. Ik heb een Turkse man, ben zelf Nederlandse (nou ja, met een kwartje Spaans bloed). Wij hebben drie zoons en een dochter. Bij de geboorte van onze oudste hebben wij het er uitgebreid over gehad en besloten om onze zoon niet te laten besnijden, en dus uiteraard zijn broertjes daarna ook niet. Wij willen onze kinderen zélf laten beslissen of ze wel of niet in hun lichaam willen laten snijden, tenzij er natuurlijk een medische reden voor zou zijn. Voor ons woog hun zelfbeschikkingsrecht zwaarder dan welke traditie dan ook. Daarom hebben we besloten onze kinderen te accepteren en respecteren zoals ze geboren zijn: mét voorhuid dus. Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat mijn man alleen ā€˜in naam’ moslim is. Hij doet er helemaal niets mee. Wat betreft de mensen in onze omgeving die onze kinderen niet zouden accepteren, kan ik kort zijn. Radicale veranderingen in het denken van mensen kunnen alleen plaatsvinden nadat er voor gestreden is. Dat gaat al eeuwen zo. Denk aan de rechten van de vrouw, van homosexuelen, etc. En nu dus de rechten van de voorhuid! :mrgreen:

Ons motto is vaak: bij twijfel, niet doen. Daarom zou ik Faizaa & Azzy adviseren om het juist niet te doen. Jullie hebben, in mijn ogen terechte, twijfels en komen op me over als een weerbaar, hecht koppel! Ga de strijd met de vooroordelen gerust aan. Het kan! :wink: Wat jullie ook besluiten, veel succes in de weg daar naartoe. Sommige dilemma’s zijn zó ingewikkeld moeilijk… :-*

Beste Sugar,

ik geloof dat jullie een wijze en logische beslissing genomen hebben. Jullie kinderen zelfsbeschikkingsrecht geven…is eigenlijk een primair recht van ƃ lle mensen,inclusief kinderen,in onze rechtstaat.

Het wordt dringend tijd dat ,voor het afsnijden van lichaamsdelen, en vooral dan bij kinderen, er strafrechterlijk vervolgd moet worden indien er géén medische noodzaak is tot deze actie.

Beste Faizaa, het bent U die op dit Forum een discussie gestart bent, niet ik. Het is duidelijk dat U slechts oor hebt voor mensen die dezelfde gedachten en meningen hebben dan U zelf…waarom doet U hier dan mee aan een forum al U niet wil discussiëren met (gelukkig) andersdenkenden.

Meer vertellen dan in mijn eerste ,onfatsoenlijke, reactie kan ik echter niet. Als men deze niet kan begrijpen stel ik mij ernstige vragen, want het beschrijft een façet van onze democratie, die naar mijn mening onaantastbaar moet zijn.

Nog steeds met vriendelijke groet,

N

Beste Natalie,

Ik geloof dat ik het niet zo fijn vind om op deze manier gequote te worden. Ik heb onze keuze om onze jongens niet te laten besnijden namelijk niet bestempeld als enige juiste keuze. Er speelt een heleboel mee bij zoiets. Daar kan en mag ik nooit aan voorbij gaan en al helemaal niet veroordelen. Ik denk dat Faizaa en haar man heel goed in staat zijn hun eigen beslissingen te nemen. De manier waarop jij je mening wilt opdringen wekt bij mij een akelig gevoel op. De manier waarop Faizaa zo openhartig en integer haar twijfels uit, wekt bij mij echter een boel sympathie op, waardoor ik me geroepen voelde op te schrijven welke keuze mijn man en ik destijds maakten, en op welke gronden. Ik ben op dat gebied tenslotte iemand die ook voor zo’n keuze gestaan heeft en kan me de twijfel héél goed voorstellen. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat Faizaa en Azzy dezelfde keuze moeten maken. Ik wens ze dan ook heel veel succes toe bij het nemen van hun beslissing. Hun zoontje blijft hoe dan ook een prachtig ventje! :inlove: Enne… als jullie het wel doen, dan krijgt hij toch zeker wel zijn besnijdingsfeestje, hè? :wink:

Met vriendelijke groet, Sugar

Miriam… bedankt voor je bericht en pb… vind ik erg lief… ik zit idd een beetje tussen 2 werelden… die van mijn ouders (als niet moslims) en die hier thuis (als moslims) Ook mijn ouders hebben erg veel moeite met bepaalde dingen als hoofddoek en besnijden durf ik niet eens over te beginnen… (vooral mijn pa, mijn moeder is daar vrij makkelijk in) Bovendien heb ik Nederlandse vriendinnen en hebben we niet veel contacten met moslims… we leven in een niet-islamitische maatschappij waardoor de verleidingen zich ook opstapelen :mrgreen: Desondanks is mijn keuze voor islam een bewuste keuze… omdat de islam vele mooie kanten heeft… en idd bepaalde dingen heb ik moeite mee misschien door mijn Nederlandse achtergrond, ik weet het niet… :think:

Bij mijn man is er trouwens geen twijfel… die is VOOR besnijden… en liefst zo snel mogelijk aangezien hij zelf geen leuk herinneringen heeft eraan omdat het wat later is gebeurd… het feest achteraf herinnert ie zich nog wel :roll: :roll: :mrgreen:

Sugar… bedankt voor je reactie… ik ken meerdere meiden die met een Turkse man zijn getrouwd… de een wel moslim en praktiserend, de ander niet… Mij is het om het even… Zijn beide leuke meiden en is NOOIT in me opgekomen om wie dan ook daar over te veroordelen… Het grote verschil tussen onze gezinnetjes is denk ik: wij zijn moslim en dan ook praktiserend… en eigenlijk houdt dat alleen maar in dat we ons aan de regels proberen te houden… Hoe moeilijk dat soms ook is… :mrgreen: En besnijden ligt gevoelig bij mij juist om die dingen die jij zegt… ZELF de keuze kunnen maken… en dat ā€œtrektā€ aan me… :frowning: Dus ja, aan de ene kant een mama die vind dat ze zelf de keuze moeten hebben, aan de andere kant de islam die dingen van je verwacht… (ik zeg bewust niet God want wil hier niet de indruk wekken dat God dit van ons allemaal verwacht… ik GELOOF dat het zo is in MIJN geval) :-

Rijstkorrel… bedankt voor je reactie… weet je wat het is met een geloof… bijna alle geloven "verwachten: dingen van je… Ik vind dat op zich niet erg, ben islam tegengekomen en vind het nog steeds een goede keuze… toch daarin zijn er dingen die ik niet zo makkelijk vind en ik probeer de islam dan ook te praktiseren op een manier die bij mij past, hoewel ik daar wel bepaalde dingen in moet volgen (sorry :-
:mrgreen: weer dat woordje moeten) anders kan ik net zo goed geen moslim zijn… Wat betreft islam en opereren ken ik geen regels daaromtrent… opereren mag gewoon en alleen besnijden heeft wel weer met reinheid te maken (oa) en opereren mag daarom ook gewoon… Mijn man is ook lief… en helemaal wat dat betreft… ik word nergens in gedwongen… ook bv hoofddoek niet… hij zegt dat ik moet doen wat mijn hart me zegt… :inlove: :thumbup:

Joseetje… je zegt precies wat ik voel… Precies… :mrgreen: Ik ben blij dat je het zo ervaart want een discussie starten was idd NIET mijn bedoeling… ik vind dat geen discussie onderwerp eigenlijk… ik denk dat niemand gaat besnijden omdat hij/zij een besneden piemel mooier vind… het zal wel altijd om medische reden gaan of vanuit een geloofsovertuiging… en ik vind het idd niet altijd makkelijk om moslim te zijn in deze maatschappij… ik heb daarentegen geen moeite met dingen uitleggen als het me gevraagd word… vind het zelfs wel leuk… en ik weet ook niet alles… ik ben moslim en heb daar geen spijt van… toch twijfel ik soms wel eens over bepaalde dingen en ik wil daar mijn eigen weg in vinden… net zoals Christenen niet allemaal hun geloof op dezelfde manier praktiseren… de een gaat naar de kerk, de ander niet… TOCH zien beiden zich als Christen… Ik heb nooit de intentie gehad mensen hier op KOK te vertellen wat ze MOETEN doen… Ik zou niet willen… echt niet… Maar mij werden dingen gevraagd hier en daarop heb ik gereageerd… Ik word vervolgens wel heel naar afgeschilderd vind ik… gelukkig ervaren de meeste dat niet zo denk ik… Want ik ben een normale meid… die gewoon praat over laarzen kopen of over hangtietjes… ik loop in een djelaba als ik naar de moskee ga en ook wel eens in een strakke jeans… Mijn man strijkt zijn eigen hemden en als ie lief is doe ik dan wel eens… ik hang niet de hele dag boven een pan dampende cous-cous… Maggi en ik maken zelfs wel eens een HOLLANDS POTJE… hihi…

Over Aisah… ja… ik denk toch steeds meer dat besnijden een goede keuze is… omdat ik die keuze met de goede intentie maak… ik hoop dat hij me dat later niet zal verwijten… maar ik laat het even… we moeten (alweeeer) ook nog een schaapje slachten om zijn geboorte te vieren… ik vind dat zielig voor het schaap… maar toch ook een traditie die ā€œmooiā€ is voor mijn kind… :oops:

Joseetje, ik vind je een kanjer… :-* Ben blij dat je precies weet hoe ik het bedoel… :slight_smile:

Mellie… de altijd duidelijk Mellie… :mrgreen: Kort en krachtig… maar ik ben toch ook blij dat je het niet ervaard als een discussie topic van mijn kant uit… ik respecteer alle meningen die hier voorbij gekomen zijn… zelfs de pittige… maar om afgeschilderd te worden als een clown vind ik minder leuk… :roll: Dus bedankt voor je begrip… :-*

Tirza… welkom op het forum… zullen we laten zien dat een moslim en een jood het wel degelijk goed kunnen vinden? :mrgreen: Ik wist idd dat Abraham het eerst besneden is… de rest wist ik niet… :thumbup: mooi om te lezen zeg… En ik doe idd niet zomaar iets omdat het bij mijn geloof hoort… ik moet er van mezelf achter staan omdat ik me er anders niet goed bij voel… daarom wil ik erover nadenken… hoe en wat… waarom… en is het een verplichtting of niet… Ik denk er wel degelijk over na en vind dus ook dat ALS ik het doe of juist NIET doe ik die keuze weloverwogen maak en dat ie daarom ALTIJD goed is… bedankt voor je reactie… :-*

Lady C… krijg steeds meer info hier… dus ook de medische kant hiervan… dat van HIV wist ik niet… dat het hygienischer is wel… maar eerlijk gezegd dat ik ook dat als je je als man goed verzorgd (in het Ned klimaat) het niet veel uitmaakt besneden of onbesneden… of zie ik dat verkeerd :think:

Karin… we kennen elkaar al een beetje wat dit betreft he… :mrgreen: Niet echt eens met elkaar maar toch respecteren we elkaars keuzes… :inlove:

Geloof me dat ik idd deze discussie niet kan voeren met een willekeurige moslim… waarschijnlijk wordt ik dan idd met de nek aangekeken… daarom doe ik het hier… omdat ik weet dat er begrip is voor twijfel… :thumbup:

Oh Faizaa ik moet toch even om je lachen hoor.

'ā€˜maggie en ik maken samen zelfs wel eens een hollandspotje’ :mrgreen:

Je doet het goed hoor en ik denk echt niet dat Aisah het jullie kwalijk zal nemen!

Jullie maken jullie beslissingen immers met de beste intenties.

Mocht het nou zo zijn dat Aisah besluit om later jullie gebruiken niet over te nemen, denk ik echt niet dat hij wakker zal liggen van een stukje huid wat ie mist hoor :-*

Al denk ik dus dat hij het heel normaal zal vinden, dat ie besneden is.

Zijn papa heeft het ook net als iedere andere man in zijn cultuur/geloof.

Vuegje… heerlijk, zo’n eerlijke mening… :mrgreen: :thumbup:

Wat betreft gevoeligheid… dan ben ik eigenlijk heel erg blij dat ie besneden is want als ie dan nog gevoeliger was :shock: :shock: nee, dan zou ie echt de one-minute man zijn… :oops: :oops: :oops: :mrgreen: Dus wat dat betreft is hij al erg gevoelig hoewel ik idd denk dat onbesneden mannen daar gevoelig(er) zijn… de eikel ligt immers in een tuutje en ā€œschuurtā€ niet langs de onderbroek…

Wat betreft Aisah… als hij kiest om geen moslim te zijn zou ik dat jammer vinden maar het is ZIJN keuze… hij moet doen waar hij zich goed bij voelt en ā€œdwingenā€ heeft geen zin… :naughty: Ik wil dat mijn kinderen gelukkig zijn, that’s all… tuurlijk hoop ik wel dat ze moslim zullen blijven net als ik hoop dat ze zullen studeren natuurlijk… maar als het absoluut niet is wat ze willen: SO BE IT…

Tot slot… SUGAR… als ie besneden word… krijgt dat schaapje zeker zijn feestje… :mrgreen: DAT hoort en dan ook bij… of zal ik zeggen: dat MOET… :mrgreen:

@joseetje wrote:

Oh Faizaa ik moet toch even om je lachen hoor.

'ā€˜maggie en ik maken samen zelfs wel eens een hollandspotje’ :mrgreen:

Je doet het goed hoor en ik denk echt niet dat Aisah het jullie kwalijk zal nemen!

Jullie maken jullie beslissingen immers met de beste intenties.

Mocht het nou zo zijn dat Aisah besluit om later jullie gebruiken niet over te nemen, denk ik echt niet dat hij wakker zal liggen van een stukje huid wat ie mist hoor :-

Al denk ik dus dat hij het heel normaal zal vinden, dat ie besneden is.

Zijn papa heeft het ook net als iedere andere man in zijn cultuur/geloof.

Kijk, wat jij duidelijk maakt in een paar regels daar heb ik een paar pagina’s voor nodig… :mrgreen: ik doe het idd met de juiste intentie… alles voor mijn kids… mijn ouders hebben mij laten dopen met de juiste intentie… en ik neem ze dat niet, nooit niet kwalijk… :inlove: Heb nog hele leuke vormsel boekjes liggen en zo… kijk daar alleen maar met plezier op terug… net als liedjes zingen met meneer pastoor… :oops: :mrgreen:

Ja Maggi is echt een goede vriendin, hoewel Knorr er ook wat van kan… Heb hier een pakketje liggen met COUS-COUS… hahaha… Nep Marokkanen… cous-cous uit een pakketje…

Je bent lief Joseetje… :-

Wow zeg,

het geeft mij hier het gevoel als zijnde het hier een discussie in een gemiddeld Vlaams bruin café: wat je zegt is van géén belang meer als je maar sympathiek overkomt. Nu mij deert dat absoluut niet.

Ik refereer naar mijn eerste reactie:

het zelfbeschikkingrecht van elk individu is een recht van primaire orde alsook beschreven in de Conventie van de Rechten van de Mens,Genève, en die als hoeksteen geldt voor onze moderne Westerse beschaving. Waar ook vele eeuwen voor gevochten is geweest om Europees en wereldlijk eensgezind tot een wijs besluit te komen om de rechten van ons allen op papaier te zetten…en te laten respecteren. Blijkaar is dit voor vele mensen nu larie…en apekool.

Dus nogmaals ik zou je zoontje er later zelf laten over beslissen ,als ie natuurlijk al Moslim wil worden en mƃ g worden,natuurlijk.

Ik heb zeker een grootse eerbied voor ƃ lle godsdiensten, de werken die ze nalaten zijn dikwijls zéér interessant en leerrijk. Alleen vind ik dat het practiseren ervan ,hiér, in harmonie MOET lopen met de waarden en de normen van onze Westerse beschaving. Tenslotte vertoeven wij allen hiér en zijn de andere culturen/religies naar hier gekomen (en welkom,indien…) en niet andersom.

Prettig W-end!,

N

PS:ā€œUā€ is in Vlaanderen de gebruikelijke beleefdsheidsvorm, sorry dat dit anders overkwam, maar hier is het van "ge " en ā€œUā€ā€¦ ā€œjijā€ en ā€œjeā€ is minder gebruikelijk ,hier.

u is inderdaad een normale omgangsvorm, maar ik vind een groot verschil tussen u en U zitten…

@faizaa wrote:

onbesneden… of zie ik dat verkeerd :think:

Karin… we kennen elkaar al een beetje wat dit betreft he… :mrgreen: Niet echt eens met elkaar maar toch respecteren we elkaars keuzes… :inlove:

Geloof me dat ik idd deze discussie niet kan voeren met een willekeurige moslim… waarschijnlijk wordt ik dan idd met de nek aangekeken… daarom doe ik het hier… omdat ik weet dat er begrip is voor twijfel… :thumbup:

Precies. Meid ik wens je veel sterkte met je keus. :-*

Het lijkt mij iedergeval heel moeilijk voor je. Logisch ook.

Maar je hebt je keus gemaakt zie ik. :wink: Maar niet te druk maken dat hij je zou verwijten. Jij doet het met de goede bedoelingen. En dat leggen jullie hem ook uit neem ik aan. Dat zal hij jullie dus echt niet kwalijk nemen.
faizaa wrote:
Lady C... krijg steeds meer info hier.. dus ook de medische kant hiervan.. dat van HIV wist ik niet.. dat het hygienischer is wel.. maar eerlijk gezegd dat ik ook dat als je je als man goed verzorgd (in het Ned klimaat) het niet veel uitmaakt besneden of onbesneden.. of zie ik dat verkeerd :think:

quote]

Zo is het maar net. dat zie je niet verkeerd. :wink: